Mijn vorige Corvettedetail is binnen de gelederen van het Heartbeat Corvetteforum niet onopgemerkt gebleven. Een tijdje terug kreeg ik het verzoek om mijn kunsten te vertonen op een zwarte C5. Toeval zorgde ervoor dat dit prachtige weekend al een maand of wat geleden gemarkeerd werd als “het weekend waarin het moest gaan gebeuren”
Volgend weekend moet de Zwarte Vette figureren bij een bruiloft en natuurlijk mag hij dan wat mij betreft de hoofdrol opeisen
Zaterdagmorgen eerst de 65 kilometer naar het detailadres met een rustig gangetje en in een heerlijk zonnetje gereden, het ouwe zwarte passatje afgeladen met de nodige detailgear.
Na een goeie bak koffie aan de gang gegaan. Raymond –de eigenaar van de Corvette- had op de oprit voor de garage een partytent opgezet om ervoor te zorgen dat we een plek in de schaduw hadden om goed te kunnen werken. Ondanks het zonnetje toch maar de verlichting geïnstalleerd om alle lakdefecten zo goed mogelijk in beeld te brengen. Met alleen een Brinkmann kom je er tegenwoordig niet meer.
Een inspectieronde leverde buiten een verrassend aantal gevarieerde lakdefecten, ook wat voorfoto’s op
Nou Kom Op! aan de gang!
Deze detailjob is ook bedoeld om Raymond wat detailkunstjes bij te brengen en gaande de klus heb ik wat theorietjes de revue laten passeren.
Als eerste stap hebben we alle raamrubbers en trims met APC 1:10 ingesprayd, daarna een simpele wasbeurt met het twee-emmerssyteem.
De kleibeurt was redelijk snel gedaan omdat de lak niet erg vervuild was. BPJ ging linksom met Mothers klei en Mothers detailspray (ruikt naar kaneel hmm) Ikzelf ging rechtsom met Poorboys klei en Born Slippy. Uit een kleine vergelijking konden we de conclusie trekken dat de Mothers klei een klein beetje milder lijkt, maar wel heerlijk soepel is ten opzichte van de Poorboys klei.
tijd voor een goed beeld van de lak:
De Corvette is in het land van herkomst al in een ver verleden van grijs naar zwart gespoten. Later zijn delen in Nederland nog eens gespoten vanwege lakherstel. Dat betekende dus dat het op ieder paneel heel goed opletten was en ieder deel apart beoordeeld moest worden welke aanpak de meest succesvolle zou zijn.
De kunststof body (“PlasticFantastic” zoals Raymond zei) zorgt toch voor wat specifieke probleempjes. Krasjes waarvan je bij een metalen auto zou zeggen: “zo gefikst met een Witte met Mezzo” verdwijnen niet zo gemakkelijk. Het lijkt wel of de onderliggende plastic body zich gevormd heeft naar de kras. Daarbij deed zich het probleem voor dat de lakdikte natuurlijk met de PD8 niet vast te stellen is en daar moet je ook rekening mee houden. Het laatste wat mag gebeuren is dat de auto onherstelbare schade oploopt door een overenthousiaste detailert. De PRO900 bleef dus waar hij was: in de tas.
En wat doet Kenneth (BPJ) in de tussentijd?
Ondertussen is Kenneth met de velgen aan de slag gegaan, die konden wel wat aandacht gebruiken:
Eerst een lekker sopje en later nog met de Carpro Iron-X, helaas trad het mooie kleureffect bij deze velgen niet op; weinig vliegroest dus.
Het chroom kreeg vervolgens een verwenbeurt met de All Metal Polysh
Op onverklaarbare wijze was de Wheelwax niet meegekomen maar BPJ liet zich niet foppen en is met de Natty’s Blue Paste wax aan de gang gegaan, met dit resultaat:
Terug naar de man met de DAP
Deuren gepolijst met Forza op wit, Mezzo op groen en Finale op zwart. De combi Forza en wit is een voor mij ongebruikelijke maar ik wilde absoluut niet naar een zwaardere pad grijpen dan de witte.
Tijd voor een reflectieshot genomen op de rechterdeur:
De grijze Corvette in de reflectie is de auto van buurman Dave, die goed heeft meegeluisterd en waarschijnlijk ook binnenkort in een blinke bolide zal rondrijden.
