• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA's

Waarom hebben wij dan niet allemaal een forced DA?

Het nadeel is dat een forced D/A machine naar 1 kant trekt, je bent continu de machine "tegen aan het werken" net als een rotary. Dit kan best vervelend worden op den duur evenals het geluid dat de machine produceert

Daarom dus @Quantoxx

En daarbij zijn geforceerde D/A machines over het algemeen een stukje duurder dan een gewone D/A.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ook word een forced DA aangeprezen als hét beste van twee werelden. Correctie die neigt naar een rotary, maar geen holo's omdat hij uitslag heeft.

Waarom hebben wij dan niet allemaal een forced DA? :)
Dat zou eerder een vraag van mij (als 'amateur') aan julllie kunnen zijn. Ik ga het gewoon zelf ervaren. Klinkt allemaal erg positief in ieder geval.
Een DAP900 is een stuk goedkoper, maar 'normale' FLEX of Rupes DA is niet goedkoper. Toch heeft de mechanische aandrijving op harde lakken wel degelijk meerwaarde. En daar was ik ook naar op zoek.
Ben benieuwd.
 
By the way, jullie voelden 'm vast al aankomen... heb de Flex XC3401 VRG maar besteld :D

Ik ben zeer benieuwd !!
Hier het zelfde dilema, doe eigenlijk alleen mijn auto en wat van familie....

DAP900 heeft het de laatste detail niet overleeft.
Dus was ook opzoek naar iets anders, dacht aan rupes of flex, flex had een streepje voor (geen idee waarom)

Ik keek naar:
* Flex XFE 7-15 150
* Rupes LHR 15
Of dus de:
* Flex XC 3401 VRG
Of gewoon weer standaard een nieuwe DAP900 V3, de mijne heeft immers best wat jaartjes gedraaid....

Dus ben benieuwd hoe het je gaat bevallen !
 
Vergelijken is Appels met Peren vergelijken. Beide fruit maar toch anders.

De Flex VRG is te vergelijken met de uitkomende Rupes LK 900E en nu dus nog niets anders. Gewoon andere machines.

De Flex XFE is te vergelijken met de Rupes 15 Mark II. Beide DA niet geforceerde aandrijving en beide 15mm uitslag.

Je hebt hoe dan ook een goede keus gemaakt. Zijn allemaal goede machines.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
* Flex XFE 7-15 150
* Rupes LHR 15
Of dus de:
* Flex XC 3401 VRG
Prijstechnisch is het een eerlijke vergelijking. Allemaal rond de 400.
Komt er denk ik vooral op aan of je t extra correctievermogen van de geforceerde DA nodig denkt te hebben. De Flex 3401 zal wat meer moeten wennen in gebruik, want deze is wat minder makkelijk te bedienen. Voor mij geen probleem verwacht ik, aangezien ik het resultaat belangrijker vind en de mogelijkheid om druk te zetten en zo nog effectiever (sneller en toch veilig) te kunnen polijsten interessanter vind en ook soms wel nodig zal hebben bij de hardere duitse lakken zoals BMW.
 
By the way: de Scholl sandwich spiderpad wordt vaker aangeraden (icm S3) bij harde lakken.
De backing plate vd 3401 is 140mm en max mag er een 160mm pad op.
De 160mm variant van de spiderpad is dan toch n goede maat?
 
Prijstechnisch is het een eerlijke vergelijking. Allemaal rond de 400.
Komt er denk ik vooral op aan of je t extra correctievermogen van de geforceerde DA nodig denkt te hebben. De Flex 3401 zal wat meer moeten wennen in gebruik, want deze is wat minder makkelijk te bedienen. Voor mij geen probleem verwacht ik, aangezien ik het resultaat belangrijker vind en de mogelijkheid om druk te zetten en zo nog effectiever (sneller en toch veilig) te kunnen polijsten interessanter vind en ook soms wel nodig zal hebben bij de hardere duitse lakken zoals BMW.

Heb recentelijk een Flex 3401 van iemand overgenomen. Hij had hem 1 keer gebruikt voor een motorkap maar kon er niet mee werken en verkocht hem maar weer.
Ik heb dit van meerdere mensen gehoord die hem gekocht hadden en daarna vrij rap weer verkochten, maar niemand kon mij echt vertellen waarom. Zo koppig als ik was en het concept logisch vond klinken heb ik hem toch aangeschaft (had al een Dap500 en vond de correctie te weinig en wilde een stap verder).
De eerste paar meters waren wennen, de machine laat je gelijk weten als je hem niet goed op het oppervlak houdt. Maar hoe verder ik kwam en me techniek beter in de gaten hield was ik helemaal weg van de machine. En het eindresultaat was verbluffend, ondanks dat ik de auto nog gepolijst had met een Dap500 4 weken daarvoor. Heb zelf de Monello pads gebruikt en de Monello polijst middelen.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Mijn situatie is bijna hetzelfde: Heb ook een DA vergelijkbaar met de DAP500. Daat kreeg ik er een week of 5 geleden er niet alles mee uit, dus ga daarom nu een upgrade maken. Als je de pro's de Flex ziet gebruiken op Youtube, dan moet het mogelijk zijn om deze mooi te controleren. Hou er al rekening mee dat dat wat gewenning behoeft, maar ben er niet zo bang voor.
Welke kleur en maat Monello pad gebruik je dan?
Bedankt voor je info!
 
Laatst bewerkt:
By the way: de Scholl sandwich spiderpad wordt vaker aangeraden (icm S3) bij harde lakken.
De backing plate vd 3401 is 140mm en max mag er een 160mm pad op.
De 160mm variant van de spiderpad is dan toch n goede maat?

Standaard word de Flex met een grote backingplate geleverd. Deze is voor pads van dacht 6,5 tot 7" dus dat is perfect in orde inderdaad.
 
Zoals ik al zei: De backing plate vd 3401 is 140mm en max mag er een 160mm pad op.
160MM = 6,3". Groter dan 6,5" raadt Flex ook af las ik net.

6 of 6,5" zouden dus de opties zijn.
 
De website geeft duidelijk 160mm maximaal aan, dus waar die 6-7" vandaan komt weet ik niet. ;)
Het verschil tussen 160 (6,3") en 6,5" zal geen probleem zijn.
 
Mijn situatie is bijna hetzelfde: Heb ook een DA vergelijkbaar met de DAP500. Daat kreeg ik er een week of 5 geleden er niet alles mee uit, dus ga daarom nu een upgrade maken. Als je de pro's de Flex ziet gebruiken op Youtube, dan moet het mogelijk zijn om deze mooi te controleren. Hou er al rekening mee dat dat wat gewenning behoeft, maar ben er niet zo bang voor.
Welke kleur en maat Monello pad gebruik je dan?
Bedankt voor je info!

De machine is zeker wel goed controleerbaar, alleen als je altijd gewerkt hebt met de DAP500 (net als ik heb gedaan) en je gaat nu werken met de Flex dan pas merk je dat je nog veel moet verbeteren met je techniek. Toen ik bijna klaar was met de auto begreep ik waar ik op moest letten en kan je de eigenschappen van het "weglopen" in jou voordeel gebruiken.
De pads die ik gebruikt heb zijn:
Monnelo Raffini 6,5" foam light cutting pad - orange
Monnelo Raffini 6,5" foam polishing pad - white
Monnelo Raffini 6,5" foam finessing pad - black

Maar ik heb een Alfa Romeo metallic zwart en vergeleken met jou lak is de mijne een heel stuk zachter. En zoals jij al aangaf in jou eerdere post heb ik zo'n vermoeden dat je stap zwaarder moet. Zelf heb ik geen ervaring met Scholl maar ben hier erg nieuwsgierig naar. Vraag me wel af hoe zo'n spiderpad zich houdt op een geforceerde DA. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft en dit wil delen.

Nog een tip. Bestel de kleinere backingplate (Fabriekscode BP-M D115 XC) voor je flex want dan kan je ook je 5,5" pads gebruiken die je ook op je DAP500 hebt gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Bron Website:

De Flex XC3401 is voorzien van een 140mm backingplate (5,5 inch) waarop eenvoudig 6 tot 7 inch polijstpads op worden kunnen gebruikt. Er een optionele kleinere Backingplate van 115mm (4,5 inch) verkijgbaar waarop de veelgebruikte 5,5 inch pads op kunnen worden gebruikt.
 
@Alfa-Shine:
Maar ik heb een Alfa Romeo metallic zwart en vergeleken met jou lak is de mijne een heel stuk zachter. En zoals jij al aangaf in jou eerdere post heb ik zo'n vermoeden dat je stap zwaarder moet. Zelf heb ik geen ervaring met Scholl maar ben hier erg nieuwsgierig naar. Vraag me wel af hoe zo'n spiderpad zich houdt op een geforceerde DA. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft en dit wil delen.
De spiderpads schijnen nog wel 's snel kapot te willen gaan.
Ik overweeg nu ook een LC purple foamed wool pad. Schijnt ook goed te werken met de 3401 volgens Mike Phillips. :)
Zie: https://forum.carclean.com/threads/lake-country-foamed-wool-pads.231/#post-339479

Nog een tip. Bestel de kleinere backingplate (Fabriekscode BP-M D115 XC) voor je flex want dan kan je ook je 5,5" pads gebruiken die je ook op je DAP500 hebt gebruikt.
Ah deze:
https://www.Carclean.com/product/Fl...laat_voor_Flex_XC3401_VRG_BP_M_D115_XC_102499
Thanks. Heb inderdaad een serie 5,5" pads (Hexlogic) waarvan ik overigens vooral de gele heavy cutting pad van heb gebruikt. Zegt al wel iets over te zwakke DA icm te harde lak.
's ff bekijken hoe ik het ga doen qua plates en pads. Komt goed!

@tembaco
De website van Flex bedoel ik dus:
https://www.flex-tools.com/nl-nl/products/xc-3401-vrg-8/
max: 160mm. Elders heeft Flex ook aangegeven dat boven 6,5" niet aangeraden wordt:
http://www.meguiarsonline.com/forum...pad-for-the-Flex-3401-VRG#5QlFPV9XGHcbzKv6.97
7" zal vast kunnen, maar het is eigenlijk niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Ik baseer me gewoon op de specs van de fabrikant. Hoef ik verder geen gelijk in te krijgen hoor.
Een aanbevolen eigen merk is wel wat anders dan een maximale maat, maar de praktijk kan natuurlijk afwijken van de theorie. Dus denk dat we het verder aardig eens zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
@Alfa-Shine:
De spiderpads schijnen nog wel 's snel kapot te willen gaan.
Ik overweeg nu ook een LC purple foamed wool pad. Schijnt ook goed te werken met de 3401 volgens Mike Phillips. :)
Zie: https://forum.carclean.com/threads/lake-country-foamed-wool-pads.231/#post-339479
Sandwich spiderpad is bij mij nog nooit snel kapot gegaan en ik ben vanwege de goede correctie nog steeds fan van deze pads. Dat ze relatief snel slijten herken ik wel maar dat ik ook niet zo gek als je bedenkt dat we keiharde lak willen corrigeren met deze pads icm een grof polijstmiddel zoals bv S3.
Ook al zie je ze auto na auto zienderogen slijten ze blijven wel goed corrigeren.

Die wool pad heb ik ook in het assortiment gehad en deze vind ik niet echt fijn werken excentrisch "hobbelen" ze nogal vind ik. Ik zou dan eerder voor Mf cutting pads gaan bv.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en SvA
Die wool pad heb ik ook in het assortiment gehad en deze vind ik niet echt fijn werken excentrisch "hobbelen" ze nogal vind ik. Ik zou dan eerder voor Mf cutting pads gaan bv.
Assortiment? Persoonlijk of ben je van CC?
MF pads is ook nog een optie ja. Maak me maar weer aan t twijfelen. :D
Moet gewoon iets bestellen denk ik en dat uitproberen.