• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hallo Carcleaners

Saabje

Detailing rookie
25 apr 2023
2
15
Sinds een paar jaar in bezit van een eigen auto. Nooit echt iets gegeven om auto's, omdat ze allemaal lease waren. Totdat ik twee jaar geleden deze zelf kocht: Een leuke zoveelste "handse" auto uit 2001. Een Saab 95 Aero. Sinds een jaar klus ik er zelf aan en laat moeilijke zaken over aan de Saab specialist.
Sinds vorige week lid van een Auto Service club waar de auto op de brug kan zodat ik ook zelf eronder kan, en vooral veilig kan klussen.
Lid van het saab forum maar daar zit niet echt de kennis mbt schoonmaken/houden en polijsten. Dus nu hier lid geworden.

Een heerlijke auto waar ik steeds meer plezier van krijg. Vind het een leuke hobby worden. Dat doe ik met vallen en opstaan want ik ben geen auto kenner/klusser. Ik doe alles met info van het internet en volg de stappen dan zelf. Dat lukt aardig. Maar heb eergisteren een vervelend dingetje gedaan waar ik jullie op wil uitvragen wat te doen.
In het kort, ik heb mijn auto voor het eerst gespoten, na volledig kaal geschuurd en roestbehandeld deur deel. Eind resultaat was heel goed. Strak, glad en mooi. Gewoon met hand spuitbus. Primer / Autolak metalic / 2k Glaslak.

Na drie dagen heb ik, volgens de YT guide, commandant 3 erop gedaan om de overgang van nieuwe lak op de oude lak mooi te maken. Ik kreeg er direct enorme bijtplekken in. deur en flank van de auto vernaggeld.

Te vroeg? Verkeerd polijst middel? Ik polijst met zo'n DAP machine, niet de duurste maar doet zn werk. Ook niet te heet en te hard gepolijst. Heb heel rustig aan gedaan, de pasta zelf deed het meeste bijtwerk in mijn lak.
Ik heb nu alles wetsanded met p1000 en ga nog na schuren met 2000 en afwerken met 3000 en dacht dan te polijsten tot een mooi glansrijk deurtje.

of zeggen jullie, spuit alles maar over met de kleur autolak en daarna wederom de 2k blanke lak en wacht 2 maanden met polijsten?

hg, Saabje

ps.
zie foto's. Heb vanmorgen nog een keer wat nageschuurd, zag dat er nog wat bijplekken inzaten.
 

Bijlagen

  • IMG_20230423_113411[1].jpg
    IMG_20230423_113411[1].jpg
    174,1 KB · Weergaven: 106
  • IMG_20230425_103429[1].jpg
    IMG_20230425_103429[1].jpg
    195,3 KB · Weergaven: 106
  • Leuk
Reactions: schaef
Welkom op het forum. :D

Voor dit soort dingen zou je eigenlijk een, no pun intended, ''spuit-forum' o.i.d. moeten benaderen. Er zijn wel wat forumleden die hier meer van weten, zoals @AndyVR , @RedCat

Ik weet er niet het fijne van, zeker niet omdat ik niet precies weet hoe alles is gedaan, maar dingen die opvallen;

- Commandant 4 wordt al beschouwd als 'vloeibaar schuurpapier' of 'zand in een pasta'.
- De lak lijkt mij nog aardig vers voor grove producten.
- Glaslak? (Hoogglans 2k blanke lak? of letterlijk een glaslak?)
- De manier waarop de vlekken eruit zien, lijkt het alsof de lak meteen is beschadigd toen het in aanraking kwam met Commandant?
- Het schuurbeeld lijkt ook een zooitje?
- Beginnen met p1000 is vrij grof, dan meteen naar p2000 is een te grote stap.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Hoeveel tijd zat er tussen het spuiten en polijsten? Als je dat kort op het spuiten hebt gedaan is de lak nog te zwak en zou kunnen verklaren waarom het reageerde.

Verder zijn de schuurstappen inderdaad te groot zoals aangegeven, los van je bijtplekken. Maximaal opschalen in stappen van +50%; 1000-1500-2000-3000 bijvoorbeeld.

1000 en 1500 is toch wel erg grof voor het afvlakken van gespoten lak, maar goed ik kan niet oordelen vanaf de bank. Liever 2000-2500-3000 want het goed wegwerken van 1000 grit is in mijn ogen toch wel een kunstje.

Voor commandant zijn ook betere middelen en een goed geschuurde lak heeft niet veel nodig. Beter een finish of medium polish gebruiken. Zeker wanneer je 3000 grit een goed resultaat op heeft geleverd.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Commandant 3 is erg grof, dat is zeker niet bedoelt om verfijnd te polijsten.
Als je ergens "uitspuit" zoals dat genoemd wordt, kan je best NIET polijsten erna omdat je zo de blanke laklaag terug afneemt en met een zichtbare rand blijft zitten.
Let daarnaast ook op dat er zeker voldoende hechting is daar waar je stopt met spuiten, dus aan de overgang.
In de praktijk wordt dit laatste stukje (20-30 cm) met een P2000-3000 mat gezet en wordt er naast deze zone gepolijst met een erg fijne polijspasta om een zo proper mogelijke ondergrond te krijgen. Na het spuiten van de laatste laag blanke lak, wordt er met een spot blender (ook een spuitbus) over het overgang stukje gegaan, dit om de overgang te doen "samenvloeien".

Als het met pistool wordt gespoten en het is goed gespoten dan is het polijsten van de overgang zelfs niet nodig gezien de overgang quasi onzichtbaar is. Is er toch een lichte overgang zichtbaar, dan wordt hier soms wel eens over gepolijst (met een fijne polijstpasta!) maar de kans op falen is erg groot dus ik zeg liever van het niet te doen, zeker met spuitbus gespoten delen! Mocht dit toch nodig zijn, zorg dat de polijstpad NIET IN de verse blanke lak draait maar weg ervan, houdt de polijstmachine dus een beetje schuin.
Ook is het erg belangrijk dat de lak voldoende heeft kunnen uitharden voor je hier met een polijstmachine over heengaat.

Starten met P1000 is inderdaad heel grof zoals hierboven ook al werd aangegeven. De overgangen in schuurkorrel dienen ook met minder grote sprongen gedaan te worden, zeker als je weinig ervaring hebt en niet de nodige apparatuur en dus met de hand gaat schuren. Start bv. eerder met een P2000 en kijk wat dit geeft, je kan altijd wat grover gaan mocht je onvoldoende weghalen.

Uiteindelijk blijft het moeilijk om jou correct verder te helpen gezien nog niet alle nodige info is gegeven.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RedCat
Bedankt voor jullie reacties, ik ga denk toch nog een keer overspuiten en alles maar weer goed afplakken. Dan ga ik maar eens goed inlezen over polijsten na autospuiten. Dit forum zit wel veel leuke kennis over detailing, ga dat ook maar eens doorspitten.

thanks all.
 
Commandant is naast scherp qua korrel ook heel chemisch, dat kan ook effecten geven.
Verf / lak uit een spuitbus is niet altijd heel hard, juist zachter en dus gevoelig voor zwaarder polijsten en intrekken van product.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cordoba
Ik heb inderdaad ook al eens eerder gezien dat spuitbuslak erg zacht is (of kan zijn) waardoor zelfs met een echt licht polijstmiddel je de lak al mishandelt.
DAP is niet verkeerd, maar wel verkeerd polijstmiddel en mogelijk ook een pad met teveel cutting.
 
Leuk, een mede Saabrijder hier :) Welkom!
Op het Saabforum zit ook best wel kennis van detailen maar je zit hier inderdaad daarvoor wel op de juiste plek.
Zo'n 9-5 Aero is een fijne wagen en dat midnight blue een van de mooiste lakken van Saab om te detailen dus ik wens je alvast heel veel plezier.