• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap900 v3 toch niet krachtig genoeg ?

De auto in kwestie was een 206. Met normaal zachte lak. Echter naar 2 hits veloce op geel. Was nog niet alles eruit.. 3 hits op 1 paneel is niet leuk en kost heel veel polijst middel. Dat moet met een rupes sneller en beter kunnen lijkt me
Een 206 zal niet een bikkelharde lak hebben zoals de Duitse bolides, in de regel. Als je met 2 goede hits met Geel + Veloce niet grotendeels de swirls en lichte krasjes weg hebt, dan zal je techniek waarschijnlijk de reden zijn.

Veelal te snel bewegen zorgt voor te weinig correctie omdat de korrel niet lang genoeg zijn werk kan doen en je dus ook niet gebruikt maakt van zijn eigenschap, het afbreken, en niet al richting een finish gaat.


De Rupes 21 heeft juist op rondingen weer de beperking dat die wat sneller stil zal vallen en dat de uitslag te groot zal zijn voor de kleinere of gecompliceerdere vlakken.
De 15 is dan een wat beter alternatief..
Ikzelf heb trouw met mijn DAP genoeg auto's gedaan en heb recent een Rupes LHR21 MarkII aangeschaft. Deze machine heeft voor mij veel meer correctie en dat ondervond ik meteen op een Audi met harde lak. Op de motorkap, die ik nu als testpaneel gebruik, kwam ik met 3 hits met de DAP + Geel + Veloce tot een resultaat waarna ik kon afschalen, met de Rupes 21 na 2 hits al en was de finish al veel verder, kon meteen finishen.
Ik gebruik de 21 samen met de DAP omdat de 21 inderdaad niet altijd overal tussen past. (Kleinere panelen) Ik zou de 21 niet willen hebben als ik geen DAP900 erbij had voor het kleinere werk. Ik laat dus standaard de kleine plate + pad op mijn DAP zitten voor stijlen/lastigere panelen enzo.

De 21 kan ik voor het meeste werk gewoon pakken, zelfs op Porsche's met veel rondingen en dergelijke.


Wat @Xsara Coupe aangeeft over het stilvallen van de Rupes klopt opzich (in hollingen), maar de nieuwe MK2 zou hier vrijwel geen last meer van moeten hebben.
De MarkII heeft 30% meer koppel en ik moet aardig hard drukken of flink op een ronding/rand stuntelen om de rotatie te stoppen. Echter zijn beide situaties iets wat je sowieso niet moet doen. :P


De Rupes 21 gebruik ik samen met de Lake Country Orbital pads. (Ik heb de 7'', maar raad je de iets kleinere aan) Blauw voor het grovere werk en Oranje voor de finish. Ook heb ik recent een 125mm backingplate mogen overnemen van een forumlid en die is even groot als de DAP-plate.
Wees wel een gewaarschuwd man wanneer je pads kiest voor een machine met grotere uitslag. De ''normale'' foampads zoals op de DAP zullen het niet lang leuk vinden met de uitslag en daarom zijn de Lake Country pads in trapezevorm. Dit zorgt ervoor dat de pads niet gaan wringen als je polijst. (De kant op de backingplate zal een grotere uitslag hebben als de kant die op de lak ligt)

Puur uit nieuwsgierigheid wil ook de Meg's MF-pads gaan proberen omdat deze nóg meer cutting hebben en bedoeld zijn voor excentrische machines. (De MF-vezels slaan beter op je lak tijdens het polijsten door de excentrische beweging)



Greetz
 
Resultaat wel... maar niet alles eruit naar 2 hits met de dap

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
309f5054d4d9081032040e0fca2d58ce.webp
d444c250ed8619d406ec7156a7501e1c.webp


Toch wel een leuk resultaat al ?


