Een 206 zal niet een bikkelharde lak hebben zoals de Duitse bolides, in de regel. Als je met 2 goede hits met Geel + Veloce niet grotendeels de swirls en lichte krasjes weg hebt, dan zal je techniek waarschijnlijk de reden zijn.De auto in kwestie was een 206. Met normaal zachte lak. Echter naar 2 hits veloce op geel. Was nog niet alles eruit.. 3 hits op 1 paneel is niet leuk en kost heel veel polijst middel. Dat moet met een rupes sneller en beter kunnen lijkt me
Veelal te snel bewegen zorgt voor te weinig correctie omdat de korrel niet lang genoeg zijn werk kan doen en je dus ook niet gebruikt maakt van zijn eigenschap, het afbreken, en niet al richting een finish gaat.
Ikzelf heb trouw met mijn DAP genoeg auto's gedaan en heb recent een Rupes LHR21 MarkII aangeschaft. Deze machine heeft voor mij veel meer correctie en dat ondervond ik meteen op een Audi met harde lak. Op de motorkap, die ik nu als testpaneel gebruik, kwam ik met 3 hits met de DAP + Geel + Veloce tot een resultaat waarna ik kon afschalen, met de Rupes 21 na 2 hits al en was de finish al veel verder, kon meteen finishen.De Rupes 21 heeft juist op rondingen weer de beperking dat die wat sneller stil zal vallen en dat de uitslag te groot zal zijn voor de kleinere of gecompliceerdere vlakken.
De 15 is dan een wat beter alternatief..
Ik gebruik de 21 samen met de DAP omdat de 21 inderdaad niet altijd overal tussen past. (Kleinere panelen) Ik zou de 21 niet willen hebben als ik geen DAP900 erbij had voor het kleinere werk. Ik laat dus standaard de kleine plate + pad op mijn DAP zitten voor stijlen/lastigere panelen enzo.
De 21 kan ik voor het meeste werk gewoon pakken, zelfs op Porsche's met veel rondingen en dergelijke.
De MarkII heeft 30% meer koppel en ik moet aardig hard drukken of flink op een ronding/rand stuntelen om de rotatie te stoppen. Echter zijn beide situaties iets wat je sowieso niet moet doen.Wat @Xsara Coupe aangeeft over het stilvallen van de Rupes klopt opzich (in hollingen), maar de nieuwe MK2 zou hier vrijwel geen last meer van moeten hebben.
De Rupes 21 gebruik ik samen met de Lake Country Orbital pads. (Ik heb de 7'', maar raad je de iets kleinere aan) Blauw voor het grovere werk en Oranje voor de finish. Ook heb ik recent een 125mm backingplate mogen overnemen van een forumlid en die is even groot als de DAP-plate.
Wees wel een gewaarschuwd man wanneer je pads kiest voor een machine met grotere uitslag. De ''normale'' foampads zoals op de DAP zullen het niet lang leuk vinden met de uitslag en daarom zijn de Lake Country pads in trapezevorm. Dit zorgt ervoor dat de pads niet gaan wringen als je polijst. (De kant op de backingplate zal een grotere uitslag hebben als de kant die op de lak ligt)
Puur uit nieuwsgierigheid wil ook de Meg's MF-pads gaan proberen omdat deze nóg meer cutting hebben en bedoeld zijn voor excentrische machines. (De MF-vezels slaan beter op je lak tijdens het polijsten door de excentrische beweging)
Greetz