Afgelopen vrijdag heb ik naast de Non Ferro, tevens twee nieuwe Monello foammiddelen meegekregen om te testen, te weten; de Monello Artico Snow Foam en de Monello Magico Snow Foam.
Mijn wagen was naar mijn mening niet vuil genoeg voor een optimale test, de overbuurman met een vrij vervuilde Seat was echter al snel bereid zijn voertuig af te staan voor de test.
Om een goed vergelijk te krijgen, heb ik tevens de Autobrite Magifoam meegenomen in de test.
Als eerste ben ik begonnen met wat cola flesjes om te spoelen, waar ik de foam middelen vooraf al aangelengd in kon afvullen, zodat ik tijdens het testen daarmee verder geen tijd verloor.
Ik heb voor alle producten een 25% mengverhouding gebruikt.
Helaas bereikte het bericht van Tim, dat de uiteindelijke versies geconcentreerder zouden zijn mij pas na de test.
Eigenlijk had ik bij de Monello foammiddelen een verhouding van 50% hebben moeten gebruiken om gelijkwaardig te zijn aan de 25% mengverhouding van de Magifoam.
Maar goed, de test was al achter de rug, dus ik plaats in ieder geval alvast mijn bevindingen met deze mengverhoudingen en er zal dus vooral gekeken moeten worden naar eventuele verschillen tussen de beide Monello producten.
Ik moet mijn eigen wagen nog afmaken en ik heb nog van beide types wat over, indien het weer het morgen toelaat zal ik nog een vervolgtest met de te wijzigen mengverhoudingen doen.
De door mij gebruikte materialen zijn;
Een Nilfisk hogedrukreiniger E145.2-10, met een werkdruk van 145 bar welke uiteraard afhankelijk is van de voorhanden zijnde leidingdruk.
In combinatie met een Autobrite foamlance, die bij mij eigenlijk altijd ingesteld staat op maximaal mengsel.
Verder heb ik de wagen vooraf niet afgespoeld, om zoveel mogelijk los te weken vuil te laten zitten.
Ik ben begonnen met de Autobrite Magifoam;
Zoals jullie zien; een mooie dikke foamlaag, zo stevig dat er foam over foam is aan te brengen, zodat je een mooie dikke deken aan schuim kunt opbrengen.
Op het einde ben ik iets te laat gestopt, waardoor er even kort een iets wateriger mengsel opgebracht werd (te zien bij het voorspatbord).
Dit heb ik bij de resterende tests vermeden door de mengfles minder ver leeg te spuiten.
Volgende op rij is de Monello Artico Snow Foam;
Hierbij is duidelijk te zien dat de mengverhouding minder is als bij de Magifoam.
De schuimlaag is een stuk wateriger en blijft ook minder lang hangen.
Daarna is het de beurt aan de Monello Magico Snow Foam;
Wanneer we deze nu vergelijken met de Artico, dan lijkt de Artico in verhouding een mooiere egale schuimlaag neer te leggen.
Ook als we kijken naar de tijdsduur m.b.t. het blijven hangen van de schuimlaag, dan lijkt de Artico daar de betere in.
Kijk maar even mee;
In de video van Artico, stop ik met opbrengen van schuim op de achterdeur na 33 seconden.
Als we dan het middendeel van die achterduer in de gaten houden, dan breekt zelfs de schuimlaag nog steeds niet open aan het einde van de video (2:58min in totaal).
Nemen we vervolgens de video van de Magico erbij, dan stop ik daar met schuim op de voordeur aanbrengen na 28 seconden en we zien daar de foamlaag vervolgens openbreken na 1 minuut en 54 seconden later (op 2:22).
Heeft dit allemaal effect gehad op het losweken van vervuiling? We gaan het zien.
Ik heb de test verder niet willen beïnvloeden door puur en alleen op de kracht van de hogedrukreiniger vuil te verwijderen, met de kans dat ik op een bepaalde kant dichter op het lakwerk zou spuiten als op een andere kant.
Ik heb dus simpelweg de mengbeker onder de foam Lance vandaan geschroefd en heb vervolgens met de foam Lance op ruime afstand de wagen schoongespoeld.
Tevens heb ik erop gelet dat elke schuimlaag in totaal even lang heeft ingewerkt.
Dat mede door zijn sterkere mengverhouding de Magifoam de overduidelijke winnaar hier is, daar mag geen twijfel over bestaan;
De resulaten van de Artico zijn tevens zichtbaar op bovenstaande foto’s.
En nu een kijkje aan de andere kant om te zien hoe de Magico het heeft gedaan;
Het verschil is niet groot, maar hij heeft meer vuil losgeweekt als de Artico.
Zo blijkt maar weer eens dat de egaalheid en standtijd (als ik die term hier mag gebruiken) niet alleszeggend en zaligmakend is.
Verder conclusies wil ik hier eigenlijk niet aan verbinden, totdat ik een vervolgtest heb gedaan met de andere mengverhoudingen.
Uiteraard heb ik na de foam test, als bedankje nog even de auto een algehele wasbeurt gegeven, waar de eigenaar zeer blij mee was.
Mijn wagen was naar mijn mening niet vuil genoeg voor een optimale test, de overbuurman met een vrij vervuilde Seat was echter al snel bereid zijn voertuig af te staan voor de test.
Om een goed vergelijk te krijgen, heb ik tevens de Autobrite Magifoam meegenomen in de test.
Als eerste ben ik begonnen met wat cola flesjes om te spoelen, waar ik de foam middelen vooraf al aangelengd in kon afvullen, zodat ik tijdens het testen daarmee verder geen tijd verloor.
Ik heb voor alle producten een 25% mengverhouding gebruikt.
Helaas bereikte het bericht van Tim, dat de uiteindelijke versies geconcentreerder zouden zijn mij pas na de test.
Eigenlijk had ik bij de Monello foammiddelen een verhouding van 50% hebben moeten gebruiken om gelijkwaardig te zijn aan de 25% mengverhouding van de Magifoam.
Maar goed, de test was al achter de rug, dus ik plaats in ieder geval alvast mijn bevindingen met deze mengverhoudingen en er zal dus vooral gekeken moeten worden naar eventuele verschillen tussen de beide Monello producten.
Ik moet mijn eigen wagen nog afmaken en ik heb nog van beide types wat over, indien het weer het morgen toelaat zal ik nog een vervolgtest met de te wijzigen mengverhoudingen doen.
De door mij gebruikte materialen zijn;
Een Nilfisk hogedrukreiniger E145.2-10, met een werkdruk van 145 bar welke uiteraard afhankelijk is van de voorhanden zijnde leidingdruk.
In combinatie met een Autobrite foamlance, die bij mij eigenlijk altijd ingesteld staat op maximaal mengsel.
Verder heb ik de wagen vooraf niet afgespoeld, om zoveel mogelijk los te weken vuil te laten zitten.
Ik ben begonnen met de Autobrite Magifoam;
Zoals jullie zien; een mooie dikke foamlaag, zo stevig dat er foam over foam is aan te brengen, zodat je een mooie dikke deken aan schuim kunt opbrengen.
Op het einde ben ik iets te laat gestopt, waardoor er even kort een iets wateriger mengsel opgebracht werd (te zien bij het voorspatbord).
Dit heb ik bij de resterende tests vermeden door de mengfles minder ver leeg te spuiten.
Volgende op rij is de Monello Artico Snow Foam;
Hierbij is duidelijk te zien dat de mengverhouding minder is als bij de Magifoam.
De schuimlaag is een stuk wateriger en blijft ook minder lang hangen.
Daarna is het de beurt aan de Monello Magico Snow Foam;
Wanneer we deze nu vergelijken met de Artico, dan lijkt de Artico in verhouding een mooiere egale schuimlaag neer te leggen.
Ook als we kijken naar de tijdsduur m.b.t. het blijven hangen van de schuimlaag, dan lijkt de Artico daar de betere in.
Kijk maar even mee;
In de video van Artico, stop ik met opbrengen van schuim op de achterdeur na 33 seconden.
Als we dan het middendeel van die achterduer in de gaten houden, dan breekt zelfs de schuimlaag nog steeds niet open aan het einde van de video (2:58min in totaal).
Nemen we vervolgens de video van de Magico erbij, dan stop ik daar met schuim op de voordeur aanbrengen na 28 seconden en we zien daar de foamlaag vervolgens openbreken na 1 minuut en 54 seconden later (op 2:22).
Heeft dit allemaal effect gehad op het losweken van vervuiling? We gaan het zien.
Ik heb de test verder niet willen beïnvloeden door puur en alleen op de kracht van de hogedrukreiniger vuil te verwijderen, met de kans dat ik op een bepaalde kant dichter op het lakwerk zou spuiten als op een andere kant.
Ik heb dus simpelweg de mengbeker onder de foam Lance vandaan geschroefd en heb vervolgens met de foam Lance op ruime afstand de wagen schoongespoeld.
Tevens heb ik erop gelet dat elke schuimlaag in totaal even lang heeft ingewerkt.
Dat mede door zijn sterkere mengverhouding de Magifoam de overduidelijke winnaar hier is, daar mag geen twijfel over bestaan;
De resulaten van de Artico zijn tevens zichtbaar op bovenstaande foto’s.
En nu een kijkje aan de andere kant om te zien hoe de Magico het heeft gedaan;
Het verschil is niet groot, maar hij heeft meer vuil losgeweekt als de Artico.
Zo blijkt maar weer eens dat de egaalheid en standtijd (als ik die term hier mag gebruiken) niet alleszeggend en zaligmakend is.
Verder conclusies wil ik hier eigenlijk niet aan verbinden, totdat ik een vervolgtest heb gedaan met de andere mengverhoudingen.
Uiteraard heb ik na de foam test, als bedankje nog even de auto een algehele wasbeurt gegeven, waar de eigenaar zeer blij mee was.
Laatst bewerkt door een moderator: