• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite's Liquid Insulator Wax #845 (Vergelijkings-/duurtest) --> Update 24 januari 2009

DAF-44 zei:
Hallo Stimpy68, ik wil toch even op jouw mening over Autoglym SRP reageren.

Ik denk dat het voor dit produkt heel belangrijk is om van te voren te weten waar je het voor wil gaan gebruiken.
Ik denk dat het voor een detailer met ervaring in lak correctie niet zo'n heel waardevol produkt is. Of eventueel te gebruiken als je eens een keer weinig tijd hebt. Ik meen me te herinneren dat jij voor die gevallen Meguiars M66 (pro versie van Color-X) gebruikt. Zowel M66 (Color-X) als SRP hebben wat dit betreft dezelfde invalshoek / toepassingsgebied.

Voor de meer doorsnee gebruiker (die dus geen lakcorrectie uitvoerd) vind ik het juist een heel goed produkt alhoewel de duurzaamheid iets beter zou mogen zijn (Autoglym adviseerd dus ook om het te toppen met een van hun waxen).
Juist vanwege de fillers en dito "verdwijnen" (lees maskeren) van kleine krasjes heb ik dit produkt jarenlang naar tevredenheid gebruikt.

Een kennis van mij, geen detailer, gebruikt sinds kort (z'n groene flesje was leeg en zijn pak poetswatten was op) Autoglym en topt deze af met Collinite 476. Hij was er helemaal lyrisch over.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, gebruik de juiste produkten voor het juiste toepassingsgebied.


Je slaat de spijker op zijn kop met die reactie ;) Dat is precies waarom ik Autoglym SRP gebruik.
Ik kan nog geen serieuze correctie uitvoeren. Wat moet je dan als je detailen wel leuk vindt? SRP is hier de geweldigste oplossing voor omdat het de auto toch een 'after-correction' look geeft. De glans is dus hersteld en veel krassen en swirls lijken 'verdwenen'. Kijk, als ik dan tegen de klanten ga zeggen dat dit effect voor altijd is, dán zou ik fout bezig zijn. Maar als ik er eerlijk over ben? Dan is er toch niks mee. Bovendien wax ik de auto ook altijd na SRP dus een maand of 3 à 4 blijft het wel mooi.
 
Maar je gebruikt SSR 3 en dan 5 lagen SRP..?

Dat snap ik niet goed ,waarom zo'n grove polish als het toch niet de bedoeling is om krassen te verwijderen ,want je vult het op.

Ik snap waarom je SRP gebruikt ,maar in plaats van 5 lagen te zetten zou je toch ook gewoon er 1 maal over kunnen gaan met een nabewerkende polish..SSR 1 of 2.
Dit zou duidelijk extra diepte en glans terug brengen na de SSR3. En dan kan je toch nog altijd er een keer over gaan met de SRP.
 
B.K. zei:
Maar je gebruikt SSR 3 en dan 5 lagen SRP..?

Dat snap ik niet goed ,waarom zo'n grove polish als het toch niet de bedoeling is om krassen te verwijderen ,want je vult het op.

Ik snap waarom je SRP gebruikt ,maar in plaats van 5 lagen te zetten zou je toch ook gewoon er 1 maal over kunnen gaan met een nabewerkende polish..SSR 1 of 2.
Dit zou duidelijk extra diepte en glans terug brengen na de SSR3. En dan kan je toch nog altijd er een keer over gaan met de SRP.

Das idd verwarrend ;)
De SSR 3 liet op zich geen sporen achter... En het is de enige 'echte' polish die ik heb. Ik heb er daarom nog ff mee geëxperimenteerd. Er bleven nog wat swirls over, en die heb ik opgevuld, na 2 lagen waren deze zo goed als 'verdwenen'. Nog 3 extra lagen voor extra glans en bescherming ;)
Ik wil binnenkort wel SSR 1 en SSR 2 erbij kopen en wat extra pads ;)

Naar de Collinite waxen ben ik overigens zeer benieuwd, om weer on-topic te gaan. :)^
 
DAF-44 zei:
Hallo Stimpy68, ik wil toch even op jouw mening over Autoglym SRP reageren.

Ik denk dat het voor dit produkt heel belangrijk is om van te voren te weten waar je het voor wil gaan gebruiken.
Ik denk dat het voor een detailer met ervaring in lak correctie niet zo'n heel waardevol produkt is. Of eventueel te gebruiken als je eens een keer weinig tijd hebt. Ik meen me te herinneren dat jij voor die gevallen Meguiars M66 (pro versie van Color-X) gebruikt. Zowel M66 (Color-X) als SRP hebben wat dit betreft dezelfde invalshoek / toepassingsgebied.

Voor de meer doorsnee gebruiker (die dus geen lakcorrectie uitvoerd) vind ik het juist een heel goed produkt alhoewel de duurzaamheid iets beter zou mogen zijn (Autoglym adviseerd dus ook om het te toppen met een van hun waxen).
Juist vanwege de fillers en dito "verdwijnen" (lees maskeren) van kleine krasjes heb ik dit produkt jarenlang naar tevredenheid gebruikt.

Een kennis van mij, geen detailer, gebruikt sinds kort (z'n groene flesje was leeg en zijn pak poetswatten was op) Autoglym en topt deze af met Collinite 476. Hij was er helemaal lyrisch over.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, gebruik de juiste produkten voor het juiste toepassingsgebied.

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het feit waar je het product wilt gebruiken.
De M66 heb ik zeer weinig gebruikt, en komt alleen naar voren als er een snelle beurt gedaan moet worden, maar dat komt vrijwel nooit voor. Daarvoor komen ze niet naar Dennis en mij toe ;)
Wij werken het liefst de lakdefecten weg in plaats van ze te verbergen met fillers, dat is de klant in de maling nemen als je het niet verteld. Maar zoals Mathijs zelf al aangeeft, als je er eerlijk over bent, dan heeft niemand er problemen mee. Find a product you like and use it often zegt een bekende Amerikaanse Detailer.
Ik hou er persoonlijk niet zo van om producten met veel fillers te gebruiken, al kun je dat niet voorkomen, aangezien vrijwel ieder product iets vullends heeft. Vaak checken Dennis en ik het lakcorrectie resultaat nog door het oppervlak schoon te maken met Menzerna Top Inspection o.i.d. wat fillers verwijderd.

Nogmaals, het is niet erg als je SRP gebruikt, maar doe je auto's van anderen en die verwachten een bepaald resultaat wat blijvend is, meldt het wel even ;) Dan voorkomt teleurgestelde klanten.

Back On Topic!
 
Ik had de vraag of het klopt van de 15 graden kwestie gemaild naar Mike Oczkowski van Collinite en dit was zijn antwoord:
Dear Dennis:

Yes, that statement is true, if the surface is too cold the wax will not set up correctly and it will be difficult to remove and may cause streaking and swirls.

Mike Oczkowski
Customer Service

Dus ik zou hem even laten staan als het dik onder de 15 graden is...
 
Bedankt voor de info Dennis: dat is nog eens service. (ik zou bijna gaan denken dat je bij Carclean werkt :D )

Zeker goed om te weten. Ik heb vanmiddag ook nog even zitten zoeken op de website van Collinite, maar ik kon deze informatie zo snel niet terugvinden. Wel jammer, want het zal nog wel een tijdje duren voordat de temperatuur hier weer in de buurt van de 15°C komt. Tenzij je een verwarmde werkplek hebt natuurlijk.

Goku: Ik (en ik ben vast niet de enige) ben erg benieuwd naar de foto's van de Firebird :ja

En inderdaad: niet bij de kachel zetten om op te warmen.
Explode-02-june.gif
 
Snitser zei:
5 minuutjes op de kachel,.geen enkel probleem. :D

Ik kreeg mijn Collinite 845 ook binnen uit de koude bus van TNT post en het was zo hard als ...hmmm laten we zeggen chocoladepasta.

ik heb vervolgens 2 minuten stevig geschud terwijl ik de fles in de volle hand hield ( ja inderdaad grote handen)

na 2 minuten was het gewoon vloeibaar net als Gold Class liquid wax en dat is het dagen later eigenlijk nog steeds

Ik kreeg in een email van de Collinte Cheml Co de raad om op een schoon auto oppervlak eerst de 845 aan te bregen en pas daarna de 476S. Dus hard over vloeibaar.

Hier is een stukje uit de email die ik kreeg

Apply the 845, then the 476s. Reason being that 476s is tougher to work with, so once you wax with it having a coat of wax underneath, it will then be easier to apply and take off. 845 is easy anyway, and waxing over the current glaze will provide the perfect finish.
This is the best order to go with, and one application will provide over a year of protection. Multiple layering is not necessary, even in the worst weather conditions. The only weather condition that will break down the wax is tropic UV heat.
 
Ben bang dat ze het bij Collinite zelf niet meer snappen.

Quote van Autogeek:
"When I talked to Mike Taylor from Collinite he said to do the paste first and then the 845 for a deep wet look."


Ik heb al een aantal keren met 476S gewerkt. Ik vind het juist heel fijn te verwerken. Dun aanbrengen en na een minuut of 5 eenvoudig af te nemen.

Dus voor mij wordt het:

1. 476S
2. 845IW
 
Over die temperatuur van minimaal 15 graden klinkt heel interessant "will not set up correctly", maar ik heb de Collinite 845 bij een graad of 6 à 7 verwerkt en dat ging uitstekend. Zolang de luchtvochtigheid maar niet te hoog wordt is er prima mee te werken. De relatieve luchtvochtigheid is natuurlijk hoger bij een lagere temperatuur...
Ik denk dat je in het algemeen wax/sealer of glaze beter bij 5 graden en 50% luchtvochtigheid, dan bij 25 graden en 95% luchtvochtigheid kunt opbrengen.

De 845 beter niet op een kachel zetten, maar 'au bain Marie' verwarmen. Gewoon een pan met warm (40-50 graden) water vullen en de fles daar een 20 minuten in laten liggen dobberen. Zwenken voor gebruik en smeren maar.
 
HansA8 zei:
Over die temperatuur van minimaal 15 graden klinkt heel interessant "will not set up correctly", maar ik heb de Collinite 845 bij een graad of 6 à 7 verwerkt en dat ging uitstekend. Zolang de luchtvochtigheid maar niet te hoog wordt is er prima mee te werken. De relatieve luchtvochtigheid is natuurlijk hoger bij een lagere temperatuur...
Ik denk dat je in het algemeen wax/sealer of glaze beter bij 5 graden en 50% luchtvochtigheid, dan bij 25 graden en 95% luchtvochtigheid kunt opbrengen.

Je hebt een punt.

Afgelopen zomer was mijn poestbeurt een beetje uitgelopen en het was al flink donker en vochtig aan het worden. De aangebrachte polish was ivm. de vochtigheid niet meer uit te poetsen. Heb de restanten de dag erna met detailer moeten verwijderen.

Enige tijd geleden 476S aangebracht. Ruim beneden 15°C. Ging prima. Zowel aanbrengen als afnemen.
 
HansA8 zei:
Zolang de luchtvochtigheid maar niet te hoog wordt is er prima mee te werken. De relatieve luchtvochtigheid is natuurlijk hoger bij een lagere temperatuur...

Klopt helemaal, dus temperaturen van rond de 10 graden zijn toch op zijn minst wenselijk als je geen condensatie op de lak wilt tijdens het aanbrengen van de wax. ;)
 
De eerste 6 weken zitten erop, dus (eindelijk ]d~^ ) tijd voor een update. Zie onderaan in de eerste post.

Jeroen
 
Mijn Collinite 476 zit er inmiddels 4 maanden op (icm. Carlack68). Ik verbaas me er elke keer weer over als mijn karretje gewassen is hoe goed hij er nog op zit. Een product naar mijn hart. Niet gehyped maar heeft zich al jaren bewezen, ontdaan van franje en gewoonweg een meer dan uitstekende prijs kwaliteit verhouding.
 
en even een schop naar boven :)

Vandaag heb ik voor het eerst de 845 op de auto aangebracht. Ik heb hem met een gouden pad machinaal aangebracht. Dat ging echt perfect. Pad is super en ik had maar heel weinig nodig om een groot deel van de auto te doen. Aanbrengen, even curen, swipetest en na ongeveer 5 minuutjes kon ik hem al uitbuffen. Echter, bij mij bleef de wax tamelijk dik (gelei-achtig) na heel lang schudden en een 'waterig' geklots in de fles gehoord te hebben. Moet deze wax nu helemaal vloeibaar als water zijn (dacht dat ergens ook gelezen te hebben)?
 
Ik kreeg hem ook niet dunner, hoe lang ik ook bleef schudden. De verwerking ging wel top zoals gezegd: lekker olieachtig tijdens het aanbrengen, curen, swipen en buffen. Er leek dus niets vreemd mee aan de hand te zien, ondanks dat de wax misschien wat dikker was.