• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien.

De Monelle verde is inderdaad een prettige klei, net ietsje prettiger dan de Mothers Gold clay. Mijn ervaring is dat de Mothers wat meer aan je vingers blijft plakken, vooral als het warm is (zomer), in voorjaar en najaar bij lagere temperaturen is de Mothers wel iets makkelijker kneedbaar (zachter).
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Ik heb Poorboy's klei met S&W gebruikt en nu ben ik overgestapt op DDJ SN fine met DDJ Born slippy. Die laatste heeft nu mijn voorkeur.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik klaar ben met kleien, kan ik dan direct aan de slag met polijsten?
Of kan ik beter nog eens cleanen voordat ik start met polijsten, zo ja.. welk product?
 
Doe je machinaal polijsten? Dan kan je beginnen met polijsten. Doe je handmatig, dan kan je kiezen of je een paintcleaner gebruikt of gaat polijsten met de hand. Dit is bijna niet te doen maar toch.
 
Ja, ik ga een DAP900 Scholl pakket bestellen.

Kijk, dat is een goede keuze. Laat het machinaal polijsten maar beginnen!

Graag wil ik meteen een tip aan je meegeven. Dit zijn dingen waar ik tegenaan liep toen ik net begon met mijn DAP Powerpack, doe ermee wat je wilt;

Pads - Ik heb mijn eerste auto, of zelfs eerste 2, met 1 pad gedaan. Tussendoor effe met S&W schoonmaken en weer verder. Uiteindelijk dus een hele Opel Vectra ermee gedaan en dat resulteerde in weinig correctie van de pad, een hele berg stof, een wiebelende machine en rare polijstbaan-achtige taferelen in de lak. Owjah, en de pad had zo hard op z'n donder gekregen dat hij implodeerde. (Midden van de pad helemaal week)

Inmiddels weet ik dat het schoonmaken van je pads, met name de pads die je gebruikt om echt te corrigeren, hééél belangrijk is. Je pad behoudt zijn slijpende werking, blijft langer goed, minder stof, etc.

Als je 1 pad hebt van bijv. Foam Geel, zal je deze na elk groot paneel moeten schoonmaken. (Halve motorkap, etc) Schoonmaken kan redelijk simpel met lauw-warm water en Dreft/APC, maar je zult dus steeds moeten stoppen om de pad van je DAP te halen, kraan opzoeken, pad wassen., enz.(Tenzij je een PadWasher wilt aanschaffen van €180,- ofso) Een tip is dus om meerdere pads aan te schaffen.

Op het moment heb ik er van de grofste pad, Foam Geel, een stuk of 4. Daar red ik nog steeds niet een hele auto mee, maar ik gebruik er 2 en die was ik dan. Vervolgens leg ik ze even te drogen om het meeste water eruit te laten lopen en pak nr. 3 + 4 om verder te gaan.
Wanneer ik deze 2 verbruikt heb, was ik ze weer en leg ze te drogen. Ik pak dan nr. 1 en doe deze op de DAP. Op stand 2-3 draai ik hem dan verder droog tot hij geen water meer wegslingert.

Enzovoorts.

Een ''echte'' detailer zal waarschijnlijk dozen vol met pads hebben liggen, maar ik doe het nu nog even zo. Werkt in ieder geval beter als constant stoppen met polijsten.


Grootverpakkingen -
Bijv. de Spray&Wipe is heel veelzijdig. Je kan ermee kleien, gebruiken als detailerspray, ramen afnemen, interieur schoonmaken, enzovoorts. Er zijn zelfs gevallen waarbij collega-detailers het spulletje aan de vrouw kwijtraen omdat het in huis ook lekker werkt op van alles, haha!
Omdat je het dus voor veel dingen kunt én zal gebruiken, raakt het ook sneller op. Een grootverpakking is dan ook een stukje goedkoper.

Doeken - Ook doeken zul je nodig hebben. Het beste is uiteraard om altijd een stapeltje schone doeken te hebben liggen. Werkt lekkerder en veiliger. Een aanrader is dan ook de Monello - Peluche Verde (groen, geeft af in de was!) Bij de Scholl DAP Set zitten de grote broertjes van de Peluche Verde. Deze zijn groter en wit, dus misschien zelfs wat handiger om vervuiling goed te zien. Ik heb er nu in totaal een stuk of 10 en het liefst gebruik ik ze alle 10 bij een Full Detail.

APC(+D) - Ook dit goedje had ik in het begin niet in huis. Dit is een All Purpose Cleaner (Poorboys versie is ''+D'' en bevat dus een Degreaser/Ontvetter) die je gebruikt voor meerdere doeleinden. Denk aan verdunnen tot 1:10/1:4/etc. voor het schoonmaken van kiertjes/naadjes/sponningen/etc. Ook reinig/ontvet je hiermee kunststof en dergelijke om vervolgens op een schoner oppervlak een dressing aan te brengen.

Wax - Ik ben begonnen met de Collinite 845. Dit is een vloeibare wax die een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding heeft en qua verwerking hufter-proof. Deze kan je hadmatig, of juist lekker easy met de machine aanbrengen. Blijft bij een goede voorbereiding een aantal maanden zitten. Flesje kost 2 tientjes en omdat je met een paar druppels al enorm veel meters kan maken, maak je hem voorlopig ook niet op.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
@Quantoxx Wauw, bedankt voor je heldere uitleg.

- Pads: Ik ga eerst proberen met tussendoor wassen, dan neem ik tenminste de rust om steeds even de lak te evalueren.
- Grootverpakkingen: dat is een goede tip!
- Doeken: heb ik een hele stapel van in huis gehaald, tijd zal leren of ik er meer nodig ga hebben.
- APC: Ik heb op dit moment de Chemical Guys Nonsense, ben ik tevreden mee tot nu toe.
- Wax: die ga ik bestellen!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Wat je ook kunt doen, is de auto in delen aanpakken, zeker voor een eerste detail van een auto is dat vaak niet onverstandig. Dan begin je bovenaan bij het dak, en werkt naar beneden, tot je de hele auto gehad hebt. Doe je een eerste keer bijvoorbeeld het dak en de motorkap, en doe je een andere keer (of keren) de zijkanten en de rest. Dan hoef je tussendoor ook minder je pad te reinigen, en krijg je ook niet zo snel dat je te gehaast gaat werken door tijdgebrek, waardoor eigenlijk een minder resultaat haalt dan mogelijk. Bij een volgende keer dan wel opnieuw de auto wassen, en de delen die je gaat behandelen ook kleien. Let wel op dat je nooit halverwege een paneel stopt, en dit met tape afplakt. Als je bijvoorbeeld alleen de linkerhelft van de motorkap zou doen, en in het midden afplakt met tape, heb je kans dat er een minuscuul stapje ontstaat door het polijsten, en dat is zeer moeilijk weer goed te krijgen, daarom altijd een compleet paneel behandelen per detailsessie.
 
M'n schoonzus heeft er ook één en die is toch echt op zoek naar het dak (hard top i.p.v. de cabriokap):cool:
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Heb ik nog een vraag wat betreft het wassen van pads.

Ik heb ergens gelezen en gezien dat je pads ook tussendoor kan schoonmaken met een luchtpistool.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Zou je bijvoorbeeld ook de pad kunnen wassen met water en daarna draaiend op de machine droog kunnen blazen met het luchtpistool?
 
Ik draai hem altijd gewoon droog op de machine. In de emmer eerst even op stand 1 en dan steeds hoger. Dan is hij naar mijn mening droog genoeg om verder te werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Aaah oke, dacht dat deze methode ook voor normale pads zou kunnen werken. Niet dus haha.

Als de pad een beetje vochtig is maakt niet uit om te polijsten?
 
Nee, dat maakt niet uit. Een beetje is niet erg. Sterker nog, als je een droge/nieuwe pad pakt, spray je hier beetje detailerspray op zoals de S&W die je hebt. Dit zorgt ervoor dat je polijstmiddel niet meteen dieper in je pad trekt.

Wanneer je een pad dus droog draait, kan je dit in wat mindere mate ook doen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Voor de polijstwerking maakt het niet uit als de pad een beetje vochtig is. Qua spetteren maakt het uiteraard wel uit. Ik vind het rete-irritant en je kunt ook weer vanalles schoon gaan zitten maken met een hoop extra werk. En daarvoor hoeft de pad niet eens helemaal zeiknat te zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy en tembaco
Last Touch, Spray and wipe, allemaal te verdunnen met 1:1 water, Spray and Wipe heeft de voorkeur omdat de laatste geen siliconen bevat..........
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ferdy