• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer detailen VW Golf 4

MichelvD

Detailing trainee
14 apr 2013
16
45
Hoi allemaal,

Binnenkort mijn eerste bestelling bij CarClean plaatsen. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik zelf een exterieur detail ga doen. Ik heb gemerkt dat mijn Golf 4 last heeft van swirls en daar wil ik graag vanaf. Ik heb voor mezelf het volgende stappenplan gemaakt:

1. Foamen en Afspuiten met HD reiniger @ plaatselijke wasbox. Naar huis rijden en voor de zekerheid nog een afspoelen.
2. Wassen met PB Super Slick & Suds en Monello Wash Mitt en MF doeken.
3. Kleien met Monello Dolce Verde Klei Set.
4. Polijsten
4.1 Polijsten met Monello Mezzo i.c.m. Green Heavy Polishing Pad op Rotary.
4.2 Polijsten met Monello Finale op Black Finishing Pad op Rotary.
5. Afdoen met Gyeon Prep. en MF Doek.
6. Voeden met PB Black Hole en Easy Detailing Finishing Hand Pad
7. Sealen met PB EX-P Pure Sealant.
8. Kunststof delen met PB Trim Restorer.
9. Velgen restaureren... Hier zit nu Plastidip op maar dit gaat eraf en krijgen een volledige schuur/spuitbeurt.

Over het polijsten heb ik een aantal vragen. Zijn de combinaties pads/polijstmiddel goed? Moet ik voor mijn Golf 4 (Duitse harde lak zegt men) meerdere stappen doen met het polijsten, andere pads of polijstmiddel? Bij welke stap zouden de swirls moeten verdwijnen, is dat tijdens het polijsten in een later stadion van het poetsen?
Ik ga voor het polijsten eerst een proef doen op een andere auto die rijp is voor de sloop, dit om geen schade aan mijn golf te krijgen en het polijsten onder de knie te krijgen.

2016-06-22 15.00.35.jpg

Op de foto zijn de swirls en kleine krasjes goed te zien. Sorry voor de wat mindere kwaliteit foto.

Eventuele andere tips/opmerkingen zijn altijd welkom!
 
Mijn ervaring met golf 4 is dat die een zeer harde lak heeft. Teststpot moet uitwijzen of dat bij jou ook het geval is.
Zou zelf een zwaardere compound kopen. Bijvoorbeeld de paarse pad van scholl icm S3 polijstmiddel van scholl.

Finale doe ik altijd op wit.
Sealent of wax doe ik op zwart of met de hand.

voor de kunststof stootlijsten om de golf heen zou ik Gyeon Trim pakken. Kost iets meer maar blijft minimaal 10.000 km zitten.
PB kan je na elke regenbeurt opnieuw aanbrengen, dat wordt je op gegeven moment ook wel aardig zat.

Ga je nog iets op je banden doen?

Succes!
 
Ik zal een rotary sowieso niet aanraden bij een beginner... Lekker eerst een beetje wennen met een DA machine waarbij je minder fout kan doen. Als je daar heel veel ervaring mee heb opgebouwd zou je die stap kunnen nemen.

Ook de Pro's werken af met een DA. Finishen met een Rotary is zonder polijst banen achter te laten is bijna onmogelijk... ook voor hele ervaren mensen... Ook al zeggen een hoop mensen stoer dat het bij hun niet zo is... Vaak komen die polijst banen later nog te voorschijn.

Over de cutting power van de pads val vooraf niet zo heel veel te zeggen... elke auto is anders... Over het algemeen is een VW lak redelijk hard en red je het niet met een groene pad en mezzo... Maar daar kan je alleen achter komen door een test te doen. Het is ook geen nieuwe auto... dus er in een grote kans dat er doen zijn die gespoten zijn in de jaren... dat is ook bepalend voor de hardheid... Dus het is altijd aan te raden op elke deel weer een test uit te voeren...

De swirls moet je eruit werken met je zwaarste combinatie... Na de zwaarste hit ontvet je de lak en inspecteer je deze en kijk je of je tevreden bent met het resultaat. Is dat niet het geval doe je nog een hit... en pas wanneer je tevreden bent... of genoegen neemt met het behaalde resultaat ga je afwerken met een fijnere combinatie.

Succes!
 
Ik zal een rotary sowieso niet aanraden bij een beginner... Lekker eerst een beetje wennen met een DA machine waarbij je minder fout kan doen. Als je daar heel veel ervaring mee heb opgebouwd zou je die stap kunnen nemen.

Ook de Pro's werken af met een DA. Finishen met een Rotary is zonder polijst banen achter te laten is bijna onmogelijk... ook voor hele ervaren mensen... Ook al zeggen een hoop mensen stoer dat het bij hun niet zo is... Vaak komen die polijst banen later nog te voorschijn.

