• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer BigFoot 15

Woody

Detailing rookie
14 okt 2011
997
0
36
Vandaag was het dan eindelijk zo ver.
Het in gebruik van nemen van mijn nieuwe BigFoot 15. Voor anderen misschien niet zo spannend maar voor mezelf iets waar ik al een hele tijd naar uit heb gekeken.Voor vandaag gekozen voor de motorkap.
Auto had ik gisteren avond al goed gewassen door middel van de volgende stappen:
Foam Monello Artico 1:5
Wassen met Duragloss 30ml op 15l
2x IronX

Hierna was de auto al goed schoon. Voorlopig alleen de motorkap gekleid en kwam tot mijn verbazing eigenlijk zo goed als geen vervuiling vanaf.
Het te behandelen object:
DSC_0863_zps0log8p0c.jpg


DSC_0864_zpstofxosdb.jpg


Note van tevoren:
Wit= Ultra Fine
Geel= Fine
Groen= Medium
Blauw= Coarse
Ik heb de Rupes polijstmiddelen bij de "juiste pad" gebruikt.

Nu was het eindelijk zover! De BigFoot kon tevoorschijn komen uit de tas.
Meteen aan de slag gegaan met Geel. Dit gaf wel weer wat extra glans maar het overgrote gedeelte van de swirls bleef zitten helaas. Dus dan maar opschalen naar Groen. Dit werkte al heel wat beter en grotendeels van de swirls waren weg (verbetering na 2hits 75-80%). Dit vertelde mij dat ik toch te maken heb met een vrij harde lak. Mooi! Een beter testobject kan je je eigenlijk niet wensen als je een nieuwe machine hebt.
Ik heb het deel wat ik moet groen heb gedaan even gelaten voor wat het was en een klein stukje verderop de motorkap de blauwe pad erbij gepakt. Dat ging als een speer! Nog niet alles weg, maar toch weer een hele verbetering tov het gedeelte wat ik met Groen heb gedaan. Na nog een hit vond ik het een acceptabel resultaat, aangezien ik ook in de volle zon aan de gang ben gegaan
clear.png
.
Na deze uitgebreide testspot heel de motorkap met Blauw gedaan opvolgend door Groen en Geel.

Helaas heb ik in al mijn enthousiasme geen goede tussendoor foto's meer gemaakt, maar hier een foto van nadat ik met Geel klaar was.
DSC_0865_zpsha7y0y4x.jpg


Ziet er heel erg lekker uit al zeg ik het zelf, maar er is nog 1 afwerkstap en die wilde ik natuurlijk ook uitproberen. Dus de Witte pad erop en op het gemakje inwerken (standje 3) Dit gaf toch echt net dat beetje extra glans.
Foto's van het eindresultaat (let op zit nog geen wax op en alles is 2x afgenomen met Eraser om te zorgen dat er geen polijstresidu meer aanwezig was)

DSC_0869_zps3devvhlj.jpg


DSC_0870_zpsqtbzjaiy.jpg


DSC_0871_zpspwnxoit0.jpg


DSC_0882_zpsshnwwy1d.jpg


+ en - van de polijstmiddelen van Rupes:
+ goed verwerkbaar in de volle zon (ook na 5minuten laten "drogen" na het verwerken)
+ hele goede finish van alle 4 de polijstmiddelen

+- het stoffen van Blauw, Groen en Geel, maar dit kan ook te maken heb de omstandigheden waarin ze gebruikt zijn
clear.png


nog geen - kunnen ontdekken tot zover.

Al met al heeft Rupes een heel mooi kleurensysteem neergezet waarbij het eigenlijk niet fout meer kan gaan.

