• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating voor beginner?

CJB

Detailing addict
19 jan 2014
30
65
Deze winter gaat een droom van me in vervulling.
Ik heb eindelijk een garage waar mn auto in kan. Het is niet ruim, maar het past.

Deze winter wil ik aangrijpen om mn hobby-auto uitgebreid bij te stippen, te polijsten en in een coating te zetten.
Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een auto in een (semi) permanente coating ga zetten.

Ik heb al meerdere keren mn velgen gedaan met Gyeon Rims: vond het redelijk makkelijk werken.
Ook heb ik geprobeerd mn koplampen (na polijsten) in de Nanolex headlight coating te zetten. Dat was echt een ramp! Kon weer overnieuw beginnen met polijsten.

Om dit te voorkomen vraag ik nu eerst eens rond.
Wat zou een goede keuze zijn als je zoiets voor het eerst gaat doen?
 
Gyeon ONE is een van de meest onderschatte coatings naar mijn mening. Zeer gemakkelijk aan te brengen en 12-18 maanden duurzaamheid.

Ik vind het jammer dat Gyeon onderscheid heeft gemaakt met de Enthusiast en Professional range. Want Professional klinkt veel beter natuurlijk. Als ik naar mijn eigen auto kijk dan polijst ik die minimaal één keer per jaar dus ik heb niet zoveel aan 2+ jaren duurzaamheid. Elke detailer weet: geen auto zo moet als een net gepolijste auto!
 
CanCoat ging ook prima als eerste coating, en doet het nu al super 18 mnd / 14k km. Auto staat wel altijd binnen 's nachts en overdekt overdag, dat zal waarschijnlijk veel helpen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Dat helpt inderdaad, mijn daily staat 7 op 7 buiten, na 6 maand was er niet veel coating meer te bespeuren, vooral op de horizontale delen.
 
Gyeon ONE is een van de meest onderschatte coatings naar mijn mening. Zeer gemakkelijk aan te brengen en 12-18 maanden duurzaamheid.

Ik vind het jammer dat Gyeon onderscheid heeft gemaakt met de Enthusiast en Professional range. Want Professional klinkt veel beter natuurlijk. Als ik naar mijn eigen auto kijk dan polijst ik die minimaal één keer per jaar dus ik heb niet zoveel aan 2+ jaren duurzaamheid. Elke detailer weet: geen auto zo moet als een net gepolijste auto!

Daar zit ik mee te worstelen op dit moment. Heel moeilijk om op voorhand in te schatten of bvb Syncro nu zoveel beter zal zijn dan ONE. Het gaat me daarbij totaal niet om de prijs overigens. Maar is het niet de bedoeling dat zo'n coating dat "net gepolijste" effect blijft beschermen? Of verwacht ik er dan te veel van?

Ik wil graag zoveel mogelijk bescherming van de lak. Of ik dat al dan niet elk jaar opnieuw moet doen is niet belangrijk in mijn ogen - het is misschien zelfs leuk om de hele boel "op te frissen" voor de zomer.

(ik wil deze draad niet kapen, maar ik zit wel een beetje in dezelfde situatie als de topic-starter, vandaar).

Mis je nou veel aan "hardheid" als je voor ONE gaat ipv de MOHS gebaseerde behandelingen?
 
Natuurlijk beschermt een coating het behaalde resultaat maar het is niet zo dat als een coating 2+ jaren blijft zitten dat je dan 2 jaar lang hetzelfde resultaat blijft als dat je auto net is gedaan. Zo werkt dat gewoon niet. Kleine swirls, vervuiling e.d. komen toch op je auto na verloop van tijd. Als je dat verwacht dan verwacht je er echt teveel van.

Ik merk dat men snel voor Syncro kiest want dat is de beste coating maar dat is lang niet altijd het geval. CanCoat, ONE en Pure zijn ook echte aanraders. De beste coating hangt af van je wensen en je verwachtingen. Niet van de prijs of hoeveel lagen een coating is.

MOHS is harder dan ONE en als je echt boterzachte lak hebt dan zou je dat kunnen merken inderdaad. Maar het is zeker niet zo dat je bij MOHS dan helemaal geen swirls hebt, het is dan wel iets minder.
 
