• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Door alle topics en info compleet in de war

Dear-Fail

Detailing trainee
21 jan 2024
77
30
Hi allemaal,

Zoals @Nick Bakker en @Smotske al zeiden zit ik nu diep in het ‘konijnenhol’ ;)

Ik heb wat hardnekkige vervuiling die ik naar aanleiding van een tip van @Drifter met klei weg wil proberen te halen.
Nu is de klei van Monello hier volop favoriet. Ik lees ook goede verhalen over klei van Mothers.
Mijn doel is om de vervuiling weg proberen te halen zonder daarna te moeten polijsten. Ik heb namelijk geen polijstmachine e.d.. Een fijne klei is dus een must.

De vraag die nu rest is welke lube ik erbij moet halen. Lees verhalen over Monello, DDJ en PB. Waar sommige vol lof zijn over het ene merk zeggen andere weer dat het niet fijn werkt. En hoe goed werkt een detailspray (bijvoorbeeld van PB), want die zou ik daarna ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken :)

Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Niks is goedkoop in het konijnenhol. ;) Als je kijkt naar budget en het aanbod in de webshop, kan je eigenlijk niets iets ''verkeerds'' kopen, alleen verkeerd gebruiken.

Monello - Dolce Verde. (Prima klei, meeste klei voor je geld + stevige opbergdoos)
Dodo Juice - Slip Shot. (Voor €8 heb je dan een liter glijmiddel. Deze is wat zeperiger en glijdt dus ietsjes beter, maar scheelt niet veel met andere merken)

Poorboys World - Spray&Wipe is inderdaad ook te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een echt glijmiddel. Deze S&W is breed inzetbaar en dus sowieso wel handig om in huis te halen. Ik gebruik het hoofdzakelijk als drooghulp en wil niet meer zonder, maar ook om het interieur even af te nemen zonder dat het dressings en dergelijke aantast. Maar ook in huis voor allerlei dingen en zelfs monitors en andere schermen.


Wat betreft de kans op marring; Deze kan is altijd aanwezig, maar is voor 99% te verminderen door het paneel zo schoon mogelijk te maken middels wassen en reinigen, de klei het werk te laten doen terwijl je lekker gulzig veel glijmiddel gebruikt.
Mocht je onverhoopt toch iets van marring veroorzaken of, buiten dit, ergens een krasje/vlek tegenkomen, dan is een klein flesje polijstmiddel + handpadje in huis halen ook geen rib uit je lijf.
 
  • Leuk
Reactions: Dear-Fail
Dus je zoekt nog een glijmiddel voor het kleien? Er zijn zoveel mogelijkheden. Je kan nog wel meer bestellen. Of je neemt een sterk sapje van je shampoo in een sprayer. Zo klei ik al jaren, naast Gyeon lube. In een 500ml sprayer 400ml water, en 50ml shampoo. Glijd als een blote bips van de waterglijbaan.
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: RedCat en Dear-Fail
@Quantoxx bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling. Dan ga ik sowieso voor de Monello klei. Welk polijstmiddel en handpadje betreft het dan? De PB S&W gaat er nu wel komen denk ik voor de alledaagse klusjes. En daarnaast natuurlijk ook de Non Ferro. Tikt allemaal weer lekker aan haha :p

@Smotske dat is een goede tip! Scheelt ook weer iets kopen. Zou het nog uitmaken als er nu wax in mijn shampoo verwerkt is? Zo ja, dan schaf ik een aparte lube aan.
 
Je hebt natuurlijk ook nog de Monello kleiset, een paar euro duurder maar ook 25% meer klei én een goede bewaarbox voor je klei. De kunt de eerste keren gewoon de lube van de set gebruiken, als die op is kun je de fles schoonmaken (sprayer schoonmaken door water in de fles te doen en deze leeg te spuiten zodat restanten van de oude lube verdwenen zijn) en vullen met een lube naar keuze (bijvoorbeeld PB S&W).
 
Je hebt natuurlijk ook nog de Monello kleiset, een paar euro duurder maar ook 25% meer klei én een goede bewaarbox voor je klei. De kunt de eerste keren gewoon de lube van de set gebruiken, als die op is kun je de fles schoonmaken (sprayer schoonmaken door water in de fles te doen en deze leeg te spuiten zodat restanten van de oude lube verdwenen zijn) en vullen met een lube naar keuze (bijvoorbeeld PB S&W).
Ik zag hem inderdaad. Die bewaarbox is wel handig!

@Smotske die heb ik helaas (nog) niet. Dus dan toch maar voor een aparte lube gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Om te beginnen is mijn voorkeur een zachte klei, Mothers of de gele van DDJ
Bewaren kan je ook in een snackbakje van de Hema/ Ikea / Action
Ik houd nieuw en gebruikt graag uit elkaar
 
Ik bewaar gebruikte en nieuwe clay ook apart van elkaar.
Morhers is goede klei maar kan niet tegen alle lubes en gaat dan kruimelen.
Ik geef de voorkeur aan een dodo juice combinatie en dan idd een zachte variant.
Als ik de klei 1x heb gebruikt dan gebruik ik em de volgende keer op velgen bv of een auto die laten we zeggen “anders wordt bijgehouden als dat je zou hopen”…
 
Dus je zoekt nog een glijmiddel voor het kleien? Er zijn zoveel mogelijkheden. Je kan nog wel meer bestellen. Of je neemt een sterk sapje van je shampoo in een sprayer. Zo klei ik al jaren, naast Gyeon lube. In een 500ml sprayer 400ml water, en 50ml shampoo. Glijd als een blote bips van de waterglijbaan.
De gyeon lube is op dit moment ook mijn favoriet. Glijdt als een malle en qua prijs kun je er niet tegenop. 13 euro voor 2.5 tot 4 liter lube.

De nieuwe formule (clay lube redifined) kan volgens Gyeon zelfs veilig tot 1 op 25 verdund worden.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske