Zijn ervnog tips voor het polijsten zelf ?
Tips...? Naast de basisprincipes zijn er geen aanvullende maniertjes ofso...
Ik kan je niets anders melden dan een simpel stappenplannetje;
Cuttingfactors in de basis, van grof naar licht;
(Monello - 3 step)
- Veloce -> Geel
- Mezzo -> Oranje
- Finale -> Wit
(Scholl - 2 step)
Testspotje maken met S3 - Oranje --> Als je dan netjes een klein dambordje maakt en ziet dat dit je lak al ontdoet van swirls en verwering, dan weetje dat deze combi grof genoeg is om te corrigeren. (Mocht je na 1 goede hit nog flink wat swirls hebben, dan schaal je op middels een grovere pad; Geel)
(Feitelijk kan je nóg lichter beginnen, maar ik hen in mijn ervaring nog nooit een auto kunnen corrigeren met finishing combi's)
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met polijsten, maar ik ga er even vanuit dat je géén ervaring hebt;
- Kies een paneel waar je makkelijk bij kan en je dus even kan wennen aan de DAP en de manier van werken. De motorkap is een vlak paneel op werkhoogte, bijvoorbeeld.
- Maak je pad iets vochtig met een paar spraytjes water of detailerspray.
- Spuit zo'n 4 druppels ter grootte van een erwt op je pad.
- Stempel je pad op een stukkie van zo'n 40x40cm om het polijstmiddel wat te verdelen.
- Zet je DAP op de lak, zet de machine op Stand #2 en verdeel het polijstmiddel effe snel over je stukkie.
- Zet je DAP op Stand #6 en begin aan je dambord-patroon.
- ......De snelheid waarmee je beweegt is in mijn geval redelijk langzaam. Grofweg 10 seconden om de breedte van een pad af te leggen.......
- ......Op deze manier geef je de korrel van het polijstmiddel de tijd om zijn werk te kunnen doen (Slijpen + afbreken)......
- Polijstresidu afnemen en je werk controleren.
- Als je nu ziet dat je met deze stap je swirls/defecten weg zijn, kan je gaan afschalen met de S30 -> Oranje of Wit om te finishen.
- ......Op dezelfde manier als met de S3......
Je kan dus bijv. je motorkap opdelen in een aantal stukkies en deze allemaal eerst corrigeren met S3 en stoppen wanneer je de defecten hebt verwijderd. Als je dan de gehele motorkap met S3 gedaan hebt, kun je met S30 weer stukkies gaan doen en finishen.
Ik wet niet zeker of je een
ontvetter als bijv. Gyeon - Prep of Nanolex - EX in bezit hebt, maar deze kan je gebruiken om polijstmiddel af te nemen en te ontvetten. Hierdoor kan je tussendoor je eigen werk controleren en/of na afloop om de boel schoon te maken en dan zal je wax beter hechten.
Greetz