• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford mondeo '09

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
Ford Mondeo MY:2009

Inleiding:
Vandaag stond er een Ford mondeo 5 deurs op het programma, de eerste wagen van het seizoen. Had er zelf veel zin in, zoveel zin dat ik zelfs vergeten ben foto's te nemen alvorens te beginnen. Wel kan ik niet omschrijven hoe blij ik ben dat het detail seizoen weer officieel begonnen is, laat de glanzende auto's maar weer komen. Ik ben er klaar voor! Op voorhand was me verteld dat de wagen nog in goede staat was met zeer weinig krassen of swirls, de enige problemen kwamen in vorm van teer vlekken en vliegroest, dit was ook voldoende aanwezig. Daarom maar op voorhand bij een bevriend detailer een fles Meguiars Body solvent gaan lenen en deze is mee zeer goed van pas gekomen!

Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels (daytona speedmaster, swissvax, autoglym, mini ez)
- Poorboy's spray and wipe
- Meguiars blauwe klei
- Poly witte klei (zachte)
- Meguairs Body solvent
- Autoglym intensive tar remover
- Doeken
- Monello finale
- Monello Mezzo
- Oranje, witte, zwarte en rode pad
- G220 en AEG pe150
- Meguiars APC
- Dodo JuiceLime prime lite
- Wolfgang fuzion
- Chemical Guy's Miracle Window Streak Free Window Clean
- Chemical Guy's speed wipe
- diverse hand pads en doeken
- ...

Het detailen:
Bij het arriveren van de wagen was de auto in redelijk staat, enkel voorzien van wat vuil en een lichte roadfilm. Gekozen werd er om de wagen snel even te foamen en in tussen tijd een emmer klaar te maken met een sopje van Chemical guys citrus wash and gloss. Dit in een sterke verhouding om zo zeker en vast alle vervuiling + vorige waxlagen los te weken aangezien het een best agressieve shampoo is indien sterk gedoseerd. Het wassen gebeurde in combinatie met enkele washmits en the bone. (de velgen hoefden voor de eigenaar niet gedaan te worden, dit zou hij op een later moment zelf wel doen.) Nadat de volledige wagen gewassen was werd in de garage gezet waar hij gedroogd werd door middel van enkele droogdoeken en de compressor om het water uit alle kieren te kunnen blazen.
Goed nu stond de wagen klaar voor de volgende stage, het verwijderen van de teer vlekken. De teer heb ik daarop overvloedig ingespoten met body solvent om het teer te laten oplossen. Dit werd daarna afgeveegd met voldoende doeken. Om zeker te zijn dat al het product van de wagen was heb ik hem voor de zekerheid nog eens extra afgespoeld. Hiermee was 80% van de teervlekken verdwenen, de rest heb ik na behandeld met Autoglym intensive tar remover, hiermee was al het teer verdwenen.
Daarop zijn we begonnen met het kleien van de volledige wagen, de niet zo sterk vervuilde delen met een witte zachte klein, de plekjes met vliegroest met de Meguiars blauwe klei. Het vliegroest was moeilijk te verwijderen, daardoor heeft het kleien ook zeker een uur in beslag genomen maar uiteindelijk hebben we toch alles kunnen verwijderen. Tevens beslisten beide bouwlampen tijdens het kleien dat ze genoeg gewerkt hadden en zat ik dus een tijdje zonder voldoende licht, gelukkig waren de Sun Gun en Brinkman beide goed opgeladen en hebben we dus maar met lamp in de hand verder gekleid.
Dan kwam de volgende stap, het verwijderen van de lakdefecten, deze waren gelukkig heel minimaal aanwezig en het was dus voldoende om de wagen even volledig te doen met de Monello Finale en een zwarte pad op de rotary gevolgd door een pass met Dodo Juice Lime Prime Lite op een zwarte pad met de DA.
Toen vielen me de deurstijlen op, deze zijn gemaakt uit gelakt plastiek. Gelakt in zwarte pianolak, in mijn vorige ervaringen met Fords heb ik geleerd dat deze onderdelen zeer zachte lak hebben en meestal voldoende hebben aan een pass met Dodo Juice Lime Prime met een zwarte pad, in dit geval werkte dat totaal niet. Ik kreeg alleen maar mini krassen die, denk ik, veroorzaakt werden door het product. Heb ook nog Monello Finale en Chemical Guy's Rocket Polish geprobeerd maar beiden met het zelfde resultaat. Op dat moment wist ik even niet wat doen, dus dan maar de telefoon in de hand genomen en Dokter Dap even gebeld, deze verbond me direct door met onzer aller gekende DENNIS, deze gaf me de tip om eens een witte pad met Monello mezzo te proberen. Dus ik daarmee aan de slag, en waarempel een beter resultaat! Nog even wat verder geprobeerd en de beste combinatie bleek twee drupjes mezzo en één drupje finale op een witte pad en dit heel lang doorwerken. Daarmee kreeg ik de zwarte lak strak voor 85% de andere 10% heb ik opgevuld met black hole en de laatste 5% ging er niet uit. Zo zie je maar dat perfectie niet altijd te behalen is en dat iedere lak anders reageert op gebruikte producten.
Als lsp werd er deze keer gekozen voor de Wolfgang Fuzion, mede omdat de eigenaar deze zelf bij had en omdat het toch een easy on/easy off product is met een prachtig resultaat.
De ruiten zijn dan nog snel gedaan met de Chemical Guy's Miracle Window Streak Free Window Clean en daarop kon de wagen terug naar buiten voor enkele finished pics en een laatste buff met Chemical Guy's speed wipe.
Toen de wagen daar zo buiten stond kon ik die vuilen velgen toch niet aanzien en heb ik deze snel proper gemaakt met wat wheelbrightner en diverse borstels, dit geeft toch direct een mooier afgewerkt beeld. Dressen van banden en trims wou de klant niet dus dat heb ik dan ook niet gedaan.


