• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het grote pH waarde topic

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Naar aanleiding van een discussie in het Gyeon merktopic hier mijn pH test van Poorboys Bug Squash met lakmoespapiertjes.

Zoals besproken is het geen zeer nauwkeurige manier van meten doordat de kleuren zeer dicht tegen elkaar aan liggen. Wel erg goedkoop en wel goed om een idee van de zuurgraad te krijgen.

Ik heb drie tests gedaan, kraanwater (rechts) , Bug Squash puur (links) en volgens de voorgeschreven mengverhouding (1:3 waarvan drie delen water).

Lastig te zien op de foto's kleuren wijken iets af, maar als ik het zo zie is water 7, pure Bug Squash 12 en de verdunde Bug Squash ongeveer 10.

20180131_121312.jpg

20180131_121328.jpg

20180131_121319.jpg

20180131_121341.jpg
 
Laatst bewerkt:
Super! Ik heb bug squash ook gebruikt, en het werkt prima, alleen vond ik het vrij duur in gebruik als prewash.
 
Ik wil het zomers nog wel eens gebruiken voor de beestjes... eerst insprayen, dan foamen en als je het dan afspuit ben je van 98% van de beestjes af.

Zeer effectief, maar heb echt mijn twijfels hoe safe het is.
 
Ik denk dat het even safe is als de Autoglym TFR ;)

Zonder gekheid, dit is voor mij een bevestiging dat je voor goede reinigende kracht kennelijk een wat hogere pH-waarde van het product kan verwachten (iets wat we eigenlijk al wel wisten misschien).

Het is voor mij in elk geval geen reden om dergelijke producten te laten staan.
 
Safe zal het inderdaad niet zijn, in de zin van dat het de standtijd aan zal tasten met pH 10, maar ik had wel weer prima beading en sheeting na gebruik op een wax. Enkel opspuiten en na een minuut of vijf afspuiten met hogedrukreiniger.

Dat de standtijd dan minder wordt maakt me op een wax niet echt uit, boost het in de winter toch en in de zomer wax ik vaker!
 
Alles boven of beneden de PH7 is een nadenker: hoe en waarom gebruik je het middel !
Wil je kleine plekje gaan aanpakken dan pak je ook geen 11" heavy duty pad :)
Vind 'm als prewash teveel verbruiken, maar als insectenverwijderaar weer wel erg goed.
Maar goed dit geld voor alles op het vlak van detailing: gebruik je hersens eens een keer goed en je heb je antwoord al te pakken.
Terug naar het begin: super om dit daadwerkelijk eens goed te zien, waarvoor mega dank @350Z !
 
Ben ik met je eens, blijven nadenken en proberen wat voor jezelf goed werkt. Ben nu sowieso wel eens benieuwd naar hoe sterk sommige producten zijn! Ga denk ik in alles eens zo'n papiertje hangen.

Verder maak je van de grote fles Bug Squash bijna vier liter eindproduct. Ik gebruik zo'n 250 ml per keer dus kan er 16 keer de auto mee rond, aangezien ik niet elke week was kom ik dan uit op misschien 25 weken met één kleine auto (de Civic). Vind ik persoonlijk nog wel meevallen, maar ik ga wat TFR van @MeganeRS stelen en als dat hetzelfde werkt is dat natuurlijk vele malen goedkoper.

In ieder geval graag gedaan, als je nog meer dingen gemeten wilt hebben laat maar weten!
 
  • Leuk
Reactions: MeganeRS
Gerelateerd aan dit topic:

Waarom maken Gyeon en andere coatingmerken eigenlijk pH-neutrale foam en shampoo? Gyeon zegt zelf dat hun coatings tegen pH-waardes van tussen de 2-11 bestand zijn (en in mijn ervaring ook wel tegen hogere pH-waardes), dus waarom zou je dan geen foam of shampoo maken met een pH-waarde van bijvoorbeeld 9 of 10, ervan uitgaande dat producten met een hogere pH-waarde beter reinigen?

Wellicht omdat detailers erg gehecht zijn aan hun pH-neutrale producten?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Allereerst, wat is 'bestand tegen pH-waardes tussen x en y'? Betekent dat, dat je na één keer kortstondig gebruik van zo'n middel nog wat restanten coating op je lak hebt, of betekent het dat je een proefsample rustig een jaar in een oplossing met pH-waarde x of y kunt leggen en dat de coating dan nog volledig onaangetast is. Kortom 'bestand tegen' is ook een kwestie van definitie, hoewel fabrikanten/verkopers vaak wat anders suggereren.

Ik zal dit duidelijk maken met een praktijkvoorbeeld (eigen ervaring): in een schoonmaakstraat op een oude werkplek werd gebruik gemaakt van een automatische doseerinstallatie om de verschillende tanks/baden van de juiste concentratie schoonmaakmiddel te voorzien. De doseerinstallatie voegde geconcentreerd schoonmaakmiddel (pH-waardes tussen 11 en 12) toe aan onthardt water om de tanks te vullen. In de doseerinstallatie zitten kunsstofslangen, die slangen moesten elke 5 weken vernieuwd worden omdat na 6 weken de slangen poreus waren geworden door het geconcentreerde schoonmaakmiddel. Om even wat van die agressieve vloeistof door te laten stromen is zo'n slang prima geschikt, maar als daar 24/7 datzelfde middel in staat (of stroomt), dan is dus na ruim een maand die kunststofslang zo lek als een mandje.

pH-neutrale shampoo heeft trouwens ook voordelen op onderdelen als remschijven (komt toch altijd vocht op bij het wassen), metalen velgen enzovoort, dus het heeft echt wel nut, zelfs als de auto 'helemaal' in een coating staat.
 
Laatst bewerkt:
Coatings worden vaak bij een voorwas en afspuiten met HD al grotendeels schoon. Producten met hoge pH-waardes zijn niet nodig en zoals Cordoba aangeeft gaat het ook verder dan alleen het "wassen van".

Misschien zit er ook een verschil tussen een bepaalde "pH-tolerantie hebben" en "bestand zijn tegen".
 
een voorwas en afspuiten met HD al grotendeels schoon

Hoe schoon het wordt hangt wel af van welk product je als voorwas gebruikt. Ik heb redelijk wat getest en durf toch wel met zekerheid te zeggen dat een niet pH-neutrale prewash zoals Bugsquash beter schoonmaakt dan bijvoorbeeld Monello Artico Magico. Mijn voorkeur gaat uit naar het product dat het beste reinigt, mits het geen (al te) nadelige effecten heeft op de coating of andere delen van de auto. Die nadelige effecten moet ik nog ondervinden.

Producten met hoge pH-waardes zijn niet nodig

Wat de ene persoon nodig vindt, vindt de ander misschien niet nodig. Waar we het volgens mij wel over eens zijn is dat iedereen zo veel mogelijk vuil wilt verwijderen voor het daadwerkelijk aanraken van de auto, teneinde het risico op krassen en swirls te minimaliseren. Het lijkt dus vooral een afweging tussen 'het risico op waskrassen minimaliseren' en 'geen schade toebrengen aan de auto door producten te gebruiken die niet pH-neutraal zijn'. Vooralsnog ben ik geneigd om meer naar het eerste te neigen, omdat ik er (nog) niet van overtuigd ben dat niet-pH-neutrale producten daadwerkelijk slecht zijn voor de auto. Die rijdt ook regelmatig door de regen en sneeuw, waardoor wegvuil, olie, andere vloeistoffen en strooizout op de auto komen die volgens mij ook niet pH-neutraal zijn.

En ik ben misschien niet mega-ervaren, maar ik heb redelijk wat getest met verschillende coatings van Gyeon en Nanolex en in mijn ervaring geven die geen krimp als er producten met een pH-waarde van meer dan 11 worden gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik denk eerlijk gezegd dat je de ph tolerantie een beetje overschat.

Echt goed testen kan je het nooit, maar ik denk zeker dat hoge PH waardes nadelig zijn voor je coating.

En bij een goed gecoate auto is mijns inziens geen aggressive pre wash nodig.

Als ik mijn gecoate auto’s voorwas met de ph neutrale foam die in gebruik, blijven zelfs insecten kadavers niet zitten.

Na de TFR getest te hebben, blijft deze sowieso ver weg bij mijn gecoate auto’s.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
In mijn ervaring merk ik zeker verschil tussen een prewash met een neutraal product en een niet pH-neutraal product. Maar dat komt misschien ook doordat ik sommige auto's niet zo regelmatig was en ze enorm vies worden. Zo heb ik onze Saab in augustus 2016 gecoat met Si3D (~40.000 km geleden), en die heb ik in het afgelopen jaar misschien 3 of 4 keer gewassen. Met Kerst 2017 en toen pas weer in juli 2018 bijvoorbeeld, dus je kunt je voorstellen dat die dan niet meer zo fris is. Gebruik van TFR verwijderd dan toch echt een stuk meer vuil dan een foam als Artico Magico.

Heb je zelf de TFR wel eens gebruikt op gecoate auto's @Zluytr?
 
@Jansen

Ja ik heb deze gebruikt tot het moment dat ik wist wat de ph waarde was.

En nee je stript de coating niet in 1 of 2 keer, en een simpel persoon kan niet aantonen of dit de coating echt minder maakt, maar baten doet het zeker niet.

Al heb ik het gevoel dat zeker de Rim op mijn velgen sneller minder is geworden dan normaal het geval is. (Daar gebruikt ik de TFR het meeste voor)

Even ter referentie:

TFR:
2EF6E9AC-E7FC-4A52-B1C0-779C96511061.jpeg


De foam die ik gebruik:
0E5A8678-267B-4D8F-A893-3DB6F4D048F2.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en RoyR
En hoe vaak heb je het ongeveer gebruikt?

Het zal inderdaad niet na 1 of 2 keer de coating naar de klote helpen (want dat doet het zelfs bij een wax niet), maar ik ben er dus van overtuigd dat het echt lang niet zo slecht is als hier soms wordt aangenomen.

En er is maar 1 manier om daar achter te komen: Blijven testen!
 
Na de TFR getest te hebben, blijft deze sowieso ver weg bij mijn gecoate auto’s.
En nee je stript de coating niet in 1 of 2 keer, en een simpel persoon kan niet aantonen of dit de coating echt minder maakt

Hah, dan ben ik die niet-simpele :p Sonax - CC36 was na het gebruik hiervan misschien niet gestript, maar er bleef niks meer over van beading/sheeting. Vóór gebruik een bizarre hydrofobische eigenschappen die ik op menig andere coating nog niet zó heb gezien, maar ná het gebruik leek het alsof er totaal geen bescherming meer op zat.

OK, mijn contact met Sonax was ook niet heel goed omdat zij niet bepaald goede informatie konden geven, maar ondanks dat de coating mij goed beviel, heb ik wel het idee dat de CC36 niet kan tippen aan de Si3D en serie van Gyeon.
 
Ook jij kan dat niet bewijzen, hoogstens suggereren.

Misschien was de Sonax door iets anders verdwenen, of misschien niet goed aangebracht.

Alleen met een 50/50 onder de zelfde omstandigheden zou je het kunnen bewijzen.


En ja... je bent een simpele ;)
 
@Zluytr - Fair enough! :D

Maar ik hield een verslag bij omdat ik de CC36 aan het testen was, vandaar ook dat ik met Sonax contact had. Ik had vóór de TFR al wel vernomen dat de pH-waarde hoger was dan verwacht, maar wist niet dat het om en nabij de 14 lag. Mijn vraag aan Sonax was wat de pH-tolerantie was en het antwoord hierop was ''11''. Hier had ik niet veel aan en bij verder vragen geen reacties meer.

Dus... Dan maar gewoon testen. :p

Auto gewassen zoals gewoonlijk - Niks aan de hand.

Auto behandeld met TFR (Weet ineens niet meer welke verhouding, maar ik meen na contact te hebben gehad met Jansen heb ik 1:20 - 30 aangehouden)
Beading/Sheeting finaal kapoet. :D