nicknameless;320569 zei:
Hmmm, vreemd dat Carclean.com zegt dat er niet ontvet moet/mag/hoeft worden. Dat is juist nodig om een lange(re) standtijd te krijgen en een betere hechting van de LSP op de lak.
Op een vettige ondergrond hecht iets minder of minder lang....
Niet vreemd hoor. Als je een glaze gebruikt als Black Hole of Lime Prime dan worden de olien verwijdert door de cleaners in deze producten.
Ook bevatten sommigen waxen cleaners (o.a. Synwax, NXT, Polish with Carnauba) die de olien verwijderen.
Daarnaast is het soms verstandiger om zo min mogelijk de lak aan te raken zoals bij gevoelige lakken.
En de 1-million-dollar-question: hoelang blijft de wax/sealant minder lang zitten?
1 dag, een week of toch een maand? Niemand weet het en we merken dat mensen op het forum lezen dat het een soort verplichting is als men geen ontvetter gebruikt.
Je sealant is echt niet na een week weg als je geen ontvetter gebruikt hebt.
Door die extra stappen wordt het voor een beginner alleen maar lastiger om in te stappen terwijl de wagen misschien sowieso om de 2 maanden gewaxed wordt en het geen bal uitmaakt of je nou wel of geen ontvetter gebruikt. Ik maak er zelf ook geen gebruik meer van op mijn eigen auto. Als je het wilt mag het natuurlijk maar het is zeker géén verplichting.
Alleen als een wax/coating het in de gebruiksaanwijzing zet dan is het nodig (C-Quartz bijvoorbeeld).
Sommige waxen zijn helemaal niet ontwikkeld om op een ontvette lak aangebracht te worden want wie doet dat nou?
Het percentage dat het wel doet is minimaal dus als er een wax ontwikkeld wordt gaan ze ervan uit dat het niet gedaan wordt.
Free;320914 zei:
Ik zou eerst de Mezzo gebruiken, en dan de Mothers pre-wax cleaner.
Beetje dubbelop, Mezzo is ook een lakreiniger in dit geval alleen mét korrel.