• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA's

De LHR15 zit op dezelfde prijs zie ik, maar als ik een duidelijk betere correctiekracht wil, denk ik niet dat ik weer 'n 'normale' DA moet nemen.
Mijn auto heeft ook keiharde lak en forced DA is een optie maar met eem bf 15/21 of evt Duetto krijg je em ook wel strak icm S3/sandwich spiderpad.
 
bf 15/21 of evt Duetto krijg je em ook wel strak icmS3/sandwich spiderpad.
Dit zegt me niet allemaal iets. Welke machines en polijstmidddel/pad gaat t over?
Ik gebruik n gele hexlogic pad (heavy cutting) met Monello Inizio (heet Veloce tegenwoordig volgens mij).
Hoe verhoudt deze combi zich tot je genoemde combi?
 
Dit zegt me niet allemaal iets. Welke machines en polijstmidddel/pad gaat t over?
Ik gebruik n gele hexlogic pad (heavy cutting) met Monello Inizio (heet Veloce tegenwoordig volgens mij).
Hoe verhoudt deze combi zich tot je genoemde combi?
Scholl Sandwich spiderpad icm Scholl S3 polijstmiddel. =betere cut en stoft minder als Inizio/Veloce
Rupes Bigfoot machines hebben een grotere uitslag met beter corrigerend vermogen.
 
S3 was ik al tegengekomen net en is een evt goed alternatief voor Veloce lees ik:
https://www.Carclean.com/product/Sc...h_Performance_Compound_250_gram_103016_102818
De spiderpad is ook gewoon n cutting foampad zie ik. Niet heel anders dan wat ik nu al gebruik.
Hoe staan jullie tegenover microfiber pads? Die schijnen laatste tijd meer gebruikt te worden. Is dat (of wol) n optie om wat meer cutting power te verkrijgen of is dat meer iets wat je op rotary's gebruikt?

Idee wat ik nu heb als je een soort rijtje zou moeten maken (alleen) qua oplopend correctievermogen:
DAP500 > DAP900 > FLEX/Rupes DA > Forced DA > Rotary
Is t eerlijk om dit (ook al is het kort door de bocht) zo te stellen?

Viel me overigens op dat de BF15mm meer uitslag heeft dan de forced Flex 3401 (8mm). Ben wel benieuwd welke van de 2 dan meer cutting power heeft. Maw: wat weegt dan zwaarder: het forced mechanisme of de extra uitslag.
Ik vermoed dat t niet zo makkelijk ligt, want n DAP900 v3 heeft ook 12mm uitslag en meer vermogen, maar dat zegt niet alles..?
 
Laatst bewerkt:
Niet heel anders dan wat ik nu al gebruik.
Spiderpad is imho echt wel anders dan wat je nu gebruikt...
=een wat hardere pad welke tijdens het polijsten wel wat zachter wordt en ik heb echt een berg pads geprobeerd.

Wol vond ik niet prettig werken op mijn (toentertijd) DAP draaide niet stabiel. (Werkt op rotary wel fijner)
MF pad werkt dan fijner en kan ook goed corrigeren maar deze werden erg warm op mijn Rupes (was ik al voor gewaarschuwd) dus dat moet je echt in de gaten houden. Tussendoor af laten koelen kost mij teveel tijd. Zal op een DAP trouwens minder zijn hoor.
 
  • Leuk
Reactions: dutch79 en tembaco
Zoals @Ric325i al vertelde is de witte Spiderpad van Scholl wel iets anders als de Hex pads. Gebruik zelf beide maar de Spiderpad heeft wel wat meer "bite". Zijn beide cutting pads maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Het is ook trouwens een vertrouwde combi in combinatie mat Scholl S3 voor harde lakken en dus bv BMW.
 
Idee wat ik nu heb als je een soort rijtje zou moeten maken (alleen) qua oplopend correctievermogen:
DAP500 > DAP900 > FLEX/Rupes DA > Forced DA > Rotary

Jup! DAP500 watt - DAP900 Watt - Excentrische machines met grotere uitslag (12/15/21) - Geforceerde Excenters - Rotary

Viel me overigens op dat de BF15mm meer uitslag heeft dan de forced Flex 3401 (8mm). Ben wel benieuwd welke van de 2 dan meer cutting power heeft. Maw: wat weegt dan zwaarder: het forced mechanisme of de extra uitslag.
Ik vermoed dat t niet zo makkelijk ligt, want n DAP900 v3 heeft ook 12mm uitslag en meer vermogen, maar dat zegt niet alles..?

Een DAP heeft 8mm uitslag. (Geen 12)

Een geforceerde excenter haalt zijn kracht uit de roterende beweging, maar plukt dan nog wat voordelen van een excenter door de uitslag.
Een rotary benut de rotatie volledig. Veel wrijving, veel correctie.

De grotere excenters hebben door de grotere uitslag meer correctie en finish en dus alle voordelen van een exenter.
 
Wat de prijzen betreft zou ik even wachten tot ze echt uitgeleverd worden. De Nano werd ook aangekondigd voor 7-nog-wat en kost nu ook aanmerkelijk minder.
 
Je doelt op de verwachte forced DA BigFoot Mille LK 900E neem ik aan?
Maar hoe groot is de kans dat ie op 400,- uitkomt en dan ook nog s duidelijk beter is dan de Flex 3401 VRG?
Weet ook niet of ik nog heel lang kan wachten. Als ik eenmaal overtuigd ben dat ik weet wat ik wil hebben, dan koop ik het meestal meteen :innocent:

Ik kwam net nog een topic tegen met meerdere positieve berichten over de Flex 3401 VRG :kissing:
https://forum.carclean.com/threads/flex-xc3401-vrg-of-rupesbig-foot-lhr-15es.14939/
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe groot is de kans dat ie op 400,- uitkomt en dan ook nog s duidelijk beter is dan de Flex 3401 VRG?

Tja... Ik denk niet dat Rupes naar de markt kijkt en negeert dat er concurrentie is. Ze zullen deze willen overtreffen. De specs duiden daar al op en daarnaast ook de dingen als een langer snoer, beter te controleren snelheidsregeling, goede balans, etc.
 
Met de geschatte 670,- nu, gaat dat mn budget sowieso te boven. Ik detail vooral m'n eigen auto dus ik moet de uitgave wel n beetje voor mezelf kunnen verantwoorden.
 
Nog n leuke vergelijking (Rupes LHR 21E Big Foot VS Flex XC 3401 VRG):
http://www.detailparadise.com.au/showthread.php?8172-Rupes-LHR-21E-Big-Foot-VS-Flex-XC-3401-VRG
(Jammer dat de foto's van Photbucket zijn weggevallen. Ben inmiddels zelf ook naar Imgur)

"The throw of the Rupes LHR 21E Big Foot is just enormous it corrects very quick indeed the only problem I have with this machine is that it lacks power 500watt motor, when correcting the paint I wanted to apply some pressure to remove those paint defects and I managed to bog it down , a real shame really because I really like this machine . Pity Rupes didn't think of making it an 800watt motor it would have been perfect .

Compared to the Flex XC 3401 VRG with 13mm less throw but with a 900 watt motor and forced rotation , the Flex will not stop no matter how much pressure you apply to it , speed of correction is almost as quick as a rotary this is were the Flex wins , granted I did do as many passes on that side of the panel with the Flex like the Rupes , with the added 900watt motor and forced rotation removing those deep scratches was much easier with the Flex."
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met een forced DA, maar alles wat ik momenteel lees (Forum, internet, webshops) is dat een Forced DA O-zoveel beter is als een DA met grote uitslag. :) Maar toch zie ik ze weinig voorbij komen hier op het forum.

In bovenstaande stukkie word koppel gelinked aan wattage. Een BF21 heeft 'maar' een paar honderd watt, dus kan je er niet te hard op drukken omdat dan de rotatie stopt. Dat kan bij een Forced DA wél en dus word hij beter bevonden. (BF21 MkII heeft dezelfde wattage, meer koppel)

Ik vind de vergelijkingen niet eerlijk aangezien het verschillende machines zijn. ;)

Ook word een forced DA aangeprezen als hét beste van twee werelden. Correctie die neigt naar een rotary, maar geen holo's omdat hij uitslag heeft.

Waarom hebben wij dan niet allemaal een forced DA? :)