• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Grijze Mondeo weer zwart (veel foto's)

CvW

Detailing chief
20 apr 2009
77
75
Het was vrijdag een prachtige dag om weer eens lekker buiten te spelen. Een vriend had zijn Mondeo beschikbaar gesteld voor een detailling job. :-b
En man, die Ford schreeuwde om een verwenbeurt :ja

Eerst maar eens inventariseren hoe het er voor stond:

DSCF0213.jpg


DSCF0214.jpg


De rest van de Mondeo zag er net zo uit. Een en al waskras en swirl. :|

Eerst maar eens goed aan de schoonmaak dus:

DSCF0229.jpg


DSCF0233.jpg


Voor de vorm nog even wassen en vervolgens de clay over de auto gehaald.

DSCF0244.jpg


Tsja, en dan is pas echt goed zichtbaar hoe het er voor staat.

DSCF0246.jpg


Na het aftapen ....

DSCF0247.jpg


...... eerst maar eens een testspot maken met de Excenter, de witte pad (2/5) en M83.

DSCF0249.jpg


Omdat ik niet alle krassen en swirls met deze combi weg kon werken en er nog slechtere plekken op het lakwerk aanwezig waren heb ik gekozen voor de Ultimate Compound in combinatie met de witte pad. De Mondeo had nog nooit een dergelijke behandeling gehad, dus veel kwaad kon dat niet.

DSCF0251.jpg


Die combi leverde een mooi resultaat op. De krassen en swirls verdwenen als sneeuw voor de zon!

DSCF0258.jpg


Vervolgens de groene pad (1/5) gepakt in combinatie met M80.

DSCF0262.jpg


Dan zie je al een stukje van het eindresultaat tevoorschijn komen.

DSCF0264.jpg


Tijd voor de waxlaag! :ja
In dit geval heb ik gekozen voor de NXT techwax met de zwarte pad (0/5). Ik wilde een sealer aanbrengen en daarvoor is de NXT geschikt.

DSCF0269.jpg


Natuurlijk voor de extra glans nog een laagje M16 wederom met zwart.

DSCF0277.jpg


En dan: :heart_eyes:

DSCF0284.jpg


DSCF0285.jpg


DSCF0288.jpg


DSCF0289.jpg


Tenslotte de binnenkant nog "even" in orde gemaakt met de stofzuiger en:

DSCF0290.jpg


DSCF0291.jpg


Eind van de dag stond de Mondeo klaar voor aflevering bij zijn eigenaar

DSCF0307.jpg


DSCF0308.jpg


Maar niet voordat er een onweersbuitje overheen was gegaan. :heart_eyes: die beading:

DSCF0312.jpg


DSCF0313.jpg


Oh ja, de velgen zijn behandeld met de Wheel cleaner van Meg. Het ontbrak helaas aan tijd om die echt onderhanden te nemen. Leuk hoor dit soort spaakvelgen, maar wel erg bewerkelijk als je ze echt schoon wil hebben. :schaam

Er is iemand dit weekend heel stil (sprakeloos zie hij per mail) en zooooooo gelukkig!!! :D

Cees
 
Top resultaat en een strakke beading!

Tip: de volgende keer de machine op de grond of op n krukje maar niet op de auto!! }:)w
 
Hij ligt niet op de auto maar op de voorruit he ;) Doe ik ook wel is, doekje op de voorruit en dan kan je hem precies op de ruitenwisser leggen oid. Maar inderdaad liever op een tafeltje/krukje.
 
Jeetje wat een dankbaar project zeg, de eigenaar zal zich nu toch wel een klein beetje schamen hoop ik voor het mishandelen van zijn auto??
Top resultaat!
 
Een vriend die zijn Mondeo beschikbaar heeft gesteld.......................

Klinkt net alsof jij hem dankbaar moet zijn. Die vriend moet dol gelukkig zijn dat hij zijn Mondeo aan jou beschikbaar heeft mogen stellen. Prachtig Resultaat!!!
 
Snitser zei:
Heerlijke show-off! Mooi resultaat. Hoe heb je de krasjes rondom de handgrepen weg gehaald?

Die krasjes hebben geen extra behandeling gehad. De Ultimatie Compound heeft de basis van de krassen verwijderd, door de M80 goed uit te werken kreeg ik de laatste delen van de krassen weg. Gelukkig waren de krassen niet heel erg diep, maar zaten ze wel vol vuil/oxidatie. De complete behandeling van de Mondeo met Ultimatie Compound heeft me zeker 3 uur werk gekost. Steeds een klein deel van het plaatwerk behandelen. Eigenlijk had ik niet de verwachting dat ik ze weg zou kunnen krijgen, maar het is toch gelukt. ,^^

SkyBuMp zei:
Tip: de volgende keer de machine op de grond of op n krukje maar niet op de auto!! }:)w

Terechte opmerking en goede tip. De machine ligt normaliter netjes in zijn koffer of op de kruk. Voor de foto's heb ik hem op de voorruit gelegd. Hoogstens komt de pad op het lakwerk. ;)

Rapido zei:
Jeetje wat een dankbaar project zeg, de eigenaar zal zich nu toch wel een klein beetje schamen hoop ik voor het mishandelen van zijn auto??
Top resultaat!

:-b De eigenaar is ook een liefhebber die zich al heel lang groen en geel ergerde aan de staat van zijn auto. Hij had alleen geen idee hoe hij dit aan moest pakken. Na 5 jaar en 170.000 kilometer ziet de gemiddelde auto er gewoon zo uit. :(
En wat iedereen hier op het forum voor elkaar krijgt komt voor de meeste mensen dicht in de buurt van tovenarij. ;)

LB zei:
Een vriend die zijn Mondeo beschikbaar heeft gesteld.......................

Klinkt net alsof jij hem dankbaar moet zijn. Die vriend moet dol gelukkig zijn dat hij zijn Mondeo aan jou beschikbaar heeft mogen stellen. Prachtig Resultaat!!!

:D Da's waar ja. :-b Ach, ik wilde gewoon lekker een dagje detaillen. Eigenlijk wilden we dat samen doen, maar lukte het niet om op dezelfde dag ruimte in de agenda te krijgen. Dus was ik blij dat ik op mijn vrije dag met zijn Mondeo aan de gang kon en is hij nu superblij met zijn "nieuwe" Mondeo. :heart_eyes:

Bedankt voor jullie reacties. :)^

Cees
 
Waarom heb je de gehele auto met UC gedaan? En niet bijvoorbeeld de krasjes en beschadigingen met UC en de rest met SSR 2 of 2.5?

Overigens wel een goed resultaat!
 
markprinsen zei:
Waarom heb je de gehele auto met UC gedaan? En niet bijvoorbeeld de krasjes en beschadigingen met UC en de rest met SSR 2 of 2.5?

Overigens wel een goed resultaat!

Normaliter is dat wel de tactiek die ik toepas, de krassen apart behandelen en de rest van de auto met lichtere middelen. Dit keer heb ik dat bewust niet gedaan. Er zat gewoon een grijze waas over de lak van de kraswasstraat en over de hele carrosserie kwam je diepere krassen tegen. Omdat de auto altijd van 1 eigenaar is geweest en nog nooit grondig aangepakt was heb ik er dit keer voor gekozen hem "zwaar" te behandelen. Voordeel is wel dat je een egaal resultaat krijgt. ;)

Cees
 
Beste CvW. Mooi resultaat. Complimenten.

Ik ben nog nieuw m.b.t. het fenomeen Detailing. Ik bestudeer al weken de verhalen, recensies, reacties en tips hier en zal zeker binnenkort ook eens moeten gaan beginnen.
Ik herken op een van de foto's de Bosch Exentrische schuurmachine. Ik heb zelf de grootste variant met de 150mm voet.

Eerste vraag:
Ik heb de rotatiesnelheden van de DAP en de Bosch EXcenters eens vergeleken en mij valt op dat de DAP een veel lager toerental lijkt te kunnen draaien dan de Bosch exenters. Is de snellere draaisnelheid van de Bosch geen probleem bij het bewerken van de auto? Moet je dan niet meer opletten dan bij de DAP?

Tweede vraag:
Heb je de voet waarop je nu die polijstschijf hebt gemonteerd speciaal aangeschaft, of maak je gebruik van de standaard-schijf waaro je vervolgens met van die klittenband willekeurig wat voor een schijf kunt vast hechten?

Met vriendelijke groet,
Aficior
 
Cees, vriend !!

Die ziet er weer mooi uit.

En dan te bedenken, dat wij 2 door hem voor gek werden verklaard als we weer eens aan het smeren waren !!

Groet, Peter
 
Aficior zei:
Eerste vraag:
Ik heb de rotatiesnelheden van de DAP en de Bosch EXcenters eens vergeleken en mij valt op dat de DAP een veel lager toerental lijkt te kunnen draaien dan de Bosch exenters. Is de snellere draaisnelheid van de Bosch geen probleem bij het bewerken van de auto? Moet je dan niet meer opletten dan bij de DAP?

Aficior, de Bosch Excenter is in feite een schuurmachine die ingezet wordt voor poetsdoeleinden. De DAP is een echte Dual Action Polijstmachine die speciaal gemaakt is voor het veilig polijsten van auto's. De DAP is de beste, veilige, machine om de auto mee te verwennen. Met de Bosch Excenter kun je, ondanks het hogere toerental, geen schade veroorzaken. Tenzij je echt verkeerde middellen en/of werkwijze's hanteert natuurlijk.

Aficior zei:
Eerste vraag:
Tweede vraag:
Heb je de voet waarop je nu die polijstschijf hebt gemonteerd speciaal aangeschaft, of maak je gebruik van de standaard-schijf waaro je vervolgens met van die klittenband willekeurig wat voor een schijf kunt vast hechten?

Op de Bosch zit de standaard schijf. De Lake Country 5,5" pads passen daar perfect op.

@Peter: :D Je krijgt toch wel vaker reacties van mensen die ons voor gek verklaren? Maar als je in hun hart kijkt ......... antwoorden ze direct "jaaaaa" als je vraagt of hun auto ook gedaan moet worden. 8d
Laat ons drieen maar voor gek verklaard worden! Dan hebben we in ieder geval schik samen. :-b

Cees
 
Hey CvW!


Indrukwekkend hoe de Mondeo er nu uitziet ! Prachtig hoor !

Ik woon vlak bij jou in de buurt. Onlangs heb ik zelf een auto uit Duitsland geïmporteerd (BJ-2002). De lak ziet er prima uit, maar is wat "droog".

Wat autopoetsen betreft ben ik een leek. Misschien wil je mij eens adviseren wat ik moet gebruiken om ook zo'n "Mondeo-effect" te behalen ?
 
Liemers zei:
Hey CvW!


Indrukwekkend hoe de Mondeo er nu uitziet ! Prachtig hoor !

Ik woon vlak bij jou in de buurt. Onlangs heb ik zelf een auto uit Duitsland geïmporteerd (BJ-2002). De lak ziet er prima uit, maar is wat "droog".

Wat autopoetsen betreft ben ik een leek. Misschien wil je mij eens adviseren wat ik moet gebruiken om ook zo'n "Mondeo-effect" te behalen ?

bs@liemersbouw.nl


You've got mail :-b
 
Hartelijk dank voor de uitleg CvW en voor het antwoord op mijn vragen.
Mijn Bosch is dus van het grotere type. Ik vermoed ook wat onhandiger om een auto mee te bewerken.
Ik zal binnenkort eens een bezoek brengen aan Carclean om daar maar zo een DAP aan te schaffen.
Met vriendelijke groet,
Aficior
 
Wat een geweldig resultaat heb je behaald hij lijkt wel een andere mondeo. Ziet er echt geweldig uit. :party: