• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste stap naar Rotary

Ik ga van de week nog eens even aan de gang, maar als ik op YouTube kijk zie ik iedereen die rotary er overheen raggen.
 
Te langzaam is ook niet handig ivm lak verbranding, blijven bewegen en de juiste combi vinden...
En vooral dàt is vaak het lastige...
 
Nope, we hadden de PRO op stand 5 staan, en stiekem op 5,5 toen Sander niet oplette, en ik bewoog niet veel sneller als we bij de DAP zouden doen. Al met al, het is dus een beetje onduidelijk. En eerlijk gezegd, denk ik dat als we de motorkap nog 3-4 hits zouden geven met een DAP, we op hetzelfde resultaat zouden komen.

Geen haar op mijn hoofd die zoveel hits in totaal zou willen doen, maar you get the picture.

Wat zou een nóg zwaardere combi zijn..?

S3 met een MF-pad..?
Een wollen pad..?
Een compound met vast korrel..?


Greetz
 
Mf is echt op de markt gebracht voor een DA..

dan zou je met wol moeten werken maat zei ik een paar reacties geleden ook al ;)
 
Ík moet trouwens nog steeds die geleende Rotary proberen. Dit is in vergelijking met de PRO900 een loeizware machine! Ik weet ook niet wat de nieuwprijs over deze machine zegt, die is namelijk €70-80.


Greetz
 
Ik heb het door :(

Ben ook geen pro... Meer een overenthousiaste amateur!

Van de geleende rotary kan ik niks zeggen... Nog nooit in m'n handen gehad!

De Pro is leuk als hem af en toe gebruikt.. Niet echt het meest ergonomische design.

Ga je het echt vaker doen zal ik een flex voor de kerst vragen ;)

Ik heb de Rupes.. Is wat goedkoper is aanschaf maar ook een hele fijne machine!

zag op fb dat Bikkel er ook 1 gekocht heeft! Ben benieuwd of bij de zelfde ervaring heeft.
 
Ik heb ook de Rupes Rotary (de LH18ENS), hiervoor had ik ook de Pro900, mijn ervaring is dat de Rupes op grotere panelen veel beter te hanteren is en ook eerder corrigeert. Voor kleine krasjes (zeg spotrepair) is de Pro900 weer ideaal door zijn kleine formaat. Dit geldt het zelfde voor bumpers.

Dus mocht de Rotary je bevallen, zou ik op zoek gaan naar een Flex, Festool of Rupes Rotary, werkt een stuk beter!
 
Ik heb mijn Pro eigenlijk overhaast verkocht. Ik gebruik momenteel een kleinere steunplaat voor de bumpers enzo, maar ik zit te twijfelen om nog een wat kleinere Rotary hiervoor aan te schaffen. Iets in de zin van wederom een Pro900 of de nieuwe flex PE8. Het liefst hou ik het bij alle machines van Rupes, maar Rupes heeft bij mijn weten geen "kleine" Rotary.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ligt er geheel aan hoe je er mee om gaat. Het is geen vast feit dat je met een duur merk beter corrigeert dan met een andere. Ligt aan verschillende aspecten als de lak, de kleur, de pad, de compound, de temperatuur en het belangrijkste de techniek.
 
Ja dat begrijp ik, Maar zoals wij afgelopen weekend op de motorkap bezig zijn geweest met een Pro 900 waar geen 100% correctie is behaald, wil het dus niet zeggen dat het met een flex wel was gelukt.

Een pro is zoals ik begrijp een goede beginners machine die zich kan meten met een flex, buiten het feit dat de kwaliteit en de ergonomie vele malen beter is van de flex.

Ik ben toch benieuwd wat wij dan verkeerd doen.
 
Een pro is zeker geen slechte machine, maar om zich te kunnen meten met een flex oid moet hij ergonomisch toch echt beter zijn vind ik. Het is inderdaad een goede beginnersmachine.

Wat jullie verkeerd hebbe​n gedaan kan ik zo niet zeggen, ik was er immers niet bij.

Zoals ik al zei is elke lak anders. Een pro900 maakt een bepaald aantal toeren, en een flex maakt misschien meer toeren. Het kan dus maar zo zijn dat de lak beter te bewerken is met meer toeren, en dat dus de flex beter werkt. Met een hoger toerental is het wel lastiger polijsten omdat de temperatuur flink op kan lopen. Maar om nou voor die ene auto een duurdere machine te kopen in de hoop dat je daar mee een beter resultaat kan behalen, is in mijn ogen gekkenwerk.

Misschien is het voor jullie raadzaam om eens bij een detailer (of bij carclean oid), die veel ervaring heeft met rotary's, langs te gaan voor de nodige tips. Deze ziet waarschijnlijk gelijk waar het mis gaat.

Het kan ook zo zijn dat de lak echt zo hard is dat je zelfs met de Rotary geen correctie haalt, in dat geval zijn er meerdere hits nodig. Spelen met producten/pads op de verschillende panelen is dan een must. Je moet ook wel in je achterhoofd houden dat een 100% resultaat niet altijd mogelijk is. Ik zelf streef natuurlijk ook altijd naar perfectie, maar als ik na de nodige hits met de Rotary zie dat krassen er niet uit gaan, geef ik het toch wel op. Sommige lakken zijn nou eenmaal niet 100% strak te krijgen.
 
