• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien op Octavia kleur Black Magic (metallic) en vervolgstappen UPDATE: nu met DAP!

Recent heb ik mijn motorkap dus vervangen en dan merk je met de klei-stap dat je écht hardnekkige zooi van én uit je lak haalt. Ondanks prewash en dergelijke in overdosis, alsnog veeeeeel vervuiling die ik niet graag zou willen verwijderen met polijsten alleen. :)

Het idee dat je goed voorbereid en dus ook kleid, maar dan druk maakt om stof/pluisjes/whatever die buiten op je auto kunnen waaien, dat is iets waar ik mij echt niet druk om maak. :p (Er kan ook een hard snotje uit je neus vallen tijdens het polijsten, zoiets, haha!)

Waar ik weer laks in ben is ontijzeren. Ijzerdeeltjes "leven" en trekken echt IN de lak.



Greeetz
Of een meeuw schijt op je motorkap... :p
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan met de DAP, stappenplan en foto's volgen later in het hebben we nog wat gedaan topic. Maar het was een eitje....
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Nu ik mijn DAP ontmaagding achter de rug heb kan ik 2 conclusies trekken:
1. Het is inderdaad niet moeilijk
2. Er is nog (veel) ruimte voor verbetering !

Dus ik ga jullie weer wat vragen stellen:
  • De behaalde correctie viel zoals te verwachten mee (of tegen..).Op de laatste foto lijkt er misschien niet veel reflectie in de lak te zitten, maar in het echt is dat wel degelijk het geval. Wat ik mij wel afvraag: levert een combi van zwaarder polijstmiddel en zwaardere pad automatisch nog meer glans op? Of haal je daarmee alleen makkelijker lakimperfecties weg?
  • Tot hoever ga je met het aantal "hits" (onder 1 hit versta ik 1x het dambordpatroon)? Ik ben nu nl. gestopt na max 2 hits op een gedeelte van een paneel omdat ik het idee had dat er nog maar weinig polijstmiddel op de lak zat. Durfde dus niet nog langer door te gaan. Terecht? Of ben ik te snel gestopt misschien?
  • In verband hiermee: de witte pad werd alleen geel van het polijstmiddel en dus geen verkleuring door polijsten van de lak. Een teken dat ik te snel ben gestopt of juist goed dat ik geen lakkleur in de pad zag?
  • Na een paar delen gedaan te hebben heb ik de pad uitgespoeld en op de machine laten draaien en even weggelegd om verder te gaan met een schone pad. Als ik dan de uitgespoelde pad weer ging gebruiken was deze nog redelijk vochtig (heb er niet in geknepen overigens, maar zag bij het polijsten geen water verschijnen). Hoe "droog" moet een uitgespoelde pad zijn?
  • Had alles netjes afgeplakt, maar had het idee dat er af en toe wat "plakmiddel" van de tape (blauwe 3M) op de lak terechtkwam. Dus blijkbaar de tape geraakt met de DAP, maar dat lijkt mij ook moeilijk te voorkomen? Of doe ik hier iets verkeerd?
Allemaal vragen die voor de ervaren rotten wellicht open deuren zijn, maar ik heb ondanks de zoekfunctie niet alle antwoorden kunnen vinden....
Dus tips zijn wederom welkom! Die kan ik dan toepassen op mijn volgende slachtoffer.....de auto van schoonpapa (2016 Kia Picanto) :D
 
Op de laatste foto
Welke foto? Kan aan mijn PC liggen ofso, maar het hele topic heeft geen foto's. :p

Wat ik mij wel afvraag: levert een combi van zwaarder polijstmiddel en zwaardere pad automatisch nog meer glans op? Of haal je daarmee alleen makkelijker lakimperfecties weg?
Glans ontstaat simpelweg omdat je met polijsten de ''slechtere'' lak wegslijpt en de ''goede'' lak eronder vandaan komt. Zodra je op deze goede lak zit, heb je bereikt wat er te bereiken valt. Nóg meer lak weghalen betekent dan dus alleen meer lak weghalen, wat zonde is. :D

