• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Demi water uit droger gebruiken?

Wittereus

Detailing addict
25 jan 2012
467
65
45
Melick
Ik heb gezocht, maar niet gevonden:-" ;

Kan ik het gedeminiraliseerd water (gefilterd zodat er geen stof deeltjes meer inzitten) uit de condensdroger gebruiken voor wassen en verdunnen van diverse detailing producten?:weetniet

Ik hou nogal wat over en normaal gooi ik het meeste weg (een klein gedeelte gerbuik ik voor het strijkijzer;) )


Groeten,

Rik.
 
Hallo Wittereus
Ik gebruik zelf al een tijdje water uit de condensdroger om detailproducten zoals APC te verdunnen.Bevalt me goed en nul problemen.
 
Ach, je zegt het zelf eigenlijk al. Het water dat uit een condensdroger komt is gedeminderaliseerd. Want zouten en mineralen kunnen niet met het water meeverdampen en dus is het water uit een condensdroger mineraal- en zouten vrij. Hooguit kan er in dit condenswater nog wat geurstoffen zitten die afkomstig zijn van etherische oliën die in wasverzachters zitten. Eerlijk gezegd, allerlei organische stoffen kunnen tijdens het destillatieproces (want dat is het; verdampen en daarna weer condenseren, doen we ook bij de jenever) mee verdampen en daarna bij het condenseren gaan ze weer mee in oplossing.

Echter het meest lastig als je met water verdunningen wilt maken zijn toch de aanwezige zouten en mineralen. Die blijven tijdens het drogen achter en geven droogvlekken (en die zitten dus niet meer in dat condenswater , dus geen probleem). De eventueel organische stoffen die in het water zitten zullen tijdens (uiteindelijk) verbruik gewoon verdampen en daarbij is de concentratie van deze stoffen heel erg laag en de invloed ervan is nihil. Ter illustratie als je in dat condenswater nog rozengeur van de wasverzachter kan ruiken, realiseer je dan dat jouw neus rozengeur al kan detecteren bij PPB concentraties. Dus Parts Per Billion= microgrammen per milliliter. Dat doet echt niks in een verdunning van een concentraat.


Ik zeg, gewoon doen!

Groeten GdV
 
Ik gebruik het water niet en wel om deze reden :

Ik heb het geluk dat er op m'n werk een toestel hangt om water te "demineraliseren" voor de heftrucks en hoef dat van thuis dus niet te gebruiken . :-"


Een nichtje van ons had ook water uit de condensdroogkast gebruikt voor haar nieuwe strijkijzer met reservoir :

Door fleece(polar) - truien te drogen , zat er in dat water iets dat erg slecht bleek voor het strijkijzer . Er zat allemaal bruine smurie in het toestel en het gevolg was : machine onbruikbaar en nieuwe moeten kopen. Misschien is het wel goed om dit water "koud" te gebruiken en zit het verwarmen er voor iets tussen...

Zolang het resultaat ok is , zeg ik ja .
 
Even beetje laat, Mara in de handleiding van onze droger stond een extra waarschuwing om het afval water niet te gebruiken in strijkijzers en andere apparaten. Schijnbaar lift er een hoop rotzooi mee met het verdampte water.

Waarschijnlijk is het meestal alleen maar stof, maar er kan natuurlijk ook chemische rommel uit het wasmiddel of -verzachten mee komen.
 
mij niet gezien om demi-water te gebruiken om oplossingen mee te verdunnen.


Waarom is demiwater niet geschikt voor consumptie?

Er zijn drie duidelijke redenen te noemen:

Demiwater is behoorlijk agressief.
De verspreiding door pijpleidingen en opslag in tanks is niet mogelijk omdat het agressieve water corrosie veroorzaakt, waardoor metalen en ander materiaal van de pijpleidingen afsijpelt en in het water terechtkomt.

bron: http://www.lenntech.nl/demiwater-faq.htm
 
i.p.v. demi water kan je beter osmosewater pakken ben je mss €3 voor 75 tot 100L kwijt en zeker ervan dat je geen rotzooi in je water hebt. (kalk/zeep resten of andere stoffen)
 
Ik gebruik al anderhalf jaar het water dat ook in de heftrucs gaat en heb nog geen enkele sprayer die stuk is.

Dat dit water agressief is kan best zijn , alleen niet op de materialen waarvoor ik deze gebruik :weetniet

Soms kan je met bvb thinner of een ander vergelijkbaar product iets niet wegkrijgen ......................maar wel met bvb gewoon water ! :ja

Is dan dat water ook "agressief" ? , neen lijkt me . Het gaat er meer om dat je water gebruikt dat zo weinig mogelijk KALK bevat , niet ?

@osmosewater voor 3 euro/75 liter : waar haal je dit dan ?
 
Toevallig dat ik voor mij werk te maken heb met demi en osmose-water... In mijn geval om het Osmosewater in ziekenhuizen in dialyseleidingen naar patienten te krijgen.

Demi en osmosewater zijn in de volksmond vrijwel hetzelfde. Feitelijk is osmosewater nog puurder dan demi-water. Water uit een condensdroger is echter geen van beide. Het is zeg maar "bijna-demi" de meeste mineralen zijn er dus uit. Het grote probleem om dit te gebruiken is dat het water omdat het in principe mineralen mist geneigd is om mineralen uit omliggend materiaal te onttrekken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je osmose water (nog meer gezuiverd dan demi-water) in een koperen leiding gaat gebruiken. Het neemt dan de koper-moleculen op en de leiding zal weg corroderen. Echter, in een plastic fles zal dit nooit gebeuren. Als je demi-water drinkt (langdurig, een keertje kan geen kwaad) dan onttrekt het essentiele mineralen uit je lichaam, ook niet goed. Om deze reden zal er ook wel aangegeven worden dat je het waqter niet moet gebruiken in strijkijzers en dergelijke, want deze worden dan langzaam van binnenuit weggevreten.

Dus feitelijk kan het geen kwaad om demi of osmosewater te gebruiken voor het aanlengen van producten in een plastic verpakking. Het kan eventueel wel problemen opleveren als je het gebruikt op kale metalen omdat het dan deze kan aantasten doordat het moleculen onttrekt aan deze oppervlakken, maar ik denk zelf dat de contacttijd hiervoor veel te laag ligt.

EDIT: mocht iemand wat litertjes osmose-water nodig hebben, dan kan ik die wel aftappen hoor, geen probleem! :)
 
Je moet er mee oppassen aangezien het water dus de neiging heeft metalen aan te tasten omdat er mineralen aan onttrokken zijn. Mocht je strijkijzer geheel van plastic zijn is er niets aan de hand, maar op plekken waar messing connectors en dergelijke zitten zal er na verloop van tijd lekkage gaan ontstaan.
 
osmose water kan je krijgen bij glazenwassers, schoonmaak groothandels met vulpunt. Ik zelf haal het bij een groothandel voor schoonmaak artikelen voor 3.75 voor 75L.
 
PAS60 zei:
osmose water kan je krijgen bij glazenwassers, schoonmaak groothandels met vulpunt. Ik zelf haal het bij een groothandel voor schoonmaak artikelen voor 3.75 voor 75L.

Zal dan waarschijnlijk demi-water zijn. Osmose is nog zuiverder en wordt dus uiteraard ook voor minder dingen gebruikt. Je moet dan denken aan apotheken en dergelijke. Maar voor dit gebruik maakt dat verder niets uit.

Wat wij eigenlijk willen bij het wassen is dat de kalk uit het water is gehaald. Dan is onthard water al ruim voldoende en dat is ook wat glazenwassers etc gebruiken omdat er dan geen lelijke kringen etc kunnen ontstaan. Als je in een goed gebied woont dan heb je hier al weinig last van met kraanwater.

Wat je ook kunt doen om dit voor elkaar te krijgen is naar de aquariumhandel te gaan om een additief te kopen die de hardheid van het water aanpast. Ben je ook van de kalkkringen etc af.

Enige waar ik voor wil waarschuwen is om te zuiver water in een apparaat te laten staan (strijkijzer etc) of een houder met metalen onderdelen, deze zullen corroderen, en dan is het water wat je toegevoegd hebt ook meteen niet meet onthard. :)