• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Corvette C5 Deep Black *update*

BlackPassat

Detailing rookie
5 mei 2009
1.906
0
Mijn vorige Corvettedetail is binnen de gelederen van het Heartbeat Corvetteforum niet onopgemerkt gebleven. Een tijdje terug kreeg ik het verzoek om mijn kunsten te vertonen op een zwarte C5. Toeval zorgde ervoor dat dit prachtige weekend al een maand of wat geleden gemarkeerd werd als “het weekend waarin het moest gaan gebeuren”
Volgend weekend moet de Zwarte Vette figureren bij een bruiloft en natuurlijk mag hij dan wat mij betreft de hoofdrol opeisen :lol
Zaterdagmorgen eerst de 65 kilometer naar het detailadres met een rustig gangetje en in een heerlijk zonnetje gereden, het ouwe zwarte passatje afgeladen met de nodige detailgear.
Na een goeie bak koffie aan de gang gegaan. Raymond –de eigenaar van de Corvette- had op de oprit voor de garage een partytent opgezet om ervoor te zorgen dat we een plek in de schaduw hadden om goed te kunnen werken. Ondanks het zonnetje toch maar de verlichting geïnstalleerd om alle lakdefecten zo goed mogelijk in beeld te brengen. Met alleen een Brinkmann kom je er tegenwoordig niet meer.
Een inspectieronde leverde buiten een verrassend aantal gevarieerde lakdefecten, ook wat voorfoto’s op
DSCF3362.webp

DSCF3368.webp


Nou Kom Op! aan de gang!
Deze detailjob is ook bedoeld om Raymond wat detailkunstjes bij te brengen en gaande de klus heb ik wat theorietjes de revue laten passeren.
Als eerste stap hebben we alle raamrubbers en trims met APC 1:10 ingesprayd, daarna een simpele wasbeurt met het twee-emmerssyteem.
De kleibeurt was redelijk snel gedaan omdat de lak niet erg vervuild was. BPJ ging linksom met Mothers klei en Mothers detailspray (ruikt naar kaneel hmm) Ikzelf ging rechtsom met Poorboys klei en Born Slippy. Uit een kleine vergelijking konden we de conclusie trekken dat de Mothers klei een klein beetje milder lijkt, maar wel heerlijk soepel is ten opzichte van de Poorboys klei.
tijd voor een goed beeld van de lak:
DSCF3365.webp

De Corvette is in het land van herkomst al in een ver verleden van grijs naar zwart gespoten. Later zijn delen in Nederland nog eens gespoten vanwege lakherstel. Dat betekende dus dat het op ieder paneel heel goed opletten was en ieder deel apart beoordeeld moest worden welke aanpak de meest succesvolle zou zijn.
De kunststof body (“PlasticFantastic” zoals Raymond zei) zorgt toch voor wat specifieke probleempjes. Krasjes waarvan je bij een metalen auto zou zeggen: “zo gefikst met een Witte met Mezzo” verdwijnen niet zo gemakkelijk. Het lijkt wel of de onderliggende plastic body zich gevormd heeft naar de kras. Daarbij deed zich het probleem voor dat de lakdikte natuurlijk met de PD8 niet vast te stellen is en daar moet je ook rekening mee houden. Het laatste wat mag gebeuren is dat de auto onherstelbare schade oploopt door een overenthousiaste detailert. De PRO900 bleef dus waar hij was: in de tas.

En wat doet Kenneth (BPJ) in de tussentijd?
Ondertussen is Kenneth met de velgen aan de slag gegaan, die konden wel wat aandacht gebruiken:
DSCF3357.webp

Eerst een lekker sopje en later nog met de Carpro Iron-X, helaas trad het mooie kleureffect bij deze velgen niet op; weinig vliegroest dus.
Het chroom kreeg vervolgens een verwenbeurt met de All Metal Polysh
Op onverklaarbare wijze was de Wheelwax niet meegekomen maar BPJ liet zich niet foppen en is met de Natty’s Blue Paste wax aan de gang gegaan, met dit resultaat:
DSCF3382.webp


Terug naar de man met de DAP
Deuren gepolijst met Forza op wit, Mezzo op groen en Finale op zwart. De combi Forza en wit is een voor mij ongebruikelijke maar ik wilde absoluut niet naar een zwaardere pad grijpen dan de witte.
Tijd voor een reflectieshot genomen op de rechterdeur:
DSCF3384.webp

De grijze Corvette in de reflectie is de auto van buurman Dave, die goed heeft meegeluisterd en waarschijnlijk ook binnenkort in een blinke bolide zal rondrijden.

Vooraf was al duidelijk dat deze detailklus niet in één dag afgewerkt zou kunnen worden.
Morgen verder. De Vette slaapt vannacht binnen en de reeds gepolijste delen (eigenlijk alles tot aan de B-stijl) zijn door BPJ met veel TLC in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant gezet. Deze kan mooi uitdampen en wordt morgen uitgebufd.
Zaterdag verder met de achterkant. Dan komt er nog een glaze op en een wax.
Wordt dus vervolgd.

Zondag Update
Vandaag om 09:15 uur present in Best. De DGPS heeft heerlijk uit kunnen dampen vannacht en liet zich makkelijk uitpoetsen. BPJ ging verder met het aanbrengen van de Poorboys Black Hole over de sealant en daarna de Natty's Paste wax.

Maar buurman? Wat doet u nu?
Blijkbaar was de buurman toch beïnvloed door onze noeste arbeid; ook hij ging aan de slag met zijn Corvette.
Afspuiten met de straal en één emmer met sop ("de slang telt ook als een emmer" aldus buurman), gelukkig wél een washmitt.
Drogen gaat ook lekker vlug met een waterblade.]-0
DSCF3397.webp


The Finishing Touch
De achterkant van de auto is gepolijst en afgenomen met IPA, daarna kon ook hier de Black Hole en de wax aangebracht worden.
In de achterlichten en het nummerplaatgedeelte had zich veel stof verzameld. Voorzichtig gepiel en gepruts met een satéprikker met een MF doek erom gewikkeld moest de restanten weghalen. Uiteindelijk is de compressor van de buurman eraan te pas gekomen om alle stof te verwijderen.
De ramen zijn behandeld met Rain Clear Repellant Gel van Pro Vision.

Eindresultaat
Voor de fotoserie nog even de deurstijlen, kofferklepranden en kantelbare koplampen afgenomen met Spray & Wipe.
De eigenaar stond er zeer tevreden bij, en dat is waar we natuurlijk allemaal naar streven.
Het was een gezellig weekend, met goed weer en een fijne detailklus. Jasmijn bedankt voor alle goede zorgen, de loempia's, worstenbroodjes, stroopwafels, bakken koffie en cola hebben ons op de been gehouden.
DSCF3408.webp

DSCF3401.webp

DSCF3427.webp

DSCF3437.webp

DSCF3416.webp

DSCF3420.webp
 
Mooi project zo!
Duo (trio) detail, altijd fijn :ja
Niet alleen de gezelligheid, maar ook wat tips/tricks/hulp zijn nooit weg :-)^
 
@ Koen:
Daar verschillen de theorieën over Koen, ik deed vorige week nog Glaze en dan Sealant, maar nu heb ik ervoor gekozen om na het polijsten een IPA wipe-down te doen en vervolgens de Wolfgang DGPS 3.0 rechtstreeks op de "kale lak" aan te brengen. De hechting zou dan optimaal moeten zijn.
 
Mooi resultaat, maar heb je nu de DGPS vrijdag aangebracht en zaterdag pas uitgepoetst?
(zou verwachten: aanbrengen, curen, uitpoetsen, lekker lang laten uitdampen)
 
Ziet er weer strak uit. Mooie wagen, ook de uitlaten (en het geluid) zijn super.
Velgen zijn niet helemaal mijn ding, en die houten spoiler??? rofl

DSCF3437.webp
 
mooie bak!!! mooi resultaat!!

ennuh op zo'n bak horen nu eenmaal dat soort velgen. zeg maar zoals erwtjes en worteltjes
 
Soepergrover zei:
Mooi resultaat, maar heb je nu de DGPS vrijdag aangebracht en zaterdag pas uitgepoetst?
(zou verwachten: aanbrengen, curen, uitpoetsen, lekker lang laten uitdampen)


Hmmmm, ik heb dus de hele tijd aangenomen dat dat zo moest bij de DGPS (opbrengen en lang laten curen).
Maar als het de bedoeling is om op te brengen, laten curen, uitpoetsen en dan laten uitdampen dan hebben wij het "verkeerd" aangepakt. De glans en de verwerking van de volgende lagen ging zeer makkelijk dus het voelde in ieder geval niet fout.
Ik zal er nogeens induiken en goed :rules

DarkBlue zei:
en die houten spoiler??? rofl
:lol Zo'n fotograaf ben ik nou, ik zie dat soort dingen pas als iemand me erop wijst.

Over de chromen velgen, de eigenaar is er ook nog niet helemaal uit wat hij nou eigenlijk wil. Omdat het chroom is, en de auto toch regelmatig voor woon/werkverkeer wordt gebruikt, lijden de velgen in de winter nogal. Hij zat te denken aan poedercoaten.
Persoonlijk hou ik wel van de combinatie zwart met chroom, zeker op zo'n bak. (zie ook de "Mercedes-like" strips in de spatschermen)
 
Keurig resultaat!

Dgps is aanbrengen, uurtje curen, uitpoetsen, en dan even 12 uur met rust laten.
Daarna genieten natuurlijk.
Maar ik denk aan je verhaal te zien dat het nu ook wel goed is gegaan.
 
Erg mooi resultaat :-)^

Nog even over de DGPS:

Apply Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 over the entire vehicle either by hand or with a machine. If applying by hand, use a yellow foam applicator. If applying by machine, use a blue finessing pad. Using a dual action polisher, set the maximum speed to 4.5 and work in overlapping sections until the entire vehicle is covered. Apply a very thin, even coat.

Once the vehicle is covered, wait 30-45 minutes before buffing. Use a microfiber towel or a microfiber bonnet on your polisher.

This product is moisture-sensitive. In order to achieve a slick, durable finish, Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 must cure for at least 12 hours before being exposed to moisture. Do not apply sealant before dusk because dew will interfere with the adhesion to the paint. Park your vehicle in a garage or under a shelter while it is curing, if possible.

Dus met andere woorden:

- aanbrengen
- laten curen 30-45 minuten
- afnemen
- 12 uur minimaal droog laten staan
 
Heel mooi resultaat! Erg gave auto om te detailen. Als ik zo vrij mag zijn om ook even in te gaan op het sealant en glaze en wax verhaal.
Na het polijsten van de lak staan de poriën open en is de lak helemaal schoon. Na het afnemen met IPA of spruzzo (oid) is de lak klaar voor
de voeding d.m.v. een glaze of bescherming d.m.v een wax of sealant. Jij hebt eerst de sealant aangebracht en daarna de glaze. Ik ben van mening
dat de glaze geen enkel effect heeft omdat de sealant de lak afsluit. Een glaze-oil trekt namelijk in de poriën van de lak. Echter heb jij na de glaze
een wax aangebracht waardoor je zou denken dat de glaze moet blijven zitten. Maar hij ligt op de sealant dus de hecting is niet optimaal.

Dit is mijn visie over het gebruik van deze producten. Ik zeg niet dat je het zo moet doen uiteraard:-b
 
Ik heb een vraagje, voegt het veel toe om na de DGPS nog eens aan de gang te gaan met blackhole en de wax?