Tja, ik heb simpelweg geen keus....t is buiten of niet. En thuis opperen om de voortuin om te bouwen naar garage gaat zeker weten resulteren in dat niet alleen mijn auto buiten staat, maar ik ook....
Of een meeuw schijt op je motorkap...Recent heb ik mijn motorkap dus vervangen en dan merk je met de klei-stap dat je écht hardnekkige zooi van én uit je lak haalt. Ondanks prewash en dergelijke in overdosis, alsnog veeeeeel vervuiling die ik niet graag zou willen verwijderen met polijsten alleen.
Het idee dat je goed voorbereid en dus ook kleid, maar dan druk maakt om stof/pluisjes/whatever die buiten op je auto kunnen waaien, dat is iets waar ik mij echt niet druk om maak. (Er kan ook een hard snotje uit je neus vallen tijdens het polijsten, zoiets, haha!)
Waar ik weer laks in ben is ontijzeren. Ijzerdeeltjes "leven" en trekken echt IN de lak.
Greeetz
Welke foto? Kan aan mijn PC liggen ofso, maar het hele topic heeft geen foto's.Op de laatste foto
Glans ontstaat simpelweg omdat je met polijsten de ''slechtere'' lak wegslijpt en de ''goede'' lak eronder vandaan komt. Zodra je op deze goede lak zit, heb je bereikt wat er te bereiken valt. Nóg meer lak weghalen betekent dan dus alleen meer lak weghalen, wat zonde is.Wat ik mij wel afvraag: levert een combi van zwaarder polijstmiddel en zwaardere pad automatisch nog meer glans op? Of haal je daarmee alleen makkelijker lakimperfecties weg?
Onder 1 hit versta ik ''1x de gepaste hoeveelheid polijstmiddel aanbrengen op de pad en deze doorwerken tot hij afgebroken is'' In de meeste gevallen is dat inderdaad 1x een dambordpatroon en dan is het polijstmiddel al veeeel transparanter. Bij een polijstmiddel met afbrekende korrel, wat vrijwel altijd het geval is, betekent die transparantie dat de korrel al een stuk kleiner is geworden. Je begint dus met en grove/grote korrel en naarmate je hem doorwerkt tijdens je dambordpatroon wordt hij kleiner/fijner en dus polijst je fijner met 1 type polijstmiddel. (Afbrekende korrel)Tot hoever ga je met het aantal "hits" (onder 1 hit versta ik 1x het dambordpatroon)? Ik ben nu nl. gestopt na max 2 hits op een gedeelte van een paneel omdat ik het idee had dat er nog maar weinig polijstmiddel op de lak zat. Durfde dus niet nog langer door te gaan. Terecht? Of ben ik te snel gestopt misschien?
Wanneer je polijst en je de kleur van de lak op je pad ziet, dan heb je te maken met een lak waarbij er geen blanke lak is gespoten OVER de kleurlak. In feite polijst je dan dus de kleurverf.In verband hiermee: de witte pad werd alleen geel van het polijstmiddel en dus geen verkleuring door polijsten van de lak. Een teken dat ik te snel ben gestopt of juist goed dat ik geen lakkleur in de pad zag?
Wanneer je de pad hebt droog gedraaid, is dit al voldoende om hem meteen weer te gaan gebruiken. Echter, zoals jij al doet, kan je hem even ''laten rusten'' en gewoon een andere schone pakken.Na een paar delen gedaan te hebben heb ik de pad uitgespoeld en op de machine laten draaien en even weggelegd om verder te gaan met een schone pad. Als ik dan de uitgespoelde pad weer ging gebruiken was deze nog redelijk vochtig (heb er niet in geknepen overigens, maar zag bij het polijsten geen water verschijnen). Hoe "droog" moet een uitgespoelde pad zijn?
Als er lijm van de tape op de lak terechtkomt, dan zal je inderdaad de tape geraakt hebben en is deze losgekomen. Dit is geen ramp, maar druk de tape altijd goed aan op de randen. Trek er even een vinger overheen en dan blijft het wel zitten.Had alles netjes afgeplakt, maar had het idee dat er af en toe wat "plakmiddel" van de tape (blauwe 3M) op de lak terechtkwam. Dus blijkbaar de tape geraakt met de DAP, maar dat lijkt mij ook moeilijk te voorkomen? Of doe ik hier iets verkeerd?
Wat betreft de "hits": na verdelen van het product (drie druppels) door eerst te "deppen" daarna op stand 1 verdelen werd het idd wel transparanter na 2 hits op stand 4/5. Had misschien nog wel 1 of 2 hits door kunnen gaan. Ga je dan door totdat het polijstmiddel echt helemaal transparant is? Nu zag ik nog een "waas" op de lak zitten.
Onder 1 hit versta ik ''1x de gepaste hoeveelheid polijstmiddel aanbrengen op de pad en deze doorwerken tot hij afgebroken is'' In de meeste gevallen is dat inderdaad 1x een dambordpatroon en dan is het polijstmiddel al veeeel transparanter. Bij een polijstmiddel met afbrekende korrel, wat vrijwel altijd het geval is, betekent die transparantie dat de korrel al een stuk kleiner is geworden. Je begint dus met en grove/grote korrel en naarmate je hem doorwerkt tijdens je dambordpatroon wordt hij kleiner/fijner en dus polijst je fijner met 1 type polijstmiddel. (Afbrekende korrel)
Heb ooit op de fb pagina een filmpje geplaatst met de vraag wat er beter kan.@Quantoxx kun je als richtlijn aangeven hoe lang je ongeveer met een zo'n hit (50 x 50 cm, horizontale + verticale banen) bezig zou moeten zijn, ofwel hoe "snel" (langzaam) je daarbij ongeveer de machine beweegt (in cm/s?), ofwel zou je hier eens een filmpje van kunnen plaatsen?
Zodat beginnende detailers een beetje een idee hebben...