• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gigantisch ceramic coating fail...

Ik blijf het een rare gedachte vinden om met een afwasmiddel de auto te poetsen, al zal het geen kwaad kunnen als Ik @Quantoxx zijn werkwijze en redenering volg.
Zou er geen alternatief voor afwasmiddel zijn in de vorm van een shampoo ofzo? Ik heb nog geen coating op de lak gebruikt en dus geen ervaring met deze werkwijze.
 
In plaats van wassen/foamen met Dreft o.i.d. kun je bijvoorbeeld ook de Nanolex Professional Prewash (Concentrate) gebruiken en daarna eventueel nog een rondje ontvetten.



Vaak zie ik dat men ook een vettige finish gebruiken zoals Scholl Concepts S20 of een AIO. Door dit soort finishing producten te gebruiken maak je de boel alleen maar vet(tig) en is dit lastiger te verwijderen, zelfs met Prep of EX.

Zelf gebruik een ontvetter die puur zelfs sterk genoeg is om een vers aangebrachtte coating te verwijderen (niet verkrijgbaar bij CC).
2 rondjes 1:3 of 1:5 verdund is ruim voldoende om de lak serieus te ontvetten en daarna te coaten.
Vergeleken met dit middel zijn Prep en EX veredelde glasreinigers :eyes:

Wat betreft de ontvettende stap spreekt Gyeon zichzelf een beetje tegen of schept verwarring.

1:
Ze zeggen de auto te behandelen met een 'highly degreasing agent' of 'a dish washing liquid' en daarna ontvetten met Prep.

2:
- Neem oppervlak af met een microvezeldoek.
- Indien je direct een coating wil aanbrengen, neem het oppervlak dan na 15 minuten af met Q²M Prep. De primer moet ten alle tijden 15 minuten drogen.
- Een coating kan worden aangebracht zonder het gebruik van de Gyeon Q²M Prep, als de Q² Primer 24 uur heeft gedroogd. Neem na de 24 uur de auto wel lichtjes af in verband met stofdeeltjes op de auto.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
BH Surfex HD, Auto-foam of Touch-less aanbrengen is ook prima (net als de genoemde Nanolex). Die zijn alleen alkalisch en sterke ontvetters.

Zo doe ik het namelijk: foam de auto opnieuw in, wrijf het uit met een washmitt, afspuiten, drogen en nalopen met prep/EX.

Prep vind ik prettiger werken overigens en na zo'n sterke wash blijft er niet veel over om weg te nemen. EX heeft langer nodig om uit te dampen merkte ik maar is dan ook een stuk sterker.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Jansen
Ik heb nu 7x een coating aangebracht, 6x Gyeon, 1x nanolex. Nog nooit ontvet met een ontvetter door te wassen, alleen met doeken en met Prep en EX. Alle coating hebben er altijd perfect opgezeten, de laatste 2 (Gyeon Pure Evo) zijn werkelijk perfect!
ik zie er echt de winst niet van in om het voertuig wederom zeiknat te wassen en weer te drogen met wederom kans op marring en swirls. zeker op gevoelige lak.
Ik deel alleen mijn ervaring maar doe Vooral wat je aanstaat en laat je niet gek maken.
 
Ik ben tijdens het polijsten altijd al te gulzig met afnemen en ontvetten. :p Voor zover ik mij kan herinneren, heb ik alleen opnieuw gewassen als ik veel polijststof had (Op warme dagen). En inderdaad, zeker bij gevoelige lakken wilde ik absoluut niet meerdere stappen nemen met de kans op swirls en andere fratsen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Altos
Na het polijsten:
-Nanolex pre wash met druk spuit over de auto heen.
-wassen met heet water en shampoo.
-ontvetten met Prep.
Ik snap wat @Altos zegt (en ergens heb je zeker een punt) alleen dit is wat ik nu eenmaal doe gewoon voorzichtig wassen en ik heb er tot nu toe geen slechte ervaringen mee.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Deel 1
 

Bijlagen

  • 20230723_212040.jpg
    20230723_212040.jpg
    502,6 KB · Weergaven: 61
  • 20230723_212012.jpg
    20230723_212012.jpg
    491,4 KB · Weergaven: 61
  • 20230723_212004.jpg
    20230723_212004.jpg
    468,2 KB · Weergaven: 64
De uren goed besteed aan deze mooie Volvo, hij staat weer heerlijk te blinken en zwart blijft een dankbare kleur na het detailen :cool:.
 
  • Geweldig
Reactions: Darcey