+ en - van de BigFoot 15
+ voelt goed en degelijk aan
+ correctie vermogen
+ makkelijk te centreren pads dmv "het gat" in de pad en backingplate
+ heel stabiel op zowel hoge als lage stand
+ als je de Deluxe kit heb kan je meteen aan de slag

+/- de manier van opstarten van de machine is even wennen
+/- backingplate loopt standaard tegen de machine aan dit is op te lossen door de washer mod uit te voeren (hier is genoeg over te vinden op diverse detail fora en YouTube)

- de aanschafprijs van de machine/kit

Mijn conclusie:
Geweldige machine met veel correctiekracht. Pads en polijstmiddelen werken super met elkaar zoals je mag verwachten. Ondanks de flinke aanschafprijs is de machine het zeker waard. Heb je net zoals ik sowieso toch nieuwe pads nodig dan zou ik zeker gaan voor de kit. De kit is zeer compleet en heeft alles wat je nodig hebt om meteen van start te gaan.

Voor en na duidelijk verschil:
DSC_0863_zps0log8p0c.jpg


DSC_0882_zpsshnwwy1d.jpg


Uiteraard ga ik de Rupes pads tzt ook nog uitproberen met andere polijstmiddelen zoals de Megs M105, M205 en de Monello Rafini lijn. En ik ga kijken hoe andere pads zich houden op de BigFoot.

Bedankt voor het lezen en feedback/aanvulling is altijd welkom
clear.png
 
Zelf heb ik ook de LHR 15 Deluxe kit en al een flinke tijd mee gewerkt. De Deluxe kit is de meerprijs t.o.v. de losse machine meer dan waard.

Je kan de polijstmiddelen een beetje mixen met de kleuren van de pad dus de Zephir kan je ook met de groene pad verwerken.
Waar ik tot nu van iedereen hoor die ermee gewerkt heeft (ook de LHR21) is dat de groene en blauwe pads door de zeer open structuur behoorlijk spetteren, had jij daar geen last van?

De backingplate loopt met een reden tegen het rubber aan, dat is om te voorkomen dat de steunplaat opspint als je deze van de lak haalt. Voor mij een groot voordeel en is voor mij ook geen nadeel. Probeer eens de microvezelpad (blauw) met Zephir, erg mooi combi maar bij lang doorwerken wordt het velcro wel heel erg heet dus tijdig laten koelen.
 
Ik heb totaal geen last gehad van spetteren. Ik geef mijn pads ook altijd een spraytje padconditioner voordat ik begin. Het enige wat ik wel opmerkte was dat de polijstmidddelen wat stofte maar dat kan ook te maken hebben gehad met de temperatuur waarin aan de slag was.
Het experimenteren van polijstmiddelen op diverse pads ga ik zeker nog doen. Ik zal tzt ook zeker een microvezel pad bestellen en eens kijken hoe dat werkt.
 
MF pads gaan super inderdaad, ook met M105, ook redelijk duurzaam voor een MF pad.
Washermod is persoonlijke voorkeur, net wat je fijn vind.

Al met al erg fijne machines om mee te werken.
 
hele fijne machines idd. met monello/mezerna op de rupes pads heb ik mindere ervaringen. maar dat hebben we alleen geprobeerd op de 21
 
Mooi resultaat hoor! Wat was jouw reden om voor de 15 te kiezen en niet voor de 21? Ik twijfel zelf namelijk tussen deze 2 machines.
 
Ik vind zelf de 15 net wat fijner werken, omdat hij toch wat rustiger loopt. Ik zou zeggen probeer ze allebei uit en maak voor jezelf de keuze. Zijn beide hele goede machines waar je zeker geen miskoop aan zult doen.
Ik wil er nog wel een keer de Mini bij, maar eerst weer wat sparen ;)
 
Ja die past erop. Het schijnt (naar horen zeggen) dat je hierdoor wel enigzins een onbalans zou kunnen ondervinden. In hoeverre dit zo is weet ik niet aangezien ik het zelf niet heb geprobeerd ;)
 
Ik heb de 15 en de 21, en heb er een extra 125mm plate bij voor op de 21, is idd een fractie onrustiger, maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal wel meevallen, vooral met de Rupes pads.
Non-Rupes pads, en dan vooral de zachtere pads laten de machine een fractie meer "wiebelen".

Goed centreren is wel heel belangrijk, als ie een maar mm uit het midden zit merk je dat meteen.