• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA's

Assortiment? Persoonlijk of ben je van CC?
MF pads is ook nog een optie ja. Maak me maar weer aan t twijfelen. :D
Moet gewoon iets bestellen denk ik en dat uitproberen.
Ik ben niet van cc anders had er waarschijnlijk bij mijn profile "moderator" gestaan.
Het betreft dat ik deze pad in bezit had. Momenteel nog 3/4 kisten over van diverse maten en merken zoals:
Scholl ,Buff&Shine ,flexipad ,Monello ,Rupes ,Lake Country, Chemical Guys en nog wat andere merken maar daar mag ik de naam niet van noemen op dit forum.
Ik heb dezelfde kei en keiharde lak (zie avatar) en het uitproberen van pads heb ik een paar jaar geleden vast gedaan. Twijfel nou niet en koop die Scholl Sandwich Spiderpads icm S3 en met een goede krachige machine (Rupes of flex kan allebei) krijg jij die swirls enz er wel uit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: tembaco en Stefan O
Ik ben niet van cc anders had er waarschijnlijk bij mijn profile "moderator" gestaan.
Het betreft dat ik deze pad in bezit had. Momenteel nog 3/4 kisten over van diverse maten en merken zoals:
Scholl ,Buff&Shine ,flexipad ,Monello ,Rupes ,Lake Country en nog wat andere merken maar daar mag ik de naam niet van noemen op dit forum.
Ik heb dezelfde kei en keiharde lak (zie avatar) en het uitproberen van pads heb ik een paar jaar geleden vast gedaan. Twijfel nou niet en koop die Scholl Sandwich Spiderpads icm S3 en met een goede krachige machine (Rupes of flex kan allebei) krijg jij die swirls enz er wel uit.

En, scholl s3 500 gr zit in nieuwe fles. Veel handiger. Hoeft niet meer in dispenser.
Op aanraden van jou @Ric325i heb ik die witte spiderpad ook gekocht. Zowel voor de 15 als de mini, werkte perfect. Wel op tijd schoonmaken anders gaan ze snel stuk.
Ik heb ze uitgeprobeerd op de harde lak van VW. Andere combi deed nagenoeg niets dus zeer tevreden.
 
Ik ben niet van cc anders had er waarschijnlijk bij mijn profile "moderator" gestaan.
Het betreft dat ik deze pad in bezit had. Momenteel nog 3/4 kisten over van diverse maten en merken zoals:
Scholl ,Buff&Shine ,flexipad ,Monello ,Rupes ,Lake Country en nog wat andere merken maar daar mag ik de naam niet van noemen op dit forum.
Ik heb dezelfde kei en keiharde lak (zie avatar) en het uitproberen van pads heb ik een paar jaar geleden vast gedaan. Twijfel nou niet en koop die Scholl Sandwich Spiderpads icm S3 en met een goede krachige machine (Rupes of flex kan allebei) krijg jij die swirls enz er wel uit.

En, scholl s3 500 gr zit in nieuwe fles. Veel handiger. Hoeft niet meer in dispenser.
Op aanraden van jou @Ric325i heb ik die witte spiderpad ook gekocht. Zowel voor de 15 als de mini, werkte perfect. Wel op tijd schoonmaken anders gaan ze snel stuk.
Ik heb ze uitgeprobeerd op de harde lak van VW. Andere combi deed nagenoeg niets dus zeer tevreden.

Waarom dit nu 2x geplaatst is geen idee......verwijderen lukt ook niet. Sorry
 
Of je koopt een Rotary en je probleem is ook weer de wereld uit geholpen denk ik dan maar weer.
want ik lees vrij veel over het snel slijten van pads en/of het gebruik van een geforceerde DA.
Vreemd genoeg heb ik dit in het verleden amper tot niet gelezen en vraag mij werkelijk af of de
alomgeprezen Rupes dan nu echt wel zo'n meerwaarde heeft;
is de combi van een Rotary en een simpele DA dan niet veel logischer ?
Je loopt een gehele auto langs met de Rotary ( pads en middel uiteraard naar eigen inzicht ) en daarna
loop je 'm nogmaals langs met een DA om de hologrammen te voorkopen )
Je kan stellen dat je dan 2 machines moet hebben, daarentegen ben je op den duur alsnog goedkoper uit

( Nu snap ik per definitie al niet dan men meteen een dure Rupes koopt als eerste machine
en dan alhier of middels FB om info gaat vragen hoe te gebruiken met welke pads en middelen etc etc.
Uiteraard als je geld genoeg hebt waarom niet, maar daarentegen komen te ook vrij veel weer 2e hands voor. )

Ik stap wellicht even van de originele post af, maar voor wie mij kent: ik wijt nogal eens wat verder uit dan 'normaal'
 
Of je koopt een Rotary en je probleem is ook weer de wereld uit geholpen denk ik dan maar weer.
want ik lees vrij veel over het snel slijten van pads en/of het gebruik van een geforceerde DA.
Vreemd genoeg heb ik dit in het verleden amper tot niet gelezen en vraag mij werkelijk af of de
alomgeprezen Rupes dan nu echt wel zo'n meerwaarde heeft;
is de combi van een Rotary en een simpele DA dan niet veel logischer ?
Je loopt een gehele auto langs met de Rotary ( pads en middel uiteraard naar eigen inzicht ) en daarna
loop je 'm nogmaals langs met een DA om de hologrammen te voorkopen )
Je kan stellen dat je dan 2 machines moet hebben, daarentegen ben je op den duur alsnog goedkoper uit

( Nu snap ik per definitie al niet dan men meteen een dure Rupes koopt als eerste machine
en dan alhier of middels FB om info gaat vragen hoe te gebruiken met welke pads en middelen etc etc.
Uiteraard als je geld genoeg hebt waarom niet, maar daarentegen komen te ook vrij veel weer 2e hands voor. )

Ik stap wellicht even van de originele post af, maar voor wie mij kent: ik wijt nogal eens wat verder uit dan 'normaal'
Fatsoenlijk met een Rotary werken is niet voor een beginner weggelegd. Iedereen kan met een Rotary over de lak jassen, maar een deftig polijstbeeld ga je dan niet hebben. Marge voor fouten bij een Rotary is ook een stuk kleiner dan bij een DA.

Een Rotary is een zeer goede optie, maar dan moet je toch al wat geoefend zijn eer je daar mee begint in mijn ogen.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Of je koopt een Rotary en je probleem is ook weer de wereld uit geholpen denk ik dan maar weer.
want ik lees vrij veel over het snel slijten van pads en/of het gebruik van een geforceerde DA.
Vreemd genoeg heb ik dit in het verleden amper tot niet gelezen en vraag mij werkelijk af of de
alomgeprezen Rupes dan nu echt wel zo'n meerwaarde heeft;
is de combi van een Rotary en een simpele DA dan niet veel logischer ?
Je loopt een gehele auto langs met de Rotary ( pads en middel uiteraard naar eigen inzicht ) en daarna
loop je 'm nogmaals langs met een DA om de hologrammen te voorkopen )
Je kan stellen dat je dan 2 machines moet hebben, daarentegen ben je op den duur alsnog goedkoper uit

( Nu snap ik per definitie al niet dan men meteen een dure Rupes koopt als eerste machine
en dan alhier of middels FB om info gaat vragen hoe te gebruiken met welke pads en middelen etc etc.
Uiteraard als je geld genoeg hebt waarom niet, maar daarentegen komen te ook vrij veel weer 2e hands voor. )

Ik stap wellicht even van de originele post af, maar voor wie mij kent: ik wijt nogal eens wat verder uit dan 'normaal'

Halleluja!
 
  • Leuk
Reactions: mk-us en Blade
Overigens zie ik (voor nu) de meerwaarde van een geforceerde roterende machine niet op mijn machinepark.

Kom ik met m'n DAP of Rupes correctie kracht tekort, dan pak ik de rotary.

20160601_114512.jpg
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Fatsoenlijk met een Rotary werken is niet voor een beginner weggelegd. Iedereen kan met een Rotary over de lak jassen, maar een deftig polijstbeeld ga je dan niet hebben. Marge voor fouten bij een Rotary is ook een stuk kleiner dan bij een DA.

Een Rotary is een zeer goede optie, maar dan moet je toch al wat geoefend zijn eer je daar mee begint in mijn ogen.
Daar heb je volledig gelijk in !
Wil er dan wel een beetje extra tekst bij invoegen: waarom dan wel zoveel geld meteen uitgeven aan een Rupes zonder enig kennis en verstand van detailen an sich, maar niet wat meer "klootviolen" met een DAP 500 bv en dan een Rotary pakken.
Daarbij hoef je ook echt weer niet meteen een Shinex te kopen maar een goedkoper middensegment.
Heb zelf eerst met de DAP geoefend, daarna overgestapt op een AEG PE 150 en later een shinex erbij gekocht ( lang verhaal ).
Meteen beginnen met een Rotary raad ik ( en velen met mij ) ten sterkste af, maar op een gegeven moment denk ik dat je ( al dan niet onder begeleiding van een wat meer ervaringsdeskundige ) best de Rotary kan pakken om te gaan gebruiken.
Marge voor fouten: denk na bij wat je van plan bent om te gaan doen, en blijf denken terwijl je het doet voorkomt 90%.
Waarom nalopen met een DA: no way dat je helemaal strak kan finishen met een Rotary ( enkele op de aardbol slechts )
Om mijzelf als voorbeeld te gebruiken en voor paal te zetten: lekker met de DAP bezig, wilde iets doen met een doek,
stom als ik was de machine niet helemaal uit gezet, doek komt in DAP, schiet de kop van de DAP er gewoon spontaan af
en viel 5mm ( wellicht minder ) naast de auto neer die ik aan het doen was ( lucky bastard dat ik was ).
Gelukkig door de geweldige service van CC dit kosteloos geregeld en ik kon weer verder.
Maar goed, de keuze is reuze en ook de Rupes heeft voordelen genoeg ( alleen nog niet voor mij althans )
 
