• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handmatig polijsten wat nodig?

KennyC

Detailing trainee
6 jul 2012
37
37
Ik wil mijn lak van mijn 190D uit 1991 polijsten. Helaas als student heb ik niet voldoende budget over voor een DAP en de hele bende die daar bij gekocht moet worden....
Dus dan maar met de hand , zal wel tijd kosten maar die heb ik.
Mijn lak verkeerd in een redelijke staat voor zo oud te zijn. Op de koffer zijn er enkele krasjes die "zwaarder" zijn dan de rest.
Al de rest van de lak vertoont gewoon swirls.
Wat heb ik nodig? En liefst wat budget vriendelijk...
Alvast bedankt.
 
waar je aardig ver mee zou kunnen komen is bijv. Het 3-stappen plan van meguiars en een paar hand pads en microvezel doeken.
Als je met de hand aan de gang gaat is dit een leuk begin. Maar die krassen zul je zeker met de hand niet weg krijgen.
 
Dit dan?
https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Brilliant_Solutions_Paint_Restoration_Kit_G3300_101956
 
Ik zou de Mequiars laten voor wat het is en voor de Mezzo & InIzio kiezen.

De MB lakken zijn best hard. Met PB's ga je daar handmatig niks aan doen dus die vallen al af.
Monello is veel meer afgestemd op hardere lakken, denk dat je daar uiteindelijk meer mee gaat bereiken dan de Mequiars.
 
Maar wat heb ik dan nodig?
- handpad
- polijstmiddel
Ik ben (nog) een beginnend detailer dus heb geen flauw idee wat ik nodig heb...
Bedankt.
 
Het lastige is dat je van te voren niet kan inschatten hoe hard je lak is en zonder foto's is het voor ons niet in te schatten hoe zwaar de schade's zullen zijn.
Ik heb wel enige ervaring met Mequiars polijstmiddelen (consumenten lijn) en Monello polijstmiddelen icm Mercedes lakken.
Daaruit durf ik wel te concluderen dat je met Monello beter uit de voeten zal kunnen.

Wat je zeker nodig hebt is een handpad, zelf zou ik voor een oranje en een witte kiezen omdat je nog niet weet hoe hard de lak zal zijn.
Zelfde geld voor het polijstmiddel. Er is een kans dat je met Mezzo prima uit de voeten kan, als ik echter naar het oudjaar van je auto kijk dan kan het ook maar zo zijn dat je de Inizio ook nodig hebt.

Eigenlijk zou je vooraf nog moeten Clayen om met een zo schoon mogelijk oppervlakte te kunnen beginnen (ga er vanuit dat je dan al wel hebt gewassen).
Vervolgens begin je met de witte pad icm de mezzo een stukje te polijsten. iIs het resultaat dan nog niet naar wens dan kun je of deze stap nog een keer herhalen of een stapje zwaarder gaan.

Van licht naar zwaar :
Wit met Mezzo
Oranje en Mezzo
Witte en Inizio
Oranje en Inzio.

Niet vergeten af te bouwen van zwaar naar licht.

Na het Clayen (en zeker na het polijsten) ben je alle bescherming kwijt. Je moet daarna dus altijd een beschermlaag aanbrengen (wax of sealant).
 
Ik heb eens gekeken, zou zo een "kit" van meg's niet 'beter' zijn? Daar heb ik precies meer waar voor mn geld
nu heb ik bij monello voor 50€ :
2 pads en 2 fleskes polijstmiddel , bij meg's zit er in het pakket:
Meguiar’s Gold Class Car Wash Shampoo (473ml.)
Meguiar’s Smooth Surface Clay Bar (25g.)
Meguiar’s Quik Detailer (250ml.)
Meguiar’s Ultimate Compound (295ml.)
Meguiar’s Soft Foam Applicator Pad (2x)
Meguiar’s Supreme Shine Microfiber Towel (2x)
Meguiar’s Gold Class Carnauba Plus (177ml.)
lijkt mij toch iets meer "value for money".
Het kan dus wel zijn dat ik meerdere (hand) "hits" moet doen om dezelfde lakcorrectie te bekomen maar dat heb ik er dan wel voor over...
 
Die compound van Mequiars is net zo "zwaar" als de Monello finale. En die finale is nog lichter als de mezzo.
Persoonlijk ben ik bang dat je het daar niet mee gaat redden. Als je zeker wil zijn dan kan je ook eens kijken of er een mede detailer bij jou in de buurt woont die een hitje wil doen op bijv. je kofferbak oid.

Wat heb je nu aan "poetsspullen" ?
 
ehm , een beetje spullen uit de action (was toch niet voor mijn auto :p maar staan hier nog gewoon)
- textiel cleaner
- wax
- cockpit spray
en dan nog gewoon ruitenreiniger en een hoop microvezel doeken uit action (van die blauwe met gele rand, voor het interieur)
 
Heb met die Meguiar's dingen ook niet een te beste ervaring. Begin een beetje een TellSell gevoel te krijgen bij sommige Meguair's producten...
 
Als ik jou was zou ik deze eens doorlezen: https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx
 
Dit moet je niet als kritiek gaan opvatten maar als advies.

Ik zou eerst eens beginnen met een goede washandschoen, goede droogdoek en een goede shampoo (2 emmers zijn vast wel ergens te vinden).
Waarom zeg ik dat : stel je hebt je MB straks weer helemaal strak, dan zou het ook leuk zijn als je daar langer dan 1 wasbeurt van kan genieten toch ?

Nu kan je al je tijd, energie (en geld) wel in het het polijsten steken, maar beschermen en voorkomen van nieuwe swirls zijn zeker zo belangrijk.
Ik zou je willen adviseren om iemand te zoeken die nu al Monello gebruikt en waarbij je een stukje kan proberen. Op die manier weet je al redelijk goed of (want dat is bij handmatig nog maar zeer de vraag) je de lak strak krijgt en met welke middelen.
 
Wel, ik was al met een washandschoen (wel die uit de action maar beter als niks , is ook microvezel ;) )
2 emmers gebruikte ik altijd al
1 met shampoo en 1 voor te spoelen.
 
Begrijpelijk. Heb nog één en ander maar dat zijn staaltjes gebruik ik bijna niks van behalve de "plastic vernieuwer" (trims)
 
Als ik denk aan jouw budget, dan zou ik kiezen voor Monello mezzo met orange light cutting pad van Monello. Daarna de Autoglym Super Resin Polish (licht chemische polish met glaze) Daarna een waxje eroverheen (bijv. collinite 845), mag ook na een maand, want dit is ongeveer de standtijd van de Super Resin Polish met dit weer. Zo haal je een maximaal resultaat met een klein budget. Raad ik nog aan te investeren in een goede shampoo (dodo juice born to be mild of Poorboys super slick & suds) en washandschoen (bijv. Monello). En klei met detailspray of als dat te duur is, minimaal C pro iron x cleaner. Anders zal de Autoglym SRP slecht hechten en de wax ook.
Zie mijn showoff voor het resultaat van 1 laag Autoglym SRP en 1 Laag Collinite 845. https://forum.Carclean.com/threads/speeddetail-alfa-romeo-156-2-0-ts-sedan.10924/ Ben zelf ook een beginner met detailen en je haalt hier best leuk resultaat mee (doe alles handmatig). Heb zelf redelijk wat fouten ontdekt bij mezelf met bijv de trim dressing. Komt er nog bij dat ik geen polish heb op dit moment. Dit zal bij de volgende bestelling komen. Veel succes!
 
Ik zou kiezen voor:
- Poor Boys sample kit #6
- Kleikit van Mothers
- Monello Raffino mezzo
- en een aantal handpads, waaronder de oranje handpad omdat je wel een goede cutting factor nodig hebt en natuurlijk niet vergeten om de kale kunststofdelen af te plakken met de goede tape.

Op advies van Dibbuz zo vorig jaar ook aan mijn oude Fabia begonnen (met een lak die zeker zo hard is als van MB), en behoorlijk wat swirls weggehaald. Overigens wel de werkzaamheden over 3 dagen gespreid.

Na wassen met de PB shampo uit de sample kit, kleien met de Mothers set met bijbehorende spray, met de oranje pad polijsten met Raffino Mezzo, daarna met een zachtere pad met de Polish uit de PB kit, de lak voeden met Black Hole uit de kit, en vervolgens sealen met PB Ex-P.

Een vrij makkelijk reeks te hanteren producten, en voor een zeer beperkt budget.