De PRO900 is geen slecht apparaat en ook niet vele malen mindere kwaliteit dan de Flex. Uiteraard is de Flex van betere kwaliteit maar "vele malen" vind ik het niet.
Wel is de Flex ergonomischer en vooral makkelijker te hanteren. Hoe langer een rotary is hoe beter deze in balans is te houden.
Dat geldt ook voor rotary's met zo'n grote beugel erop. Hoe dichter je op de lak zit hoe minder de hefboomwerking is als je de machine niet recht houdt en dan trekt hij dus minder.

Je kan met een Ferm of ander zeer goedkope instap beginnen maar als je echt de overstap wilt maken omdat je een rotary erg vaak gaat gebruiken dan vind ik een A-klasse apparaat zoals de Flex een must. Zo'n apparaat geeft je meer vertrouwen en je zal dus minder nerveus polijsten. Natuurlijk niet onderschatten maar wat meer vertrouwen is erg fijn. Daarnaast heeft de Ferm een te grote steunplaat waardoor je nog meer trekkracht krijgt en de machine eerder er vandoor wilt. Een 125mm steunplaat is perfect om te beginnen. Zo'n Flex verdient zichzelf gewoon terug als je deze regelmatig gebruikt.

Dat je de correctie niet haalt kan aan zoveel factoren liggen dat daar weinig zinnigs over is te zeggen. Het kan een te milde pad-polish combo zijn maar ook te weinig druk of minder effectieve techniek. Let goed op welke RPM de polish verwerkt moet worden. Wat juist een pluspunt is van de rotary is dat je deze schuin kan houden. Je hebt dan veel meer correctie op een klein stukje voor een lokaal krasje. Wel veel meer warmte ontwikkeling dus daar goed op letten.

Wol vind ik geweldig op een rotary en heel krachtig. Op harde lakken is dat vaak wel een must. Je moet vooral blijven oefenen, dit duurt echt even voordat je het onder de knie krijgt. Niet voor een beetje correctie maar wel net dat laatste beetje wat nu niet lukt. En soms lukt dat ook gewoon niet. Vaak lijkt een krasje niet zo diep maar om die laatste 10-15% weg te krijgen moet je veel meer lak verwijderen en dan moet je jezelf afvragen of het wel verstandig is om zoveel lak op te offeren voor dat ene krasje. Ga eens 2 meter van de auto staan en kijk dan nog eens i.p.v. met je snuffert op 10cm van de lak. Dat is realistisch.

Natuurlijk wil je 100% correctie maar geloof me, dat haalt niemand.
 
Zow, wat een reacties!


Hetgeen waar ik, en Sander blijkbaar ook, tegenaan liepen en afvroegen, is dat elke machine hetzelfde is qua daadwerkelijke werking; ROTEREN.
Als je elke Rotary, hoe goedkoop dan ook, vlak op de lak zet en hetzelfde toerental laat draaien met dezelfde combinatie, dan is er toch geen verschil..?

Je betaalt uiteindelijk voor meer degelijkheid, duurzaamheid en ergonomie, maar heeeeel kort door de bocht is het allemaal hetzelfde, toch..?

We pakten een vlak paneel op werkhoogte, de motorkap, en probeerden verschillende combinaties op verschillende methodes;
Sneller bewegen, langzamer bewegen, naast het dambord patroon ook diagonaal, druk zetten en langzaam, druk zetten en sneller, verschillende snelheden en druk tijdens dezelfde hit, etc.

Na meerdere hits glom de kap als een tiet, maar als je over de kap keek en in de zon, zag je behoorlijk wat swirls. Echter glom na vele hits de kap dusdanig hard, dat je al snel werd verblind en toch niet langer kon kijken. Het verraderlijke hieraan is dat de krassen volgens ons op swirls leken en totaal niet diep. Waarschijnlijk niet eens voelbaar.

Een ander punt, wat waarschijnlijk voor mij een punt is, is de snelheid van correctie. We zijn toch zo'n 3 uur bezig geweest met alleen de motorkap, dan zou ik met mijn DAP ook een heel eind zijn gekomen. (Hits, wisselen, schoonmaken pads, peukie doen, auto naar binnen en buiten, ouwehoeren, afschalen, peukie doen, bromance, etc) Maar om over de motorkap al zo lang te moeten doen, is gekkenwerk, laat staan een complete auto.

Ik had bij Rotary, ondanks ik het 1x eerder gedaan heb bij een poetsbedrijf, de verwachting geschept dat een Rotary behoorlijk hard kon corrigeren en dusdanig hard dat er vrwijwel altijd nabewerking nadig is met bijv. een DAP.
Omdat wij geen rare defecten maakte zoals hologrammen o.i.d. en de correctie lang duurde, zou je eerder denken dat je iets niet goed doet. Ondanks dat de boel glom als een tiet, maar dat red je met een DAP ook wel.

De Rotary schuin houden had ook geen zin, de swirls waren best groot en ook best veel.

Ik zal eens foto's maken van de de Ferm. Heb namelijk het idee dat de backingplates hetzelfde zijn qua grootte. Misschien zit daar al die 125mm op...


Greetz
 
Jaja, hoor jou nog zeggen toen ik als een volledig ervaren en gecertificeerd lakhersteller stond te beunen; ''Zow, hier kan ik uren naar kijken...'' *Pakt stoel en biertje.
 
Het verschil moet er zijn haha, vond het wel leuk om een keer te kijken. Normaal kijkt iedereen naar mij als ik bezig ben.