Hallo Cleaners;
Gisteren ( vrijdag ) de DAP voor het eerst gebruikt. Ik had tot voor gisteren totaal GEEN ervaring met poets en polijstmachines. De DAP was dan ook compleet nieuw voor mij. Ook alle betere poets- en polijstmiddelen zijn voor mij nieuw.
Mijn "prooi" was een Freelander kleur zwart micatallic. Zeer veel waskrassen, swirls en enkele diepere krassen.
Eerst Tim nog een mailtje gestuurd en hem duidelijk gemaakt dat ik gewoon BANG was om met de DAP aan de slag te gaan.
Tim mailde terug: NO WORRIES !!!!!
Ik begon met een groene pad en SSR1. Het verdelen van de SSR1 was al een genot op zich. De machine bewoog telkens in de richting waar ik zelf heen wilde en niet andersom. Toen moest ik een paar keertjes slikken en heel diep ademhalen. Tim had namelijk aangegeven dat ik moest starten op stand 5 en eventueel uitwijken naar 6. Ook B.K. gaf het advies van minstens stand 5. Tja, maar gewoon doen dan.
Wat een genot. Wat een bedieningsgemak. Juist op een dergelijk hoog toerental kun je letterlijk met de machine schrijven.
Baantjes maken, dat moest dus. Van rechts naar links en van boven naar beneden. Klein vakje om te beginnen en daarna 1/4 van de motorkap.
Poetsen tot een vaselinelook ontstaat. Poetsen tot het product stoffig gaat worden. Ik snapte het in 1 keer allemaal. Kijken, stukje met de witte pad en een stukje met SSR2. Dat laatste moest dus de basis zijn, bleek mij al snel. Stevigere pad en iets krachtiger product. Kreeg nagenoeg alles weg. Echte diepe krassen bleef ik gewoon wat langer op rondhangen.
Ik had een hele auto om te testen en na 1 uur werken durfde ik werkelijk ALLES te doen met de machine. Stand 6 proberen. Lichte druk uitoefenen op de pad. Veel druk uitoefenen op de pad. Machine heel licht optillen en laten zweven over de lak. Zijkanten van de pad gebruiken voor de "overloopjes" en vervelende randjes. Lage stand proberen. Producten met elkaar afwisselen en een keertje met elkaar mengen.
Wat een KANJER van een apparaat zeg. En ik denk in dit geval dat mijn mening best van waarde kan zijn. Ik heb nog nooit, nooit maar dan ook nooit met een poetsmachine gewerkt.
Gaandeweg ontdekte ik tal van dingen. De machine heel licht kantelen bij rondingen. Hele lichte "zwaai" en "wuif" bewegingen maken tijdens het baantjes trekken. Diepe kraspunten intensiever aanpakken door langer op die plek te blijven. Af en toe stevig duwen bij hele lastig krassen.
En ik ontdekte dat de ene pad juist heel prettig werkt op stand 5 en de andere weer heel prettig op stand 5 1/2 . Soms een wat lager toerental als het product aan zijn einde gaat komen.
Ook gewoon geprobeerd de SSR1 en SSR2 helemaal tot op het bot weg te poetsen. Lukte prima zonder rare bijwerkingen.
Kortom, mocht je beginneling zijn. DOEN, DOEN, DOEN !!!!
Volgens mij kun je wel degelijk alles wegkrijgen met een DAP.
Maar je moet dan wel de tijd nemen om een "spot" intensiever aan te pakken en met de producten en pads leren spelen.
Ik heb wel ontdekt dat een pad voor mij niet veel harder moet zijn. Werk liever wat langer en intensiever met een zachtere pad. Dan loopt de DAP gewoon lekkerder en hoef je niet continue op scherp te blijven staan.
Nou heb ik GEEN verstand van lak, maar volgens mij is de blanke lak van een Freelander echt knoeperdje hard. Ik heb minstens 8 uren gepolished. Maar het lukt dus echt wel, zonder kleerscheuren. Wat een ontdekking.
Zeker voor een beginneling. Ik ben er namelijk echt een.