• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Drogen met mf handdoek of car dryer?

Jenny2

Detailing rookie
12 mrt 2023
19
15
Wat gebruik jij om je auto te drogen? En waarom?

Ik wil graag achterhalen wat nu de beste manier is om de auto te drogen na het wassen.
Ik heb inmiddels instructie gekregen over drogen met een microvezel handdoek. Werkt met de juiste doek qua drogen goed natuurlijk. Kiertjes kunnen nabewerkt worden met een kleine blazer. Maar ik heb ook vernomen dat met zo'n handdoek alsnog de kans bestaat dat ik krasjes maak. Daarom zou volledig drogen met een elektrisch apparaat zoals https://www.carclean.com/nl/monello-maestro-car-dryer.html beter zijn.

Overigens heeft mijn auto vorig weekend een ceramische coating gekregen (voor- en nafoto's volgen).
 
Laatst bewerkt:
Meestal een combinatie van. Begin meestal met een droogdoek om de auto grotendeels goed droog te krijgen en ik gebruik vervolgens de maestro om alle hoekjes en velgen te drogen. Alleen de maestro gebruiken duurt mij te lang ondanks een goed beschermde lak en een topper zoals bathe+ aan het einde ... maar het hele droogproces duurt bij mij ook altijd vele malen langer dan dat ik wil :')
Krasjes met een droogdoek kan je eventueel minimaliseren door een quick detailer te gebruiken bij het drogen. Dan is er wat minder frictie door de droogdoek.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
Ik weet niet of je een tuin en/of beplanting bij je thuis hebt, maar ik gebruik mijn Stihl (BGA57) accu bladblazer. Omdat m'n auto nu wel lekker glad is rollen de druppels er zo af. (90%) Dan met een droogdoek en spraytje nadrogen.

Een maatje van mij gebruikte een Makita DUB185Z maar is pas geleden vanwege gebrek aan geduld geupgrade naar een DUB184Z. Ze zijn er zelfs met dubbele accu.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en Jenny2
Ik heb ook de Maestro blower aangeschaft met het idee om daar (altijd) de hele auto contactloos mee te drogen, maar ik vind dit in de praktijk ook veel te lang duren. Ik droog dus nog altijd gewoon met een goede droogdoek (meestal met een paar pufjes detailspray als drooghulp). De Maestro gebruik ik alleen nog om de kiertjes goed te drogen voordat ik bijvoorbeeld ga polijsten of een wax aanbrengen.
Verdiep je ook even in de "open slang methode" om voordat je de auto gaat drogen eerst zoveel mogelijk water van de panelen af te laten lopen. Aangezien je auto in een coating staat zou dit goed moeten werken. Dit scheelt een hoop droogwerk.
 
Kans op krasjes is ook sterk afhankelijk van hoe gevoelig de lak is, of ie eventueel een kwartscoating heeft (kwarts is veel harder dan zachte lak), maar ook hoe je de doek gebruikt. Sommigen 'vegen' niet met de doek, maar deppen, dat kost meer tijd, maar nog minder kans op swirls.

Overigens gebruik ik soms (bijvoorbeeld als ik nog een laag wil aanbrengen op de lak) voor kieren, spiegels enz. een kleine blower: Air Force Blaster Sidekick
rid.com%2Fimages%2Fmetrovac%2Fitems%2F103-142034-2.jpg
 
  • Leuk
Reactions: kooijtje2 en Jenny2
Meeste water gaat eraf dmv sheeting met open slang, verder met kleine droogdoek.
Ben van de Monello Maestro overgestapt op een Makita DUB362. Gebruik hem enkel voor de velgen, grille en de kleine randjes. (en voor bladeren, sneeuw en sopwater verplaatsen)
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
+1 voor het ''drogen met water''. ;)

Als een auto in een bescherming staat, kan je 90% van het water laten aflopen door goed af te spoelen. Al zou je de beste droogdoek ter wereld hebben of een blower die je auto op z'n kant kan blazen; Het is eigenlijk niet nodig.

Hieronder wat filmpjes die ik al vaker heb gepost, maar gebruikmaken van 'sheeting' is hier goed te zien.
Let wel, dit betreft een coating met bizar goede sheeting en beading, maar hetzelfde principe kan je toepassen op een smerige auto of onbeschermde auto.



 
Ik heb dit vanmiddag geprobeerd op mijn auto die sinds een maand is voorzien van Gyeon One Evo. Helaas niet met dit resultaat. Wat zou ik kunnen doen om dit wel te laten lukken?
 
Bedankt voor je reactie!

Nou er is wel beading etc. Duidelijk te zien op parkeerplaatsen als t regent tussen de andere auto’s. Is er iets wat ik erop kan aanbrengen als soort van drying aid?

Ik gebruik nu 1x p.m. Autoglym Polar Seal. Misschien die weglaten of iets anders pakken?
 
