• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap900 v3 toch niet krachtig genoeg ?

Anton

Detailing chief
25 mei 2011
40
75
Heren, En Dames

Ik polijst nou al even met een dap900v3. Maar kom er iedere keer weer achter dat de dap net niet krachtig genoeg is. De swirls gaan meestal wel weg. Maar de diepere krassen blijven zitten. Ik polijst momenteel met monello pads + veloce, mezzo, finale....

Eigenlijk wil ik voor de rupes 15 / 21 gaan. Zodat ik een machine heb die het wat makenlijker aan kan. Wil graag informatie in winnen over welke pads en polijst middel goed zijn voor de rupes. Alvast bedankt !

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Met een rotary geen ervaring en lees in veel threads dat de rupes er niet ver vanaf ligt

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Mmm niet echt. Echter had een ander forum lid hier ook last van dacht die. Na een korte (polijst les) bleek gewoon dat de wagen teveel rondingen en hoeken had en daarom de machine, pads en polijst middelel niet goed tot zijn recht komen.
 
De auto in kwestie was een 206. Met normaal zachte lak. Echter naar 2 hits veloce op geel. Was nog niet alles eruit.. 3 hits op 1 paneel is niet leuk en kost heel veel polijst middel. Dat moet met een rupes sneller en beter kunnen lijkt me

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
En dan er achter komen dat het weer niet sterk genoeg is ? ;) ik wil graag een machine die voor meerdere auto's goed is. Ook bmw en dergelijke met hun hardere lakken. En daar is een dap voor de 1e stap polijsten gewone weg naar mijn idee niet krachtig genoeg voor

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Microvezel geeft je machine wel echt een enorme boost qua correctiekracht. Ik heb gisteren een auto gedaan en wat pads en compounds getest. Medium cut foumpad met bijbehorende coompound corrigeerde net niet genoeg. In plaats van een grove pad en compound te pakken ervoor gekozen om eens te kijken wat Meguiar's MF cuttingpads deden. Met een finishing compound erop haalde deze alle swirls eruit!
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een Rupes 15 gebruik, maar dat maakt opzich niet uit. Pads zijn op dezelfde machine getest, dus de betere correctie kwam puur uit de pad.
Daarbij gebruikt een DAP ook gewoon 5 inch pads/125mm steunplaat toch? Als je die MF pads nu koopt en dan toch nog besluit over te stappen naar een Rupes 15 dan kun je deze gewoon blijven gebruiken.
 
Jah dat wel... maar een nieuwe machine is ook wel eens leuk. Dapper nu al best lang namenlijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Wil graag informatie in winnen over welke pads en polijst middel goed zijn voor de rupes.

de MF Pads van Megs dus ;-)
https://www.Carclean.com/product/Me...ber_Cutting_Disc_Pad_5_inch_2pack_DMC5_102054
moest het dan nog niet lukken heb je deze ook nog
https://www.Carclean.com/product/Me...ofiber_Xtra_Cut_Disk_125mm_2_pack_DMX5_103492
hiermee moet je wel iets voorzichtiger zijn (worden sneller warm en zijn flinterdun)
dit icm met de M105 of D300 van Megs (cutting compounds)
Finishen doe ik met de mf finishing discs of de groene en gele foampads van rupes.
icm met de finishing wax (D301) of M205 (allemaal megs)

werkt prima voor mij... op de Rupes (en andere DA machines)
 
Het moet wel een beetjr betaalbaar blijven voor vrienden kenissen. Als ik die links bekijk. Wordt het al een beetje te prijzig. Ook al gebruik ik ze voor eigen gebruik. Dus die vallen eigenlijk af.. maar zal me eens gaan verdiepen daarin als ik de rupes heb. Want je hebt eigenlijk zoveel combo's wat je kunt gebruiken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Het is niet zomaar gezegd dat die Rupes wel zal doen wat je met de DAP niet lukt.. Met een DAP kun je met de juiste middelen en wat geduld zelfs een keiharde BMW lak een heel eind ophalen. Belangrijkste woord hierin is geduld!
Zoals genoemd zullen die pads ook een hoop doen!

Veel zit in het correct gebruik van de machine. Heb je al eens een workshop gedaan? Of eens bij een mede-detailer meegekeken?
Zoals @tembaco ook aangeeft kun je met de juiste technieken vaak veel meer uit de machine halen..
De Rupes 21 heeft juist op rondingen weer de beperking dat die wat sneller stil zal vallen en dat de uitslag te groot zal zijn voor de kleinere of gecompliceerdere vlakken.
De 15 is dan een wat beter alternatief..

Wil je echt zwaardere correcties, dan zou je naast de Rupes ook eens de Flex 3401 kunnen overwegen.. Ik heb daar ook erg goede ervaringen mee. Door zijn geforceerde excenter blijft die ook op rondingen door gaan... Wellicht een mooie tussenstap als je nog niet echt aan de Rotary durft? Hij is toch een stapje veiliger dan een roterende machine..
 
Ik ga zoiezo eerst naar het cc-hq voordat ik hem aanschaf....

Maar zoals ik al zei. Moet het betaalbaar blijven voor vrienden. Met pads van 20 euro de stuk + veel polijst wordt dat al een stuk moeilijker. Daarom leek me dat je met een rupes sneller resultaat behaald. Maar jullie hebben gelijk een rupes is ook niet goedkoop

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Laat je gewoon goed informeren en neem desnoods zo'n auto mee met daarop de bedoelde schades.. Bij Carclean zijn ze érg behulpzaam en willen ze vast wel even meekijken naar de defecten waar jij tegenaan loopt! Het kan in de middelen zitten, maar ook in de diepte van de defecten. Wellicht zijn ze met een Rupes ook niet haalbaar? Er kan veel, maar uiteindelijk blijft wel staan: weg is weg! Ook met een Rupes of rotary..

Daarnaast kan het liggen aan de middelen. Ofwel je gaat te zwaar, of niet zwaar genoeg. Scholl heeft wat producten die wat zwaarder corrigeren op de DAP. Maar ook het Meg's Microfiber systeem kan wat meer power geven aan je DAP.

Detailen is nu eenmaal een dure hobby. En een vriend die er geen 75-100 euro aan kostprijs voor over heeft, kun je vaak ook gewoon niet helpen.. Ergens laten doen zit je zo aan 350 euro of meer voor een fatsoenlijke behandeling.. Voor vrienden vraag ik meestal een veel lager bedrag, maar 75 euro is toch wel het minimum voor een dag met die materialen. Daarbij zijn je pad's niet in een keer op gelukkig!

De Rupes machines zijn niet goedkoop, maar je haalt wel een stukje kwaliteit in huis.. Hoeveel auto's detail je zo gemiddeld?
 
Gemiddeld over de zomer hebben we het dan. Toch wel een auto of 10.. heb veel collega's die het weer van anderen horen. Dus het gaat maar door als je me snapt

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Wat @Xsara Coupe aangeeft over het stilvallen van de Rupes klopt opzich (in hollingen), maar de nieuwe MK2 zou hier vrijwel geen last meer van moeten hebben. Persoonlijk heb ik er eigenlijk geen last van met mijn MK1 LHR 15. Ik heb een streepje op de backingplate gezet zodat je kunt zien of hij draait. Daardoor heb ik zo met de machine leren werken (beetje anders vasthouden) dat deze er vrijwel geen last meer van heeft.
 
Zoals ik schreef doet dit zich eerder voor bij een 21.. 15 lijkt mij ook een geweldig apparaat!
En ook bij de 21 schijnt er prima mee te werken zijn, maar ook hier komt het weer neer op de techniek en het meeste uit de machine halen...
 
Laatst bewerkt:
Het zou dan idd de mark2 komen... als ie toch al zoveel kost. Kan dat beetje er ook nog wel bij

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk