• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

even snel foamen + afspuiten

@Quantoxx : geen idee als het allemaal zoveel uitmaakt.. Om de lak proper te krijgen moet je sowieso contact maken... Het zal mss minimaal helpen dat vuil net iets beter afgevoerd wordt door de glibberigheid en het dus minder contact maakt met de lak.
 
Hahahaha! Ik heb nog nooit zo'n slechte reclame gezien! Heeft mij er van overtuigd nooit de getoonde foams te gebruiken.

Mijn visie:

Een prewash (in welke vorm dan ook) gebruik ik om vuil los te weken zodat ik met de HD zoveel mogelijk weg kan spuiten voordat ik de lak aan raak. Het vuil dat nog blijft zitten is daarnaast hopelijk wat makkelijker om te verwijderen bij het wassen met een mitt. Wanneer ik een auto was dan foam ik ook nog een keer na het afspuiten van de eerste laag zoals @Quantoxx ook doet voor een gladdere en veiligere was.

Ik heb redelijk wat prewashproducten gebruikt en ooit zelfs allerlei verschillende producten verzameld, getest, gefilmd en hier op het forum gepost. Daaruit bleek dat de reinigingskracht van die producten sterk uiteen loopt. Mocht je geduld hebben:

Korte samenvatting: Auto Finesse Avalanche heeft de beste reinigende kracht van de foams en Autoglym Multiwash TFR bij de niet-foams.

Daarnaast heb ik ook niet altijd tijd/zin om een auto helemaal te wassen en te drogen, dus ik rij wel eens naar de wasbox (waar ze echt demiwater hebben), spuit de auto in met een prewash (momenteel Autoglym Multiwash TFR), spuit de auto af en rij weer naar huis. Dit werkt het beste als de auto goed beschermd is zodat de vuilafstotendheid, beading en sheeting in orde zijn en de auto 1) schoner wordt dan een onbeschermde auto en 2) beter droogt dan een onbeschermde auto. Wordt de auto hiermee helemaal schoon? Nee, uiteraard niet, maar wel een heel stuk schoner.

Het risico van deze methode is dat als je geen demiwater gebruikt de mineralen in je lak bijten en dan ben je verder van huis dan met een vieze auto. Ik zou dit dus ook nooit doen bij mij thuis, maar alleen bij een wasbox waarvan ik zeker weet dat het water geen mineralen bevat.

Dus @volvopilot, in jouw geval zou ik een product kopen met een goede reinigende kracht. Goede voorbeelden:
- Autofinesse Avalanche
- Auto Finesse Citrus Power
- Nanolex Bug and Grime Remover

Kijk daarnaast ook even op YouTube voor vergelijkende onderzoeken:




 
Goed bezig, @Jansen :p

Voor pH-neutrale foams gebruikte ik altijd Artico Magico, maar stapte toen over op Apple Ifoam vanwege de lagere kosten. (En de geurrrr!! :p )

Ik vind vooral de 50/50 van de Avalance erg duidelijk en zoals ik al bij je aangaf, waren er maar weinig duidelijke filmpjes zoals die. (50/50, onbehandelde zijde óók afspuiten met de HD)

Toch blijf ik denken dat een pH-neutraal foam prima zijn ding doet op beschermde oppervlaktes. De auto's waarbij het verschil duidelijk zichtbaar is, die moeten wel onbeschermd zijn. ;)

Als ik weer moet bestellen;

Apple Ifoam als pH-neutraal / veilig foam voor onderhoud.
Avalance proberen als beuk-middel voor wanneer de LSP's niet aanwezig is of aangetast mag worden.
 
Interessante posts waar ik zeker wat mee kan. Het is niet dat ik persee weinig tijd aan detailen wil besteden, maar soms even vlot een voor het oog redelijk nette auto is wel eens fijn.

Het risico van deze methode is dat als je geen demiwater gebruikt de mineralen in je lak bijten en dan ben je verder van huis dan met een vieze auto. Ik zou dit dus ook nooit doen bij mij thuis, maar alleen bij een wasbox waarvan ik zeker weet dat het water geen mineralen bevat.

hoe groot is dit risico? Het goed afspuiten van de foam/pre wash met niet demi-water zal wellicht niet perfect opdrogen, maar is dat meteen een risico voor de lak als er wat mineralen van normaal kraanwater achterblijven en indrogen? Lijkt me ook mogelijk te zijn wanneer ik alleen de auto afspuit zonder prewash of foam, dat doe ik ook nog wel eens namelijk, maar wist niet dat daar dus risico's aan verbonden zijn.

