• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

GJT stelt zich voor

GJT

Detailing addict
21 jan 2009
48
52
Hallo allemaal,

Mijn naam is Gert Jan en ben woonachtig in Zutphen. Ik heb een Astra H wagon zilvergrijs prive en een 207 zilvergrijs zakelijk.

De astra is 2e hands aangeschaft en ik ben me afgelopen jaar maar eens wat gaan verdiepen in het in top staat krijgen van de lak. Met de veronderstelling dat hij bij aflevering wel even gepolijst zou worden sloeg ik plank een klein beetje mis. Hij is vast wel machinaal in de wax gezet maar na de eerste keer wassen zie je toch dat hij "geleefd is". Zilvergrijs vind ik een redelijk camouflerende kleur maar ik zou toch iets aan die "problemen" willen doen.
Ik ben al naar automaterialen winkel geweest met meguiars. Die adviseerde me echter sonax Extreme wax nr2 (licht polijstend 2 in 1 product) en een krasverwijderaar van valma. Op zich zijn de resultaten goed en de wax blijft een stuk langer zitten dan die troep van turtle van vroeger maar qua glas en afwerking mis ik iets. Krasjes blijven terugkomen bij een volgende wasbeurt en de glans na waxen is niet veel beter dan na het wassen van de wagen.

Ik ben daarom op dit forum aangekomen en heb al veel geleerd van de vele topics. Bij de zeer handige "how to" voor beginners heb ik een wensenlijstje van poorboys "vastgesteld" waarbij ik wat vragen heb: (waarom poorboys??: geen idee maar de prijs kwaliteit verhouding leek me erg ok en de resultaten ook!))

Stap 1: Wassen:
Poorboys World Super Slick Suds Car Wash

Stap 2: Clayen ? (is dit nodig, als je hem ook polijst met de ssr1?)
Poorboys World Elastic Clay ? (wat gebruik je als "glijmiddel")

Stap 3: Paintcleanen
Poorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
Poorboys World Microfiber Applicator of Lake Country handpads om de werking van SSR1 te versterken

Stap 4: Polishen

Poorboys World White diamond (beste soort voor zilvergrijs??)

Stap 5: Waxen

Sealant:
Poorboys World EX-P Pure Sealant of Poorboys World EX Sealant with Carnauba (wat is wijsheid? ik houd van een duurzame bescherming!)

Bij het lezen van jullie forum ben ik er ook achter gekomen dat het machinaal polijsten eigenlijk wel een must is om de lak weer in een betere staat te krijgen.
Als ik het verschil in lak bekijken tussen de 207 (1 jaar oud) en de astra bekijk dan versterkt dit mijn gedachte hierbij. (kan ook in het type blanke lak zitten overigens, mogelijk glimt peugeot gewoon harder!)

Ik heb alleen wel het idee dat je het polijsten best eenmalig doet waarna je hem goed bij blijft houden. Je hoeft niet elke maand met de machine aan de gang lijkt me. Mijn vraag is dan ook of er iemand is die mijn auto een keer goed zou kunnen behandelen met een polijstmiddel en een machine. Dit kan dan goed als basis dienen voor het verdere onderhoud (correct me if i'm wong) Nu kan ik hem wel naar een poetsbedrijf brengen maar die bieden vaak alleen pakketten aan was mijn conclusie. Bovendien vind ik het leuk om mee te kijken en te helpen en dat is dan lastig. Het gaat alleen om het polijsten in principe.

Mocht er iemand zijn die dit tegen een nader te bepalen vergoeding wil doen dan hoor ik dat heel graag! (binnen +/- 100 kilometer van Zutphen).
 
Welkom hier op het forum! :)^

Een aantal antwoorden ga ik je proberen te geven.
Poorboy's heeft inderdaad een uitstekende prijs- kwaliteit verhouding. En het voordeel is dat de 'middelen' van Poorboy's ook nog eens in de zon gebruikt kunnen worden!

Stap 2: Klei gebruiken is zeker aan te raden voor een beter resultaat, je haalt tenslotte het vuil van de lak af, die nog blijft zitten na het wassen. Je zult versteld staan van hoeveel er nog af komt.
Zelf gebruik ik Spray and Wipe van Poorboy's als 'glijmiddel' voor de klei.

Na de Sealant zou ik persoonlijk nog een wax gebruiken voor extra bescherming. Zelf gebruik ik EX-P en daarna de Natty's Wax.