Over de cutting power van de pads val vooraf niet zo heel veel te zeggen... elke auto is anders... Over het algemeen is een VW lak redelijk hard en red je het niet met een groene pad en mezzo... Maar daar kan je alleen achter komen door een test te doen. Het is ook geen nieuwe auto... dus er in een grote kans dat er doen zijn die gespoten zijn in de jaren... dat is ook bepalend voor de hardheid... Dus het is altijd aan te raden op elke deel weer een test uit te voeren...

De swirls moet je eruit werken met je zwaarste combinatie... Na de zwaarste hit ontvet je de lak en inspecteer je deze en kijk je of je tevreden bent met het resultaat. Is dat niet het geval doe je nog een hit... en pas wanneer je tevreden bent... of genoegen neemt met het behaalde resultaat ga je afwerken met een fijnere combinatie.

Succes!

Dan wordt het dus afwerken met de hand. De enige machine die ik heb liggen is een Rotary, budget technisch ga ik geen andere kopen (het studentenleven is al duur genoeg). Ik ga veel oefenen op de 'donorauto' alvorens aan de Golf te beginnen. Hopen dat het goed komt...
 
Mijn ervaring met golf 4 is dat die een zeer harde lak heeft. Teststpot moet uitwijzen of dat bij jou ook het geval is.
Zou zelf een zwaardere compound kopen. Bijvoorbeeld de paarse pad van scholl icm S3 polijstmiddel van scholl.

Finale doe ik altijd op wit.
Sealent of wax doe ik op zwart of met de hand.

voor de kunststof stootlijsten om de golf heen zou ik Gyeon Trim pakken. Kost iets meer maar blijft minimaal 10.000 km zitten.
PB kan je na elke regenbeurt opnieuw aanbrengen, dat wordt je op gegeven moment ook wel aardig zat.

Ga je nog iets op je banden doen?

Succes!

Dank voor je tip over de trim. Deze zal ik meenemen. De banden komen t.z.t. aan de beurt. In de zomervakantie wil ik mijn velgen opnieuw van een laklaag voorzien, aangezien deze op het moment niet echt meer in topconditie zijn.
 
Wat Zluytr zegt +1

Ikzelf polijst met een DAP500 (dual action) en gebruik op een M. Colt '99 de volgende stappen :
3 hits Monello Veloce op Monello Oranje pad
1 hit Monello Mezzo op Monello Groene pad
1 hit Monello Finale op Monello Witte pad

Als vergelijking wat voor verschil er kan zijn gebruik ik op mijn eigen VW Passat '15 de volgende stappen :
3 hits Monello Veloce op Monello Paarse pad
2 hits Monello Veloce op Monello Oranje pad
1 hit Monello Mezzo op Monello Groene pad
1 hit Monello Finale op Monello Witte pad

Dus je zult echt moeten proberen om te weten wat op jouw Golf werkt.
Begin bij testen eerst met Finale op Wit en kijk wat voor resultaat je haalt.
Bij een ontevreden resultaat opschalen naar Mezzo of misschien zelfs Veloce.
Misschien dat je wat aan onderstaand tabelletje hebt.

Polijsttabel Monello.jpg
 
Wat Zluytr zegt +1

Ikzelf polijst met een DAP500 (dual action) en gebruik op een M. Colt '99 de volgende stappen :
3 hits Monello Veloce op Monello Oranje pad
1 hit Monello Mezzo op Monello Groene pad
1 hit Monello Finale op Monello Witte pad

Als vergelijking wat voor verschil er kan zijn gebruik ik op mijn eigen VW Passat '15 de volgende stappen :
3 hits Monello Veloce op Monello Paarse pad
2 hits Monello Veloce op Monello Oranje pad
1 hit Monello Mezzo op Monello Groene pad
1 hit Monello Finale op Monello Witte pad

Dus je zult echt moeten proberen om te weten wat op jouw Golf werkt.
Begin bij testen eerst met Finale op Wit en kijk wat voor resultaat je haalt.
Bij een ontevreden resultaat opschalen naar Mezzo of misschien zelfs Veloce.
Misschien dat je wat aan onderstaand tabelletje hebt.

Dankje voor de tip. Voor de zekerheid maar wat extra pads aanschaffen dus
 
Mij oude mk4 deed ik altijd 2x veloce op geel, 1x mezzo op oranje en afwerken met finale op wit. Werkte altijd super.

9B4FF36F-92C7-4DA8-A074-6FA2B67039B8_zpszntbkmf4.jpg

Heb nu een mk5 in dezelfde kleur, dus ik dacht zelfde stappen, zelfde resultaat. Niet dus! Lak is zo hard dat ik al meerdere hits scholl s3 op wol met rotary nodig heb. Zo zie je maar dat je toch even een goede combi moet vinden