De problemen:

Zoals in bovenvermelde stukje ging het polijsten van deze zwarte delen niet helemaal naar wens:
mondeo(1).JPG

Met de lamp uit een blijkbaar perfect resultaat

mondeo(2).JPG

Lampje aan en daar zijn de krassen!

mondeo(3).JPG

Behaalde resultaat, ook in het licht ziet het er voor 85% strak uit

mondeo(4).JPG

Behaalde resultaat, ook in het licht ziet het er voor 85% strak uit


Resultaat foto's:
mondeo(5).JPG

Tijdens het buiten rijden van de wagen regende het lichtjes, dit is de beading van Wolfgang Fuzion
mondeo(6).JPG

Mooi, mooi!
mondeo(7).JPG

Het was ook een leuke kleur om te detailen, prachtig veel metallic.

mondeo(8).JPG

Ik was tevreden met het resultaat
mondeo(9).JPG

Niets anders als glans.
mondeo(10).JPG

Mooie wagen die weer strak in de lak staat!
mondeo(11).JPG

Hoezo op lichte kleuren geen reflecties?
mondeo(12).JPG

Kijk, daar staat men focus


Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!

Hierbij wil ik ook nog even snel Bart (Bartr123) bedanken voor het lenen van de Body Solvent en de Sun Gun en natuurlijk ook Dennis (Dibbuz) bedanken voor het geven van de gouden tip, kerels voor mij zijn jullie beiden helden :cool:

Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,

groeten,
Jan
 
Gezien de topic starttijd is het nog lang licht in België....


Mooie reflectie! :)^
 
Goede review met duidelijk omschreven stappen, mooie foto's en een prachtig resultaat. Knap werk geleverd Jan. :)^
 
Hoe mooi kan een zilvere auto glimmen, netjes man. Respect. :)^ .

Ik heb dankzij deze show off geleerd hoe ik die zwart gelakte deurstijlen waarschijnlijk moet behandelen. Heb over een maandje namelijk een Mondeo uit 2005 die ik mag behandelen.

Toppie man.