2b59d974ccabc1e1481586543142e58e.webp
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx : Ik heb die Meg's MF op mijn rupes 15 getest en de correctie is echt ongelofelijk. Met en beetje geduld en een goede compound transformeer je daarmee de grand canyon tot een groot glimmend plat vlak. Absolute aanrader!
 
  • Leuk
Reacties: PeterS
@Anton Dat ziet er zeker goed uit! Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan dit, omdat je die laatste krasjes toch niet echt ziet. Ook laat je wat meer lak over voor de volgende keer, want er zullen geheid weer wat krasjes in komen.
 
Staat er strak bij hoor, die 206!!

Vraag is inderdaad ook hoever je wil gaan en wat het doel is... Heb je bijvoorbeeld een lakdiktemeter? Want als je écht alles er uit wilt halen en zwaarder en grover zou willen gaan, zou ik ook een lakdiktemeter overwegen. Verwijderen is mooi, maar terug aanbrengen is een stuk lastiger!

De vraag moet ook zijn of je vlees wilt houden voor een volgende correctie, of dat je écht 100% strak wilt...Sommige van die op het oog kleine beschadigingen kunnen naar diep zijn.. Op het forum hebben een aantal gebruikers wel eens foto's geplaatst met een vergrootglas. Erg bizar om te zien hoe groot de schade kan zijn als je die beter bekijkt! Volgens mij waren dat onder andere foto's van nicknameless...
Zoals aangegeven heb je al best een correctie bereikt!
Ik zou, als ik het zo zie, inderdaad ook het Meguiars systeem overwegen als je nog net iets meer wilt, of een wolletje op je DAP.. Ook de Scholl middelen kunnen je waarschijnlijk al meer brengen.
Foto's zeggen lang niet alles, maar dit ziet er al heel behoorlijk uit! Ik ga in mijn correcties ook nooit voor 100% correctie. Ten eerste omdat ik (nog) geen lakdiktemeter heb (al zegt die ook niet alles), ten tweede omdat deze kleine defecten er toch ook weer in zullen komen en ten derde omdat ik liever ga voor 90% met voldoende vlees om in de toekomst ook nog iets te kunnen doen, dan voor 100% met een flinterdun laklaagje.
Dit hoeft dus niet altijd het geval te zijn, maar naar mijn bescheiden mening moet je voor die zware correcties wel eerst een idee hebben van de dikte van de lak en dus of je redelijkerwijs het risico kunt nemen.
Zeker als het niet je eigen auto betreft!!

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: die vrienden en collega's waar je dit voor doet. Zeggen die uit zichzelf ook iets over de correctie die je nu behaalt? Wat verwachten "je klanten"? Een dergelijk resultaat met slechts 2 passes is eigenlijk heel mooi!

Staat natuurlijk helemaal los van het verhaal dat, als jij dat graag wil, je gewoon een Rupes moet kopen! Het zijn gewoon mooie machines... Je zult gewoon sneller een vergelijkbaar of zelfs mooier resultaat krijgen als met een DAP. Daar is geen discussie over mogelijk!
En dat blijkt ook wel uit alle tevreden reacties over het hele internet.. Zoals ik eerder al op dit forum schreef: Je moet als gebruiker een klik hebben met de machine waar je mee werkt. Voor de een is dat de DAP, voor de ander de Rupes en weer een ander pakt een FLEX of Festool. Overal kun je een mooi resultaat mee bereiken, maar voor iedere machine is dat verschillend. En als je dan nog de verschillende middelen en Pads neemt, is het aantal combinaties haast oneindig!
Ik zou je, los van je keuze, wel adviseren er een DAP naast te houden. Fijn als reserve machine, fijn als back-up voor kleinere delen etc...
 
Laatst bewerkt:
Is er een reden waarom ik hier niet de optie hoor om op hardnekkige plekken/krassen eerst te wetsanden met bijvoorbeeld 2000 of 3000 alvorens te gaan polijsten?
 
Ik heb al een aantal malen gezien dat dit advies liever niet wordt gegeven aan mensen die een rotary al een stap te ver vinden...
 
ik heb nog nooit gewetsand (als dat de juiste woordkeuze is?)
gewoon omdat ik het te gevaarlijk vind en er geen ervaring mee heb. Een wrijvingske te veel en zit erdoor denkik dan?
 
Gelijk er door zitten zal wel meevallen maar wellicht inderdaad niet iets wat je zonder ervaring even kunt doen als oplossing voor het probleem want het is niet zonder risico als je niet weet wat je doet.
 
Heb een proefpaneel van een 206 thuis liggen, zal als ik thuis ben effe wat foto's uploaden van een aantal polijstmiddelen van Meguiars. Mijn idee is dat 100% procent verwijderen van defecten niet gaat lukken, bij elke hit lijkt het of er meer swirls ontstaan dan er waren :-(
 
Wellicht is de lak wel heel gevoelig en het kan bv ook zijn dat een ander merk/type polijstmiddel net wat beter tot zijn recht komt op zo'n lak.
Andere optie is om extra zachte edgeless doeken te gebruiken bij het afnemen.
 
heb zelf nog de dap500 v1
maar werkt nog perfect
als ik de gewenste correctie nog niet hebt dan doe ik het paneel nog een keer of een stap zwaarder
maar veel zwaarder dan met witte spiderpad met Scholl S3 hoeft voor mij niet

had de motorkap van de zwarte starlet helemaal gewetsand met 3000
en 1 goede hit met spiderpad en s3 en glom weer als of er nooit met schuurpapier opgezeten was
 
Laat je gewoon goed informeren en neem desnoods zo'n auto mee met daarop de bedoelde schades.. Bij Carclean zijn ze érg behulpzaam en willen ze vast wel even meekijken naar de defecten waar jij tegenaan loopt! Het kan in de middelen zitten, maar ook in de diepte van de defecten. Wellicht zijn ze met een Rupes ook niet haalbaar? Er kan veel, maar uiteindelijk blijft wel staan: weg is weg! Ook met een Rupes of rotary..

Daarnaast kan het liggen aan de middelen. Ofwel je gaat te zwaar, of niet zwaar genoeg. Scholl heeft wat producten die wat zwaarder corrigeren op de DAP. Maar ook het Meg's Microfiber systeem kan wat meer power geven aan je DAP.

Detailen is nu eenmaal een dure hobby. En een vriend die er geen 75-100 euro aan kostprijs voor over heeft, kun je vaak ook gewoon niet helpen.. Ergens laten doen zit je zo aan 350 euro of meer voor een fatsoenlijke behandeling.. Voor vrienden vraag ik meestal een veel lager bedrag, maar 75 euro is toch wel het minimum voor een dag met die materialen. Daarbij zijn je pad's niet in een keer op gelukkig!

De Rupes machines zijn niet goedkoop, maar je haalt wel een stukje kwaliteit in huis.. Hoeveel auto's detail je zo gemiddeld?
 
Volgens mij is een DAP900 écht wel krachtig genoeg. Met de Foamen Wool Cutting Pad van Monello icm Veloce heb ik al twee BMWs E60, beide volledig dof van de swirls, weer helemaal strak gekregen. 2 hits met erder vermelde combi, 1 hit met Mezzo op groene foam pad van Monelle en 1 hit met finale op witte foam pad van Monello

voor:
P1050528.webp


na: zie bijgevoegde foto onderaan

of in detail de lak voor:

P1050540.webp


en na:
P1050599.webp
 

Bijlagen

  • P1050622.webp
    P1050622.webp
    346,3 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook een 206 cabrio een zwarte ,
Polijsten ging perfect je moet alleen oppassen met de zachte lak.
Maar ik had er geen probleem mee .
En met hetzelfde apparaat gedaan als je beschreven hebt.
Hij had eerder teveel Power als te weinig.