• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handmatig polijsten wat nodig?

Ik denk dat er wat misverstanden zijn omtrent de producten van Meguiars. Ik ben geen fanboy van Meguiars en vind dat ze van de concurrentie wel wat kunnen leren als het gaat om prijskwaliteit. Maar de starterskit die je opnoemt lijkt me vrij redelijk, mede doordat Ultimate Compound (=UC) een goed polijstmiddel is. De stelling dat deze qua cut op hetzelfde niveau zit als Finale is onjuist.

Bij deze de polijstmiddelen van Megs op een rijtje, met links het sterkst, rechts het fijnst:

SMATaggressivenessOrder.jpg


Monello Mezzo is qua "cut" te vergelijken met Megs ScratchX2.0. UC heeft meer cut als ScratchX2.0, maar is nog niet zo aggressief als Meguiar's M105 (of vergelijkbaar: Monello Inizio Forza). Ultimate Compound is een goede polish om met de hand mee te polijsten. Sterker nog, op hardere lakken krijg je met de hand makkelijker resultaten met UC dan met Mezzo. (Voor een uitgebreider overzicht: http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?33287-Comparative-Abrasive-Chart )

Maar goed, "makkelijker" is natuurlijk niet echt het goede woord. Want op een harde lak swirls proberen weg te halen met de hand.... nou.. bereid je maar vast voor want het kan best zijn dat:
a) het je helaas niet gaat lukken. Soms wordt je teleurgesteld door het lichaam dat helaas niet zoveel beweging kan creeëren als een machine. Shit happens.
b) het je wel gaat lukken, maar dat je per paneel een uur, hoogstwaarschijnlijk zelfs langer aan het boenen bent. Ik heb ooit mijn oude auto, een Starletje met middelharde lak, handmatig gepolijst om swirls weg te halen. Na vier uren boenen, boenen en nog eens boenen was ik moe, kapot en nog niet klaar. Afzien dus.

Verder kan ik de oranje cutting handpad aanraden bij het gebruik van Mezzo of sterkere polijstmiddelen. En natuurlijk het advies om vanaf stap 1 te beginnen en alle stappen daarna ook te doen, voordat je met polijsten/cleanen begint:
1. Wassen
2. Kleien
3. Cleanen / Polijsten
(4. Glazen)
5. Beschermen (met sealant of wax).

De lijst van Cordoba hierboven lijkt me een fijne kit.
 
KennyC;310056 zei:
Dendermonde , Oost Vlaanderen

Dat is toch wel wat verder hiervandaan als gedacht, maar als je weinig resultaat behaalt kom je maar langs.

@GMToyota: Volgens mij is het zo dat de UC grover is dan de Inizio. Ik kreeg met de UC meer correctie op een harde lak...
 
Juffer1;310022 zei:
Die compound van Meguiar's is net zo "zwaar" als de Monello finale. En die finale is nog lichter als de mezzo.
Yeah right ... UC is zowat vloeibaar schuren. :p

Volvo480Turbo;310069 zei:
Volgens mij is het zo dat de UC grover is dan de Inizio. Ik kreeg met de UC meer correctie op een harde lak...
Dat kan wel kloppen dat je met UC meer correctie krijgt.

UC kun je niet vergelijken met welke Monello dan ook.
Dit omdat de Monello een zogenaamd diminishing abrasives produkt is. De 'schuurkorrel' breekt zichtzelf af naarmate hij verder verwerkt wordt, tot hij uitgewerkt is.
UC moet je doorverwerken tot de swirls en/of krassen weg zijn. Het breekt niet af.
 
Correct, de Ultimate Compound/M105 heeft de SMAT technology (Super Micro Abrasives Technology).

Het product is bedoeld voor (zwaar) verwaarloosde lakken, als je alleen swirls en wat lichte krasjes hebt dan is dit niet jouw product.
Dus als je geen roze auto hebt die ooit rood was of de lak is niet zwaar verwaarloost dan kan je beter naar iets anders kijken.

Het staat ook op de verpakking:
"Restores color/clarity to abused & neglected finishes".

Voor swirls werkt Monello Mezzo gewoon beter dan Ultimate Compound
 
...Voor swirls werkt Monello Mezzo gewoon beter dan Ultimate Compound
Indien je handmatig werkt ben ik het niet met deze stelling eens. Handmatig vind ik UC soms fijner werken dan Mezzo, ik hoef minder lang door te werken voor dezelfde mate van correctie en door op het einde minder druk met de handpad te zetten krijg ik een vergelijkbare finish. Dit alles is uiteraard afhankelijk van de lak eigenschappen, dus voordat je stapt naar UC: Natuurlijk altijd eerst "testspotten" en met een lichte combo beginnen.
 
Dan zou ik voor de koffer (iets zwaardere krassen , maar als het regent of ik was de auto zijn deze weg) de ultimate compound moeten hebben. Bovendien heeft iemand die ik ken die Meg's kit ook gebruikt op zijn MB uit dezelfde periode en die heeft wel redelijk wat correctie behaald zegt hij zelf. Mja, ik denk dat ik na nieuwjaar (nieuwjaarsgeld :p ) dat pakket maar eens bestel van meg's.
 
Ik ben ook begonnen met detailen met de Meguiars Paint Restoration Kit. Is een fijn beginnerssetje. Alleen denk ik dat je met UC en een handpad weinig resultaat krijgt, of je moet echt flink door boenen. Kreeg zelf ook weinig resultaat, totdat er een DAP kwam :heart_eyes:
Maar we zullen het zien, je moet ergens beginnen ;)
 
GMToyota;310094 zei:
Indien je handmatig werkt ben ik het niet met deze stelling eens. Handmatig vind ik UC soms fijner werken dan Mezzo, ik hoef minder lang door te werken voor dezelfde mate van correctie en door op het einde minder druk met de handpad te zetten krijg ik een vergelijkbare finish. Dit alles is uiteraard afhankelijk van de lak eigenschappen, dus voordat je stapt naar UC: Natuurlijk altijd eerst "testspotten" en met een lichte combo beginnen.
Dan zijn we het oneens op dat punt , geeft niks.

Mijn ervaring is tot nu toe dat Mezzo juist meer resultaat boekt w.b.t. swirl verwijdering dan UC of het nu harde of zachte lak is.
UC doet het dan weer beter op diepere krasjes zoals bij handvaten en bij sterker verwering.

Demonstreer de producten toch wel redelijk vaak mag ik wel zeggen en tot nu toe altijd in het voordeel van Mezzo.
 
Zou dat misschien kunnen komen doordat de Mezzo een afbrekende korrel heeft. Waardoor je weet wanneer je product is uitgewerkt? De Meguiars UC blijft doorwerken, ik zou me kunnen voorstellen dat er zijn die te vroeg stoppen. Of zijn daar andere redenen voor Dibbuz?
 
In theorie blijft UC doorwerken, maar de oliën in UC drogen op gegeven moment op tijdens het polijsten. Dit is voor velen een indicatie van een "afgeronde hit". Sommigen sprayen nog even wat detailerspray erbij om toch nog door te kunnen gaan met de niet-afgebroken korrels.

Mijn poging tot theorie: "Mezzo heeft een andere verdeling van het aantal korrels per druppel en een ander formaat korrels, wat het effectiever maakt dan UC" Of andersom.. :p
 
De korrels is de Mezzo zijn rond en keramisch. Daardoor werken ze effectiever (vooral op hardere lakken) en ze werken mooier af.
Mezzo wordt mooi transparant en daardoor weet je dat de korrel is afgebroken.
Ultimate compound zou een zwaarder middel moeten zijn (vandaar ook compound) en daardoor meer bedoeld voor diepere krasjes en zware verwering.

Misschien dat de SMAT beter werkt op Amerikaanse lakken dan de Europese lakken maar uit de vele demonstraties komt gewoon naar voren dat UC tegenvalt in het bestrijden van swirls.
UC zou niet af moeten breken dus de finish zou het zelfde moeten zijn, je moet juist stoppen als het lakdefect weg is (volgens Meguiar's zelf) en niet als het product is afgebroken/opgedroogd.
 
Je geeft aan nog niet heel veel ervaring te hebben. Dan is Meguiars een prima merk om mee te beginnen. Ultimate Compound is een wat zwaarder middel, maar volledig hufter proof. Zelf vind ik het niet het meest prettige spul om mee te werken, zeker niet met de hand.

Wat een goed alternatief is (en budget vriendelijk) is Gtechniq. Voor het polijsten neem je de P1. Gtechniq is online te bestellen.
Het mooie aan Gtechniq is, dat het zich gedraagt afhankelijk van de gekozen pad. De pad bepaalt in welke mate je aan het polijsten dan wel aan het afwerken bent.
Mijn ervaring is, dat het erg prettig is om mee te werken. Het is zuinig in gebruik, makkelijk uit te poetsen en het geeft een goed resultaat.

Je geeft aan dat je geen budget hebt voor een DAP. Mocht je nog een excenter in de schuur hebben liggen...die kun je ook gebruiken. Moet ie wel een variabel toerental hebben. In de basis werkt een excenter namelijk hetzelfde als een DAP.

Indien je lekker met de hand aan de slag wil gaan, kijk dan naar de verschillende pads op Carclean.com en ga zeker voor de gtechniq.
Probeer gewoon verschillende spullen en merken uit. Blijf in het begin vooral bij de consumentenproducten, die zijn over het algemeen hufter proof.
Je krijgt vanzelf meer ervaring en lef. En probeer gewoon het een en ander uit op de auto van je buurman. Gaat het mis, dan is niet je eigen auto beschadigd...grapje.
 
P1 budgetvriendelijk? Het is anders een heel stuk duurder dan gelijkwaardige polijstmiddelen.

De P1 is hier getest, maar stak niet boven de rest uit, presteerde juist net niet goed genoeg om indruk te wekken.
 
Nog geen 15 euro voor 100 ml...met het voordeel dat je alleen P1 nodig hebt in combinatie met verschillende pads.
Dat vind ik persoonlijk echt niet duur.

Het klopt dat er andere middelen te koop zijn die een beter resultaat bieden. Maar dan ga je al vrij snel naar het profi spul, met de noodzaak om na te behandelen.
Dan ben je onder aan de streep duurder uit. De beste man heeft weinig ervaring en doet het met de hand. Dan zou ik het echt bij de wat mildere middelen houden.
P1 is bijzonder goed te verwerken met de hand.

Ik lees ook dat de Monello Raffini lijn wordt geadviseerd. Echt goed spul, maar niet voor iemand met weinig ervaring.
 
Niet veel ervaring, dan zou ik de tip van Dibbuz eerder oppakken, al was het alleen al maar omdat Meg's over algemeen niet de goedkoopste is met vele producten ( hele reden en blabla slaan we over )
Tevens is Monello bij de nr1 detailingwinkel ( on- en offline ) te verkrijgen ;)
Handmatig is zeer goed resultaat te boeken, zou alleen in delen doen daar anders je armen en schouders er vanaf gaan vallen ( best pittig ( maar nogmaals wel te doen ))
Excenter kan, maar schroef 'm in hemelsnaam wel volledig uit elkaar en blaas ', 85x door met een kompressor .... beetje sneu als de houtsnippers e.d. op je lak komen ;)
 
Brinkiebrink;310142 zei:
Nog geen 15 euro voor 100 ml...met het voordeel dat je alleen P1 nodig hebt in combinatie met verschillende pads.
Dat vind ik persoonlijk echt niet duur.
Per ml is het anders aardig prijzig, ruim vier keer zo duur als Monello Mezzo.

Brinkiebrink;310142 zei:
Het klopt dat er andere middelen te koop zijn die een beter resultaat bieden. Maar dan ga je al vrij snel naar het profi spul, met de noodzaak om na te behandelen.
Dan ben je onder aan de streep duurder uit. De beste man heeft weinig ervaring en doet het met de hand. Dan zou ik het echt bij de wat mildere middelen houden.
P1 is bijzonder goed te verwerken met de hand.
Ik lees ook dat de Monello Raffini lijn wordt geadviseerd. Echt goed spul, maar niet voor iemand met weinig ervaring.
Snap totaal niet hoe je daar bij komt. Sta bijna elke week bij een beginner (iemand die alleen maar Turtle Wax en Valma kent) de Mezzo te adviseren en te demonstreren.
Als er iets hufterproof is dan is het Mezzo wel.

Met de hand haal je daarmee het mooiste resultaat en nabewerking is in 99% van de gevallen niet eens nodig zo goed finished dat product.
Juist P1 is een professioneel product. Bij de product omschrijving en tips vind je alleen maar tips voor roterend gebruik en dat is totaal niet wat de TS (topic starter) zoekt.
Nergens staat iets over handmatige verwerking.

Ik sta 1000% achter mijn advies: kleien, Mezzo op een duo pad met eerst de hardere kant en halverwege keren en met de zachte kant nawerken.
Daarna een wax naar keuze. Simpel, budget vriendelijk én voor met de hand een top resultaat.
Dit is geen advies van een paar auto's maar echt honderden demonstraties die ik gedaan heb in de afgelopen jaren.
 
Ik denk dat het (nog) niet voor nu zal zijn... Heb besloten eerst de auto technisch in orde te maken (heb namelijk bijna 200€ kosten allemaal 'kleine' prullen)
Wel ga ik iets doen aan de stank in het interieur... (arbre magique die er in hing :/ )