Ik heb in elk geval besloten de volgende producten aan te gaan schaffen:
- autoglym TFR
- AF avalanche
- AF citrus power

Ik ga eerst met die Autofinesse producten aan de slag, en die TFR ga ik gebruiken om eens mee te experimenteren als ik daarna een contact wash en daarna wax doe.
 
Mineralen van kraanwater wil je echt niet op je auto laten drogen. Zelfs op glas vreet dat in en laat moeilijk te verwijderen vlekken achter.

Als je jouw aanpak wil volgen die het dan tijdens een flinke regenbui, de regen spoelde de mineralen dan weg.
 
Bij mijn weten is Avalanche wax safe ondanks het een sterke reinigende werking heeft. Staat ook zo geadverteerd. Als ik iets krachtig wil, gebruik ik Nanolex Professional Prewash.
Ooh, ik dacht dat Nanolex - Prewash eerder een ontvettende werking had.

Hmm... Dus Avalanche kan zó reinigen, maar tast niks aan? Dan zou iedereen toch liever die pakken dan een pH-neutraal foam wat ''minder'' doet.
 
Ooh, ik dacht dat Nanolex - Prewash eerder een ontvettende werking had.
De beschrijving en mijn ervaringen komen alvast overeen. Nanolex PreWash is een zeer effectieve alkalische voorwas om zoveel mogelijk vastzittend vuil zoals insecten, rijvuil en modder los te weken zonder het oppervlak aan te raken. Deze verwijdert ook LSP doordat het sterke detergenten bevat, sterk ontvet.

Het feit van Ph-laag of pH-hoog te zijn doet er weinig tot niets toe ivm het LSP-safe zijn van een product.
Uit tests op ander fora blijkt dat ondanks een pH van 12, Avalanche en andere foams met hoge ph de LSP laag van de wagen niet meer / sterker gaat aantasten dan een pH neutraal product. Avalanche zal minder goed ontvetten (dan bvb nanolex prewash) doordat het minder detergenten bevat maar wel goed reinigt.

Het klassieke voorbeeld, dreft is ph neutraal en dus veilig voor de huid maar ontvet wel sterk.

Ph heeft dus minimaal tot geen effect op sterkere / zwakkere waxen, sealants of AIO. Een product met hogere pH, en minder detergenten, gebruikt in de juiste verhouding, is dus net een minder agressieve vorm van reinigen.
 
@StijnM - Nice! :D Dit is inderdaad al vaker besproken, maar na verloop van tijd val ik weer terug in de basis; pH-neutraal versus NIET.

Ik breng al een tijdje geen coatings meer aan, maar de Prewash stond toen eigenlijk al op mijn lijstje om zijn ontvettende werking. Las/hoorde verder mensen eigenlijk nooit over zijn verdere reinigende werking, vandaar.

Zou Prewash (onveilig) net zo kunnen reinigen als de Avalance (veilig) in het filmpje?
 
@Quantoxx De prewash wordt inderdaad gebruikt na het polijsten om alles te ontvetten en dat zal wel 1 van de hoofddoelen van het product zijn.

Of het net zo een goede reiniger is moet getest worden.

Nu zie ik net een review staan bij de Nanolex Prewash van een naamgenoot: 'De reinigingskracht is iets minder dan bij Monello Artico Magico of Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam, maar mogelijk ontvet deze beter.'

Als normale foam gebruik ik hoofdzakelijk de ValetPro ANSF dus bovenstaande review doet me wel twijfelen...

Ideaal idee om zelf even een filmpje te maken. ANSF vs Avalanche vs Nanolex Prewash.
Maar dit zal voor een volgende bestelling zijn.
 
Ik heb thuis de Nanolex professional prewash concentrate staan en de reinigende werking ervan is subliem!
Onderstaande foto is daarvan een duidelijk voorbeeld.
Ik heb deze niet gefoamd, maar met een sprayer aangebracht.

De lak was voordien al afgespoten met de HD.
Onderaan dan de prof. Prewash aangebracht, even laten inwerken en wederom afgespoten met de HD.
IMG_7845.jpg
 
Nanolex Prewash zat ook in mijn vergelijkende test. Reiniging was goed, maar niet beter dan Avalanche of Autoglym Multiwash TFR.

En inderdaad, Avalanche zal echt niet direct je LSP verwijderen (zeker niet als dat een coating is).