• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

En nog een newbie..

Bilt-Hamber adviseert zelf 4%, dus op 1,5 liter zou je dan inderdaad 60ml gebruiken. Dan heb je dus genoeg voor 80x prewashen.
Mijn eigen ervaring is dat wanneer de auto niet heel smerig is, dat je dan met 2% inderdaad ook prima uit de voeten komt.
 
Ik had het ook niet over de velgenreiniger. Ik had het over een pre-wash. Jij wilt BTBM daarvoor gebruike? Die is daar namelijk niet voor bedoeld.

Wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar hopelijk verwacht je niet dat het hetzelfde zal doen als een gericht pre-wash product. Nu zal het namelijk vooral dienst gaan doen als glijmiddel tijdens het handwassen en soms is dat een hele bewuste keuze (niet fout dus).
 
Ik wou eigenlijk hem eigenlijk gewoon als normale wash gebruiken, maar hem met de spray op de auto spuiten ipv met de washand in de emmer, maar gewoon wat in de emmer is dan beter?
 
Nee hoor, het beoogd gebruik is dan opzich prima. Autoglym heeft er zelfs specifiek op in gestoken met zijn Polar-lijn. Dus shampoo op de auto en dan met de washand erover kan.
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik neem aan dat je het gaat voormengen in de pomp.

Wat je wilt is een zeepmengsel op de lak en dan met de handschoen over de lak vegen om het resterende vuil af te nemen. Dus voormengen (beetje zeep, rest water) in de pomp, opspuiten, afnemen met de handschoen. Als dat je idee is, kan ik je volgen.

Gebruikelijk is dus voormengen in een emmer en dan met de handschoen hierin dopen en daarmee de lak afnemen. Dat jij het rechtstreeks opspuit en dan afneemt, kan natuurlijk ook en scheelt je een emmer in die zin. Zolang je de handschoen maar spoelt na elke aanraking :)
 
Persoonlijk zou ik het NIET zo doen. Gooi gewoon wat Born to be Mild in de emmer (volle emmer is maar zo'n 20ml shampoo) en dan heb een sopje met de juiste lubricatie en dergelijke. Als je dan EXTRA ook wat wilt ouwehoeren met een sopje uit een drukpomp, dan is dat alleen maar beter, maar het vervangt niet het sopje uit een emmer. ;)

Als je een voorwas wilt doen, dan zal je moeten gaan foamen middels een HD + foamlans + foamshampoo of prewash. Of een prewash in een goede drukpomp of handfoamer.
 
@RoCo
Dat is idd wat ik bedoelde...

@Quantoxx
Het idee er achter was, dat nadat ik de auto had afgespoeld ik de born to be mild erop zou spuiten zodat ie een beetje in kon werken voor dat ik de auto met de handschoen zou wassen... (Zodat ik eigenlijk voor t begin de pre wash niet zou hoeven te kopen)
 
Het laten inwerken van een prewash doe je inderdaad om eventueel vuil alvast los te weken en er daarna eerst vanaf te spoelen voordat je met een washmitt de lak gaat "aanraken".
Vuil wat er niet meer is kan ook geen krasjes/swirls meer maken. Dus als je eerst laat inwerken is het misschien wel handig om het daarna ook eerst van de auto af te spuiten alvorens met de washmitt te beginnen. Of BTBM ook geschikt is als prewash weet ik niet.
 
+1 voor @ArnoP als het vuil, wat je "prewash" losweekt, niet eerst weggespoeld wordt, dan zal het weinig effect hebben om krasjes te voorkomen. Dus eerst "foamen", dan afspoelen en dan wassen. Als mensen het "foamen" gebruiken als extra lubricatie bij het wassen, dan zal dit meestal een tweede keer foamen zijn. Dus eerst foamen, dan afspoelen, dan weer foamen en dan wassen.
 
Ok dus beter gewoon afspoelen en dan met de washand in de btbm...?
Of wat zou een goede (goedkope) pre wash zijn die ik met mijn handpompje zou kunnen aanbrengen...
 
De "prewash" die je voorstelt is op zich prima (kan beter natuurlijk met een dedicated product, maar dat terzijde) zolang je daarna maar wel afspoelt voordat je met je contact wash begint.
Edit: als je het als (extra) lubricatie bij het wassen wil gebruiken, dan nog een keer herhalen voor het wassen (die tweede ronde in dat geval niet afspoelen)
 
Zie je, dat vermoeden had ik dus al, altijd lastig om enkel tekst interpreteren.

Kijk naar het basisplan, volg die. In al die jaren is die gevormd en beproefd. Werkt goed, kost een paar knaken.

Of je wel of geen voorwas doet moet je zelf weten; menigeen is overtuigd dat je zoveel mogelijk vuil moet wegnemen voordat je de lak aanraakt met wat dan ook.

Eerlijk is eerlijk: wanneer ik de auto afspuit na de pre-wash is deze voor het oog al schoon. Dat is die echter nog niet en drogen met een doek is dan ook geen optie. Dus was ik hem daarna met de hand en dan pas is het schoon genoeg om te drogen met een doek.

Voordat je de auto met de hand gaat wassen wil je hem dus al zo schoon mogelijk hebben, dat is de strekking van het verhaal. Je kunt proberen het vuil los te weken met BTBM, maar een gericht product zal hier effectiever voor zijn met als uitschieter Bilt-Hamber Auto-Foam of....en dan kom ik bij jouw vraag omtrent een goedkope pre-wash: Bilt-Hamber Surfex.

Koop van de laatst genoemde een fles van 1L en gebruik hiervan 30-60ml in je sprayflacon aangelengd met water. Spuit de auto hier mee onder en laat het inwerken voor een paar minuten (max. 5, niet laten opdrogen!). Spuit de auto af en ga daarna lekker wassen met de BTBM en je handschoen.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
En tasten die Pre Wash middelen de bestaande waxlaag niet aan?
Is een foamlaag niet beter voor de lak?
Ik heb mijne net in de wax gezet.
 
Goedemorgen allemaal...
Gisteren voor t eerst de bilt hamber gebruikt... Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar wat een top spul haha.
Wat een gemak waarmee je de velg weer mooi krijgt.
Sprayen, minuutje of 2 wachten... Even met de kwast over de rand en in de hoekjes inwerken... Nog even 2 min wachten en met de krachtige straal van de tuinslang erop....
Daarna maakte ik de fout dat ik de binnenkant van de velgen ging doen, dus door t afspuiten van de binnenkant spetterde er vieze druppels via de muur weer tegen de voorkant.
Even nagelopen met een microvezel doek en t was weer schoon...
Ze blinken in ieder geval... (Nu alleen nog een keer ze laten opknappen helaas is er door de vorige eigenaar meerdere malen een stoeprandje meegepakt).
@Dirk Post
IMG_20210408_192539.jpg
IMG_20210408_192841.jpg
IMG_20210408_193610.jpg
 
Potver... Da s een hele verbetering zeg!
Fijn dat het spul je zo goed bevalt.

Heb je er al weer een nieuwe bus bij besteld, het spul is aardig dun he, is zo weer leeg !