• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo allen! even voorstellenn

Coen0s

Detailing rookie
25 mrt 2015
20
0
Hallo Allen,

Ik ben Coen Roetgerink woonachtig in Rijssen ( Overijssel ), ik ben 26 Jaar, en fanatiek met auto's en snelheid,
Mijn Hobby bestaat vooral uit rallyrijden, Auto's poetsen, en heb een klein sticker bedrijfje op zolder.

Al jaren terug vanaf mijn eerst auto moest hij er keurig bij staan, Ik ben begonnen met een paarse Opel Tigra.
Elke week wassen was een must! als 18 jarige wil je natuurlijk goed opvallen met je verlaagde brede ''sport autotje''
dan begin je eens met poetsen, potje turtle wax van de halfords en hatseflats, maar toch wil je dan meer en voor je het weet rollen de zwaar verdiende euro's
in de lak van je auto, toch is die ambitie om ''een'' auto in showroom staat te krijgen nooit verloren gegaan,
ruim 3 jaar geleden heb ik van mijn eerste autotje afscheid genomen, en ben nu trotse bezitter van een metallic zwarte Volvo V50 2.0D uit 2009.
dan begin je weer met poetsen, wat jaren geleden begon met wat standaard meguiars materiaal, is nu toch wat uitgegroeid.

want met de hand poetsen daar wou ik van af! dus na een aantal weken in bezit te zijn van de Volvo een DAP900 aangeschaft met wat Chemical Guys flesjes (V34/V36)
met een Orange cutting pad en een White polish pad(Lake country), na HEEL VEEL filmpjes gezien te hebben op youtube daarmee aan de slag gegaan,
eerste resultaten waren dan ook WOW !, maar toch na een aantal dagen en een wasbeurtje verder werd het toch weer minder en voor ik het wist was ik alweer aan het polishen..

Hoe precies weet ik niet meer maar uiteindelijk wou ik gewoon hier heel goed in worden en een auto 100% krasvrij kunnen krijgen, ik wou de auto gewoon als nieuw op het oprit hebben staan.
ben ik in aanraking gekomen met dit forum !, ik vond het heel leuk om te lezen en te volgen, mocht ik iets niet weten zocht ik hier mijn antwoord, alvast bedankt voor dat !

Heel veel materialen heb ik inmiddels geprobeerd, van verschillende merken zoals meguiars, poorboys, chemical guys, monello, auto finesse, dodo,
maar de dap900 gaf mij nooit het PERFECTE resultaat dat ik wou, mijn excuus, maar met dit soort dingen kan ik mij aan een minimaal krasje al ergeren als ik hem er niet uit krijg ]-0
ik heb zelfs een countrylake cutting pad op de DAP900 weten te verbranden zelfs de backingplate was gesmolten! AI ! maar zo werd ik weer een ervaring rijker,
vallen en opstaan,

Het blijft me interesseren, en verveeld me nooit, tot in de late uurtjes in de garage bezig met oefenen proberen etc,
maar toch die kleine krasjes blijft me ergeren, ik had hier al meerdere malen gelezen dat het heftige werk toch aan een rotary machine overgelaten word, maar hoe verder ik me verdiep hoe meer het me afschrok, al die gevaren, en de bevestiging dat zonder enige ervaring hiermee beginnen een no-go is.

na weken verdiepen en WEER al die filmpjes de ''stoute'' schoenen aangetrokken en een rotary gekocht.
de keuze voor de Flex PE14-2 150 was niet zo moeilijk, al die positive reacties, dit moet de klus klaren !
de Blauwe Seat Ibiza van vrouwlief moest dit maar overleven wat er ook gebeurd:roll
meteen een 5'' backing plate erop en een Wolletje van 5'' met meguiars 105 op het paneel.

Maar ho-stop dit is wel ff wat anders dan een ''DAPje'' de 105 compound wil de Flex alle kanten opsturen, en stuitert over de lak.
te weinig toeren? standje omhoog, ja dat gaat beter! op deze manier probeer ik maar te spelen om hier toch handig in te worden.

Hier stopt ongeveer mijn verhaal, want het ibiza ''project'' was gisteren, verschillende pads en pasta's op verschillen toeren word toch iets waar ik mij in moet verdiepen,
een cursus volgen is iets wat snel in mijn agenda moet komen, dit lijkt mij absoluut niet verkeerd, want het wiel opnieuw uitvinden is hoe dan ook niet handig zegt mijn gevoel,
gelukkig is er nog niks mis gegaan, en zijn de resultaten verweg 100% geweldig, de motorkap die niet om aan te zien was, is gewoon alsof de auto nog in de spuitcabine staat uit te harden,
YES zo moet het zijn! maar het heeft wel heel veel zweten gekost, want door ( ik denk ) verkeerde toerentallen en verkeerde bewegingen heb ik ook vreemd genoeg machtig veel hologrammen met de Flex veroorzaakt met dezelfde pasta (105) en Wolletje.

Nabewerking heb ik gedaan met een Blauwe Hexlogic en Monello rafinni finale.

een aantal ingebakken vogelpoepjes inmiddels ook gewetsand met korrel 2000 padje, eerste met de hand, en daarna zelfs de halve motorkap gewetsand ( SHOCKING !, dit komt nooit meer goed ) behandeld met weer het zelfde wolletje en de M105 gaf een 100% verbluffend kras en hologram resultaat, WOW !

Ik hoop dat ik een leuk, en goede indruk heb gegeven over mijn ervaringen en kennis die ik nu heb, en samen nog VEEL MEER te weten te komen!

Als bijlage stuur ik enkele middelen waar ik tot heden mee werk, en een aantal foto's van de Ibiza die eraan moest geloven:-D

Dank !
conv_1715.jpg

conv_1716.jpg

conv_1717.jpg

conv_1718.jpg

conv_1719.jpg



IMG_7022.jpg

IMG_7023.jpg
conv_1720.jpg
 

Bijlagen

  • conv_1717.jpg
    conv_1717.jpg
    95 KB · Weergaven: 80
Mooi verhaal en de Seat ziet er goed uit na de foto,s van de swirls, jammer genoeg kon ik in mijn tijd als chef werkplaats nooit is een 2e hands auto zo mooi krijgen, maar ja de baas boven me zou dit ook nooit hebben toe gelaten, spuiten was goedkoper. Dat is het voordeel als je zelf de tijd en de wil er toe heb.
 
Welkom op het forum Coen.

Een hele introductie waarvan ik graag op een aantal zaken wil reageren :

Coen0s;n419623 zei:
na een aantal weken in bezit te zijn van de Volvo een DAP900 aangeschaft met wat Chemical Guys flesjes (V34/V36)
met een Orange cutting pad en een White polish pad(Lake country),

Heel veel materialen heb ik inmiddels geprobeerd, van verschillende merken zoals meguiars, poorboys, chemical guys, monello, auto finesse, dodo,
maar de dap900 gaf mij nooit het PERFECTE resultaat dat ik wou,
Als je naar de show off's kijkt dan zul je zien dat dit type Volvo enorm harde lak heeft en dat veel personen pas met een Rotary en een wolletje de swirls eruit kunnen halen.
Dat een DAP900 daar niet toereikend voor is had je van te voren al kunnen bedenken. Heeft niks met de DAP te maken maar met het verschil in techniek tussen een DA en een roterende machine.
Daarnaast staat de V serie van Chemical guys nou ook niet echt bekend om zijn mega corrigerende werking. 1-1 geeft in dit geval 0 als resultaat en dat geef je zelf ook al aan.


Coen0s;n419623 zei:
ik heb zelfs een countrylake cutting pad op de DAP900 weten te verbranden zelfs de backingplate was gesmolten! AI ! maar zo werd ik weer een ervaring rijker,
Heeft allemaal met de juiste techniek te maken - of eigenlijk het gebrek ervan. Dat je een pad weet te verbranden en zelfs de backingplate zo heet maakt geeft aan dat je de machine verkeerd toepast. Ik heb zowel de DAP900 V2 & V3 direct na de introductie gekocht. Met de V2 heb ik al zeker 70 auto's behandeld en die heeft ruim 500 draaiuren gemaakt. Machine loopt nog steeds als een naaimachine en ook de backingplate ziet er als nieuw uit.
Daarbij gebruik ik ook nog regelmatig LC pads die ik ergens in 2010 heb gekocht en gebruikt op een merkloze DA en de DAP500.


Coen0s;n419623 zei:
meteen een 5'' backing plate erop en een Wolletje van 5'' met meguiars 105 op het paneel.
Geen test-spot gemaakt ? Dus vanuit het niets op de blinde gok een wolletje op een roterende machine geplakt, daar een compound op gesmeerd en domweg begonnen ?


Coen0s;n419623 zei:
de 105 compound wil de Flex alle kanten opsturen, en stuitert over de lak.te weinig toeren? standje omhoog, ja dat gaat beter!
Met de Rotary hetzelfde verhaal : natuurlijk stuitert de machine meer met een compound erop dan met een finshing polish maar de truc is dat je weet hoe je daarop in moet spelen om dat tot een minimum te beperken.
 
welkom op het forum
je hebt mooi spul om mee te werken zoals de poetsmachines
heb ik zelf niet maar voor de rest ziet er goed uit
 
Dank voor de eerste reactie's.

Juffer1;n419680 zei:
Geen test-spot gemaakt ? Dus vanuit het niets op de blinde gok een wolletje op een roterende machine geplakt, daar een compound op gesmeerd en domweg begonnen ?

Ik moet zeggen dat ik daarin nog geen ervaring heb, de lak op de ibiza was erg vervuild en zat vol swirls en krassen, mijn gedachte zei me dat ik met heftig gereedschap aan moest komen,
het meten van de dikte van de lak en evalueren van de krassen welke bepaald welke pad / polish gebruikt moet worden is iets wat ik nog niet goed genoeg kan inschatten.

ik heb de compound op de lak gesmeerd in een penseel lange streep vervolgens de wollen pad op ''10uur'' erin laten lopen op 400 toeren, daarna op 600 toeren het paneel in gewerkt, even gewacht en op 1200 toeren langzaam overlappende baantjes getrokken,later heb ik dit proces herhaald maar dan op 1500 toeren.

het mooiste zou zijn als iemand me hier is eens in kan assisteren,

het verbranden van de pad is al een tijdje terug gebeurd, te veel druk op een slechte warmteafgevende pad, en een kwaaie kop, resulteerde in de verbranding.

wellicht het je enige tips voor mij als leek met de rotary?

ik moet daarbij ook zeggen dat ik mijn meeste ervaring op doe in mijn eigen auto's en daardoor denk ik niet goed kan inschatten welk materiaal met welke technieken de klus kan klaren.