Geloof inderdaad dat de comments niet helemaal van toepassing zijn op mijn post, maar goede info verder!
Heb dus jaren een 'DAP500' gehad en nu de Flex 3401 (forced DA) aangeschaft om n beter resultaat te kunnen behalen op mn harde lak.
Soort pad is vrij veel keuze in: foamed wool, spiderpad, gewone harde foampad, microfiber,... Beste opties zijn volgens mij foamed wool of spiderpad.
Ik ga denk ik dan op aanraden van leden hier de spiderpad met s3 maar proberen.
Misschien kan ik volgende week nog testen voordat we op vakantie gaan...
 
Mensen lezen dat een DAP een goede keus is. Vervolgens lezen zij wat ze willen lezen en meteen word er gedacht dat een Rupes "beter" is. Dus, Rupes is beter en dan is de prijs ook nog hoger, dus nóg beter.

Duurder en beter staat gelijk aan beter/makkelijk poetswerk, toch? ;)
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Mensen lezen dat een DAP een goede keus is. Vervolgens lezen zij wat ze willen lezen en meteen word er gedacht dat een Rupes "beter" is. Dus, Rupes is beter en dan is de prijs ook nog hoger, dus nóg beter.

Duurder en beter staat gelijk aan beter/makkelijk poetswerk, toch? ;)
Dat is inderdaad te kort door de bocht. Als je tegen de beperkingen van een DAP aan loopt, lijkt t me echter logisch dat je n upgrade maakt.
 
Wil er dan wel een beetje extra tekst bij invoegen: waarom dan wel zoveel geld meteen uitgeven aan een Rupes zonder enig kennis en verstand van detailen an sich, maar niet wat meer "klootviolen" met een DAP 500 bv en dan een Rotary pakken.
In mijn geval ben ik gestart met een DAP900 en de eerste detailsessies waren destijds met een ervaren detailer.
Al snel moest ik de conclusie trekken dat het met een DAP erg lang ging duren voordat ik/we de auto strak gingen krijgen en ik miste toen nog rotary ervaring. Zodoende kwam ik op een BF 21 en de DAP hield ik ernaast met kleine BP. Op het bedrag wat ik toen neer heb gelegd voor de auto was die Rupes voor mijzelf qua aanschaf wel te rechtvaardigen. Zo denk ik dan.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Ik ben ook begonnen met een DAP900. Hier heb ik een jaar lang hardere lakken mee gedaan, maar dat begon mij tegen te staan omdat het gewoon te lang duurde om het polijstwerk af te ronden.

De Rupes 15 of 21 werd mij aangeraden. Dit is uiteindelijk de 21 geworden, maar enkel omdat ik de DAP er nog naast zou hebben.

Ook met deze machine red ik het niet snel genoeg, ondanks het 2-3x zo snel gaat als een DAP, en ik ben geen fan van MF-pads of slijtagegevoelige pads zoals Spiderpads.

Next step; Rotary om meters te maken en lokaal defecten aan te pakken, Excenter om tot een goede finish te komen. :)
 
  • Leuk
Reactions: SvA en mk-us
@Ric325i : dat is uiteraard ook mogelijk hoor, en kan bijna zeggen niks mis mee hoor.
@Quantoxx : iets in mij zegt dat het helemaal goed gaat komen
@dutch79 : mijn excuses voor de afstap van je post ! !
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx jij zegt dat de rupes een betere machine is dan de dap. Als er een dap900 zou zijn met 15mm uitslag, is deze dan minder goed dan de rupes 15? Wat is dan het grote verschil?
 
@SvA : ik lees dit juist niet, volgens mij zegt ie juist dat men dit juist vaak zo interpreteert
Kan wel verklappen dat de Rupes uit wat beter materiaal bestaat dan de DAP,
desalniettemin moet je voor jezelf gaan uitmaken of de machine die je gaat aanschaffen alleen voor jou
en bv je vrouw/vriendin de auto gebruikt gaat worden, of dat je de overstap naar wat meer gaat maken.
Indien alleen zelf dan zeg ik DAP, doe je er meer dan de Rupes of de Rotary ( hoe en wat mag je zelf bepalen )
Ik zou er per definitie wel verdraaid goed over gaan nadenken en niet te snel inlaten met wat een ander denkt of vind
 
@mk-us Thanks voor je snelle antwoord. Ik lees veel dat mensen Rupes echt super vinden maar een correcte vergelijking heb ik nog niet kunnen vinden. Dat er andere en misschien betere onderdelen gebruikt worden kan ik inkomen maar de techniek is dus hetzelfde en het resultaat vergelijkbaar?

On topic, is het gek dat als ik tegen een beperking van mijn machine aanloop, ik eerst ga kijken wat ik met de pads kan doen? Als foam pads niet veel doen, zou ik kijken of mf pads het gewenste resultaat kunnen brengen. Daarvan heb je cutting pads en extra cutting pads. Werkt iets anders dan foam pads maar goede resultaten mee te halen.

Om naast een dap500 een Forced DA te zetten lijkt me meteen een grote stap. Zijn bijna twee uitersten. Een grotere uitslag zou misschien een betere optie kunnen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Denk dat de stap naar een Rotary groter is dan naar een forced ( voor zover groot of groter kan spreken )
Het is een andere wijze van hanteren van de machine en met meer in achterhoofd dat vanwege de vermindering
van de DA-cirkel naar een Rotary-cirkel veel meer warmte ontstaat ( dus meer gevaar op door de lak heen gaan,
maar ook vééél meer cuttingpower ! )
Dus niet eens zozeer de uitslaggrootte maar ook de rotatie hierin
Links- of rechtsom, het eindresultaat is en blijft het "zelfde", alleen de tijdsduur maar verdomd veel meer uit
"zelfde" i.v.m. snoeiharde lak die veel minder makkelijk te verwerken is met een DA ( ter info )
Sowieso nooit verkeerd om eerste te ondervinden hoever je huidige apparaat kan gaan voor je gaat overstappen !
( dus middels pad en polijstmiddel keuzes )
Porsche of een Lada: rijden beide 120/uur, beide ramen en deuren en motorkap etcetcetc,
maar denk dat 999/1000 personen alhier toch liever zelf een porsche rijden dan een lada
 
  • Leuk
Reactions: SvA
@mk-us Thanks voor je snelle antwoord. Ik lees veel dat mensen Rupes echt super vinden maar een correcte vergelijking heb ik nog niet kunnen vinden. Dat er andere en misschien betere onderdelen gebruikt worden kan ik inkomen maar de techniek is dus hetzelfde en het resultaat vergelijkbaar?

On topic, is het gek dat als ik tegen een beperking van mijn machine aanloop, ik eerst ga kijken wat ik met de pads kan doen? Als foam pads niet veel doen, zou ik kijken of mf pads het gewenste resultaat kunnen brengen. Daarvan heb je cutting pads en extra cutting pads. Werkt iets anders dan foam pads maar goede resultaten mee te halen.

Om naast een dap500 een Forced DA te zetten lijkt me meteen een grote stap. Zijn bijna twee uitersten. Een grotere uitslag zou misschien een betere optie kunnen zijn.
Wat voor vergelijk zou je wat over willen weten?
In mijn geval:
-Detailsessie 1= met 2 man en allebei een DAP900 1 lange dag buffelen met allerhande polijstcombinaties met resultaat wel wat glans maar geen swirl eruit.
-Detailsessie 2 =Paar maanden later en iets meer ingelezen/info opgehaald bij CC qua polijst/pad combinatie wij weer aan de slag met oa wollen pads. Resultaat na wederom 2 man 1 dag buffelen nog steeds geen swirl eruit.
-Aanschaf Rupes BF21:
-Detailsessie 3 met Rupespads waarvan Rupes groen al na 1 dak sneuvelde ben ik nog verder gaan testen met diverse pads.
-De eerste keer dat ik echt serieuze correctie kon behalen op mijn lak was met CG MF cutting pads maar die werden heel snel erg warm dus koste afkoelen weer veel tijd maar resultaat was er.
-Uiteindelijk uitgekomen op Scholl sandwich spiderpads/S3 en daar werk ik tegenwoordig nog steeds veel mee.
Het heeft aardig wat tijd, best veel geld en effort qua testen van diverse polijstmiddelen/pads gekost destijds maar goed ik heb daar wel weer veel van geleerd.
Ik begrijp dus aardig goed waarom @dutch79 zelf ook op zoektocht is hoe zijn wagen strak te krijgen en hij kiest toevallig voor een Flex 3401 welke ook een goede keuze is.