• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap 500

B.K. zei:
Is mss met de koolstof borsteltjes ,geloof dat daar iets bovenop zit (als bescherming) ,maar dit gaat weg na enkele malen ,en dan vertrekt die wel direct..
Heb het ook al gehad met slijp-schijven en boormachines..

Ik denk ook dat dit met de koolborsteltjes te maken heeft. Als die ingedraaid zijn, moet het probleem verholpen zijn. Zo niet, dan zijn wij er weer voor om dat op te lossen! :ja
 
Zo ik heb 2 dagen poetsen achter de rug.
Mijn auto glimt als een spiegeltje.
Maar ik heb toch wel een paar opmerkingen.
Voor het wegwerken van diepere krassen is dit aparaat niet geschikt.
Volgens mij heb je dan echt een rotery nodig.
Ik heb echt een uurtje of 6 staan te poetsen.
Swirls zijn er echt allemaal uit.
Krassen dus niet zelfs met scratch x geen suc6.
Het kan natuurlijk dat ik harde lak heb.
Maar echt 6 uur staan te polijsten met P.B 2.5 oranje pad en P.B 1 groene pad.
De oranje pad is helemaal op hij begint uit elkaar te vallen en scheuren te vertonen.:confused:
Dus echt tevreden met het resultaat ben ik dan ook niet.
Hierna ben ik de bescherm lagen gaan opbouwen.
Het resultaat hij blinkt echt stukken beter:cool:
Maar in tegen het zonlicht en dan over de lak kijkend zie je de diepere krassen nog steeds zitten.:sob:
Maar de dap 500 heeft zich bewezen 10 bedrijfs uren heeft ie er opzitten.
 
Dat je pad nu al op is zou niet mogen, heb met die van mij al ettelijke keren men eigenwagen gedaan en dan nog een paar andere en die ziet er nog steeds redelijk uit.
Miss verkeerd gebruik?
 
De DAP500 is ook niet bedoeld voor diepere krassen, tenzij je echt zachte lak heb zoals die van een Subaru oid moet je echt met een rotary aan de gang en zelfs dan krijg je nog niet alles eruit.
 
'k heb nog niet uitgebreid kunnen testen helaas.
Waarschijnlijk voor volgende week een loads kunnen regelen kunnen we ons lekker ffies uitleven.

Wat mij wel opviel toen ik hem aanzette om te testen was dat er iets een slag in mijn backingplate zit.
Is dit normaal? En zo ja In hoeverre mag er een slag in zitten.
 
LeonDriver zei:
Wat mij wel opviel toen ik hem aanzette om te testen was dat er iets een slag in mijn backingplate zit.
Is dit normaal? En zo ja In hoeverre mag er een slag in zitten.

is mij ook opgevallen, maar is dit niet gewoon de excentrische beweging? Het is een Dual action machine, dus zowel excentrisch al roterend.
 
Hallo Cleaners;

Gisteren ( vrijdag ) de DAP voor het eerst gebruikt. Ik had tot voor gisteren totaal GEEN ervaring met poets en polijstmachines. De DAP was dan ook compleet nieuw voor mij. Ook alle betere poets- en polijstmiddelen zijn voor mij nieuw.

Mijn "prooi" was een Freelander kleur zwart micatallic. Zeer veel waskrassen, swirls en enkele diepere krassen.

Eerst Tim nog een mailtje gestuurd en hem duidelijk gemaakt dat ik gewoon BANG was om met de DAP aan de slag te gaan. :D

Tim mailde terug: NO WORRIES !!!!!

Ik begon met een groene pad en SSR1. Het verdelen van de SSR1 was al een genot op zich. De machine bewoog telkens in de richting waar ik zelf heen wilde en niet andersom. Toen moest ik een paar keertjes slikken en heel diep ademhalen. Tim had namelijk aangegeven dat ik moest starten op stand 5 en eventueel uitwijken naar 6. Ook B.K. gaf het advies van minstens stand 5. Tja, maar gewoon doen dan.