Ik denk dat andere forum gebruikers je nog meer informatie kunnen geven.
En hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Welkom op het forum Gert-Jan!
wavey.gif


GJT zei:
Krasjes blijven terugkomen bij een volgende wasbeurt en de glans na waxen is niet veel beter dan na het wassen van de wagen.
Dan waren ze dus niet weg maar gemaskeerd.

GJT zei:
Ik ben daarom op dit forum aangekomen en heb al veel geleerd van de vele topics. Bij de zeer handige "how to" voor beginners heb ik een wensenlijstje van poorboys "vastgesteld" waarbij ik wat vragen heb: (waarom poorboys??: geen idee maar de prijs kwaliteit verhouding leek me erg ok en de resultaten ook!))
Poorboys is echt een hele goede keuze, superkwaliteit voor een leuke prijs.

Kleien is zéker aan te raden. Met polijsten krijg je veel dingen die kleien wel weg haalt niet weg. Spray & Wipe gebruik je als glijmiddel. Deze mag je ook 1:1 verdunnen met water.

Ga voor de EX-P pure sealant. Lange houdbaarheid en mooie glans.
Misschien toch zelf een machine aanschaffen? Voor een beetje poetsbeurt ben je al gauw 150 euro kwijt en daarvoor heb je je eigen machine.
En de machine gaat mee naar je volgende auto! Neem het serieus in overweging. De 1e aanschaf is schrikken maar het gaat heel lang mee.
 
Welkom..! :)^

Angelique heeft al een aantal zaken duidelijk gemaakt en daar ben ik het ook mee eens.
Wat extra info..

1. Koop voor het wassen ook een degelijke washmitt en droogdoek.
2. Poorboy's klei ,Spray & Wipe (kan alleen maar aanraden om een grote verpakking te kopen ,je kan het voor bijna alles gebruiken)
3. SSR1 en Lake Country handpads (witte)
4. White Diamond ,is ideaal voor zilver ,Lake Country handpad (rode)
5. Sealant + Wax = best beschermd ,Ex-P is mogelijk een goede keuze ,Jetseal ook trouwens ,en als je houd van duurzame bescherming ,kijk eens naar de collinite waxen. Ook hier zou een Rode handpad van Lake Country goed zijn ,of wat Megs padjes (geel).
6. Goede microvezel doeken

Machinaal zullen de resultaten altijd sneller en beter zijn. Een machine is een investering ,maar dat is je wagen ook..
 
Allereerst welkom hier!

Goed om te lezen dat je jezelf al ingelezen had op het forum :)^

Stap 1 is inderdaad wassen, uiteraard met de 2-emmer methode zoals je vast elders op het forum al gelezen hebt
Stap 2 is kleien. Hiermee maak je de lak pas echt schoon! Als lubricant gebruik ook ik de Spray&Wipe, welke je nog 1:1 kan verdunnen zodat je er langer mee doet.
Stap 3 is polijsten / paintcleanen. PB heeft meerdere polijstproducten: de Professional Plish (zonder schuurkorrel) en de SSR-lijn (met schuurkorrel, verschillende grofheden. Dit kan uiteraard met de hand, maar machinaal gaat alles wel een stuk makkelijker.
Stap 4 is voeden, niet polishen zoals je zelf aangeeft. De White Diamond voedt de lak, waardoor deze een diepere wetlook krijgt. De White Diamond moet, net als de Black Hole op donkere lakken, wel beschermd worden, want de eerste de beste regenbui spoelt deze glaze eraf
Stap 5 is sealen om de glaze als het ware in te kapselen. ik zou ook gaan voor de EX-P, dus de pure sealant, maar dat is meer, omdat ik er graag nog een aparte waxlaag overheen doe
Stap 6 is de waxlaag. Tezamen met de glaze zal deze voor nog meer diepte zorgen. En daarnaast extra bescherming bovenop de sealant. Wat wil een mens (lees: detailer) nog meer?! :grinning:

Indien je je startpakket thuis hebt, zou ik je willen adviseren eerst zelf aan de slag te gaan met alle spullen. Hierdoor doe je veel ervaring op, hoogstwaarschijnlijk meer dan als je de auto laat doen. Je ziet en voelt (en in het geval van Poorboys: ruikt) zelf direct het effect.