Tot hoever ga je met het aantal "hits" (onder 1 hit versta ik 1x het dambordpatroon)? Ik ben nu nl. gestopt na max 2 hits op een gedeelte van een paneel omdat ik het idee had dat er nog maar weinig polijstmiddel op de lak zat. Durfde dus niet nog langer door te gaan. Terecht? Of ben ik te snel gestopt misschien?
Onder 1 hit versta ik ''1x de gepaste hoeveelheid polijstmiddel aanbrengen op de pad en deze doorwerken tot hij afgebroken is'' In de meeste gevallen is dat inderdaad 1x een dambordpatroon en dan is het polijstmiddel al veeeel transparanter. Bij een polijstmiddel met afbrekende korrel, wat vrijwel altijd het geval is, betekent die transparantie dat de korrel al een stuk kleiner is geworden. Je begint dus met en grove/grote korrel en naarmate je hem doorwerkt tijdens je dambordpatroon wordt hij kleiner/fijner en dus polijst je fijner met 1 type polijstmiddel. (Afbrekende korrel)

In verband hiermee: de witte pad werd alleen geel van het polijstmiddel en dus geen verkleuring door polijsten van de lak. Een teken dat ik te snel ben gestopt of juist goed dat ik geen lakkleur in de pad zag?
Wanneer je polijst en je de kleur van de lak op je pad ziet, dan heb je te maken met een lak waarbij er geen blanke lak is gespoten OVER de kleurlak. In feite polijst je dan dus de kleurverf.
In jouw geval zag je géén kleur op je pad en heb je dus wél een blanke lak. Deze polijst je totdat je, zoals in bovenstaand verhaal lees, de onderliggende mooie blanke lak ziet. :D

Na een paar delen gedaan te hebben heb ik de pad uitgespoeld en op de machine laten draaien en even weggelegd om verder te gaan met een schone pad. Als ik dan de uitgespoelde pad weer ging gebruiken was deze nog redelijk vochtig (heb er niet in geknepen overigens, maar zag bij het polijsten geen water verschijnen). Hoe "droog" moet een uitgespoelde pad zijn?
Wanneer je de pad hebt droog gedraaid, is dit al voldoende om hem meteen weer te gaan gebruiken. Echter, zoals jij al doet, kan je hem even ''laten rusten'' en gewoon een andere schone pakken.
Sterker nog, wanneer ik een droge/schone pad pak, doe ik zo'n 2 spraytjes water of detailerspray op de pad. Hierdoor trekt polijstmiddel niet meteen diep in de pad, maar blijft netjes op het oppervlak én dit fungeert als extra smering. (= minder wrijving = minder warmteontwikkeling) ;)

Had alles netjes afgeplakt, maar had het idee dat er af en toe wat "plakmiddel" van de tape (blauwe 3M) op de lak terechtkwam. Dus blijkbaar de tape geraakt met de DAP, maar dat lijkt mij ook moeilijk te voorkomen? Of doe ik hier iets verkeerd?
Als er lijm van de tape op de lak terechtkomt, dan zal je inderdaad de tape geraakt hebben en is deze losgekomen. Dit is geen ramp, maar druk de tape altijd goed aan op de randen. Trek er even een vinger overheen en dan blijft het wel zitten. :D



Greeeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Jdb en Cordoba
@Quantoxx : my bad...ligt niet aan je pc, pics staan hier ;)

Wat betreft de "hits": na verdelen van het product (drie druppels) door eerst te "deppen" daarna op stand 1 verdelen werd het idd wel transparanter na 2 hits op stand 4/5. Had misschien nog wel 1 of 2 hits door kunnen gaan. Ga je dan door totdat het polijstmiddel echt helemaal transparant is? Nu zag ik nog een "waas" op de lak zitten.
Op de nieuwe pad heb ik idd ook even een pufje detailer spray gedaan.
Tape had ik ook aangedrukt maar blijkbaar niet goed genoeg :confused:

Thx weer voor de tips!
 
@Stitch15 Je linkje naar de foto's werkt niet.

Wat de tape betreft: ik probeer altijd de tape zoveel mogelijk in naden en dergelijke te drukken: als je 'm raakt is de kans klein dat de tape verplaatst en je hebt automatisch de juiste afplaklijn te pakken. Verder trek ik bijv. de motorkap los (zodat ie net 2 cm hoger ligt dan de spatborden), en dan kan ik makkelijk alleen de motorkap polijsten. Voor de schermen zet ik 'm helemaal open en dan heb ik bij het polijsten van de bovenkant van de spatborden ook geen last dat ik de motorkap mee pak.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81 en Stitch15
Wat betreft de "hits": na verdelen van het product (drie druppels) door eerst te "deppen" daarna op stand 1 verdelen werd het idd wel transparanter na 2 hits op stand 4/5. Had misschien nog wel 1 of 2 hits door kunnen gaan. Ga je dan door totdat het polijstmiddel echt helemaal transparant is? Nu zag ik nog een "waas" op de lak zitten.

