• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Focus 2002 TDCI

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Afgelopen weekend de Ford Focus van een kennis een full detail gegeven. Deze was er ook wel erg aan toe overigens. De lak zat behoorlijk onder de swirls en aan de linker zijkant had afgelopen zomer een Fransoos wat roodbruine lak en een paar deuken achtergelaten. En dat nog wel op een totaal verlaten parkeerterrein. Ik kreeg het verzoek of ik deze Focus eens onder handen wilde nemen. En dan met name de buitenkant. De binnenkant viel wel mee volgens de eigenaar (hoest)

De hele rechterzijkant zat onder de ingebeten zonnebrand. (Eerst insmeren en dan gezellig met de handen tegen de deuren aan gaan staan bij een graadje of 34:|~* )
De velgen waren eigenlijk in dermate slechte staat dat ze eigenlijk opnieuw gespoten zouden moeten worden. de lak was er op diverse plaatsen gewoon af. Ik heb er maar het beste van gemaakt.

Verder wordt deze auto gewassen met spons en zeem. Maar dan vooral niet te vaak.....

Ik heb de volgende handelingen uitgevoerd:

Exterieur
- auto volledig gewassen met Monello Lavare en Washmitt
- binnenkant wielkasten gereinigd met APC 1:10
- sponningen gereinigd met APC 1:10
- banden gereinigd met APC 1:10
- motorruimten ingespoten met APC 1:5 en ingeborsteld met diverse borstels en kwasten. Afgespoeld met broesstraal.
- velgen gereinigd met Billberrys velgenreiniger, Ironx en TarX
- auto volledig ingespoten met IronX (met het welbekende "bloedbad" als gevolg
- onderkant portieren ingespoten met TarX
- auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- auto gekleid met Poor Boys Poly Eklastic Clay en Spray and Wipe
- testspot gemaakt met Mezzo op wit, in de veronderstelling dat Ford vaak relatief zachte lakken heeft. nou forget it! Uiteindelijk op moeten schalen naar Inizio Forza op wol op de rotary.
- motorkap en dak de volgende polijsthits gegeven: Inizio Forza op wol, inizio forza op geel, Mezzo op wit. Dit alles op de rotary. Gefinshed met finale op lichtgroen op de DAP900
- rest van de auto de wol achterwege gelaten en vervangen door 2 hits met inizio forza op geel, vervolgens mezzo op wit. Ook dit alles met de rotary. En gefinished met finale op licht groen op de DAP900. De lak bleek toch eigenlijk best wel knetterhard te zijn. Met mezzo op oranje op de rotary nog weinig correctie.
- lak voorzien van 2 lagen EX-P op concorso pad op de DAP
- velgen gekleid met Poor Boys Poly Elastic Clay en Spray an Wipe
- velgen gepolijst met finale en zwarte cone
- PoorBoys Wheelsealant aangebracht op velgen
- banden voorzien van Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tyre Gel (Zo, wat een mondvol zeg)
- motorkap afgetopt met Collinite 915. En toen liet ik de concorso handpad uit mijn klauwen vallen op de grond....]-0 dus de rest van de auto niet kunnen aftoppen}:)w
- plasticdelen onder de motorkap voorzien van meguiars ultimate trim and dash restorer
- trims gevoed met Auto Finesse revive
- spatlappen en wielkasten voorzien van meguiars ultimate trim and dasch restorer

Interieur
- goed stofzuigen
- ingesprayed met APC 1:10
- geheel gereinigd middels extractor
- kunststof gevoed met Poor Boys Natural Look

En dan nu de pics. Er kunnen overigens wat kleurverschillen in de voor en na foto's zitten omdat halverwege het fototoestel overleden is en de na foto's met een ander toestel zijn gemaakt.

Auto bij binnenkomst:
100_5434.jpg


Niet heel goed te zien op de grijze metallic lak op de foto, maar er zaten toch veel swirls in:
100_5473.jpg


In nagenoeg alle sponningen en holtes waren de algenculturen ruim vertegenwoordigd:
100_5462.jpg


Aardig wat vlekken in de stoffen bekleding:
100_5445.jpg


Dit komt uit deze stoel:
100_5470.jpg


Tja, dit krijg je als je je insmeert met zonnebrand en dan gezellig met de handjes tegen de auto aan gaat staan...:klap
100_5476.jpg


"Maar we wassen hem regelmatig hoor!"....
100_5440.jpg


Kofferbak na reiniging:
DSCN0753.jpg


En dan nu een paar voor en na foto's.

"het gaat vooral om de buitenkant hoor. De binnenkant is nog vrij netjes en die houden we goed bij".................
100_5444.jpg


Toch maar even wat meer aandacht aan besteed:
DSCN0752.jpg


Velg voor:
100_5436.jpg


Velg na:
DSCN0764.jpg


Sponning voor:
100_5458.jpg


Na enig APC werk:
DSCN0776.jpg


Daksponning voor:
100_5463.jpg


Zelfde daksponning na:
DSCN0791.jpg


Links nog wat algenculturen:
100_5460.jpg


Iets lager na (sorry, net een andere plek gefotografeerd)
DSCN0773.jpg


Onder de motorkap was ook al enige tijd niet schoongemaakt:
100_5447.jpg


Toch maar even weer netjes gemaakt:
DSCN0780.jpg


Franse beschadiging voor (liep overigens door op voorbumper):
100_5451.jpg


Zelfde, maar dan na behandeling. Tja, deuken er uit polijsten lukt helaas nog steeds niet:
DSCN0792.jpg


En tot slot nog even vanuit vier hoeken na behandeling:

Links voor:
DSCN0786.jpg


Rechts voor:
DSCN0754.jpg


Links achter:
DSCN0756.jpg


En tot slot rechts achter:
DSCN0762.jpg
 
Ik ben benieuwd wat de reactie is (geweest) van de eigenaar, zeker als diegene vindt dat ie goed bijgehouden wordt (van binnen)! :-"
Ziet er weer heel netjes uit, meteen een groot verschil... Hij is meteen 't dubbele waard! :D
 
Wereld van verschil, ziet er echt weer netjes uit! Een deuk uitpolijsten lukt niet, maar volgens mij valt ie stukken minder op. Knap werk hoor. :)^ ,^^ Achja en "We wassen de auto regelmatig" blijven toch altijd loze uitspraken hier op het forum :D
 
De eigenaar was zeer tevreden. Zijn reactie:" Weet je zeker dat dit mijn auto is?" Stilte...."Dat dit kan zeg." Stilte...."Hm, ik geloof toch dat ie er erger aan toe was was dan ik dacht..." :D

En ach één keer per jaar wassen is ook regelmatig:-"
 
Dit zijn echt de leukste waarbij je zo'n enorm resultaat ziet. Echt super resultaat. Begrijp alleen nooit hoe mensen zo kunnen omgaan met hun auto.
 
Super!
(ik heb een zelfde focus (onder de kap iets anders) en als beginner meende ik al dat de lak echt super hard was, aangezien ik met groen en mezzo 'weinig' resultaat zag, leuk om te lezen (en zien) dat de experts dit ook (onder)vinden ;))
 
Geweldig resultaat. Complimenten! Daar ben je vast het hele weekend mee zoet geweest.
 
Mooi hoor :)^ , hopen dat ie zo blijft............(min of meer .......)
Echt een groot verschil voor-na. 8o
 
Heeeel netjes!! en gebruik je ook nog APC bij die extractor? Wil binnenkort zo'n tapijtreiniger gaan huren maar heb er nog geen ervaring mee...
 
Ik had al gereageerd, maar viel me toch nog een klein dingetje op. Qua werkwijze zitten wij op nagenoeg exact dezelfde stappen en producten. Zo ook de EX-P en de 915. Echter toen ik over de verwerking informeerde bij Dibbuz gaf hij aan dat het verstandig is de EX-P niet direct na aanbrengen te toppen met een wax, maar een dagje te wachten. Ik weet niet of je dit ook doet, maar neem het anders ter kennisgeving mee :)^ .