• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

donker grijze fiat panda ,Graag Advies

Na het polijsten is het raadzaam om de auto te ontvetten middels Eraser of IPA. Eventueel wassen ná het ontvetten is ook goed, zo ben je alle polijststof kwijt.
 
Volgende maand ga ik me auto poetsen
Dus kleinen daarna polijsten men mezzo en daarna patty"s blue wax
Volgens carclean hoef ik niet perse na het polijsten de auto te ontvetten en kan ik gelijk beginnen met de wax en de reload spray kan ik het beste na de volgende was beurd aanbrengen volgens hun,Ik gebruik verder geen sealer,hoor ook wel eens verhalen dat een sealer de stanttijd van de wax kan verkorten, en een glaze hoeft ook niet perse volgens hun

Graag wil ik julie menig
 
Hmmm, vreemd dat Carclean zegt dat er niet ontvet moet/mag/hoeft worden. Dat is juist nodig om een lange(re) standtijd te krijgen en een betere hechting van de LSP op de lak.
Op een vettige ondergrond hecht iets minder of minder lang....
 
Ik zou eerder na de Mezzo nog een rondje met Finale als tussenstap doen. Daarna kan je nog een glaze toevoegen, maar dat is niet nodig. Naar wens kan je afsluiten met een sealant of een wax, of allebei natuurlijk. Is een beetje afhankelijk van je voorkeur, de beschikbare tijd en je collectie.
 
Zou wel altijd eindigen met een sealant of wax. En een glaze voor de mooiigheid voor de sealant/ wax gebruiken. Bij glaze kun je wat meer wetlook naar boven brengen of helderheid net welke je gebruikt en prefereert.

Sealant (EX-P bijvoorbeeld) verkort niet de standtijd van de wax - zolang je tussen het aanbrengen van de lagen maar een etmaal droogtijd aanhoudt. En ook eerst de sealant gebruikt en daarna pas een 100% carnauba wax (Natty's bijvoorbeeld) om te toppen gebruikt.

Als je met Sealer Reload bedoeld die kan overal overheen en geeft goede bescherming - ook hier geld weer minimaal 1 etmaal wachten omdat de wax/ sealant goed uitgehard moet zijn.
 
Een glaze zoals Poorboys World Black Hole draagt mijns inziens zeker bij aan het eindresultaat, maar feit blijft dat het een optionele stap is.
 
de wax die ik gebruik is poorboy"s natty bleu vaste wax,Als sealer kan ik beter ex-p gebruiken dan reloead?
 
grijzepanda;320580 zei:
En hoe denken julie over sealer en glaze?

Als die "sealer" een sealant is dan kan je (meestal) aannemen dat deze iets langer dienst doet dan een wax (sealant = synthetische wax)

Glaze : als je nog relatief nieuwe lak hebt (nieuwe auto dus) dan zou ik persoonlijk de glaze achterwege laten.

Dat cc je niet aanraad om te ontvetten kan mogelijk liggen aan het totaalbudget dat jij vooropstelt.........hoe meer stappen , hoe duurder alles kost natuurlijk .

Je kan natuurlijk altijd een testspot maken met bvb een ruitenreiniger die ALCOHOL bevat , dat ontvet ook......en kost bijna niks .
Voor elke stap wel andere en propere doeken gebruiken........ook weer een meerkost die bij de meerdere stappen komt. Gebruik dus zeker zachte doeken om alles uit te poetsen/af te vegen.
 
Reload doe je over de wax heen, nadat deze tijd heeft gehad om volledig uit te harden (1e wasbeurt zoals carclean aangeeft). Voor extra lang gebruiks lezier de Reload 1:1 verdunnen - maakt voor het resultaat (standtijd niets uit)

PB EX-P of AF Power Seal doe je er eerst op - etmaal laten uitharden en dan aftoppen met Natty's. Als je voor PB EX-P gaat gebruik dan ook prime lite en bij AF de paint preparator dan hecht de sealant veel beter.

Zou wel voor een glaze gaan voor het aanbrengen van een sealant - maakt het in mijn ogen net even mooier.

Als je gaat polijsten zou ik wel de auto naspoelen met eraser/ IPA - heb zelf nog wel nooit iets gepolijst maar dat heb ik ondertussen hier wel opgestoken - op een mooi ontvette auto hecht alles zich veel beter.

Misschien een idee voor je om alle producten die je nu hebt eens op een rijtje te zetten (en eventuele wensen) en dan een stappenplan te maken en dat hier te posten - maakt het volgens mij veel gemakkelijker om te reageren en wordt je zelf ook veel vlugger een stuk wijzer, vermoed ik.
 
mijn stappenplan is

wassen

kleien met mothers klein en sray and wipe

mothers pre wax cleaner

mezzo

patty"s blue vaste wax

twijfel alleen nog over een glaze en sealend heb ook van een bekende goeie poetser gehoord dat een sealant de standtijd van de wax kan verkorten
 
Een glaze kan de standtijd van een wax eventueel wat verkorten. Een sealant is, volgens mij, niet echt van invloed op de standtijd van je wax. Wel de sealant goed laten uitharden voor je de wax eroverheen aanbrengt.
 
Ik zou eerst de Mezzo gebruiken, en dan de Mothers pre-wax cleaner. Een glaze verkort de standtijd inderdaad een beetje, maar dat vind ik verwaarloosbaar. Mijn Fiat is de (lange)winter ook perfect doorgekomen met blackhole en daarboven een laag Colli 845.
 
nicknameless;320569 zei:
Hmmm, vreemd dat Carclean.com zegt dat er niet ontvet moet/mag/hoeft worden. Dat is juist nodig om een lange(re) standtijd te krijgen en een betere hechting van de LSP op de lak.
Op een vettige ondergrond hecht iets minder of minder lang....
Niet vreemd hoor. Als je een glaze gebruikt als Black Hole of Lime Prime dan worden de olien verwijdert door de cleaners in deze producten.
Ook bevatten sommigen waxen cleaners (o.a. Synwax, NXT, Polish with Carnauba) die de olien verwijderen.
Daarnaast is het soms verstandiger om zo min mogelijk de lak aan te raken zoals bij gevoelige lakken.

En de 1-million-dollar-question: hoelang blijft de wax/sealant minder lang zitten?
1 dag, een week of toch een maand? Niemand weet het en we merken dat mensen op het forum lezen dat het een soort verplichting is als men geen ontvetter gebruikt.
Je sealant is echt niet na een week weg als je geen ontvetter gebruikt hebt.

Door die extra stappen wordt het voor een beginner alleen maar lastiger om in te stappen terwijl de wagen misschien sowieso om de 2 maanden gewaxed wordt en het geen bal uitmaakt of je nou wel of geen ontvetter gebruikt. Ik maak er zelf ook geen gebruik meer van op mijn eigen auto. Als je het wilt mag het natuurlijk maar het is zeker géén verplichting.
Alleen als een wax/coating het in de gebruiksaanwijzing zet dan is het nodig (C-Quartz bijvoorbeeld).

Sommige waxen zijn helemaal niet ontwikkeld om op een ontvette lak aangebracht te worden want wie doet dat nou?
Het percentage dat het wel doet is minimaal dus als er een wax ontwikkeld wordt gaan ze ervan uit dat het niet gedaan wordt.

Free;320914 zei:
Ik zou eerst de Mezzo gebruiken, en dan de Mothers pre-wax cleaner.
Beetje dubbelop, Mezzo is ook een lakreiniger in dit geval alleen mét korrel.
 
@Dibbuz: begrijp ik er nu uit dat jij geen ontvetter ( Eraser / IPA / Spruzzo ) meer gebruikt of dat je geen glaze ( BH / WD / LPL ) meer gebruikt ?
 
Ontvetter, glaze gebruik ik altijd op de Leon. Een wax brengt veel lekkerder aan op een glaze dan op een ontvette lak.
Alleen al daarom breng ik een glaze aan.
 
Is de mezzo alleen niet te grof om de lak te reinigen. Ik bedoel om daarna meteen aan de slag te gaan met een wax/ sealant. Ik zou juist verwachten dat je na mezzo ook nog een fijnere polish gebruikt alvorens te waxen. Of haal ik nu dingen door elkaar?