Wat een genot. Wat een bedieningsgemak. Juist op een dergelijk hoog toerental kun je letterlijk met de machine schrijven.
Baantjes maken, dat moest dus. Van rechts naar links en van boven naar beneden. Klein vakje om te beginnen en daarna 1/4 van de motorkap.

Poetsen tot een vaselinelook ontstaat. Poetsen tot het product stoffig gaat worden. Ik snapte het in 1 keer allemaal. Kijken, stukje met de witte pad en een stukje met SSR2. Dat laatste moest dus de basis zijn, bleek mij al snel. Stevigere pad en iets krachtiger product. Kreeg nagenoeg alles weg. Echte diepe krassen bleef ik gewoon wat langer op rondhangen.

Ik had een hele auto om te testen en na 1 uur werken durfde ik werkelijk ALLES te doen met de machine. Stand 6 proberen. Lichte druk uitoefenen op de pad. Veel druk uitoefenen op de pad. Machine heel licht optillen en laten zweven over de lak. Zijkanten van de pad gebruiken voor de "overloopjes" en vervelende randjes. Lage stand proberen. Producten met elkaar afwisselen en een keertje met elkaar mengen.

Wat een KANJER van een apparaat zeg. En ik denk in dit geval dat mijn mening best van waarde kan zijn. Ik heb nog nooit, nooit maar dan ook nooit met een poetsmachine gewerkt.

Gaandeweg ontdekte ik tal van dingen. De machine heel licht kantelen bij rondingen. Hele lichte "zwaai" en "wuif" bewegingen maken tijdens het baantjes trekken. Diepe kraspunten intensiever aanpakken door langer op die plek te blijven. Af en toe stevig duwen bij hele lastig krassen.

En ik ontdekte dat de ene pad juist heel prettig werkt op stand 5 en de andere weer heel prettig op stand 5 1/2 . Soms een wat lager toerental als het product aan zijn einde gaat komen.

Ook gewoon geprobeerd de SSR1 en SSR2 helemaal tot op het bot weg te poetsen. Lukte prima zonder rare bijwerkingen.

Kortom, mocht je beginneling zijn. DOEN, DOEN, DOEN !!!!

Volgens mij kun je wel degelijk alles wegkrijgen met een DAP.
Maar je moet dan wel de tijd nemen om een "spot" intensiever aan te pakken en met de producten en pads leren spelen.

Ik heb wel ontdekt dat een pad voor mij niet veel harder moet zijn. Werk liever wat langer en intensiever met een zachtere pad. Dan loopt de DAP gewoon lekkerder en hoef je niet continue op scherp te blijven staan.

Nou heb ik GEEN verstand van lak, maar volgens mij is de blanke lak van een Freelander echt knoeperdje hard. Ik heb minstens 8 uren gepolished. Maar het lukt dus echt wel, zonder kleerscheuren. Wat een ontdekking.
Zeker voor een beginneling. Ik ben er namelijk echt een.
 
Volgens mij kun je wel degelijk alles wegkrijgen met een DAP.
Dat ligt aan de hardheid van de lak en de diepte van de kras. Hartstikke leuk dat het resultaat geweldig is natuurlijk maar om gelijk te beweren dat je alles weg kan krijgen na 1 ervaring met een machine vind ik wat erg optimistisch :roll
 
Dibbuz zei:
Dat ligt aan de hardheid van de lak en de diepte van de kras. Hartstikke leuk dat het resultaat geweldig is natuurlijk maar om gelijk te beweren dat je alles weg kan krijgen na 1 ervaring met een machine vind ik wat erg optimistisch :roll
Mijn eerste resultaat op te test kofferdeksel was ook "geweldig", dacht ik!!!
Maar net zoals je moet leren machinaal te detailen moet je ook leren om je resultaten te beoordelen. Ik was ook erg onder de indruk van mijn eerste poging. Toen ik de dag erna weer eens wat kritischer keek was ik al iets minder enthousiast. Achteraf met een te hoog toerental gefinished.
meuh
 
Om een kras volledig weg te krijgen moet je de lak eromheen weghalen tot het diepste punt van de kras. Zelfs met een rotary krijg je een diepere kras al niet 100% meer weg in de meeste gevallen. Dan ga je met een excenter het zeker niet redden.

Uiteraard gaat het beter en makkelijker naarmate je meer met de machine werkt. Maar de DAP is voor swirls en lichte krassen. Alles wat hij erna weghaalt/vermindert is meegenomen.
 
Ik had al zin om met de DAP te gaan beginnen en na het verhaal van Leonneke baal ik er stevig van dat ik waarschijnlijk nog 1-1,5 week moet wachten. M'n handen jeuken om te beginnen! :party:
 
Mooi verhaal van Leonneke, had zo'n beetje hetzelfde euforisch gevoel toen ik met de G220 aan de slag ging, ondertussen nog dieper onder de indruk van wat je met een rotary kan bereiken :ja .
 
Een (diepe) kras heeft scherpe randen. Door hobby-matig excentrisch te polijsten krijg je misschien de hele kras niet weg, maar de scherpe randen verdwijnen wel. Als je na het polijsten de diepere krassen bekijkt, dan vallen ze absoluut minder op. Dat vind ik al een heel voordeel van in eigen beheer polijsten.
 
Tuurlijk minder wordt het altijd maar om dan gelijk te beweren dat je alles eruit kunt halen, dat vind ik dan weer net iets te optimistisch ;)
 
Beoordelen krassen.
Dat is hoe je er naar kijkt.
Zo op het eertste gezicht ziet het er goed uit.
Maar met tegenlicht en vlak over de lak kijken zie je nog steeds die lelijke krassen zitten.
(let wel iedereen die zo naar een auto kijkt zal nooit de perfecte lak vinden)
Maar zoals je zegt de krassen zijn niet zo scherp afgetekend.
De scherpe kanten worden er af gehaald.
Maar de diepere krassen zitten er nog wel degelijk.
Ik heb echt uren zitten te polijsten om krassen weg te krijgen maar helaas.

Alleen vind ik dat de pads zeer snel slijten.
Ik heb de machine zijn werk laten doen dus niet drukken en ook niet schuin houden.
Maar ik heb al een pad die afgeschreven is. oranje pad in gebruik met ssr2.5 een uurtje of 6 gebruikt.
Een pad die al aan het verslijten is. groen pad gebruik met ssr1 een uurtje of 3 gebruikt.
En andere pad waar nog niets aan te zien is. rood gebruik met EX en black hole en wax 2 uur gebruikt.
Wat kan ik verkeerd doen om zo snel een pad af te schrijven.
Maar al naar een uurtje of 3 begon het oranje pad al stukjes te verliezen.
Het is net alsof hij al verduurd was.
 
Ik heb in alle tijd dat ik aan het detailen ben nog geen enkele pad zo snel versleten :weetniet Er moet dus iets zijn waardoor dit gebeurd. Ga je langs scherpe delen? Hoeveel product gebruik je? Maak je ze schoon en hoe? Wat voor snelheid gebruik je?
 
Mijn auto is een bmw Z3.
Dus alleen maar ronde vormen.
Polijst pad alleen gebruikt voor ssr2.5.
Een keer schoon gemaakt met spray and wipe.
daarna uitgespoeld met een sopje water en uitgespoeld.
En de polijst pad niet schuin gehouden.
In het midden is hij ook het meest gescheurd de pad en op de uiteinden valt ie uit elkaar.
 
Hoeveel product gebruik je op de pad? En waar breng je het aan (midden/buitenzijde)?
Spay and wipe is niet voor het reinigen van je pads, maar het kan geen kwaad voor je pads
 
Als je pad téveel verzadigd is met produkt, kan deze door de kracht waarmee de pad draait, uit elkaar spatten of scheuren.

En ik spreek uit ervaring...:-"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht wat teveel op je pad gesmeerd?

Toen ik het een en ander aan uitleg kreeg werd mij verteld dat 4 a 5 gaatjes uit de PB pads vullen met het middel waar je op dat momenteel mee bezig bent voldoende is om je halve motorkap te voorzien.