• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Forced DA's

dutch79

Detailing chief
14 nov 2010
220
85
Al een aantal jaar gebruik ik de Kraus DA (vergelijkbaar met n DAP500), echter ik mis cutting power. Bij de laatste 2 auto's waaronder m'n eigen BMW E90 330i (harde zwarte lak) kon ik de swirls er niet allemaal uit krijgen met n gele Hexlogic (heavy cutting) pad en Monello Inizio (vrij groffe combi dus). Extra druk zetten heeft geen zin met zo'n DA.

Een logische stap zou n rotary zijn, maar ik voel ook veel voor een forced DA. De Flex XC3401 VRG is een alom geroemde, maar ik vroeg me af welke forced DA's er nog meer op de markt zijn. Las al wat over RUPES die er eentje uit wil gaan brengen..?

Is de Meguiars MT310 ook n forced DA? Er is nog geen review gepost in de shop. Geen populaire DA begrijp ik?

De zgn forced DA lijkt me juist interessant omdat de roterende werking namelijk in tact blijft bij het druk geven tov n gewone DA. Maar wel de voordelen/veilig werken van n DA, dus zonder kans op hologrammen ed wat n rotary wel heeft.
 
Laatst bewerkt:
De Meguiars MT310 is geen forced da zover ik kan zien. Je hebt de Flex XCE 9-8 150 en de Rupes Bigfoot Mille LK900E welke nog niet uit zijn. De Flex XC3401 is al lang op de markt, volgens mij heeft @tembaco er een.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Bij de MT31 staat namelijk:

  • Digital Torque Management, zorgt ervoor dat de snelheid elektronisch gelijk blijft, onafhankelijk van de druk die uitgeoefend wordt!
Maar dat maakt t nog geen forced DA begrijp ik?
 
Er zijn maar weinig polijstmachine met een gefoceerde roterende (ook wel planetaire) stand.

Enkele die ik zo gauw uit m'n hoofd weet:

- Flex XC3401 VRG
- Rupes Mille LK 900 (moet nog op de markt komen)
- Festool Rotex RO90, RO125, RO150 - FEQ
- Makita BO6050J

Die laatste 2 zijn echte schuurmachines, maar worden en/of kunnen ook als polijstmachine ingezet worden.

Nog wat leesvoer over de verschillende polijst technieken:

deel 1.jpg


deel 2.jpg


Makita heeft de PO5000C en PO6000C (niet leverbaar in Nederland). Dit zijn geforceerde machines.
In onderstaand filmpje zie je ook het verschil tussen roterende en excentrische stand:


Het nadeel is dat een forced D/A machine naar 1 kant trekt, je bent continu de machine "tegen aan het werken" net als een rotary. Dit kan best vervelend worden op den duur evenals het geluid dat de machine produceert (sowieso altijd gehoorbescherming dragen!).

@dutch79
Misschien is het een ideetje om een keer langs Carclean re rijden. Ik meen me te herinneren dat ze daar een Flex in eigen gebruik hebben. Dan zou je daar ter plekke eens een stukje kunnen testen om te kijken of het iets voor je is.
Een ander alternatief is een rotary. Deze machine is eigenlijk wel een must have bij harde(re) lakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad een FLEX - XC3401 VRG. Heb deze destijds ook gekocht voor de correctie kracht. Echter is het als een Zwitsers zakmes. De machine in combinatie met bv MF pads en een compound kan echt grote correcte behalen in toen een Keramische lak van Mercedes.

Toen na een hit met de FLEX - XC3401 VRG
dc6d027c761e851e76031526dd18cd05.jpg


Terwijl, zoals je zelf al zei je perfect kan finishen met de machine zonder holo's of andere neven effecten.

Het trekken van de machine kan je vergelijken met een vloer schobber. Dat was zo'n machine dat als je iets duwde die naar rechts ring en lifte je de schrobber dan ging die naar links. Dit is met de FLEX - XC3401 VRG hetzelfde als je deze haaks houd is er niets aan de hand. Sterker nog, als je de machine gewend bent kan je een horizontaal paneel gewoon met een hand de machine bedienen.

Laatst waren @Altos en @m@rio op bezoek. Altos had hem ook even geprobeerd. Uit nieuwsgierigheid.

De correctie kracht is niet even groot als een rotary. Het komt er zeker in de buurt. Maar er zitten wel degelijk verschil in.
 
@nicknameless: bedankt voor de info!
@tembaco: is dus niet voor niks dat Rupes ook met een forced DA uit gaat komen. Lijkt erop dat de forced DA nog behoorlijk ondergewaardeerd is als ik dat zo lees.

