Forced DA's

Discussie in 'Apparaten en Accessoires' gestart door dutch79, 8 jul 2017.

1. dutch79

dutch79 Detailing chief

Leuk bevonden:
    21
    Al een aantal jaar gebruik ik de Kraus DA (vergelijkbaar met n DAP500), echter ik mis cutting power. Bij de laatste 2 auto's waaronder m'n eigen BMW E90 330i (harde zwarte lak) kon ik de swirls er niet allemaal uit krijgen met n gele Hexlogic (heavy cutting) pad en Monello Inizio (vrij groffe combi dus). Extra druk zetten heeft geen zin met zo'n DA.

Een logische stap zou n rotary zijn, maar ik voel ook veel voor een forced DA. De Flex XC3401 VRG is een alom geroemde, maar ik vroeg me af welke forced DA's er nog meer op de markt zijn. Las al wat over RUPES die er eentje uit wil gaan brengen..?

Is de Meguiars MT310 ook n forced DA? Er is nog geen review gepost in de shop. Geen populaire DA begrijp ik?

De zgn forced DA lijkt me juist interessant omdat de roterende werking namelijk in tact blijft bij het druk geven tov n gewone DA. Maar wel de voordelen/veilig werken van n DA, dus zonder kans op hologrammen ed wat n rotary wel heeft.

#1 dutch79, 8 jul 2017
    Laatst bewerkt: 9 jul 2017
  2. Pter

Pter Detailing chief

Leuk bevonden:
    189
    De Meguiars MT310 is geen forced da zover ik kan zien. Je hebt de Flex XCE 9-8 150 en de Rupes Bigfoot Mille LK900E welke nog niet uit zijn. De Flex XC3401 is al lang op de markt, volgens mij heeft @tembaco er een.

tembaco vindt dit leuk.
  3. dutch79

dutch79 Detailing chief

Leuk bevonden:
    21
    Bij de MT31 staat namelijk:

• Digital Torque Management, zorgt ervoor dat de snelheid elektronisch gelijk blijft, onafhankelijk van de druk die uitgeoefend wordt!
    Maar dat maakt t nog geen forced DA begrijp ik?

4. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.573
    Er zijn maar weinig polijstmachine met een gefoceerde roterende (ook wel planetaire) stand.

Enkele die ik zo gauw uit m'n hoofd weet:

- Flex XC3401 VRG
    - Rupes Mille LK 900 (moet nog op de markt komen)
    - Festool Rotex RO90, RO125, RO150 - FEQ
    - Makita BO6050J

Die laatste 2 zijn echte schuurmachines, maar worden en/of kunnen ook als polijstmachine ingezet worden.

Nog wat leesvoer over de verschillende polijst technieken:

deel 1.jpg

deel 2.jpg

Makita heeft de PO5000C en PO6000C (niet leverbaar in Nederland). Dit zijn geforceerde machines.
    In onderstaand filmpje zie je ook het verschil tussen roterende en excentrische stand:

Het nadeel is dat een forced D/A machine naar 1 kant trekt, je bent continu de machine "tegen aan het werken" net als een rotary. Dit kan best vervelend worden op den duur evenals het geluid dat de machine produceert (sowieso altijd gehoorbescherming dragen!).

@dutch79
    Misschien is het een ideetje om een keer langs Carclean re rijden. Ik meen me te herinneren dat ze daar een Flex in eigen gebruik hebben. Dan zou je daar ter plekke eens een stukje kunnen testen om te kijken of het iets voor je is.
    Een ander alternatief is een rotary. Deze machine is eigenlijk wel een must have bij harde(re) lakken.

#4 nicknameless, 9 jul 2017
    350Z, Emi, m@rio en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. SvA

SvA Detailing trainee

Leuk bevonden:
    15
    @nicknameless
    Zou je met een forced D/A hetzelfde kunnen bereiken als met een rotary? Als dat zo is, kan de beter de forced D/A nemen. Het beste van twee werelden.

6. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

Leuk bevonden:
    3.648
    Dat zou té voor de hand liggen, haha! :)

7. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Ik heb inderdaad een FLEX - XC3401 VRG. Heb deze destijds ook gekocht voor de correctie kracht. Echter is het als een Zwitsers zakmes. De machine in combinatie met bv MF pads en een compound kan echt grote correcte behalen in toen een Keramische lak van Mercedes.

Toen na een hit met de FLEX - XC3401 VRG
    dc6d027c761e851e76031526dd18cd05.jpg

Terwijl, zoals je zelf al zei je perfect kan finishen met de machine zonder holo's of andere neven effecten.

Het trekken van de machine kan je vergelijken met een vloer schobber. Dat was zo'n machine dat als je iets duwde die naar rechts ring en lifte je de schrobber dan ging die naar links. Dit is met de FLEX - XC3401 VRG hetzelfde als je deze haaks houd is er niets aan de hand. Sterker nog, als je de machine gewend bent kan je een horizontaal paneel gewoon met een hand de machine bedienen.

Laatst waren @Altos en @m@rio op bezoek. Altos had hem ook even geprobeerd. Uit nieuwsgierigheid.

De correctie kracht is niet even groot als een rotary. Het komt er zeker in de buurt. Maar er zitten wel degelijk verschil in.

Quantoxx, Altos, m@rio en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. dutch79

dutch79 Detailing chief

Leuk bevonden:
    21
    @nicknameless: bedankt voor de info!
    @tembaco: is dus niet voor niks dat Rupes ook met een forced DA uit gaat komen. Lijkt erop dat de forced DA nog behoorlijk ondergewaardeerd is als ik dat zo lees.

Iemand enig idee wanneer Rupes die forced DA gaat introduceren?
    edit: dat is dus de BigFoot Mille LK 900E die ca €670,- moet gaan kosten:
    https://forum.carclean.com/threads/nieuwe-rupes-polijstmachines-mille-rotary.19411/.
    "We hopen een aantal machines beschikbaar te hebben op de Summer Detail Day op 19 augustus"
    Dat gaat wel ruim boven m'n beoogde budget. Zat toch meer aan de 200-max 400 range te denken. Dan valt de Flex 3401 daar nog maar net binnen. Waarschijnlijk wel de beste optie voor mij.

Een bezoek aan CC zou geen kwaad kunnen inderdaad. Zit toch in de buurt hier.

#8 dutch79, 9 jul 2017
    tembaco vindt dit leuk.
  9. SvA

SvA Detailing trainee

Leuk bevonden:
    15
    Het leven is toch zo simpel

10. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Zag ook dat de Rupes een uitslag heeft van 5mm en de Flex 8mm. Nu zal dat geen wereld van verschil uitmaken maar ik vond het wel opvallend voor een merk dat juist bekend staat om de grote uitslagen.

Prijs wijs vind ik hem persoonlijk aan de forse kant. Maar de prijs is voor een set prijs. Daar in tegen kan je een hoop pads en polijst middelen kopen voor €280,- (prijs verschil)

Het is een hele andere soort aandrijving dus is het inderdaad een goede optie om de machine eens in real life te proberen voor aankoop.

11. mdlange

mdlange Detailing guru

Leuk bevonden:
    541
    @nicknameless ik heb ook een Flex vrg en hij is juist veel stiller dan een dap.
    Sommige beweren dat hij stiller is dan Rupes, maar die heb ik nog nooit gebruikt, dus dat weet ik niet zeker.

Wat betreft het "trekken" je kan hem inderdaad lastig met 1 hand bedienen zoals een dap.
    Maar als je er een paar uur mee gewerkt hebt, weet je wel hoe hij beweegt als je hem iets kantelt.

@dutch79 ik zou voor een normale Rupes of een Flex gaan. Zijn toch de meest gebruikte machines. Je kan niet echt een slechte keuze maken, beide zijn gewoon goed.
    Je bent welkom om de Flex een x uit te proberen bij mij. Stefan O zit vlak bij mij in de buurt en die heeft de Rupes 15.
    Wel geinig dat jij en ik beide en bmw e9x met exact dezelfde (kut)lak hebben. Erg lastig te corrigeren doordat je alles ziet ook lastig finishen.

nicknameless vindt dit leuk.
  12. Stefan O

Stefan O Detailing chief

Leuk bevonden:
    380
    Offfffff,
    Je wacht even met je aankoop. Er zijn er zat die straks de nieuwe Rupes willen kopen en dan hun "oude" machine te koop aanbieden. Dan kan je leuke dingen scoren binnen je budget. Voor het budget wat jij hebt heb ik de 15 en de mini gescoord. Ik zou zeggen, ook al is het lastig, heb wat geduld.

13. dutch79

dutch79 Detailing chief

Leuk bevonden:
    21
    Je hebt zelf ook een Flex 3401, maar raadt me toch een rotary aan. Begrijp ik dat goed? Met welke reden?
    Als iemand een goede gebruikte 3401 te koop weet, dan hou ik me aanbevolen. :)

14. mdlange

mdlange Detailing guru

Leuk bevonden:
    541
    Nee, ik bedoelde met de "normale Rupes" de LRH15, dus gewoon een exenter.
    Of dus de Flex 3401 vrg.
    Ik denk niet dat deze machines veel voor elkaar onder doen. Al werken ze natuurlijk wel heel anders.

15. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Of de nieuwe Flex XFE. Ik probeer je keuzes wat makkelijker te maken he

16. Blade

Blade Detailing guru

Leuk bevonden:
    1.003
    Zon flex 3401 vrg staat ook nog op mijn verlanglijstje. Mooie machine.

17. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.573
    Da's geen machine met een geforceerde stand hè ;)

tembaco vindt dit leuk.
  18. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Doelde op post #13. Omdat mdelange de "normale" Rupes lhr 15 ook aanraden. Dacht goei ik er ook een bij.

nicknameless vindt dit leuk.
  19. dutch79

dutch79 Detailing chief

Leuk bevonden:
    21
    De LHR15 zit op dezelfde prijs zie ik, maar als ik een duidelijk betere correctiekracht wil, denk ik niet dat ik weer 'n 'normale' DA moet nemen.

20. tembaco

tembaco Detailing guru

Leuk bevonden:
    2.331
    Nu ga je reacties krijgen