• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gigantisch ceramic coating fail...

@Darcey , kan je aangeven uit welk deel van NL je komt ? Wellicht dat een forumleden even met je mee wil kijken ?
 
Mijn ervaring is dat Volvo vaak niet meer dan middelhard is, waar Franse auto's vaak gewoon zachte lak hebben, dus daar zit wel een verschil, dus Volvo is niet extreem hard in mijn ervaring (maar kan per model en soms per lakkleur verschillen bij alle auto's met de lak af-fabriek).

In je stappenplan las ik IPA als ontvetter, maar in je tekst zag ik later ook Eraser staan (vind ik persoonlijk ook een prettige ontvetter). Wat Tim aangeeft over kristallisatie van de coating, komt mij met dit coatingresultaat ook aannemelijk voor. Hoe zit het met de leeftijd en de bewaaromstandigheden van de gebruikte coating?

De pads uit de set, komen bij mij niet over als goede effectieve pads (maar ik kan me vergissen), ik denk dat je met goede pads en polijstmiddelen een heel eind op weg bent. Ander punt waar je mogelijk aan moet wennen bij wat hardere lak dan je gewend bent: mogelijk dat je een polijststap een keer moet herhalen voor je voldoende resultaat boekt.

Tenslotte valt mij op dat je foto's allemaal met een telefoon gemaakt lijken te zijn, en dat de telefoon dan ook de enige (extra) lichtbron is. Voor een goede inspectie van de lak heb je bij voorkeur een lichtbron, waarbij het licht evenwijdig langs de lak scheert, en kijk je langs de lak tegen de lichtbron in, je ziet dan heel veel meer in de reflectie van het licht. Als je geen goede lichtbron binnen hebt, zul je zonlicht moeten gebruiken als inspectielamp.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Het meeste is al gezegd. Terug naar af, dus niet alleen de coating eraf maar ook van voor af aan beginnen met polijsten. Dus beginnen met een testspot om de juiste aanpak te bepalen en niet een standaard aanpak afwerken (en zeker geen "all-in-one" product). Zowel bij de testspot als bij het polijsten daarna steeds goed afnemen en steeds met goed licht je resultaat bepalen (speel met de lichtinval). Eerst de lak goed strak voordat je opnieuw de coating aanbrengt.
 
Inmiddels al vele goede reacties gegeven.
Ik heb afgelopen jaar een 2-tal V60's mogen behandelen. In de meeste gevallen (wat ik me kan herinneren) was Menzerna 2200 voldoende. (Vergelijkbaar met Mezzo)
Soms is een 2e/3e hit noodzakelijk. Ik ga standaard er nooit met gestrekt been ik (lees Veloce/Menzerna 400) Maar soms is het nodig cq. fijn als je de pasta wel bij de hand hebt.

Voldoende pads zijn noodzakelijk en neem je tijd.
Mocht je eens in de buurt van Hattem komen, je bent welkom.
 
Ik schat in dat het misschien bij het kleien niet goed is verlopen... daar zag ik wel residu van. Heb ik ook verwijderd voor het polijsten.

Vooral deze zin viel mij op.

Residu van het kleien doet mij denken aan te weinig lubricatie. Wat dan deze marring kan verklaren al naar gelang welke klei er gebruikt is.

Ik ken maar 1 klei die zijn werk doet zonder marring met alleen water of een sopje en deze is niet van de bovengenoemde merken.
 
Moet zeggen dat er weinig forums zijn voor detailing die zo behulpzaam zijn :) chapeau.

In de laatste foto lijken het ook wel een soort van hologrammen naast alle swirls en “high spots” of zie ik dat verkeerd?
 
Daar is ie weer!

Vanaf donderdagmiddag begonnen met de herstart. Was even inwendige motivatie opbouwen, maar na jullie advies en diverse malen contact te hebben gehad met de TOP heren van Carclean, toch maar begonnen.

Ps. Eigenlijk zou ik naar de zwarte cross gaan als pure achterhoeker, maar mijn auto gaat voor. Dus vrije dagen waren al ingepland.

Zie hieronder het resultaat van mijn werk. De coating is nu aan het harden, morgen nog cure er overheen en klaar!
 

Bijlagen

  • 20230722_202539.jpg
    20230722_202539.jpg
    275,3 KB · Weergaven: 115
  • 20230722_202528.jpg
    20230722_202528.jpg
    433,6 KB · Weergaven: 114
  • 20230722_202504.jpg
    20230722_202504.jpg
    275,1 KB · Weergaven: 118
  • 20230722_202458.jpg
    20230722_202458.jpg
    305,8 KB · Weergaven: 117
  • 20230722_202452.jpg
    20230722_202452.jpg
    297,2 KB · Weergaven: 123
  • 20230722_132624.jpg
    20230722_132624.jpg
    312,5 KB · Weergaven: 110
  • 20230721_203935.jpg
    20230721_203935.jpg
    214,3 KB · Weergaven: 115
Morgen ga ik de banden nog behandelen, plastic paneel bij voorruit ook. Dan eindelijk weer rijden!
En goede foto's
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Met Dreft bedoel je een goedkoop afwasmiddel, toch? Dreft laat namelijk flink wat glans-en/of-spoelmiddel achter en ik hoop dat ontvetten dit voldoende heeft kunnen verwijderen.

Ik heb vaak Dreft gebruikt en ook rare testjes gedaan voor het forum. Zelfs na EX/Prep/IPA zag ik soms nog residu van de Dreft. (Regenboog-vlekken, watergedrag op de lak, etc)
 
Toch niks mis met Dreft?

Ik heb al vele auto’s voorzien van een Gyeon coating en gebruik na het polijsten dan een rondje heet water met een paar drupjes dreft of AH huismerk afwasmiddel om de auto nog eens goed te wassen en te ontdoen van polijst residu. Daarna uiteraard drogen en aan de slag met een ontvetten zoals Prep.

Zo is het mij ooit geadviseerd door CC en zo wordt het ook benoemd in de Gyeon handleiding om te wassen met afwasmiddel (niet specifiek Dreft)
Welk afwasmiddel eventueel een betere keuze zou kunnen zijn weet ik niet, vandaar dat ik hier op vertrouw.
IMG_2131.jpeg
 
Ik weet zeker dat de mannen van CC hebben aangegeven dat wassen met afwasmiddel prima is, maar dan met een zo goedkoop mogelijke. (Zie reden hierboven) Dit is namelijk veel beschreven op het forum, gezegd tijdens workshops en clinics, Gyeon zelf geeft dit aan, etc.

Wat Gyeon zelf ook aangeeft bij bovenstaande afbeelding, is dat IPA/Prep nooit volledig ontvet. Dus wassen met afwasmiddel ontvet het merendeel alvorens je afrond met Prep.

Een paar druppels Dreft zal misschien weinig kwaad doen, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die niet gewoon zoals de meeste een flinke flots in de gootsteen spuiten i.p.v. een druppeltje. ("Wie kan rekenen, rekent op Dreft")

(Nanolex geeft aan te ontvetten met hun EX, maar deze bevat dan ook meer IPA en is (mede) hierdoor wat krachtiger)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en GeBas