• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Mohs/Prime aftoppen. Zin of onzin?

Kikker79

Detailing chief
15 okt 2013
56
75
44
Amersfoort
Beste detailers,

heeft er iemand ervaring met het aanbrengen van een wax na het uitharden van Gyeon coatings?

Het betreft een volledige behandeling van een nieuw gespoten auto. De kleur zal diep bordeaux rood worden.

Het kost weinig moeite om het te proberen maar, als het nutteloos is vind ik het zonde van de tijd en de middelen. De combinatie zal dan worden Mohs/Prime/Monello Ibrido.
Volgens de informatie bevat Ibrido geen cleaners...

Ik ben benieuwd!
 
Ik begrijp om te beginnen al niet waarom je een coating over een coating legt (Prime over Mohs). Het mooie van dit soort coatings is dat één van de eigenschappen is dat het een hele goede sheeting geeft. Als je er nu een wax overheen legt, dan krijg je veel beading, en dus bijna geen sheeting meer.
 
Dank voor je reactie. Ik bedoelde eigenlijk Mohs/Cure.. Al die namen ook :confused: Begrijp ik je goed dat het eigenlijk een persoonlijke keus Is? Kiezen tussen beading of sheeting?
 
Ik heb dezelfde vraag ook eens gesteld aan CC-HQ, en kreeg toen te horen dat het toppen met een wax ten koste zou gaan van de eigenschappen van de Mohs/Prime, en dus enigszins zonde zou zijn, en daar zit dus wel wat in. Maar als je toch de Ibrido wil toepassen, hou ik je niet tegen. Het kwam bij mij alleen een beetje 'over-protective' over toen je aangaf Mohs te toppen met Prime en dan ook nog eens te toppen met een wax8-())
 
Of je topt af met een wax die ook ontzettend goed sheet. Bijv Zymol Glasur. Ik hou van waxen en smeer ze graag bovenop een coating.
 
Wax geschikt om Gyeon te toppen ................. :

Ik geef eventjes een uppertje aan dit topic.
Zojuist trof ik op Face Book een wax aan van een bepaald merk. Volgens de fabrikant is deze wax één van de weinige waxen die 'geschikt' is om als topping te gebruiken op producten zoals de coatings van Gyeon. Iemand enige ervaring ??????
 
In de handleiding van MOHS staat dat er onder bepaalde omstangheden (bij warme, vochtige climaten), wordt aangeraden om de motorkap, het dak en de achterklep af te toppen met een "HD natural wax". Dit kan volgens de handleiding na 24 uur uitharden. Hiermee zou je de coating beschermen tegen waterspots tijdens het uithardingsproces van de coating. Lijkt me dus geen probleem om hier een wax op te zetten, als het maar geen cleaner wax is.
 
Inmiddels de Wax Addict Quartz gebruikt op een bestaande MOHS coating. Prachtig spul !!!
Maar niet gemakkelijk te verwerken. Zo lastig zelfs, dat ik er een topic voor start. Zodat je niet tegen dezelfde problemen aan gaat lopen als ondergetekende .......
 
rallimart;n428457 zei:
Misschien kun je door een bepaalde wax soort de glans hard , of meer wetlook, warmte geven?

Mij is recent uitgelegd, op de SDD, dat het layeren van waxen met een bepaald doel elkaar kunnen uitschakelen. Bijvoorbeeld een Purple Haze die een wat diepere kleur of ''wetlook'' zou geven aftoppen met een ''normale'' wax, dan is het effect gedeeltelijk of helemaal weg van die onderste wax.

Het lijkt mij dan dat als je een coating opzet en deze zou aftoppen met een wax die een SuperDuper Wetlook Fantastico Sumpre Extremo dat dit geen nut heeft.

Kan ik verkeerd hebben, Correct me if I'm wrong.


Greetz
 
Well ..... I will correct you if you're wrong.
Wax Addict Quarts is geen superwetlook wax. Het is een wax die exact dezelfde grondstoffen aan boord heeft als de coating zelf.
Silicium Dioxide. Dat is HET bestanddeel van bijvoorbeeld Gyeon MOHS .......

Deze wax is speciaal ontwikkeld om OP of over een bestaande coating aan te brengen. Je bent dus niet alleen de coating aan het aftoppen. Je zet er nog een extra hoeveelheid SIO2 bovenop.

Het resultaat is fantastisch. Ik werk op een zwart metallic auto. Krijg alles dus dubbel terug ( fouten en juiste handelingen ).

Bij coatings zoals MOHS zie je absoluut verschil tussen de eerste en tweede laag. Zoveel zelfs, dat je het als vlekken kunt tegenkomen.
Op zwart zie je de kleur donkerder en dieper worden. De Wax Addict Quartz idem dito ........
 
Hey Leonneke,

Ik snap dat in jouw geval zo is, maar doelde op de post die ik geciteerd had. Vandaar die quote, ander had ik de reactie gericht aan een naam.

Het verhaal daarboven betrof reacties waarin het aftoppen van een coating wél en géén nut zou hebben en/of waarom mensen dit zouden willen doen.

Ja, een coating aftoppen met een wax die is ontwikkeld om bijdrage te leveren aan de bestaande coating, dat begrijp ik. (Bathe+ en een Gyeon Coating bijvoorbeeld?)
Maar een coating aftoppen met als reden puur om af te toppen voor glans/wetlook/whatever, lijkt mij dus discutabel. Ik had het immers ook over het layeren van waxen, als voorbeeld.

Ik ben wel geïnteresseerd in het verhaal omtrent verschil in wetlook tussen de 1ste laag coating en de 2de. Lijkt bijna op het aanbrengen van een glaze waarbij je de kleur donkerder ziet worden en bij te dik aanbrengen dit als vlekken te zien is. Zou zo'n coating dan ook de lak voeden ofso? (ik heb nog niet met coatings gewerkt, dus ben benieuwd)


Greetz
 
Hoi Quantoxx;

Ik had niet goed gelezen. Excuséé !!!
Maar wat betreft je vragen, voor zover ik het zelf kan achterhalen.
Nee, een coating kun je absoluut niet vergelijken met een Glaze. Of een coating meer 'wetlook' geeft is lastig. Maar het is eigenlijk redelijk eenvoudig uit te leggen.

Een coating werkt ongeveer hetzelfde als een laag blanke lak. Je legt dus een doorzichtige laag OP de lak. ( een coating gaat kennelijk een binding aan ).
Met name bij donkere kleuren zie je dat effect meteen. Bij spuitwerk worden meestal 3 tot 4 lagen blanke lak aangebracht. Die doorzichtige laag veranderd de kleur van je laklaag niet.
Wat je wel veranderd, is de dikte van de doorzichtige laag.

Neem een matzwarte lak. Leg daar één laag blanke lak overheen en je hebt al zoiets als zijdeglans. Leg je meer lagen aan dat is het matzwart volledig verdwenen en zie je een glanzende zwarte lak.

Een coating is eigenlijk een extra laagje blanke lak. Die is zelfs te meten. Breng je dus een laag aan, dan kijk je dus door een diepere laag doorzichtigheid heen. Daardoor krijgt een kleur 'diepte'.
Het LICHT moet dus een langere weg afleggen voordat het de eigenlijk kleurlaag bereikt. Als je een fletsrode auto NAT maakt, krijg je hetzelfde effect.
De auto is nog steeds fletsrood, maar er ligt een laagje water op. Het licht door die laag heen en daardoor zie je een 'wetlook'. Glans en het rood wordt 'dieper' van kleur.

Voor zover ik het heb weten te achterhalen, kun je niet onbeperkt doorgaan met het aanbrengen van lagen. Dat is een beetje wat je schrijft over de SDD.
Bij een verkeerde combinatie kun je het tegenovergestelde effect bereiken. Dan zie je een WAAS in plaats van meer diepte en glans.

Je kunt thuis ook een testen met ordinaire ramen. Zet een raam open en kijk naar het gras. Sluit het raam, kijk door het glas, en je ziet verschil. ( da's geen wetlook maar okay ).

Het aanbrengen van blanke lak of bijvoorbeeld een coating is dus een doorzichtige laag aanbrengen. Daardoor gaat het licht zich anders gedragen. Volgens mij heeft Dibbuz er een redelijk duidelijk stukje over geschreven in zijn topic over Orange Peeling.