• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

ik heb een aantal applicatoren geprobeerd, kwasten, mf-doeken, het blijft het voor mij toch allemaal net niet soepel werken voor mij gevoel.
het moet niet op het loopvlak, ook niet richting het loopvlak, anders wordt het een Gummi Glijbaan.
persoonlijk ben ik van mening dat dit echt wel mee valt.
mocht je gaan gleiden omdat het glad is van de gummi dan is het eerste wat er af slijt de gummi. waarna het er af gesleten is en je weer grip hebt.
ja het trekt er wel een beetje in, maar als je geen rondes van sub 10 min rijd op de nordschleife zou ik me daar echt geen zorgen om maken.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR en Ester
Ik gebruik gewoon een kwast om de bandendressing aan te brengen. (Gyeon - Tire)

De auto's die ik regelmatig bijhield, die hadden veelal vervelende wangen. Dan bedoel ik dat er lijntjes/structuren in het rubber zaten en foam-applicators en dergelijk niet alles lekker raakte of zelfs kapot gingen.

Heb nu al jaren dezelfde dezelfde varkenhaar-kwast in gebruik waarvan de haren iets korter zijn geknipt. (Stevigheid c.q. backbone van de kwast) ;)
Goh, nooit aan gedacht om dit 'gewoon' met een kwast te doen. Dank voor de tip!
Ik heb Gyeon Tire even opgezocht. Lijkt voor de banden duurzamer en betere bescherming te geven dan de Gummi.

...en zo gaat deze hobby dus maar door, en ben ik deze week begonnen met nadenken over een plek waar ik AL mijn detailing spullen beter kan opbergen dan in inmiddels uitpuilende opbergboxen naast de eettafel, plus een doos in de trapkast..
 
Cure breng ik op rubbers aan met een make-up pad (grote versie) ivm het afgeven
@RedCat bedoel je een groot wattenschijfje? Of echt een make-up pad die je meerdere keren kunt gebruiken, bijv een wasbare?

Ik ben aan het lezen over de Gyeon Cure. Lijkt mij veelzijdig te gebruiken spul, zoals ik het begrijp.
 
...en zo gaat deze hobby dus maar door, en ben ik deze week begonnen met nadenken over een plek waar ik AL mijn detailing spullen beter kan opbergen dan in inmiddels uitpuilende opbergboxen naast de eettafel, plus een doos in de trapkast..
Heel eerlijk gezegd denk ik dat dit een probleem is voor de meeste mensen aanwezig hier... :joy:
 
  • Grappig
Reacties: Zrobb
Banden dressing doe ik altijd tot op de rand van het loopvlak. Wat er op het loopvlak komt is met 1 kilometer rijden wel weer verdwenen.
Als je dit niet doet, en je gaat vervolgens rijden, dan zien andere mensen een band die half behandeld is als het ware. Geen gezicht...
Ik gebruik meestal een tire dressing applicator van alie. Dezelfde als de Meguiars variant. Alleen iets goedkoper. Dit bevalt mij tot nu toe goed.
 
@RoyR thanks! En inderdaad, het is anders geen gezicht. Als ik zie wat een verschil het geeft tussen het wel/niet behandelde deel van de band, dat valt echt op. Ik ga de volgende keer het nog wat beter aanbrengen.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Help...
Vorige week de auto gewassen, daarna week in de parkeergarage geslapen.
Vandaag ritje gemaakt.
Op de terugweg langs de wasbox gereden om even af te spuiten. Dan blijft hij mooi, dacht ik.
Ik hoorde bij die draai-arm (zie foto) waar de slang aan bevestigd zit, ineens een raar geluid. Een soort "krik". Verder geen aandacht aan besteed. Maar toen ik klaar was met afspuiten, zag ik ineens allemaal zwarte deeltjes op het dak liggen.
Ik ben toen verplaatst naar de wasbox er naast, en heb die deeltjes er direct af gespoten.
Maar ik bestudeerde daarna de lak, en zag meerdere spikkels in de lak. Ik weet niet of ze in de lak zitten of op de lak. Sommige kan ik voelen met mijn nagel.
Ik had verder geen doek of iets bij me, en op een natte auto is het moeilijk beoordelen.
Heb wel lichte paniek nu. Ben bang dat het in de lak zit en dus lakschade is.
Zie foto's.
Wat kan ik nu het beste doen? Proberen met klei, kijken wat dat doet? Of moet ik dan eerst opnieuw de auto helemaal wassen? Hij was dus nog helemaal schoon, maar ik weet nu niet waar ik goed aan doe... :worried:
De foto van de draai-arm is overigens van de wasbox waar ik als laatste stond. Die waar ik begon, leek meer roestig :worried:

P_20240106_161513.jpg

P_20240106_161455.jpg
P_20240106_161439.jpg
 
Laatst bewerkt:
Non Ferro bij de hand ? kan je met een klein kwastje plaatselijk aanbrengen en kijken wat het doet.
Klei kan altijd nog, maar oplossen lijkt mij beter

Gezien de lege beugel, hebben ze mogelijk eerder al iets verplaatst aan de ophanging ...
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
Gietertje met water en dan onder de straal met de vingers en / of een doek wat helpen moet voldoende zijn
Je merkt vanzelf als het bijna weg is, dan is het minder zeepig. Scheelt natuurlijk als je het niet over de hele auto laat lopen
Desnoods een tweede keer afnemen, veel water hoeft het niet te zijn
 
Ben ik weer! Ik had Het Zonnetje even in de parkeergarage gezet (is toch de eerste 2 uur gratis in deze periode van het jaar). Gewapend met Non Ferro, een zachte Monello kwast, 4 MF doeken en 2 flessen water ging ik aan de slag.
Non Ferro op de kwast gespoten en zachtjes op de spikkels aangebracht (waren nog best veel plekken verspreid over het dak). Spikkels kleurden paars.
Even laten inwerken maar niet laten opdrogen.

Toen water uit de fles over de plekken gegoten, met de tactiek om de MF doek daar te houden waar het dak naar beneden af liep, zodat het niet op de rest van de auto zou lopen. MF doek was al vrij snel best nat, maar ik had er gelukkig 4.

Hierna waren sommige spikkels nog aanwezig, dus het proces herhaald en hierbij zachtjes met de kwast de Non Ferro ingewerkt.
Op het laatst nog even afgenomen met MF doek en detailspray.

Steeds bij geschenen met zaklamp van telefoon, anders tastte ik redelijk in het duister.

Resultaat : er zitten nog wat spikkels, maar er is ook veel verholpen. Ik denk dat ik het beste bij de volgende wasbeurt het dak met Non Ferro kan inspuiten en kijken wat er nog reageert? En dan vervolgens natuurlijk wassen. Ik denk eigenlijk dat het komende week te koud is om in de wasbox te gaan wassen.

@RedCat super bedankt voor het advies! Kon het zelf even niet bedenken.
Ik ga in ieder geval niet meer in wasbox nummer 1 staan, want daar was dus best wat roest aanwezig bij die arm. Op de foto zie je wasbox 2, en zoals je zei, lijkt het inderdaad alsof ze daar al iets vervangen hebben. Daar zag ik ook geen roest.
Ik had het wel gemeld bij een medewerker die voorbij liep, erg jonge knul, die had even de arm en mijn dak bekeken, maar moest daarna verder met de containers legen.
 
Zulke kleine deeltjes kunnen eigenlijk nooit zo snel diep in je lak zitten. Non-ferro of een teerverwijderaar erop is dan toch vaak wel de oplossing. Lak kan gelukkig wel iets hebben.

Goed om te lezen dat het er relatief makkelijk af komt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: RedCat en Ester