Machinaal detailen hoeft uiteraard niet, maar eenmaal overgestapt op machinaal, wil je niet meer zonder. Hopelijk heb je er wat aan! In ieder geval: succes! :cool:
 
Gelukkig zitten er meerdere detailers tegelijk hetzelfde antwoord te geven .... :D :D

Anyway, nog even over de lak van de Astra: ik heb zelf een (zwarte) Corsa uit 2008. Het is mij opgevallen dat veel, zo niet alle huidige Opels een soort van 'matte' blanke laklaag hebben.

Met betrekking tot de pads en doeken: zorg ervoor dat je voor iedere stap tenminste 1 doek en 1 pad hebt. Meer is aan te bevelen voor het geval er 1 valt, maar dat hangt mede af van wat je wilt uitgeven (wordt nadien toch vanzelf meer .......:D )
 
Welkom Gert Jan!

Zutphen… Das helaas wel iets meer dan 100km van Alphen...
Anders had ik je wel graag geholpen om je het machinale polijsten uit te leggen en je eventueel over te halen om zelf aan de slag te gaan :-b

Ik zie dat je stap 4 polishen noemt. Dat is echt een Meguiar’s kreet voor het voeden. Bij Poorboy’s is dat een glaze: Black hole (donkere lakken) of White Diamond (lichtere lakken zoals in jouw geval).

En eigenlijk niets meer toe te voegen als wat hierboven al is uitgelegd.

Veel plezier hier op het forum!
 
Welkom bij de mafketels! :-b
Goed dat je je al flink hebt ingelezen!
Ook een mooi lijstje trouwens...
Ik gebruik zelf ook wat Poorboys producten, en ben uitermate tevreden over het spul. Makkelijk te verwerken en super resultaat!

Ik zou idd ook de EX-P gebruiken als sealant en daarna nog eens een wax ( bijv. Natty's) Dit geeft extra glans en bescherming.

Tussen de waxbeurten door zou je de bestaande waxlaag na het wassen even kunnen "boosten" met bijv. de Quick Detailer + van Poorboys. Hierin zit ook Carnauba-wax, en zorgt ook ervoor dat de glans extra opgefrist wordt. Fijn spul!
Karweitje van 10-15 minuutjes...

Succes er mee!



meuh
 
Bedankt voor de reacties!

mijn conclusies hieruit :

- Klei gebruiken! "Spray en wipe" bijbestellen
- EX-P sealant gebruiken
- De White diamond voedt de lak, (glans!?) dit moet echter wel gesealed worden.
- het polijsten is ook met de hand te doen (ssr1 met een geshcikte pad)
- vergeet de accesoires niet (pads en doeken) Ik heb al meerdere microvezeldoeken, was handschoenen en droogdoeken. wel zal ik , omdat je meer producten gaat gebruiken, meer pads moeten hebben.
- mogelijk is het gewoon Opel de er met de gebruikte lak voor zorgt dat de natte hoogglans niet echt te krijgen is.

Zelf een machine aanschaffen lijkt me in dit stadium nog wat overdreven. Mijn idee is nog steeds dat ik na een polijstbeurt het kan bijhouden met ssr1, de white diamond en de EX-P. Bovendien lijkt met het niet echt goed voor je lak om het machinaal vaak te doen?
Heeft iemand een idee wat het alleen polijsten moet kosten ongeveer? @ ParaNoya: erg bedankt voor je aanbod! het is idd wel een beetje ver.. maar ik rijd diesel dus op zich is het wel te doen.

De volgende maand gaat de Astra naar het schadebedrijf (er was iemand zo vriendelijk om een deur tegen een achterscherm te openen twee weken geleden (stap maar uit jongens; BAF), ik mis alleen altijd het briefje naderhand... hebben jullie dat ook altijd?? ) Hij moet daarbij ook gespoten worden (gelukkig all risk verzekerd met no-claim beschermer). Daarna ga ik aan de slag!

Ander probleempje.... een klein stukje blanke lak, +/- 0,5 bij 2 cm is er af. Aan de randen ontstaan nu donkere randjes (vuil onder de blanke laklaag). Iemand een idee of je dit plaatselijk bij kan laten werken bij het schadebedrijf? Het zit op een bovenstijl (boven een deur achter) dus dit leek mij wel te doen. Iemand nog tips? Ik zal het sowiezo nog voorleggen bij het schadebedrijf maar hier zullen ook genoeg kenners meelezen. Ik dacht zelf, blanke lak erop spuiten, p2500 nat schuren en dan polijsten.