• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gigantisch ceramic coating fail...

Zo dat is schrikken! De auto heeft al aardig wat te verduren gehad zo te zien. Op deze kleur zie je nou eenmaal alles ook.

Je stappen waren op hoofdlijnen goed maar als ik de foto's zo zie heb je met het polijsten weinig gecorrigeerd. Er zitten nog heel veel defecten in (oude maar misschien ook door jezelf aangebracht; dat weet ik natuurlijk niet).

Ik zie niet zozeer de fout bij de coating liggen. Lijk wel hier en daar een "high spot" te zien maar ik zie voornamelijk lakdefecten (marring, swirls en grover). Je zult inderdaad moeten polijsten. Die coating heb je er zo af. De defecten is een ander verhaal. In mijn ogen is het polijsten niet goed gedaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en AndyVR
Ik schat in dat het misschien bij het kleien niet goed is verlopen... daar zag ik wel residu van. Heb ik ook verwijderd voor het polijsten.
ik heb nu 4 auto's gepolijst/detailed, dit is de eerste keer dat het zo uitpakt.



Dit is de polijstmachine die ik gebruik.

Anyways, welke polijstmiddel/pads raden jullie hiervoor aan? En opnieuw clayen of niet?

Voor nu allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij niet voorstellen dat als dit daadwerkelijk defecten zijn, zoals marring, dat je dit niet gezien hebt.
Zowel tijdens als ná het kleien, drogen, polijsten, wassen, ontvetten én coaten.

Welke combi van pad en polijstmiddel je nodig hebt, dan zal je moeten testen. (Testspot)
 
Ik kan mij niet voorstellen dat als dit daadwerkelijk defecten zijn, zoals marring, dat je dit niet gezien hebt.
Zowel tijdens als ná het kleien, drogen, polijsten, wassen, ontvetten én coaten.

Welke combi van pad en polijstmiddel je nodig hebt, dan zal je moeten testen. (Testspot)
Ik zag tijdens de werkzaamheden wel dat er iets afwijkend was. Kon echter niet beoordelen wat, en eigenlijk dom genoeg om te denken dat het met de coating weg zou gaan.. blame en burn me, heerlijk naïef momentje.
 
Naja, van fouten kan je leren. ;)

Probeer in ieder geval eerst middels polijsten tot een goed resultaat te komen. Controleer je werk middels een inspectielampje of desnoods het lampje van je telefoon.
Wanneer de lak perfect is en ontvet, dan pas opnieuw gaan coaten.
 
Zeker! En hopelijk valt de schade mee. Ik zal eerst proberen met Sonax profline perfect finish te polijsten.
 
Hm, daar zeg je wat. Je kan me erop vertrouwen dat de basis wel aanwezig is, aantoonbaar dankzij oude projecten. Dit echter nog nooit meegemaakt.
 
Het is een beetje een gok maar het klinkt alsof je niet eerder echt harde lak tegen bent gekomen. Een goede detail begint altijd met een testspot om te kijken welke combi effectief is op de lak, heb je die gedaan? En daana ontvet en met een lampje het resultaat geinspecteerd?
 
Kan zijn dat ik dit niet gewend ben en niet aan zag komen. Eerste keer Volvo, voorheen alleen Franse merken behandeld.

En nee, geen testen gedaan vooraf.. maar goed dat je het zegt.

Nu mijn onzekerheid is vergroot () ben ik toch nieuwsgierig hoe jullie dit stap-voor-stap zouden aanpakken.
 
Dit is wel meer dan een beetje marring. Dit zijn gewoon swirls / krassen.

Je bent hier welkom hoor, dat zeker, maar het zijn niet onze spullen die je gebruikt hebt. Ons forum hoort bij onze (web)winkel en wij verkopen al lange tijd geen Carpro meer.

Het is gissen wat er misgegaan is, maar een coating geeft niet deze problemen. Wellicht dat de coating is gaan kristalliseren en dat kan krassen geven. Maar ik heb dit echt nog nooit zo gezien.

IPA is meestal ook niet zo geschikt voor de gevoeligere lakken, omdat het zo stroef kan worden, dat je daarmee de krassen er al in kan trekken.

Wat ik me vooral afvraag is of de verkoper je wel informatie heeft gegeven en/of of je daar wel om gevraagd hebt. Want je kennis lijkt wat beperkt en dat is helemaal niet erg, maar ik zou bijvoorbeeld altijd afraden om een 2-in-1 polish te gebruiken als voorbereiding op een coating.
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai en RoyR
Nu mijn onzekerheid is vergroot () ben ik toch nieuwsgierig hoe jullie dit stap-voor-stap zouden aanpakken.
Naar mijn inzicht en ervaring:

  1. Wassen
  2. Deironizen
  3. Toch nog snel even kleien, maar wel met geschikte / zachte klei
  4. Mezzo medium polish met een oranje light cutting pad
  5. Finale finishing polish met een witte polishing pad
  6. Wassen met een ontvettende shampoo en daarna drogen
  7. Ontvetten met Nanolex EX (ontvet veilig, maar beter dan Gyeon Prep)
  8. Coaten met Nanolex Cerabide of Gyeon Pure coating
 
@Tim ik vraag me af of Monello Mezzo wel voldoende is voor deze lak. Meestal zijn Volvo lakken best hard. Misschien verstandig om ook dan ook Monello Veloce aan te schaffen.

Mijn stappenplan:

Wassen met Gyeon Restart.
Kleien met een milde klei + Poorboys Spray and wipe.
Testspot doen met Monello Mezzo. En eventueel opschalen naar Monello Veloce.
Daarna polijsten met Monello Finale.
Wassen met warm water en een ontvettende shampoo.
Ontvetten met Nanolex EX. En meerdere schone doeken.
Opnieuw coaten.
 
  • Leuk
Reactions: Darcey en Tim
Hoi Tim,

Goed dat je aangeeft dat deze forum aansluitend op jullie shop is. Dit was mij niet bekend, maar je hebt een klant erbij. Hartelijk bedankt voor je tips, ik ga ze snel opvolgen!

1 vraag: is in dit geval een clay mit ook voldoende? Het lak is namelijk nog wel vrij schoon.
Nog een vraag: heb je linkjes naar de geschikte polijstpads?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tim
Heb je een kleihandschoen gebruikt? Die kunnen namelijk enorm agressief zijn en zou voor een deel kunnen verklaren waarom het er zo uit ziet.

Ik blijf er bij, net als Tim aangeeft, dat de defecten meer zijn dan "marring" en dat het polijsten nog eens goed moet gebeuren. De machine die je hebt verliest overigens al gauw kracht, zeker op de glooiende delen. Met deze machine zit er weinig vermogen achter de pad dus zal deze sneller zijn draaiing verliezen en daarmee niet meer slijpen.

Doe vooral de testspot goed: polijsten, afnemen, ontvetten, inspecteren. Dan pas kun je oordelen of de correctie voldoende is.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Nee, hier gewoon bars gebruikt.
Hier nog een paar fotos die duidelijkheid geven..
 

Bijlagen

  • 20230703_145404.jpg
    20230703_145404.jpg
    259,8 KB · Weergaven: 137
Duidelijk lijkt mij, de voorbereiding is waar het fout is gelopen.
Pas als je voorbereiding goed is, na grondige inspectie overgaan tot het gebruiken van een LSP.