Misschien dat het wat toevoegt:

Ik heb de MOHS gebruikt op een > Audi S4 < omdat dit hardheid zou toevoegen. Dit was dan ook wel nodig op deze harde, maar gevoelige lak. Tijdens het wassen en detailen kon je er vrij makkelijk swirls in trekken, herstellen was moeilijk, maar ná de coating was dit stukken minder.

Let op - ''Minder'' en dus niet onoverkoombaar. Ik heb niet zelf alle wasbeurten gedaan en dus onjuist wassen en simpelweg het gebruiken van de auto zorgen voor de nodige swirls en dergelijke. (Merendeels waarschijnlijk in de coating, maar toch)
 
Duidelijk. Het zou dus best kunnen dat over een tijdspanne van 4 jaar de lak er gemiddeld mooier/frisser uitziet door 4 keer ONE of Pure aan te brengen (na het polijsten) en een paar keer met Cure te voeden, dan door 4 jaar lang Syncro te onderhouden?

Dat spreekt me eigenlijk meer aan dan me na 3 jaar af te vragen of de coating al “op” is. En je blijft het plezier houden van een keer met de DAP rond te gaan/de lak van zeer nabij te inspecteren/corrigeren en weer met een schone lei te beginnen.
 
Heh, Mike Phillips is het eens qua worst-balans zie ik net:

”Although it's (Gyeon ONE) targeted at first time coating users in my opinion it's a perfect coating for anyone. Why? Because I'm in the camp that for most people, driving daily drivers, you don't want a 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 year or infinity coating because even with a coating, your car because it's exposed to the elements and wear-n-tear, should really be re-polished and then re-coated once a year”
 
Maar wat is het verschil tussen Gyeon One en CanCoat? Want bij CanCoat krijg je meer product dan voor het zelfde geld bij One
en hoe zit het met beaming en scheeting?
Auto staat nu in de CanCoat heeft een mooie sheeting maar had meer beaming verwacht
 
En ONE voegt hardheid toe waar CanCoat dat niet doet. Als CanCoat niet goed biedt dan is er wellicht iets met de applicatie niet optimaal gegaan of er zit vervuiling op want CanCoat bead normaal gesproken zeer netjes.
 
Sorry typ foutje van mij
Beaming is echt super maar had meer scheeting verwacht
Die toegevoegde hardheid bij One is dat voornamelijk voor swirs te verkomen en voor gevoelige lak?
Auto wordt toch elke jaar gedaan of een coating nu 2 jaar het zou volhouden of 1 jaar
 
Als je een goede beading hebt, dan heb je toch ook wel een goede sheeting? Hetgeen wat de contact hoek maakt, waardoor je druppels boller staan, zorgt er toch ook voor dat water goed sheet? @Dibbuz
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Swirls voorkomen doe je alleen maar met de auto niet te gebruiken. Je kunt het verminderen c.q. betere weerstand geven maar het is geen volledig absorberende laag.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Als je een goede beading hebt, dan heb je toch ook wel een goede sheeting? Hetgeen wat de contact hoek maakt, waardoor je druppels boller staan, zorgt er toch ook voor dat water goed sheet? @Dibbuz
Sheeten is voor mij meer het wegtrekken van het water als één geheel. Bijvoorbeeld tijdens het afspoelen met open slang. Spuit je hem af met een sproeikop dan heb je heel veel beading. Natuurlijk loopt het water er dan ook vanaf maar voor mij is dat geen sheeten.

Maar er is geen term vastgelegd dus iedereen mag zijn eigen betekenis aan het woord sheeten geven.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
@Dibbuz - Uiteraard! :D

Voor mij is sheeten ook zoals jij het aangeeft, maar doelde meer op wat hier voor zorgt. Als je druppels flink bol staan (contacthoek) dan stoot je LSP de druppel dus ook flink af, toch? Wanneer je dan gaat sheeten is de oppervlaktespanning zó hoog dat het water eerder aan zichzelf ''hecht'' dan aan de lak en dus zichzelf als één geheel van de auto af laat lopen.

Dus in die gedachte vroeg ik mij af: ''Is er ook een LSP waarbij je hele goede beading hebt, maar slechte sheeting?''

In mijn ervaring; Dikke parels = Goed kunnen sheeten.