• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Pure Evo ervaringen

Roland_M

Detailing trainee
12 feb 2023
8
25
Ben in het bezit van een zwart metallic auto. Vorig jaar in de CanCoat Evo gezet. Ik vond dat deze wel heel snel uitgepoetst moet worden toch wel wat lastiger om aan te brengen, je moet echt heel snel werken. Erop en meteen uitpoetsen. Resultaat en werking zijn goed maar wordt op de liggende (vlakke delen) toch iets minder na 1 jaar. Wil hem binnenkort een licht polijstrondje geven en dan in de Gyeon Pure Evo zetten. Zoals ik lees en op de filmpjes zie heb je hier iets meer tijd. Wat is jullie ervaring? Ik moet het buiten aanbrengen omdat ik geen garage heb.
 
Gyeon Pure Evo is zeer gemakkelijk aan te brengen. Een tijdje geleden een Mazda CX-5 gedaan in zwart. Hele voorkant aangebracht, daarna rustig uitpoetsen, 2 deuren en achterste kwart aanbrengen en weer uitpoetsen. Hele dak in 1 keer. Uitpoetsen is zeer gemakkelijk en vrij moeilijk om high spots te krijgen.
Ik vind het een aanrader.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Eén van de grotere voordelen van Gyeon Pure is dat je wat langer de tijd hebt om af te nemen.

Mijn ervaring is dat je het max 5 min. kan laten zitten en daarna wordt het 'uitpoetsen' toch wel wat lastiger.
@Dibbuz legt in dit draadje de overige verschillen uit.

Zelf breng ik zeer regelmatig Gyeon coatings aan, zowel Pure als Mohs. Zelf vindt ik Mohs erg prettig, deze gaat namelijk wat 'zweten' dan weet je dan je kan afnemen.
Pure is echt mooi en goed product welke ik je wil aanbevelen, maar wacht wel op wat koeler weer als je buiten moet werken, coating droog je nu echt onder je vingers op. Wees niet zuinig met doeken, dat maakt het afnemen ook makkelijker.

En kijk dit uitleg filmpje eens: https://forum.carclean.com/threads/...s-het-geheim-achter-de-glanzende-autos.25931/
 
Als je buiten moet werken zou je dit het beste in 2 dagen kunnen verdelen. Avond van de 1e dag auto wassen en voorbereiden. Volgende ochtend ontvetten en coaten voordat de temperatuur te hoog is. Daarna kan de coating lekker bakken. Als je alleen moet wassen en niet van plan bent te polijsten kun je dit in 1 dag doen. Dan zou ik extra vroeg beginnen met je wasbeurt zodat je wederom zo vroeg mogelijk de coating aan kan brengen.
 
  • Leuk
Reactions: Roland_M
Gyeon Pure Evo is zeer gemakkelijk aan te brengen. Een tijdje geleden een Mazda CX-5 gedaan in zwart. Hele voorkant aangebracht, daarna rustig uitpoetsen, 2 deuren en achterste kwart aanbrengen en weer uitpoetsen. Hele dak in 1 keer. Uitpoetsen is zeer gemakkelijk en vrij moeilijk om high spots te krijgen.
Ik vind het een aanrader.
Ik heb tot nu toe de oude versie gebruikte en die moest je cirkelen/levelen zeg maar ,is dat bij de evo versie ook nog zo of is het verwerken meer op de “normale” manier?
 
Zie screenshotje uit de handleiding:
Scherm­afbeelding 2023-06-13 om 23.03.59.png
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
@Ric325i werkwijze is vele malen makkelijker dan de niet Evo. Ik stond binnen en had echt een zee van tijd om aan te brengen en af nemen. Ook zeker geen klok nodig om te timen. Gewoon voldoende dik smeren, nogmaals aaien om te levelen en na zijschermen en motorkap rustig afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Ric325i
Laatst in een redelijk hoge ochtendzon mohs evo buiten aangebracht, ging eigenlijk heel goed. Ik moest wel goed letten op de zweetdruppels omdat het lastig te zien was op een lichte auto, maar op zwart lijkt het me een non-issue. Kan het enkel aanraden
 
@Ric325i werkwijze is vele malen makkelijker dan de niet Evo. Ik stond binnen en had echt een zee van tijd om aan te brengen en af nemen. Ook zeker geen klok nodig om te timen. Gewoon voldoende dik smeren, nogmaals aaien om te levelen en na zijschermen en motorkap rustig afnemen.
Dik smeren is echt niet nodig!
 
@GeBas was een tip van Johan destijds, werkt perfect. Net als het schilderen van muren, dik erop en vlak maken. Niet met een droge roller rollen dus niet met een ”te” droge applicator smeren. Niks mis mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Oké, @Altos

Ik heb onlangs tijdens de meeting geleerd om het niet te dik aan te brengen.

Wat voor de een dik is is voor de ander dun, dik aanbrengen is niet fout maar het is niet perse nodig. Maar iedereen heeft zijn eigen methode.
 
Lijkt mij dat dik aanbrengen en uitsmeren/verdelen vanzelf een prima dikte oplevert, toch? (Criss-cross) Of is het bewust meer druppels op de applicator per werkvlak?
 
Lijkt mij dat dik aanbrengen en uitsmeren/verdelen vanzelf een prima dikte oplevert, toch? (Criss-cross) Of is het bewust meer druppels op de applicator per werkvlak?
De meer druppels op de applicator is niet per se dikker aanbrengen, als je maar niet te snel je applicator opnieuw vol druppelt.

Ik merkte met Mohs Evo dat zolang je maar ziet dat je applicator een film achter laat op de lak je nog genoeg coating in de applicator hebt zitten. De laagdikte kun je nat niet beïnvloeden aangezien dit een chemische reactie is met je lakwerk. Ik denk dat Johan met dik smeren bedoeld dat je gewoon duidelijk ziet waar je geweest bent.
 
@mfmeijer - Snap ik. ;) Maar meer druppels op een werkvlak van hetzelfde formaat, dan smeer je meer product.

Ik meen te herinneren dat bijv. Nanolex (Si3D) aangeeft dat er met 5-10 druppels op de applicator een werkvlak van 1 vierkante meter gecoat dient te worden. Bij de (oudere) Gyeon coatings was dit werkvlak kleiner, dacht ik.

Persoonlijk gebruikte ik ook meer product op de applicator, met als primaire reden hetzelfde idee als @Altos (Verzadigde applicator). Secundair omdat je op donkere lakken vrij goed kunt zien waar je product aanbrengt én hoe dekkend dit is, maar bij lichtere kleuren was dit vrijwel onmogelijk.
Dus bij de ene auto c.q kleur gebruikte ik meer ml's dan bij de ander, omdat je dikker smeert. (Druk op pad nihil na criss-cross en/of levelen)

Gyeon geeft trouwens in hun manuals ook aan om ''dik'' te smeren. (Geen duidelijk indicatie hoeveel product op de applicator per werkvlak)