• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een hele stomme actie

Thomas312

Detailing trainee
4 jul 2015
5
22
Beste dames en heren,

Door mijn ervaring met diverse forums realiseer ik me dat het aanmelden om meteen om informatie op te vragen irritant is en niet netjes. Toch heb ik vandaag een fout gemaakt en hoop ik door jullie advies verdere problemen te voorkomen.

Ik rij een Peugeot 205 GTI uit 1987 (zonder blanke lak), welke wekelijks met de hand gewassen wordt met autoshampoo van Poorboys. Ik werk bij een autodealer waar een krasstraat staat waar ik elke zaterdag de demo en huurauto's was. Ook is hier een hogedruk spuit aanwezig, en heeft de wasstraat ook de optie om de auto alleen te drogen. Ideaal voor mij, scheelt me weer de hele auto nalopen met een handdoek :)
Omdat het vandaag zo warm was, had ik geen zin om de auto met de hand te wassen, en aangezien ik samen met een bevriende detailer de auto vrijdag en zondag ga kleien, (machinaal) polijsten en in de was ga zetten, vond ik het niet nodig om nog meer zweet te produceren. Nadat de auto de hele dag in de zon heeft gestaan, reed ik de wasstraat binnen en heb ik de auto (stom, zo stom) met allesreiniger ingespoten. Dit doen wij ook wel is met de huur/demo auto's om vliegjes e.d. los te weken. De allesreiniger is helaas in de lak gaan trekken met als gevolg dat er allemaal witte strepen op de lak zitten. Zie de foto hieronder:
2015-07-04.jpg


Nou heb ik deze kant ongeveer 6 keer met Poorboys shampoo gewassen, helaas zonder succes. Ik vermoed dat de lak te warm is geweest waardoor de allesreiniger er in is getrokken.
Zoals op de foto te zien is, is het aan de rechterkant wat minder aan de linkerkant. (overigens is alleen deze kant "getroffen" door de allesreiniger). Ik heb even vlug met wat polijstmiddel wat bij de garage aanwezig is en een doek (dus geen polijst "spons") geprobeerd wat weg te halen, dit met gematigd succes. Ik denk dat wanneer ik de juiste spons zou hebben, dit was gelukt. Omdat het sluitingstijd was, heb ik de hele auto niet kunnen doen. Dit leek me ook niet handig zonder het juiste materiaal.

Een heel verhaal, maar mijn vraag is: is het erg als dit een week op de auto blijft zitten? De auto staat inmiddels koel in de garage, waar er geen zonlicht op kan komen. Kan ik wachten met polijsten tot we vrijdag aan de slag gaan met de auto, of moet hier zsm werk van gemaakt worden?
Ik heb eventueel de optie om maandag langs de detailer van de dealer te gaan, in de hoop dat hij er wat mee kan. Mijn detail maatje kan niet voor vrijdag.

Nogmaals, excuses dat ik zo kom binnenvallen op dit forum, maar ik ben super zuinig op m'n Peug en zou er verschrikkelijk van balen als dit ten koste van de lak zou gaan.

Graag hoor ik jullie adviezen en meningen!

Met vriendelijke groet,
Thomas
 

Bijlagen

  • 2015-07-04.jpg
    2015-07-04.jpg
    257,6 KB · Weergaven: 93
De kans bestaat dat de allesreiniger een bepaalde component van de lak heeft aangevreten, het feit dat ie koel en uit de zon staat, kan naar mijn mening geen kwaad (1 stap om het proces te stoppen). Ik heb begrepen dat je de auto al opnieuw hebt gewassen/afgespoeld, ik zou m in elk geval zo spoedig mogelijk kleien: dat kan geen kwaad, maar verwijderd wel eventuele restanten allesreiniger. Overigens: ga eens op zoek naar de samenstelling van de allesreiniger, het zou me niet verbazen als er wat citroenzuur in zit.
 
Beste Cordoba, Bedankt voor je reactie. Goed dat je begint over het kleien. Ik zal morgen kijken of ik dat morgen kan ophalen. Je uitleg klinkt logisch. Om te kijken wat er in de allesreiniger zat wordt lastig, deze komen namelijk in grote bakken binnen. Ik kan wel maandag even uitzoeken wat het product is, en of er citroen zuur in zit. Het is aannemelijk dat dit zuur mede de oorzaak is? Via via heb ik een andere detailer gevonden die bereid is er morgen naar te kijken, dus hoop dan meer te weten te komen. Toch hoor ik jullie reacties graag, gezien hier de experts zitten ;)
 
Hey Thomas,

Tof dat je nog even terug komt op het ''Forum'' stukje. Netjes!


Wat betreft je GTI;

Auw! Ziet er pijnlijk uit zo, met dat rood en die witte troep. Ik kan je het één-en-ander adviseren om te doen enzo, maar ik zie jouw vraag als een leer-momentje voor mezelf. Dus ik ga even wat opzoeken over blanke lak, géén blanke lak, componenten van lak, etc.

Ik kom er later op terug.


Greetz
 
Even kort door de bocht.

allesreiniger kan heel goed ontvetten
dat compenseer / stop je dus door er vettigheid tegen in te brengen
het beste is als die vettigheid ook in de porie van de lak kan trekken
mijn eerste reactie zou dus zijn om er of een glaxe ./ wax of iets anders vettigs op te doen
al is het maar vaselinespray of WD 40

als je gaat polijsten beginnen met een claener zoals professional polish van poorboys

kortom, niet wachten maar zsm je fout herstellen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Jongens, super!! Echt top dat jullie zo meedenken, heel relaxt. Ik heb wax thuis staan. Ik ga dan ook zeker morgen aan de slag met wax, en dan eind van de week verder met polijsten. Wacht ook de mening van de man van morgen af. Fijn voor de snelle feedback, top forum dit! Heel erg bedankt!!
 
grandscenicman;425601 zei:
Ik zou ook eerst kleien en zeker een cleaner gebruiken.....deze haalt vuil UIT je lak , de klei enkel OP de lak .
Maar ben je van mening dat dit kan wachten tot vrijdag wanneer de auto in de wax staat?
 
Vanmiddag bij een detailer langsgegaan die ik via via kende. Hem het probleem voorgelegd, en hij heeft is aan de slag gegaan met de DAP om te bepalen hoe diep de allesreiniger zat. We waren er optijd bij, maar zoals jullie ook al zeiden had het niet te lang moeten wachten. Uit eindelijk ben ik met een lichte pad aan de slag gegaan, wat heeft geresulteerd in het volgende resultaat:
IMG_8994.jpg



IMG_8993.jpg


Vervolgens in verband met een aankomende regenbui snel het spul nog even in de wax gezet, en hij gaat vanavond nog terug naar de garage zodat hij niet verder bloot gesteld wordt aan zonlicht tot we er vrijdag uitgebreid aan gaan beginnen. Ik ben zeer opgelucht en blij met het resultaat! Allen bedankt voor het meedenken en de adviezen!

Groet,
Thomas
 

Bijlagen

  • IMG_8994.jpg
    IMG_8994.jpg
    275,2 KB · Weergaven: 105
  • IMG_8993.jpg
    IMG_8993.jpg
    241,4 KB · Weergaven: 114
Thomas, ik zie op de 2e foto op je portier boven de stootstrip nog wel wat strepen, maar het ergste is in elk geval weg. Met dergelijke agressieve middelen dus nooit wachten met reageren zoals Redcat ook al een paar keer heeft aangegeven. Als alle zooi echt verwijderd is, dan heb je alle tijd om een strijdplan te maken, maar zoals je dit topic begon, is het vooral snel reageren (en een forum als dit, is dan prima om de beste aanvalstaktiek te bepalen).