• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Complete was/poetsbeurt voor de allereeste keer

MichelvD

Detailing trainee
14 apr 2013
16
45
Hallo allemaal,

De zomer komt er aan en ik wil voor het eerst mijn Golf 4 eens helemaal wassen, poetsen enz.
Ik heb op het forum een schitterend stappenplan gevolgd, maar vraag mij af of ik alles compleet heb/ niks dubbel doe.
Onderstaande ben ik van plan:

1. Wassen met Poorboy's World Super Slick & Suds en wash mitt.
2. Kleien met Monello Dolce Verde klei set.
3. Polijsten met Monello Raffini Mezzo Polish. (Er zitten lichte Swirls in mijn lak).
4. Voeden met Poorboy's World Black Hole. (Zwarte lak dus daarom Black Hole gekozen).
5. Waxen met Poorboy's World EX-P Pure Sealant. Als ik het goed begrijp heb ik dus geen Coating nodig, want ik gebruik een Wax.

Dit alles natuurlijk met de juiste pad's microvezeldoeken en wash mitts.

Ben ik op deze manier op de goede weg, of vergeet ik iets?

Alvast bedankt voor jullie reply!
 
Ziet er al goed uit, nog wat tips vanuit mijn kant:

Ik zou nog finishen met Monello Finale na de mezzo voor de afwerking en voor de velgen Monello non Ferro erbij doen.

Greetz Michel
 
Ziet er al goed uit!
Persoonlijk zou ik het zo doen:

1. Foamen
2. Afspuiten
3. Wassen met 2 emmer methode
3. Kleien
4. Polijsten met mezzo (of bij geen correctie een zwaardere combi proberen).
5. Polijsten met Finale
6. Voeden van de lak
7. Waxen


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Welkom en goed begin.

Ik zou net als de andere adviezen Monello Finale erbij doen als extra stap. Na mezzo en na finale zou ik wel de boel afnemen met een goede microvezeldoek en Gyeon Prep.
 
Belangrijkste is hier boven al wel genoemd.
Mijn ervaring; gewoon beginnen, je merkt vanzelf of het lekker werkt en aan het eind zie je vanzelf het resultaat.
Doeken is wel belangrijk. Ik had nog maar iets meer dan de helft van m'n arsenaal gebruikt. Mijn vrouw vroeg na afloop, of dat normaal was dat ik zoveel doeken gebruik... :)
 
Hey allen,

Dankjewel voor jullie snelle bericht!
De Monello Finale en foamen is toegevoegd. Mooi lijstje nu, CarClean zal blij zijn met mijn bestelling binnenkort...
Met betrekking tot de doeken. Moet ik voor iedere stap/beurt een andere microvezeldoek nemen? En dus niet bijvoorbeeld dezelfde doek voor de glaze, wax en klei...
 
Met betrekking tot de doeken. Moet ik voor iedere stap/beurt een andere microvezeldoek nemen? En dus niet bijvoorbeeld dezelfde doek voor de glaze, wax en klei...

Doeken heb je nooit genoeg. Elke stap is een nieuwe doek en vaak wisselen tussen stappen door is ook aan ge raden.
Alleen al met afnemen (bij kleien bijv) heb ik minimaal vier doeken gebruikt.
 
Ah top, extra setje doeken erbij dus.
Nog een vraagje, jaja ik ben lastig ;p, Foamen en 'gewoon emmer-wassen', kan dat met dezelfde fles PB Super Slick & Suds?
 
Voor foamen krijg je aparte shampoo's, moet je eens kijken bij het stukje foamen op carlean.
Ik zie bij de slick & suds er niet bij staan dat het ook voor een foamlans kan.
 
@MichelvD In principe kan je elke shampoo ook gebruiken in de foam lans, maar er zijn ook speciale 'foams' beschikbaar, zoals Monello Artico Magico of DDJ Apple iFoam. Foamen met een shampoo is vaak wat duurder dan met een daarvoor bedoelde foam. Heb je al een HDreiniger en een foamlans? Ik kan als prewash ook producten voor in een pompsprayer aanraden, zoals ValetPro Citrus Pre Wash. Dat werkt in mijn ervaring effectiever dan een foam.
 
