• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doeken schoonmaken met ijzerverwijderaar?

nick91

Detailing addict
6 aug 2014
131
60
33
Misschien een rare vraag, maar kunnen de mf doeken tegen bestanddelen van bijvoorbeeld non-ferro of Q2 Iron?

Vandaag heeft mijn moeder in een vrolijke bui haar eigen auto gewassen, hierbij heeft ze helaas met een was handschoen en droogdoek ook de velgen meegenomen. Om te voorkomen dat het ijzer van de remstof straks op mijn lak beland dacht ik om die ijzerdeeltjes op deze manier te kunnen verwijderen, alleen ben ik bang dat ik de microvezels beschadig.

Iemand een idee?

Het is een vrij normale procedure om eerst een velg met een gewone auto shampoo en een washandschoen schoon te maken en daarna pas een ijzerverwijderaar te gebruiken.
Even vooraf goed omspoelen, daarna de wasmachine in en alles zou gewoon weer schoon moeten zijn.

Oké top, omdat ik ook lees dat spullen die op de velgen zijn geweest niet meer op de lak te gebruiken.

Maar in de wasmachine gaan ook alle ijzerdeeltjes dus uit mijn handschoen en doek?

Ik heb zelf namelijk 2 borstels en aparte doeken voor de velgen, en de handschoen en deze droogdoek voor me lak.

Er wordt door Frans erg stellig beweerd dat door het eerste omspoelen van de washmitt en de droogdoek en aansluitend wassen in de wasmachine alles gewoon schoon moet worden.
Als er sprake was van vervuiliing met ijzerdeeltjes van de velgen en de banden, dan ben ik er niet zo zeker van dat alles er op bovengenoemde manier er weer uit is.
IJzerdeeltjes zijn zo klein en fijn en het risico dat die in de stof blijven hangen is erg groot. Ik zou ze maar apart houden voor de wielen en nieuwe exemplaren aanschaffen.

Daar was ik al bang voor, wel mooie kans om wat nieuwe spullen uit te proberen.

Bedankt voor de hulp!

Mijn ervaring is; dat er op een lak altijd wel ijzerdeeltjes aanwezig zijn en je altijd wel wat ijzerdeeltjes meeneemt op je washandschoen wanneer je de auto alleen maar wast.
Zelf heb ik ook meerdere washandschoenen, voor diverse onderdelen.
Ik zal de volgende keer nadat mijn washandschoen voor de velgen uit de was komt, deze wel eens behandelen met een ijzerverwijderaar en eventueel hetzelfde doen met een washandschoen die ik voor de lak gebruik om te zien of er deeltjes na het wassen achtergebleven zijn.

als doeken, handschoenen, borstels of wat dan ook eenmaal de velgen hebben aangeraakt komen ze bij mij nooit meer op de lak

Wat een panisch gedoe zeg, elke aanraking met het lakwerk zal krasjes geven.
Ijzerslijpsel is daar geen uitzondering op, maar het zal wel voor een groot gedeelte IN de vezels van desbetreffende doek/pad/handschoen gaan zitten en dus het lakwerk niet raken.

Wassen = krassen maken, hoe voorzichtig je het ook doet.
Om deze krassen de minimaliseren zal een goede wastechniek meer helpen dan 50432 verschillende hanschoenen.
Uiteraard heb ikzelf ook een handschoen die alleen voor velgen gebruikt wordt, maar das meer omdat die al zo ranzig is dat deze makkelijk herkenbaar is.
Do with it what you like, iedereen is anders en kan een andere mening hebben.

• Leuk
Reacties: freddyevo2