  1. Polijstmiddel op pad aanbrengen.
  2. Pad deppen op werkvlak.
  3. Stand 2 verdelen. (Machine loopt dan gewoon beter) - (Gewoon snel bewegen met de machine)
  4. Machine op hoge stand. (5-6)
  5. 1x dambordpatroon.
  6. Residu afnemen.
Dit is de basis. :D

Get ready for some reading... -->

Onder 1 hit versta ik ''1x de gepaste hoeveelheid polijstmiddel aanbrengen op de pad en deze doorwerken tot hij afgebroken is'' In de meeste gevallen is dat inderdaad 1x een dambordpatroon en dan is het polijstmiddel al veeeel transparanter. Bij een polijstmiddel met afbrekende korrel, wat vrijwel altijd het geval is, betekent die transparantie dat de korrel al een stuk kleiner is geworden. Je begint dus met en grove/grote korrel en naarmate je hem doorwerkt tijdens je dambordpatroon wordt hij kleiner/fijner en dus polijst je fijner met 1 type polijstmiddel. (Afbrekende korrel)

* 1 ''hit'' is dus één keer de machine op de lak zetten (raken) om te polijsten.
Eraf halen, nieuw polijstmiddel erop en polijstmiddel doorwerken = dus opnieuw een hit. :p


Het ligt helemaal aan de persoon en de manier waarop deze polijst, maar ik bekijk het vrij simpel en probeer op die manier voor zoveel mogelijk mensen de benaming ''HIT'' hetzelfde te laten betekenen. *
Stel dat ik een ShowOff doe van een auto en geef aan dat ik met 2 hits tot een resultaat kwam waarbij ik kon gaan afschalen naar een fijner polijstmiddel, dan heeft bijna iedereen hier een ander beeld bij. Da's niet handig, want dan weet je in feite nog niet hoeveel werk het was én kan je ook niet leren/inleven hoe hard de lak was bij de betreffende auto.

Wanneer je een lak hebt die aan de harde kant is, dan kan je met de DAP900 + grove pad zoals Raffini Geel + compound zoals S3/Veloce deze in 1 á 2 hits al flink corrigeren. (Uitgezonderd de bikkelharde VAG lakken die gewoon soms gewoon bizar hard zijn en/of flink naar de knoppen :D)

Wanneer iemand 2 á 3 hits doet en het polijstmiddel nog duidelijk als een dikke witte waas aanwezig was aan het einde van de hit, dan zegt dit genoeg. Tijdens het maken van het dambord is dan er té snel bewogen, de korrel heeft amper tijd gehad om zijn werk te doen en het polijstmiddel werd té snel afgenomen. Vervolgens zijn er dus 2 á 3 hits gemaakt en word de lak als ''hard'' benoemd, wat duidt op veel werk per paneel. Echter is de lak juist aan de zachte kant...

Je maakt een dambordpatroon omdat je defecten dan vanuit 2 richtingen kan raken.
Wanneer je té langzaam zou bewegen, dan zou de korrel al in bijv. de horizontale passes (horizontale-of-verticale banen) afbreken tot een fijnere korrel en zal hij bij de verticale passes niet meer de correctie hebben van een grove/grote korrel. Daarbij raakt het polijstmiddel ook té snel zijn smerende werking kwijt.

Wanneer je té snel zou bewegen, dan krijgt de korrel niet de tijd om te werken en corrigeer je niet naar vermogen. Hij moet immers de druk en beweging van de pad krijgen om te slijpen én om ook daadwerkelijk te kunnen afbreken tot een kleinere/fijnere korrel.


Als ik zo even teruglees, heb jij alleen een finishing polijstmiddel gebruikt. Hierbij zal het effect van de afbrekende korrel veel minder zijn (kan eigenlijk niet eens verder afbreken/kleiner worden) of zelf niet eens afbrekende korrel bevatten. Wanneer je na 2x een dambordpatroon niet merkt dat de pad soms iets begint te gummen omdat het polijstmiddel zijn smering kwijt begint te raken, dan heb je teveel polijstmiddel gebruikt en/of te snel bewogen. Wanneer je ná deze stap het paneel goed afneemt + ontvet en je nog een waas ziet, dan zal de lak nogmaals gepolijst moeten worden met dezelfde combi van polijstmiddel + pad of je moet grover aan de gang.

