• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Exterior] BMW E91 330D 2006 (Foto's, Timelapse en verslag)

D.J

Detailing addict
12 jul 2010
42
52
Een verslagje uit het hoge noorden: Een BMW E91 330D 2006 from Hell.....

In het kort, een collega van me kocht onlangs een 330D waarvan hij wist dat ie 'wat plekjes' had, maar na een wasbeurt bleek dit de meest verwaarloosde auto die ik ooit heb gezien. Echt 'zonde' pur sang, zo'n mooie auto in deze staat aan te treffen.

Onlangs hebben we met z'n drieën (Mahoek, Soost en ik) een DAP clinic gevolgd te Berkel en Rodenrijs en nu stonden we dus drie man sterk klaar voor deze auto. Noem het een relatiegeschenk naar onze collega toe.

Timelapse:

Zo kregen we de auto:

Algehele auto:
12.webp


Achterkant:
11.webp


01.webp


Front:
08.webp


Motorkap:
06.webp


Zijkant:
05.webp


Wielen:
10.webp


Concreet: de auto was mat, zat onder de krassen en was zwaar verwaarloosd de afgelopen paar jaren.

Tijd om er iets aan te doen dus!

Eerst afgespoten en toen de auto maar even een wit kleedje gegeven:
13.webp


15.webp


16.webp


Tijdje laten uitzakken (5-6 minuten):
19.webp


Vervolgens de auto afgespoten, afgedroogd en in de loods gezet. Tijd voor een grondige inspectie.

Hier wat random foto's van de staat waarin deze auto zich bevond.

Motorkap:
23.webp


Spatbord links voor:
25.webp


Dak met ingetrokken vogelkak (met gebarsten lak tot gevolg, voorzichtigheid met deze plekken stond hoog op ons lijstje):
29.webp


Swirls hier en daar:
28.webp


45.webp


Achterklep, krasjes en swirls:
30.webp


Krassen aan de zeikant van de auto:
31.webp


Matte plek (schuurspons?) op het rechter spatbord:
33.webp


34.webp


En dit was nog lang niet alles. Samengevat was er op elk paneel wel wat aan te merken, en moesten we grondig te werk om dit 'klusje' te klaren!

Eerst de auto maar eens kleien. Ik trof echter m'n Monello klei wat vreemd aan:
21.webp


Lijkt wel gesmolten?! Toen attendeerde Soost mij op een topic waarin blijkbaar meer mensen hier last van hebben. Morgen maar eens lezen...

Na een kwart van het dak:
38.webp


Op elk paneel was flink veel vervuiling aanwezig. Na het kleien zag de auto er zo uit:
41.webp


Tijd voor het polijsten. Afplakken:
51.webp


Testspotje:
46.webp


49.webp


Motorkap:
2 hits Geel + Mezzo
1 hit Oranje + Mezzo
1 hit Wit + Finale

Rest van de auto:
1 hit Oranje + Mezzo
1 hit Wit + Finale

Note to self: zwaarder geschut inkopen. Motorkap was slecht strak te krijgen met de gele pad + Mezzo, dus hier moeten we iets op vinden. Allicht een flesje Inizio + een wollen pad aanschaffen? Of Inizio op Geel? Deze lak liet zich in ieder geval slecht corrigeren, dus voor de volgende keer eens kijken wat we daar beter aan kunnen doen. We blijven leren wat dat aangaat.

Inmiddels heeft Soost ook de wielen gefatsoeneerd:
63.webp


Vervolgens de auto in de Black Hole gezet (DAP + zwarte pad) en afgetopt met een laag M16. Uitlaattipjes afgewerkt met een Meg's Chrome Polish (oid?) en een laatste controle rondom de auto uitgevoerd (polijststof/restanten verwijderen).

Een paar afters:
64.webp


67.webp


71.webp


72.webp


73.webp


74.webp


75.webp


Moet zeggen dat de klus ons vies afviel qua tijd én correctie. Met drie man sterk verwacht je toch een bepaalde tijdswinst te behalen maar we waren er alsnog langer mee bezig dan verwacht.

