• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dak wetsanden. Iemand tips?

20harmen20

Detailing rookie
2 feb 2011
9
0
Hallo iedereen,

Ik heb een Jetta II die zijn originele lak nog heeft en deze is een beetje dof geworden in de afgelopen 25 jaar. En dan vooral het dak. Nu heb ik met een autospuiter gesproken over wetsanden. Het dak dus waterproof opschuren met korrel 3000 en dan grondig polijsten. Heeft iemand tips/trucs voor mij om met een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Gr Harmen

Zeker een lakdiktemeter gebruiken...:-"

Van de randjes wegblijven....

Niet voor 100 % gaan...

andere....

Kan je niet enkel (laten) polijsten ?

Zolang er geen krassen in de lak zitten , lijkt me wetsanden wel een risicovolle onderneming. :weetniet

Heb het dak al meerdere malen gepolijst. Ben begonnen met de DAP500, maar leverde weinig resultaat op. Heb hem later nog eens gepolijst met een wat zwaardere machine en grover polijst middel. Dit werkte beter, maar het dak is nog steeds dof. Als het mislukt laat ik hem spuiten, maar dat wil ik liever voorkomen.

Niet lullig bedoelt maar kan ook best zijn dat jouw wijze van polijsten en/of middelen niet correct zijn geweest en daarom nog niet het gewenste resultaat hebt bereikt.
Wellicht is er nog veel meer te behalen zonder de grote stap van gehele dak te wetsanden welk niet een allerdaags klusje is ( zeker niet zonder enige ervaring )

Laat ik voorop stellen dan er meer bij komt kijken dan "even" wetsanden.

Met name de juiste producten en kennis is erg belangrijk. Je kan niet zomaar even met een velletje waterproof schuurpapier aan de slag gaan.

Het mooiste zou zijn als je de beschikking hebt over een excenterschuurmachine met een zo klein mogelijke schuuruitslag. Ik ken op dit moment alleen de Festool ETS125 excenterschuurmachine met een schuuruitslag van 2mm.

Voor het machinaal wetsanden heb je ook schuurschijven nodig zoals de Abralon schuurschijven of de Festool Diamant schuurschijven. Die laatste zijn vrij kostbaar, zo rond de 30 euro voor 2 velletjes, maar daartegenover staat wel dat ze 10 keer zo lang mee gaan als een Abralon schuurschijf.

En zoals mk-us al zegt, misschien kan het aan je eerdere werkwijze hebben gelegen. Misschien is er een forumlid in de buurt die je kan helpen?

Ik heb 6 jaar als auto poetser gewerkt, dus dat zit wel goed. Wat betreft het wetsanden, voor alles een 1e keer toch. Nu is een heel dak niet niks, maar veel slechter word het toch niet. Iemand in de buurt van Drachten die mij anders een keer kan helpen. Wie weet doe ik wat verkeerd, maar denk het niet.

In dat geval dan schuren in meerdere stappen tot aan korrel 3000 en dan met de polijstmachine afwerken tot een glad resultaat.
Zoals nicknameless zegt; het is raadzaam om een zo klein mogelijke uitslag ( wel excentrisch en niet roterend ) te pakken om zo weinig mogelijk schuurkrasjes ( piggytails ) achter te laten.
Zorg ervoor dat je een tussenschijf hebt: tussen de steunplaat en het schuurpapier
Neem de tijd; hoe meer er in stopt des te meer je er voor terug krijgt zeg ik altijd

nicknameless zei:
Ik ken op dit moment alleen de Festool ETS125 excenterschuurmachine met een schuuruitslag van 2mm.

Komop Patrick, nu doe je me pijn. Ik weet zeker dat jij er nog eentje kent:lol
Geheugensteuntje

20harmen20 zei:
Ik heb 6 jaar als auto poetser gewerkt, dus dat zit wel goed.

Autopoetsen is nog geen detailen ?

Maar dat even terzijde, waar heb je momenteel mee gewerkt op het dak?
Ik denk dat je met een compound en een woolpad aardig wat correctie kan behalen.
En anders Scholl Concepts S0 icm viltpad.
S0 is een liquid sanding product en is ook te gebruiken om orangepeel te verwijderen.
Zou voor je dak ook een optie zijn.
Let wel, dit soort klussen doe je niet zomaar.....

Ik weet niet met welke machine en welke combo je hebt gewerkt, maar als je nog eens in de buurt van Heerenveen (lees Vegelinsoord) komt wil ik nog wel een poging wagen met de DAP 900 en inizio Forza op een schaapje (en dan afbouwen natuurlijk)

Klopt, autopoetsen is nog geen detailen.

@ Thunderbird. Wat jij hebt omschreven heb ik ook geprobeerd. Dap 900 + Inizio + schaap! x'D En toen afgebouwd.