Idealiter wil je met bij een finishing polijstmiddel géén druk op de machine zetten, het dambord maken en afnemen. Nu kan je de boel ontvetten en controleren ; kijken of je resultaat naar wens is. (Geen waas, controleren met een inspectielamp, maximale reflectie/glans)


Wat beelden bij mijn gezwets, uit een topic van een gedane detail. :p -->

In een recent topic werd gevraagd hoe je nou kon zien dat je polijstmiddel genoeg doorgewerkt was of juist té ver. Dit bedacht ik mij ineens toen ik bezig was met het dak. Ik heb de tent weggehaald en een foto + filmpje gemaakt;

* Links ---> Horizontale runs
* Rechts ---> Horizontale + verticale runs (dambord)

Rechts is het product zelfs nog verder te bewerken. Op beeld en video is het wat moeilijk te zien, maar het vormt nog een witte waas. Met mijn Rupes 21 werk ik Stand 6 om flink te slijpen en na het volledige dambord werk ik de inmiddels afgebroken korrels door op Stand 4 om al aan een finish te werken. Veelal zal afschalen naar S30 ogenschijnlijk geen effect meer hebben, maar ik doe het alsnog omdat het in theorie wel iets zou moeten doen en wil ik toch nét dat beetje extra. (Ook al lijk je het niet direct te kunnen zien met het blote oog, op dat moment)


20160926_104353-jpg.87925.jpg


 
@Quantoxx kun je als richtlijn aangeven hoe lang je ongeveer met een zo'n hit (50 x 50 cm, horizontale + verticale banen) bezig zou moeten zijn, ofwel hoe "snel" (langzaam) je daarbij ongeveer de machine beweegt (in cm/s?), ofwel zou je hier eens een filmpje van kunnen plaatsen?
Zodat beginnende detailers een beetje een idee hebben...
 
@Quantoxx kun je als richtlijn aangeven hoe lang je ongeveer met een zo'n hit (50 x 50 cm, horizontale + verticale banen) bezig zou moeten zijn, ofwel hoe "snel" (langzaam) je daarbij ongeveer de machine beweegt (in cm/s?), ofwel zou je hier eens een filmpje van kunnen plaatsen?
Zodat beginnende detailers een beetje een idee hebben...
Heb ooit op de fb pagina een filmpje geplaatst met de vraag wat er beter kan.
De meeste waren het er wel over eens dat de snelheid goed zat. Maar dat ik wat veel product gebruikte.

https://m.facebook.com/groups/705530632843155?view=permalink&id=1434981299898081
 
Iedereen noemt het anders. Maar wat ik begrijp is 1 hit is je product opwerken. Aangezien ik te veel product had gepakt. Heb ik dus langer moeten doorwerken.
Straks ga ik mijn mx5 polijsten normaal. En ga zoveel mogelijk vast leggen op video vast te leggen.

Dat is wat ik er van maak.
 
Ik zou zeggen 1. Je brengt 1x polijstmiddel aan en zet de machine 1x aan op de lak.
Anders wordt het allemaal wel erg ingewikkeld. Op sommige delen van de auto kun je niet echt damborden maken. Daar werk ik gewoon door tot het polijstmiddel net zo ver is doorgewerkt als op andere delen.
@Quantoxx geeft aan dat 1x dambord patroon "de basis" is. Geen wet of regel.
Over het algemeen is het polijstmiddel dan goed doorgewerkt, maar dit is geen garantie.
Gewoon gezond verstand gebruiken dus.
Als het polijstmiddel nog duidelijk zichtbaar en (meestal) wit is ben je te vroeg gestopt. Begint het te gummen en vliegt het stof om je oren ben je te laat
 
Bedankt voor de informatie mannen. Weer iets meer duidelijkheid. Inderdaad niet altijd mogelijk om mooie rechthoekige vakken te polijsten. Ik heb zelf afgelopen weekend ook lokaal wat krasjes gecompound dus soms op veel kleinere oppervlakken. Dan wordt het een beetje op gevoel vertalen naar dat oppervlak en kjken wat je polijstmiddel doet. Geen exacte wetenschap dus maar ook wat gevoel en inzicht.
 
  • Leuk
Reactions: Stitch15 en mdlange
Zo, had even wat leeswerk te doen :)
Dank allen voor de reacties, heb ik zeker wat aan, ga t later nog eens op mijn gemak teruglezen. Als ik het zo bekijk heb ik denk ik te snel bewogen en wellicht te snel gestopt. Teveel polijstmiddel denk ik niet, heb steeds 3 erwten erop gelegd.
Nog veel te leren dus, maar dat geeft niet, daar was deze eerste DAP poging ook vooral voor bedoelt. Ik denk er steeds meer over om van de sloop een paneel te halen en daarop los te gaan, gewoon lekker uitproberen wat wel werkt en wat niet.
Wat dit betreft wel jammer dat er voorlopig geen clinics komen...