• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

even snel foamen + afspuiten

volvopilot

Detailing chief
7 mrt 2018
79
75
29
in de winter maanden staat het detailen bij mij altijd op een laag pitje met als resultaat een gigantisch vieze auto. Nu heb ik een leuke Kärcher HD en een goede foamlance en gebruik ook wel eens als prewash monello artico magico snow foam. Schuimt goed, en lijkt in eerste instantie ook wel een beetje schoon te maken, maar doet in mijn beleving toch echt wel heel erg weinig.

Als ik even snel foam + grondig afspuiten met de HD en niet afdroog, iets wat ik nog wel eens doe zeker in de winter. Dan droogt de auto bijzonder slecht en ik heb het idee dat dit door de artico magico komt.

Zijn er snowfoams die en beter reinigen en daarbij ook eventueel als 'onestep' gebruikt kunnen worden om de auto even snel op te frissen. Dus zonder contact wash erna of afdrogen?

Ik verwacht geen super resultaat dan, maar wellicht zijn er producten die hier een soort van geschikt voor zijn.
 
Lees even mee, ben zelf ook niet echt overtuigd betreffende de reinigende werking van de Artico..

Edit: Tip wat ik destijds hier kreeg, doe er een scheut TFR (traffic film remover) bij :)
 
Laatst bewerkt:
De meeste snowfoams zijn pH neutraal en bedoeld om voor te weken waardoor de auto makkelijker wast met washmitt, dus niet reinigende eigenschappen maar voorweek eigenschappen. In jouw geval kun je beter een pre-wash gebruiken die minder vriendelijk is (dus iets belastender voor je wax laag).

Hier enkele links van iets sterker reinigende producten maar verwacht geen wonderen. Een schone auto behaal je door te wassen, niet door bochten af te snijden..

 
Als je een prewash zoekt die goed reinigt, raad ik je de Bilt-hamber autofoam aan.
Deze is echter NIET vriendelijk voor je wax!

Maar zoals reeds aangehaald door @Istnogferarie: wassen blijft onontbeerlijk om tot een goed resultaat te komen!

 
Lees even mee, ben zelf ook niet echt overtuigd betreffende de reinigende werking van de Artico..

Edit: Tip wat ik destijds hier kreeg, doe er een scheut TFR (traffic film remover) bij :)

dit is een interessante. Ik heb namelijk de Autoglym Multiwash TFR op mijn wensen lijstje staan. Hoe zou de verwerking hiervan dan zijn in de foamlance? 1:4 monello artico en dan nog een scheutje TFR erbij in de lance?

nu vanmiddag na het foamen met artico heb ik zelfs het idee alsof het helemaal niets verwijderd heeft en zie ik dus ook niet de toegevoegde waarde om dit voor de contact wash te doen. Gewoon afspuiten met een HD is net zo effectief. Zeker met verhouding 1:4 in de fles haal je zo'n 5 a 6 washes uit een 1L fles. Is dan toch 2 euro per foam beurt, valt me achteraf behoorlijk tegen.

Het is de eerste foam die ik probeer, dus ga als deze op is wel zeker een andere proberen. Bilt-Hamber klinkt inderdaad wel goed, en die Avalanche ook, hoewel deze wel prijzig is ook.
 
Allereerst: ik heb dus wel goede ervaringen met de Artico Magico. Ik heb al eens vooraf gedacht dat ik ook nog met een TFR in de weer zou moeten, maar dat bleek na de prewash met Artico Magico toch niet nodig.

Dan (zoals @Istnogferarie al aangeeft) moet je je beseffen dat een prewash alleen dat is - een prewash. Dat wil zeggen dat je er je auto niet helemaal schoon mee krijgt. Al denk ik nog bijna altijd na de prewash dat de auto optisch wel schoon is, toch wordt het water in mijn spoelemmer altijd nog gewoon heel vies. Dit zal dus ook meespelen in hoe de auto opdroogt ofwel hoe dan de beading en sheeting zullen zijn. Niet optimaal dus.

Ik denk dat je iets te veel verwacht van een prewash. Alleen een prewash doen, niet wassen en je auto helemaal schoon krijgen, lijkt mij een illusie. Dan zal hij dus ook niet mooi drogen. Dus je auto droogt niet mooi op omdat hij niet echt schoon is na alleen een prewash. Dat komt niet door de Artico Magico, dat komt omdat je niet te veel moeite wil doen en denkt met alleen een prewash een schone auto te hebben.

Voor wat betreft een foam met meer reinigingskracht: ik zou bij een wasbeurt in de winter juist niet de waxlaag om zeep willen helpen (of daar in ieder geval aan bijdragen).
Mijn advies zou ook zijn: goed wassen of niet wassen. Maar als je niet goed wast moet je accepteren dat het resultaat niet hetzelfde is als na goed wassen.
 
Ik gebruik regelmatig de Nanolex professional prewash concentrate gebruikt en ik moet zeggen dat deze mij ook steeds aangenaam verrast. Ik doe deze in de aangeduide verhouding in een monello sprayer en gebruik deze dan vóór het foamen. Ik laat deze meestal een paar minuten inwerken alvorens te foamen. Daarna foamen en weer een aantal minuten laten inwerken. Daarna afspoelen en dan merk ik dat enkel de traffic film nog overblijft. Daarna foam ik mijn foamlans leeg op de wagen om nog meer lubricatie te krijgen. Dus minder potentieel risico tot krassen bij de contactwash.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Misschien moet ik nog eens Artico proberen op deze auto zodra deze geclayed, gepolijst en daarna in een goede wax staat.

Ik heb de auto nu 6 weken in bezit en zelf naast een paar keer afspuiten in een waxbox nog niets aan gedaan ivm het slechte weer en kou.

Over huidige wax in staat te houden is dus niet een issue op dit moment. Ik ga denk ik een prewash van Nanolex, Citrus prewash of TFR aanschaffen. Wellicht dan daarna toch maar meteen even wassen en daarna in een wax ter bescherming.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
+1 voor de eerdere reacties; Een voorwas zal nooit genoeg zijn om bij alleen nadien afspuiten een schone lak te krijgen. ;)

Traffic film zal je altijd moeten agiteren c.q. aanraken middels een handwas. TFR, een populaire en sterke prewash die zelfs mijn coating kon slopen, kon mij in allerlei verhoudingen niet bekoren.
Waarom...? Ik had te hoge verwachtingen en dacht dat het inderdaad zo simpel zou zijn als voorwassen en afspuiten, klaar.


Vergeet ook niet dat wanneer een auto niet in een bescherming staat, dat vuil makkelijker zao hechten en traffic film al snel niet een laagje wordt, maar een flinke aangekoekte laag. ;) Een pH-neutraal foam zal dan vuil proberen los te weken en ook al lijkt het weinig tot niets te doen, vuil zal zich makkelijk loslaten en dus minder kans op defecten.
 
Dus wat is in deze situatie handig dan, als je auto voor de winter netjes in de goede wax gezet is (omdat ik zelf ook in de winter altijd wat minder doe)

Ik zat zelf aan zoiets te denken:

-Nat spuiten
-Foamen
-Niet afspuiten (of juist wel?)
-Wassen (met Mitt, warm water met shampoo en 2e emmer)
-Afspuiten
-Drogen (eventueel).

Kost me bij mijn V70 niet meer dan een uur, dus dat moet met zo ongeveer alle andere auto's ook kunnen.
 
@ed-oorklep: kort gezegd.

* Velgen afspuiten + wielkasten
* Banden met borstel, velgen wassen
* Eventueel afspuiten
* Foamen
* Afspuiten
* Wassen
* Afspuiten
* Drogen (eventueel ervoor beschermen Wet Coat/Bathe+.... en afspuiten)
* Nalopen met bescherming ( Red Mist/Cure/Beadmaker..)
 
  • Leuk
Reactions: mcjvr en ed-oorklep
Ik begin ten alle tijden met een voorwas. Bij ranzige auto's en auto's die nog vervolgstappen krijgen met een prewash (sterker/krachtiger) welke ik zonder afspoelen/afspuiten opvolg met een foambeurt om het losgeweekte vuil af te voeren. Zo heb je dus al twee vormen van een voorwas.

Wanneer een auto écht ranzig is en vuil flink gehecht heeft (denk aan moeten kleien) dan wil ik na een goede voorwas ook gewoon Non-Ferro over de auto nevelen. (Dit is een goede prewash + de-ironizer) Kost je uiteraard meer product, maar scheelt je flink in de vervolgstappen.

1) Droge auto - Voorwas. (Prewash / Prewash + foamen)
2) Afspuiten HD.
3) Velgen + banden reinigen.
(De-ironizer kan nu meteen op ijzerdeeltjes in werken en hoeft niet eerst door (veel) vuil heen)
4) Afspuiten HD. (+ Bij warm weer spoel ik de auto nogmaals af zodat niks indroogt terwijl ik met de wielen bezig ben)
5) Foamen + Handwas. (2-emmer / shampoo zonder toevoegingen / 2-3 mitts / foamlaag)
6) Afspuiten HD.
... 7)Eventuele spray-on bescherming zoals Wetcoats / Bathe+ foamen / etc.
8) Afspuiten HD.
9) Afspoelen open slang c.q. sheeten.
10) Drogen met drooghulp.
(Spray&Wipe 1:1)

Als er een spray-on is gebruikt (stap 7/8), laat ik detailersprays/spray-wax/etc. voor een andere keer.
 
  • Leuk
Reactions: Gilster
Misschien worden verwachtingen van sommige producten allemaal wat overschat? Want tenslotte, als je de trendsetters bezig ziet met hun ceramic coatings en consoorten dan lijkt dat dat die zichzelf proper maken alleen al door de regen te rijden of met een waterstraal af te spoelen...

Het is maar wat je er van verwacht... en als je nergens een inspanning voor doet lukt het niet, dat geldt ook voor andere dingen, hobby, sport, kunst, dans, detailing, carrière op het werk... al lijkt het dat sommigen alles in de schoot geworpen krijgen (maar schijn bedriegt hoor)

Bij M*g***r' s België spraken ze, voor hun faom er was natuurlijk, dat de wagen foamen voor de winter is, in de mooiere maanden hoeft dat niet zo. De verdeler can Ch*m*c*l G**s België leert je elke keer bij het wassen te foamen. Van onder naar boven.... ?

Ieder doet wat hij het beste acht toch neen?
 
Coatings worden inderdaad sneller/makkelijker schoon, maar in mijn ervaring blijft ook daar vaak gewoon een traffic film achter. Minder, maar nog steeds. :D

(Mohs / Mohs + Booster / Si3D / CC36)
 
Ah ok dat dacht ik wel. Heb het ook nog zo gedaan. Nu was ik gewoon na het afspuiten. Maar is ook leuke methode. Dan glijdt de washmitt lekker langs de lak.
 
@M3fan - Moet wel toegeven dat ik er wel eens over nagedacht heb en mijzelf toen afvroeg: ''Hmm.. Is het nu niet té glibberig en mis ik dan de frictie om vuil goed te verwijderen?'' :p