Iemand enig idee wanneer Rupes die forced DA gaat introduceren?
edit: dat is dus de BigFoot Mille LK 900E die ca €670,- moet gaan kosten:
https://forum.carclean.com/threads/nieuwe-rupes-polijstmachines-mille-rotary.19411/.
"We hopen een aantal machines beschikbaar te hebben op de Summer Detail Day op 19 augustus"
Dat gaat wel ruim boven m'n beoogde budget. Zat toch meer aan de 200-max 400 range te denken. Dan valt de Flex 3401 daar nog maar net binnen. Waarschijnlijk wel de beste optie voor mij.

Een bezoek aan CC zou geen kwaad kunnen inderdaad. Zit toch in de buurt hier.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: tembaco
Zag ook dat de Rupes een uitslag heeft van 5mm en de Flex 8mm. Nu zal dat geen wereld van verschil uitmaken maar ik vond het wel opvallend voor een merk dat juist bekend staat om de grote uitslagen.

Prijs wijs vind ik hem persoonlijk aan de forse kant. Maar de prijs is voor een set prijs. Daar in tegen kan je een hoop pads en polijst middelen kopen voor €280,- (prijs verschil)

Het is een hele andere soort aandrijving dus is het inderdaad een goede optie om de machine eens in real life te proberen voor aankoop.
 
@nicknameless ik heb ook een Flex vrg en hij is juist veel stiller dan een dap.
Sommige beweren dat hij stiller is dan Rupes, maar die heb ik nog nooit gebruikt, dus dat weet ik niet zeker.

Wat betreft het "trekken" je kan hem inderdaad lastig met 1 hand bedienen zoals een dap.
Maar als je er een paar uur mee gewerkt hebt, weet je wel hoe hij beweegt als je hem iets kantelt.

@dutch79 ik zou voor een normale Rupes of een Flex gaan. Zijn toch de meest gebruikte machines. Je kan niet echt een slechte keuze maken, beide zijn gewoon goed.
Je bent welkom om de Flex een x uit te proberen bij mij. Stefan O zit vlak bij mij in de buurt en die heeft de Rupes 15.
Wel geinig dat jij en ik beide en bmw e9x met exact dezelfde (kut)lak hebben. Erg lastig te corrigeren doordat je alles ziet ook lastig finishen.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@nicknameless: bedankt voor de info!
@tembaco: is dus niet voor niks dat Rupes ook met een forced DA uit gaat komen. Lijkt erop dat de forced DA nog behoorlijk ondergewaardeerd is als ik dat zo lees.

Iemand enig idee wanneer Rupes die forced DA gaat introduceren?
edit: dat is dus de BigFoot Mille LK 900E die ca €670,- moet gaan kosten:
https://forum.carclean.com/threads/nieuwe-rupes-polijstmachines-mille-rotary.19411/.
"We hopen een aantal machines beschikbaar te hebben op de Summer Detail Day op 19 augustus"
Dat gaat wel ruim boven m'n beoogde budget. Zat toch meer aan de 200-max 400 range te denken. Dan valt de Flex 3401 daar nog maar net binnen. Waarschijnlijk wel de beste optie voor mij.

Een bezoek aan CC zou geen kwaad kunnen inderdaad. Zit toch in de buurt hier.

Offfffff,
Je wacht even met je aankoop. Er zijn er zat die straks de nieuwe Rupes willen kopen en dan hun "oude" machine te koop aanbieden. Dan kan je leuke dingen scoren binnen je budget. Voor het budget wat jij hebt heb ik de 15 en de mini gescoord. Ik zou zeggen, ook al is het lastig, heb wat geduld.
 
@dutch79 ik zou voor een normale Rupes of een Flex gaan.
Je hebt zelf ook een Flex 3401, maar raadt me toch een rotary aan. Begrijp ik dat goed? Met welke reden?
Offfffff,
Je wacht even met je aankoop. Er zijn er zat die straks de nieuwe Rupes willen kopen en dan hun "oude" machine te koop aanbieden. Dan kan je leuke dingen scoren binnen je budget.
Als iemand een goede gebruikte 3401 te koop weet, dan hou ik me aanbevolen. :)
 
Nee, ik bedoelde met de "normale Rupes" de LRH15, dus gewoon een exenter.
Of dus de Flex 3401 vrg.
Ik denk niet dat deze machines veel voor elkaar onder doen. Al werken ze natuurlijk wel heel anders.
 
Nee, ik bedoelde met de "normale Rupes" de LRH15, dus gewoon een exenter.
Of dus de Flex 3401 vrg.
Ik denk niet dat deze machines veel voor elkaar onder doen. Al werken ze natuurlijk wel heel anders.
De LHR15 zit op dezelfde prijs zie ik, maar als ik een duidelijk betere correctiekracht wil, denk ik niet dat ik weer 'n 'normale' DA moet nemen.