Vooraf was al duidelijk dat deze detailklus niet in één dag afgewerkt zou kunnen worden.
Morgen verder. De Vette slaapt vannacht binnen en de reeds gepolijste delen (eigenlijk alles tot aan de B-stijl) zijn door BPJ met veel TLC in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet. Deze kan mooi uitdampen en wordt morgen uitgebufd.
Zaterdag verder met de achterkant. Dan komt er nog een glaze op en een wax.
Wordt dus vervolgd.
Zondag Update
Vandaag om 09:15 uur present in Best. De DGPS heeft heerlijk uit kunnen dampen vannacht en liet zich makkelijk uitpoetsen. BPJ ging verder met het aanbrengen van de Poorboys Black Hole over de sealant en daarna de Natty's Paste wax.
Maar buurman? Wat doet u nu?
Blijkbaar was de buurman toch beïnvloed door onze noeste arbeid; ook hij ging aan de slag met zijn Corvette.
Afspuiten met de straal en één emmer met sop ("de slang telt ook als een emmer" aldus buurman), gelukkig wél een washmitt.
Drogen gaat ook lekker vlug met een waterblade.]-0
The Finishing Touch
De achterkant van de auto is gepolijst en afgenomen met IPA, daarna kon ook hier de Black Hole en de wax aangebracht worden.
In de achterlichten en het nummerplaatgedeelte had zich veel stof verzameld. Voorzichtig gepiel en gepruts met een satéprikker met een MF doek erom gewikkeld moest de restanten weghalen. Uiteindelijk is de compressor van de buurman eraan te pas gekomen om alle stof te verwijderen.
De ramen zijn behandeld met Rain Clear Repellant Gel van Pro Vision.
Eindresultaat
Voor de fotoserie nog even de deurstijlen, kofferklepranden en kantelbare koplampen afgenomen met Spray & Wipe.
De eigenaar stond er zeer tevreden bij, en dat is waar we natuurlijk allemaal naar streven.
Het was een gezellig weekend, met goed weer en een fijne detailklus. Jasmijn bedankt voor alle goede zorgen, de loempia's, worstenbroodjes, stroopwafels, bakken koffie en cola hebben ons op de been gehouden.
Volgend weekend moet de Zwarte Vette figureren bij een bruiloft en natuurlijk mag hij dan wat mij betreft de hoofdrol opeisen
Zaterdagmorgen eerst de 65 kilometer naar het detailadres met een rustig gangetje en in een heerlijk zonnetje gereden, het ouwe zwarte passatje afgeladen met de nodige detailgear.
Na een goeie bak koffie aan de gang gegaan. Raymond –de eigenaar van de Corvette- had op de oprit voor de garage een partytent opgezet om ervoor te zorgen dat we een plek in de schaduw hadden om goed te kunnen werken. Ondanks het zonnetje toch maar de verlichting geïnstalleerd om alle lakdefecten zo goed mogelijk in beeld te brengen. Met alleen een Brinkmann kom je er tegenwoordig niet meer.
Een inspectieronde leverde buiten een verrassend aantal gevarieerde lakdefecten, ook wat voorfoto’s op
Nou Kom Op! aan de gang!
Deze detailjob is ook bedoeld om Raymond wat detailkunstjes bij te brengen en gaande de klus heb ik wat theorietjes de revue laten passeren.
Als eerste stap hebben we alle raamrubbers en trims met APC 1:10 ingesprayd, daarna een simpele wasbeurt met het twee-emmerssyteem.
De kleibeurt was redelijk snel gedaan omdat de lak niet erg vervuild was. BPJ ging linksom met Mothers klei en Mothers detailspray (ruikt naar kaneel hmm) Ikzelf ging rechtsom met Poorboys klei en Born Slippy. Uit een kleine vergelijking konden we de conclusie trekken dat de Mothers klei een klein beetje milder lijkt, maar wel heerlijk soepel is ten opzichte van de Poorboys klei.
tijd voor een goed beeld van de lak:
De Corvette is in het land van herkomst al in een ver verleden van grijs naar zwart gespoten. Later zijn delen in Nederland nog eens gespoten vanwege lakherstel. Dat betekende dus dat het op ieder paneel heel goed opletten was en ieder deel apart beoordeeld moest worden welke aanpak de meest succesvolle zou zijn.
De kunststof body (“PlasticFantastic” zoals Raymond zei) zorgt toch voor wat specifieke probleempjes. Krasjes waarvan je bij een metalen auto zou zeggen: “zo gefikst met een Witte met Mezzo” verdwijnen niet zo gemakkelijk. Het lijkt wel of de onderliggende plastic body zich gevormd heeft naar de kras. Daarbij deed zich het probleem voor dat de lakdikte natuurlijk met de PD8 niet vast te stellen is en daar moet je ook rekening mee houden. Het laatste wat mag gebeuren is dat de auto onherstelbare schade oploopt door een overenthousiaste detailert. De PRO900 bleef dus waar hij was: in de tas.
En wat doet Kenneth (BPJ) in de tussentijd?
Ondertussen is Kenneth met de velgen aan de slag gegaan, die konden wel wat aandacht gebruiken:
Eerst een lekker sopje en later nog met de Carpro Iron-X, helaas trad het mooie kleureffect bij deze velgen niet op; weinig vliegroest dus.
Het chroom kreeg vervolgens een verwenbeurt met de All Metal Polysh
Op onverklaarbare wijze was de Wheelwax niet meegekomen maar BPJ liet zich niet foppen en is met de Natty’s Blue Paste wax aan de gang gegaan, met dit resultaat:
Terug naar de man met de DAP
Deuren gepolijst met Forza op wit, Mezzo op groen en Finale op zwart. De combi Forza en wit is een voor mij ongebruikelijke maar ik wilde absoluut niet naar een zwaardere pad grijpen dan de witte.
Tijd voor een reflectieshot genomen op de rechterdeur:
De grijze Corvette in de reflectie is de auto van buurman Dave, die goed heeft meegeluisterd en waarschijnlijk ook binnenkort in een blinke bolide zal rondrijden.
Vooraf was al duidelijk dat deze detailklus niet in één dag afgewerkt zou kunnen worden.
Morgen verder. De Vette slaapt vannacht binnen en de reeds gepolijste delen (eigenlijk alles tot aan de B-stijl) zijn door BPJ met veel TLC in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet. Deze kan mooi uitdampen en wordt morgen uitgebufd.
Zaterdag verder met de achterkant. Dan komt er nog een glaze op en een wax.
Wordt dus vervolgd.
Zondag Update
Vandaag om 09:15 uur present in Best. De DGPS heeft heerlijk uit kunnen dampen vannacht en liet zich makkelijk uitpoetsen. BPJ ging verder met het aanbrengen van de Poorboys Black Hole over de sealant en daarna de Natty's Paste wax.
Maar buurman? Wat doet u nu?
Blijkbaar was de buurman toch beïnvloed door onze noeste arbeid; ook hij ging aan de slag met zijn Corvette.
Afspuiten met de straal en één emmer met sop ("de slang telt ook als een emmer" aldus buurman), gelukkig wél een washmitt.
Drogen gaat ook lekker vlug met een waterblade.]-0
The Finishing Touch
De achterkant van de auto is gepolijst en afgenomen met IPA, daarna kon ook hier de Black Hole en de wax aangebracht worden.
In de achterlichten en het nummerplaatgedeelte had zich veel stof verzameld. Voorzichtig gepiel en gepruts met een satéprikker met een MF doek erom gewikkeld moest de restanten weghalen. Uiteindelijk is de compressor van de buurman eraan te pas gekomen om alle stof te verwijderen.
De ramen zijn behandeld met Rain Clear Repellant Gel van Pro Vision.
Eindresultaat
Voor de fotoserie nog even de deurstijlen, kofferklepranden en kantelbare koplampen afgenomen met Spray & Wipe.
De eigenaar stond er zeer tevreden bij, en dat is waar we natuurlijk allemaal naar streven.
Het was een gezellig weekend, met goed weer en een fijne detailklus. Jasmijn bedankt voor alle goede zorgen, de loempia's, worstenbroodjes, stroopwafels, bakken koffie en cola hebben ons op de been gehouden.