Zow, wat een reacties!
Hetgeen waar ik, en Sander blijkbaar ook, tegenaan liepen en afvroegen, is dat elke machine hetzelfde is qua daadwerkelijke werking; ROTEREN.
Als je elke Rotary, hoe goedkoop dan ook, vlak op de lak zet en hetzelfde toerental laat draaien met dezelfde combinatie, dan is er toch geen verschil..?
Je betaalt uiteindelijk voor meer degelijkheid, duurzaamheid en ergonomie, maar heeeeel kort door de bocht is het allemaal hetzelfde, toch..?
We pakten een vlak paneel op werkhoogte, de motorkap, en probeerden verschillende combinaties op verschillende methodes;
Sneller bewegen, langzamer bewegen, naast het dambord patroon ook diagonaal, druk zetten en langzaam, druk zetten en sneller, verschillende snelheden en druk tijdens dezelfde hit, etc.
Na meerdere hits glom de kap als een tiet, maar als je over de kap keek en in de zon, zag je behoorlijk wat swirls. Echter glom na vele hits de kap dusdanig hard, dat je al snel werd verblind en toch niet langer kon kijken. Het verraderlijke hieraan is dat de krassen volgens ons op swirls leken en totaal niet diep. Waarschijnlijk niet eens voelbaar.
Een ander punt, wat waarschijnlijk voor mij een punt is, is de snelheid van correctie. We zijn toch zo'n 3 uur bezig geweest met alleen de motorkap, dan zou ik met mijn DAP ook een heel eind zijn gekomen. (Hits, wisselen, schoonmaken pads, peukie doen, auto naar binnen en buiten, ouwehoeren, afschalen, peukie doen, bromance, etc) Maar om over de motorkap al zo lang te moeten doen, is gekkenwerk, laat staan een complete auto.
Ik had bij Rotary, ondanks ik het 1x eerder gedaan heb bij een poetsbedrijf, de verwachting geschept dat een Rotary behoorlijk hard kon corrigeren en dusdanig hard dat er vrwijwel altijd nabewerking nadig is met bijv. een DAP.
Omdat wij geen rare defecten maakte zoals hologrammen o.i.d. en de correctie lang duurde, zou je eerder denken dat je iets niet goed doet. Ondanks dat de boel glom als een tiet, maar dat red je met een DAP ook wel.
De Rotary schuin houden had ook geen zin, de swirls waren best groot en ook best veel.
Ik zal eens foto's maken van de de Ferm. Heb namelijk het idee dat de backingplates hetzelfde zijn qua grootte. Misschien zit daar al die 125mm op...
Greetz