Vervolgens de eigenaar de auto weer gebracht en deze was volledig in z'n nopjes. :love

Bedankt voor het lezen en tot de volgende Show Off vanuit het hoge noorden! :lol
 
Mooi resultaat behaald zeg ! Deze auto heeft wel een jasje uitgedaan !

Even tip voor de volgende keer, bekijk even wat show off's van het model auto wat je gaat doen.
Daarmee kan je dan een inschatting (dat is wat anders dan een voorschrift) maken welke geschut je in ieder geval mee moet nemen en waar je op moet gaan rekenen.
Van de BMW is bekend dat deze knetterharde lak heeft waaruit je dan kan concluderen dat je zeker de Inizo Forza nodig gaat hebben als het tegenzit.
Denk dat je nu vooral veel tijd hebt verloren aan de extra polijst stappen, op zich niet erg want dit gebeurd iedere detail wel eens ;)
 
Ziet er weer aardig uit:-)^

Maar na het foamen de wagen alleen afgespoten of ook nog gewassen???Kon dit niet uit het verhaal halen:weetniet
 
Welkom in de wereld die Bmw heet hahaha. Ik weet uit eigen ervaring dat je zelfs met een wollen pad en Inizio niet de resultaten boekt die je wilt op deze keiharde lak! Voor de rest een super mooie auto en hij verdient het om door jullie vertroeteld te worden. Erg mooi gedaan.
 
Goed bezig geweest heren!
Jammer toch dat jullie erachter moesten komen dat een zwaardere combinatie wenselijk zijn geweest. Maar ach, al doende leert men en dat is dan weer rijke voedingsbodem voor de komende detail.
Mooi resultaat in mijn ogen en ik smul altijd van die foamplaatjes!
 
Deze BMW kan weer voor de dag komen, wat een ellende zeg. Lijkt mij lastig zo'n harde lak. Maar knap werk geleverd! :-)^ ,^^

Ik zie op de voor foto's nog ter hoogte van de zijknipper wat vervuiling. Wellicht een volgende keer toch nog handmatig wassen na het foamen. Tip van flip; misschien is Iron-X een goed idee op een auto die deze wijze is "onderhouden".
 
Auto is na het foamen zeker nog gewassen (2-emmer systeem) . Plek onder de zijknipper is geen vuil maar een vaag plek in de lak. :(
 
Mooi resultaat!
Vraagje: heb je die ingetrokken vogelkak nog een beetje kunnen herstellen? Heb namelijk een soortgelijk plekje op mijn Golf.
 
Superdetail! Mooie time lapse, foto's en duidelijke write-up :cool Eindresultaat is erg mooi 8-) Glans is weer goed terug! En erg mooie wagen :love
 
uit onze ervaring is ook gebleken dat je met een rotary aan de slag moet.
een wollen pad en inizio of M105 is echt nodig.

dat bespaard je een hoop tijd en het resultaat is vele malen mooier.
zelfs 1 keer gehad dat het zwaarste geschut niet voldoende bleek voor een acceptabele correctie.

desalniettemin een mooi resultaat!!
 
Het is inderdaad jammer dat ik zo'n zware combo niet heb liggen. Toch merk ik op dat het polijsten een bepaalde "angst" met zich mee brengt om bepaalde schade aan een voertuig te veroorzaken. De afgelopen paar maanden heb ik een bootje of 10 gepoetst rondom en tsja, voordat je met bijvoorbeeld een gele pad door een laag gelcoat heen bent kun je hem gerust een kwartier op dezelfde plek houden :P Deze lagen zijn wat dikker zegmaar. Daar ben ik dan ook niet echt benauwd, maar op een auto is "gevoeligere" aanpak wel vereist.

Misschien deze auto maar eens meenemen naar een Clinic, zien wat er aan te doen is.


Nog een vraag: gebarsten lak door vogelkak. Wat er mee te doen? Gewoon overheen jensen? Dit hebben we nu met opzet niet gedaan, maar toch ben ik benieuwd of je dit nog enigszins kunt maskeren.
Iemand tips?
 
Voor BMW-lak heb je grof geschut nodig, een rotary is toch echt wel een must.
Werk je met een DAP heb je véél meer hits nodig en kost het wat meer tijd.

En dat er tijd in gekropen is in deze auto is te zien aan het resultaat: prachtig gedaan! :-)^