• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fiat 500

bros

Detailing chief
7 jun 2014
330
103
46
Een vriend heeft een Fiat 500 gekocht uit 1972, originele lak. Vanmiddag in de schaduw gewassen, bleven na het drogen een soort witte/grauwe vlekken zitten. Heb zelf jarenlang een Starlet met unilak gehad en daar gebruikte ik prof polish om deze weg te krijgen. Dat lukte met de Fiat dus niet.... Klei, ook niet. Ik heb er een aantal foto's van gemaakt, niet heel erg duidelijk. Wat zou ik eraan kunnen doen? Omdat het een oldtimer is met oude lak weet ik het niet zo goed.
IMG_4006.JPG
IMG_4004.JPG
 
Moeilijk te zien met die wolken als reflectie.
In mijn studententijd had ik een Triumph Spitfire die vage vlekken kreeg van ingetrokken vocht
Uurtje in de zon en het ging weg.

Ik zou een glaze proberen, tenminste als daarna geen coating komt
 
  • Leuk
Reactions: bros
Moeilijk te zien met die wolken als reflectie.
In mijn studententijd had ik een Triumph Spitfire die vage vlekken kreeg van ingetrokken vocht
Uurtje in de zon en het ging weg.

Ik zou een glaze proberen, tenminste als daarna geen coating komt
IMG_4013.JPG
 
Plak eens een stukje tape op de lak, en maak dan de foto opnieuw, de camera stelt dan scherp op het contrast tussen tape en lak (dus op de lak, en niet op de reflectie in de lak). Het zou zelfs kalk uit ingedroogde waterdruppels kunnen zijn, maar met deze foto's moeilijk te beoordelen.
 
+1 voor de eerdere reacties.

Aanvullend; Probeer niet de heldere lucht als achtergrond te hebben.

De vlekken kunnen nu van alles zijn; van craquelé tot kalkvlekken.
 
Plak eens een stukje tape op de lak, en maak dan de foto opnieuw, de camera stelt dan scherp op het contrast tussen tape en lak (dus op de lak, en niet op de reflectie in de lak). Het zou zelfs kalk uit ingedroogde waterdruppels kunnen zijn, maar met deze foto's moeilijk te beoordelen.
Die gaan er gewoon af met een rondje prof polish lijkt me.
 
Dank, maar nogsteeds moeilijk te bepalen.
ik zou een polijstbeurtje aanbevelen.
Ben daar een beetje huiverig voor op zo'n oude auto. Weet jij welke lak het zou kunnen zijn? Oudste auto die ik gedaan heb was m'n starlet uit 1992.....
 
Gewoon testspotje doen.
Als ik in binnenkort in Heinkenszand ben geef ik wel een seintje
… kan je meekijken op een oudje
 
  • Leuk
Reactions: bros
Starlet uit 92 zal origineel ook nog geen watergedragen lak hebben, mijn Ibiza uit 1991 was één van de eerste dit het wel hadden, maar alleen een paar Europese fabrikanten waren toen (net) over naar watergedragen lak. Dus wat dat betreft verwacht ik weinig verschil, maar van een Fiat 500 uit 1972 denk ik dat ie waarschijnlijk één of twee keer is overgespoten. Alle automerken hadden in die tijd veel meer last van wegroesten, en Fiat had niet bepaald een goede naam als het over het bestrijden van het roestduiveltje ging.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: bros
Ik heb eigenlijk ook een beetje mijn twijfels over de originaliteit van de lak. De meeste Fiatjes 500 die ik ken die glimmen zijn overgespoten en de Fiatjes die echt nog in de originele lak zitten glimmen niet zoals op deze foto. En na vijftig jaar zou je wel het een en ander aan krassen zien.
Ik heb zulke lak nog nooit gepolijst met de spulletjes waar ik nu mee werk maar destijds deed Commandant 4 toch wel erg goeie dingen. Je zou zeggen dat het dan met modern materiaal zeker moet lukken. Ik zou zelf een klein testspotje doen.
En verder: welke Prof Polish heb je gebruikt? Er zijn er twee, eentje heeft een beetje korrel waarmee je toch iets meer doet dan met de andere.
 
Starlet uit 92 zal ook nog geen watergedragen lak hebben, mijn Ibiza uit 1991 was één van de eerste dit het wel hadden, maar alleen een paar Europese fabrikanten waren toen (net) over naar watergedragen lak. Dus wat dat betreft verRowacht ik weinig verschil, maar van een Fiat 500 uit 1972 denk ik dat ie waarschijnlijk één of twee keer is overgespoten. Alle automerken hadden in die tijd veel meer last van wegroesten, en Fiat had niet bepaald een goede naam als het over het bestrijden van het roestduiveltje ging.
Hij gaat bij de verkoper informeren hoe of wat qua lak, volgens hem is het de originele lak....De starlet was geen watergedragen lak, wel erg zacht.En rood, dan weet je het wel.