Welkom op het forum!
Sluit me aan bij bovenstaande aanbevelingen.
Ga je handmatig of machinaal polijsten?
VW heeft doorgaans een harde lak: wordt spierballen kweken als je handmatig de swirls eruit wil halen met Mezzo.....
 
Welkom op het forum!
Sluit me aan bij bovenstaande aanbevelingen.
Ga je handmatig of machinaal polijsten?
VW heeft doorgaans een harde lak: wordt spierballen kweken als je handmatig de swirls eruit wil halen met Mezzo.....

Hoi Kees,
Ik heb een polijstmachine van ferm thuis. Kan machinaal in combinatie met Mezzo, of heb ik dan ander spul nodig?
 
Je zou ivm de harde lak altijd veloce op monello yellow pad kunnen pakken of M105 op yellow pad. De laatse vw die ik gedaan heb, had twee hits met de M105 nodig.
 
Ervaring is een groot woord. Een paar keer per jaar doe ik de Hobby MR2 met de rotary en goedkope action poetsmiddelen. Dit lijkt op zich prima te gaan.
 
Mezzo is wel heel wat anders dan Action spul.
Action polish is volgens mij een cleaner en wax in een.
Mezzo bevat een polijstkorrel waarmee je echt lak "wegschuurt"
Met weinig kunde en veel onbenulligheid ga je wellicht polijstbanen zien in je lak of in het ergste geval door de lak heen.
Lees je dus even goed in en doe eventueel ervaring op met een sloop motorkap.
 
Waxen met EX-P? Dat is een sealant en ik dacht altijd dat je die het beste kunt aanbrengen op een schone lak. (Dus geen glaze ertussen)

Als je lak nog in goede staat is en je gaat polijsten, zou ik sowieso geen glaze gebruiken, tenzij je het tóch wilt en dan zou ik een mooie wax kiezen.

Mezzo is wel heel wat anders dan Action spul.
Action polish is volgens mij een cleaner en wax in een.
Dit is inderdaad een optie! Een cleaner (+wax?) slijpt je lak niet en dan heb je waarschijnlijk geluk dat dit spulletje fungeert als glijmiddel en je geen schade maakt met de Rotary. :p

Mocht je dus een polijstmiddel nemen en een Rotary gebruiken, probeer dan inderdaad eerst wat op een sloopkappie ofso. Hologrammen/polijstbanen wegwerken met een Rotary vraagt om finesse die je waarschijnlijk niet hebt als je al volgas die defecten veroorzaakt. :p

Heb je al een HDreiniger en een foamlans? Ik kan als prewash ook producten voor in een pompsprayer aanraden, zoals ValetPro Citrus Pre Wash. Dat werkt in mijn ervaring effectiever dan een foam.
Jep, voor foamen heb je wel een HD nodig met een goede foamlans. (Bijgeleverde merk-foamlansen zijn ruk) Mocht je dit niet hebben, dan kan je dit uiteraard aanschaffen of voor de prewash-optie gaan waarbij je een product in een plantenspuit/pompspuit/etc. doet en op deze manier een mengsel over je auto spuit. (Geen foam)

+1 voor de eerdere reacties!



Greetz
 
Hoi allen,

Mijn zus is van plan haar oude Suzuki Baleno te verkopen. Deze is in zeer slechte staat en heeft ook last van swirls. Dus mijn plan is om eerst eens op het dak van die auto te proberen met de Rotary en Monello Mezzo en Finale. Ik heb op het forum wat rondgesnuffeld voor de juiste pads. Tot nu toe heb ik het volgende:

Dodo Juice Green Fin Heavy Polishing Pad in combinatie met de Monello Mezzo.
Dodo Juice Black Finishing Pad in combinatie met de Monello Finale.

Is dit enigszins in de goede richting, of moet ik meer verschillende stappen tussen de pads doen (Andere kleuren en andere Cutting waarden)??

Wederom bedankt alvast!