Een vraagje over het drogen met water (open slang). Ik wil dit ook gaan toevoegen aan mijn routine. Omdat de afstand tussen de kraan en de plek waar de HD-reiniger staat best lang is, wil ik een reguleerventiel aan de slang monteren vlakbij de HD-reiniger. In de hoop dat ik dan niet 2x terug naar de kraan hoef te lopen. Eerst om hem uit te zetten en de waterslang los te koppelen van de HD-reiniger, en daarna om hem weer open te zetten nadat ik de open slang heb toegevoegd. Bovendien hoop ik met dit ventiel de hoeveelheid water tijdens het droogproces met de open slang te kunnen reguleren.

Dus reguleerventiel vlakbij de HD-reiniger plaatsen en dan wordt de volgorde:
* afspoelen met HD
* ventiel dicht
* slang van HD-reiniger afkoppelen
* stuk met open slang aankoppelen
* ventiel open
* afspoelen met open slang
* ventiel dicht
* kraan uit

Heeft iemand daar ervaring mee? Kan dit werken? En gaat zo'n ventiel ten koste van de waterdruk? Het zit er dan altijd tussen, ook wanneer ik de HD-reiniger gebruik.



1200x922.jpg
 
Ik denk dat je met een gewone koppeling met waterstop hetzelfde bereikt. Dan kan je de slang afkoppelen van de HD zonder dat je de kraan hoeft dicht te draaien en zonder dat er dan water uit komt.
 
Gewoon een stukje tuinslang met een koppeling, connector en aan de andere kant van de slang een koppeling met waterstop.

104190-1.jpg



Hiermee kun je prima de auto "droog" maken. Kwestie van oefenen. Zie vanaf 17 seconden.

 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik heb wel zo'n afsluiter geplaatst zoals @Schuurfonds beschreef.
Werkt prima (geen effect voor waterdruk als die volledig open staat). Handig is ook dat je watertoevoer dmv afvoer ook iets kan dichtdraaien / iets kan regelen.

20230726_165713.jpg


Waterstop heb ik / ken ik niet. Wat houdt dat in?
 
Waterstop - Is in feite gewoon een keerklepje, zodat water niet uit de koppeling komt wanneer er geen sproeikop o.i.d. in zit.

Dus dan kan je een sproeikop er gewoon uithalen en in doen zonder poespas.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Bedankt voor jullie reacties! Dat gaat dus wel lukken :)

Het lijkt me ook erg handig om op deze manier de auto grotendeels te drogen na het wassen maar vóór de stappen ijzer/teer/hars verwijderen. Met een natte auto is ijzerverwijderaar natuurlijk minder effectief en zie je niet goed meer waar de teer/hars zit. En ik vind drogen een vervelende klus en al helemaal als ik de auto daarna weer nat moet maken om de resten van die andere middeltjes eraf te krijgen.
 
Een vraagje over het drogen met water (open slang). Ik wil dit ook gaan toevoegen aan mijn routine. Omdat de afstand tussen de kraan en de plek waar de HD-reiniger staat best lang is, wil ik een reguleerventiel aan de slang monteren vlakbij de HD-reiniger. In de hoop dat ik dan niet 2x terug naar de kraan hoef te lopen. Eerst om hem uit te zetten en de waterslang los te koppelen van de HD-reiniger, en daarna om hem weer open te zetten nadat ik de open slang heb toegevoegd. Bovendien hoop ik met dit ventiel de hoeveelheid water tijdens het droogproces met de open slang te kunnen reguleren.

Dus reguleerventiel vlakbij de HD-reiniger plaatsen en dan wordt de volgorde:
* afspoelen met HD
* ventiel dicht
* slang van HD-reiniger afkoppelen
* stuk met open slang aankoppelen
* ventiel open
* afspoelen met open slang
* ventiel dicht
* kraan uit

Heeft iemand daar ervaring mee? Kan dit werken? En gaat zo'n ventiel ten koste van de waterdruk? Het zit er dan altijd tussen, ook wanneer ik de HD-reiniger gebruik.



Bekijk bijlage 163004

Ik heb er ervaring mee, ik gebruik identiek hetzelfde reguleerventiel en ben er zeer tevreden mee. Ik gebruik het enkel voor de openslang methode. Werkt super omdat je met de waterdruk kan spelen zonder steeds te moeten naar de kraan lopen. Ik heb een stuk slang om er in te steken, maar het werkt ook prima zonder slang...maar dan heb je wel zo een plug nodig, anders heb je geen mooie waterflow. Met de plug in heb je een een smallere straal die zeer mooi loopt. Als het volledig openstaat heb je denk ik weinig tot geen verlies in debet als je u daar zorgen voor maakt.

Dit is het stukje dat tevens kan gebruikt worden om een tuinslang mee te verlengen.

Screenshot_2023-08-05-23-00-43-76_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg