• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ik heb de Clearvue aangebracht bij ongeveer een graad of 7, enkele weken terug. Ik weet dat nog, omdat ik dacht: het moet echt niet onder de 5 graden zijn, dan ga ik echt niet in die wasbox staan. En voor de producten ook niet ideaal natuurlijk.
Eerst goed schoongemaakt en ontvet, en inderdaad een doek met wafelstructuur gebruikt.
Maar als ik de reacties zo lees en de filmpjes bekijk, maak ik daaruit op dat de Clearvue bij mij best naar behoren werkt!
Window sealants doe ik meestal bin terugkomst aan huis na het wassen, gaat prima op normale parkeerplaats. Even nog een keer met ipa er overheen en ben je al een heel eind (mits het droog is)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Niet op spiegels gebruiken, dan haal je de spiegel laag er deels vanaf.
Inderdaad niet spiegels bij voorkeur niet polijsten, maar om een andere reden: de spiegellaag zit aan de achterkant van het glas, dus je moet eerst door pakweg 2 mm glas polijsten voor je aan de spiegellaag komt. :D

Op de 'bovenkant' van het glas kan wel een coating zitten, bij een spiegel die automatisch kan dimmen zit daar een transparante elektrisch geleidende laag (in vaktermen TCO - Transparant Conductive Oxyde, maar regelmatig ook een iets getinte coating. In principe zou zelfs de spiegelverwarming op de voorkant van het glas kunnen zitten, maar in de praktijk zit dat vaak als een soort sjoelschijf op de achterkant van het glas, of als banen op de achterkant (nog achter de spiegellaag)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Excuses @RedCat ik doelde op het gebruik van AG Polish.
Bescherming aanbrengen is idd geen probleem. Zelf zou ik dit niet doen, beading op spiegels vind ik geen succes.
Ik gebruik altijd de autoglym glas polish op mijn gewone buitenspiegels. Vrijwel iedere auto heeft gewoon glas aan de zijde waar je tegenaan kijkt en er zitten geen coatings op zover ik weet, alleen aan de achterzijde waar je niet bij kunt. In de behuizing. Mijn vorige opzetspiegels die ik als instructeur gebruik waren wel anders gemaakt. Daar zit de spiegelende laag wel aan de buitenkant. Die krasten heel snel en moest je dan na een paar jaar voorzichtig gebruik toch vervangen vanwege slijtage aan die reflecterende laag. Helemaal waardeloos.

Auto's met automatisch dimmende buitenspiegel hebben wel een laag op het glas liggen. Dat kun je dan ook zien. Lijkt op een soort sticker die de rand niet helemaal raakt en kan soms een beetje brons achtige of donkere kleur hebben.

IMG_0372.jpg1115015903_Avatar4.jpg.c3edd5eb106bfc1ec4348d397cca1d69.jpg
Deze twee zou ik zeker niet schoonmaken met producten of middelen die kunnen schuren.
Mocht ik er helemaal naast zitten dan hoor ik graag hoe het wel zit.

Voor wat betreft de wax op een spiegelglas, daar wordt ik zelf ook niet heel erg gelukkig van. Het water loopt er net niet snel genoeg vanaf. Dan heb ik liever een compleet schone ontvette spiegelglas waar het water een film op vormt. Bij de coatings heb ik er geen last van. Daar valt en vliegt het water er vlot vanaf. En als het niet bevalt poets je het er weer met de polish vanaf.

Edit: had niet gezien dat @Cordoba hier ook al antwoord op had gegeven.
Zover ik weet worden buitenspiegels die iets van een tint hebben al sinds jaar en dag getint met door en door gekleurd glas. Eigenlijk hetzelfde dat vrijwel altijd toegepast wordt bij fabrieks getinte ramen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos en Ester
@Cordoba en @Drifter dankjewel, ook voor het applaus ;)

Ik ga dan toch ook de zijruiten en spiegels in de Clearvue zetten. Dan ook eerst behandelen met de AG Car Glass Polish, ook de spiegels? (lijkt mij gepriegel om dat netjes op de spiegels te kunnen verwerken zonder de randen te raken met de polish, ivm vlekken?)

Ik weet dus nog altijd niet of er nou folie op mijn getinte ruiten zit of dat ze fabrieksaf getint zijn. Maar hoe dan ook, zo'n AH glass polish kan geen kwaad in alle gevallen, toch?

Haha nou dat voorbeeld van het tankklepje is wel sprekend! Bij mijn Mii moest ik echt even puzzelen met de tankdop, en dat ondanks dat ik keurig de instructie in het boekje gelezen had. Openen ging prima, maar de volgorde van sluiten (met sleutel draaien en ook de dop draaien tot je een soort krikje hoort) was even zoeken.

Wat leuk dat je rijinstructeur bent. Lijkt mij tenminste best een leuk beroep! Ik heb 3 instructeurs meegemaakt en alle 3 totaal verschillend. Voor hen was ik dan weer een niet-gemiddelde leerling, die pas op haar 37e begon met rijlessen. En dan merk je ineens dat je brein geen 18 meer is, haha!
De voorste zijramen en voorruit zullen nooit fabrieksgetint zijn. Die kun je veilig poetsen tenzij ze achteraf getint zijn, maar dan zie je de folie zitten langs de rand van het raam als je ze iets laat zakken. Je achterruit en zijramen achter kun je veilig aan de buitenkant schoonmaken. Als ze met folie getint zijn, zit de folie aan de binnenzijde.

Ik vind het ook nog steeds een heel leuk beroep. Overigens vind ik leerlingen die later beginnen vaak fijner om te lessen. Meer risicoperceptie, bewustzijn in het verkeer en een doe mentaliteit. De jeugd gaat tegenwoordig met de handen in de zakken naar de auto staan staren als je vraagt om de motorkap open te maken. Zucht. Alleen de bediening leren is vaak iets lastiger op een latere leeftijd.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Ester
@Drifter Dat kan inderdaad door gekleurd glas, maar dat maakt niet zo'n scherp onderscheid in de golflengte van het licht, met een coating van een kwart golflengte kun je prima een antireflectie coating voor een beperkt golflengte gebied maken (antireflectie op het vóórvlak van het glas, zodat de reflectie op de spiegellaag meer overheerst).

Dimmende spiegels hebben een laagopbouw als volgt: TCO (transparant geleidend), de schakelende laag (licht/donker afhankelijk van de aangelegde spanning) en nog een reflecterende metaallaag die tegelijk ook als achter-electrode voor de schakellaag dient. Dergelijke spiegels zijn hypergevoelig voor kleine beschadigingen, dus moet je zo min mogelijk mee rommelen met chemicaliën of polijstmiddelen.

@Drifter Ik denk dat sinds jaren 80/90 er vrijwel geen auto geproduceerd is waarbij het glas niet af-fabriek is getint, dat heette toendertijd 'warmtewerend glas' dat was vooral te herkennen aan de lichtgroene tint van het glas, goed te zien als je een portierraam een stukje liet zakken, of een wit papier achter het raam hield. Door verbeterde technologie, is die kleurafwijking veel kleiner geworden maar is het reflecteren van warmte (infrarood) juist flink verbetert, ook bij standaard autoruiten.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Drifter
Heb je het bij de coating nu over de dimmende spiegels of ook de normale?

Van het warmtewerende weet ik ja. Met getint bedoelde ik meer glas dat echt een verminderde lichtdoorlating heeft. Dus of door en door getint of met folie. Volgens mij is warmtewerend onder het volk inmiddels geaccepteerd als normaal glas.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Dank allemaal voor de reacties!
Ik lees het morgen allemaal rustig door.
Zo word ik steeds wijzer :grinning:
 
Ook normale @Drifter 'verminderde lichtdoorlating' is een beperkt begrip, gewoon blank vensterglas reflecteert al meer dan 8% zichtbaar licht (ruim 4% op voorvlak, en ook nog eens op het achtervlak). Ook speciaal HR glas heeft een coating die op diverse manieren aangebracht kan zijn (geen folie). Ik heb een aantal jaren voor een wetenschappelijk lab de 'simpele' coatings gemaakt voor allerlei toepassingen, collega's deden de zeer specifieke optische coatings die zomaar uit tientallen laagjes konden bestaan, vandaar dat ik daar veel van weet. Maar ik zou zeggen 'back on topic'.
 
  • Verbluft
  • Leuk
Reactions: Ester en Zoranurai
Vanmorgen 3 uur in de wasbox gestaan en de storm was er ook.
Ik heb niet overal foto's van, want om 8 uur was het nog donker.

Voor het eerst de Gyeon Tire Cleaner en Gyeon brush gebruikt. Ik kan niet met andere tire cleaners vergelijken, maar man man man wat kwam er een vuil van die banden. Borstel vond ik prettig in gebruik.
Het is goed dat ik niet eerder wist dat banden zo vies worden (hoewel ik het logischerwijs wel had kunnen bedenken, het zijn immers banden), want anders had ik het nooit kunnen verdragen dat ik ze nog niet eerder had schoongemaakt.
Achterbanden zijn natuurlijk nog vrij nieuw, en daar leek ook minder vuil vanaf te komen dan de voorbanden. Dit is achter:
P_20231228_081725.jpg

Daarna heb ik me (alweer) gestort op de mosranden bij de raamrubbers. Met APC 1:10 ingespoten en laten inwerken. Met de tool uit de keuken (zachte spatel) voorzichtig langs het mos gegaan. Er komt telkens wel wat los, ook als ik daarna de HD erop zet, maar volledig weg is het nog niet. Ik blijf dit gewoon herhalen, want het wordt wel steeds iets minder. Bovenaan het raam zijn de rubbers ook niet mooi: groene vlekken. Daar had ik ook APC op laten inwerken, maar de groene aanslag zit er nog. Ik ga even teruglezen want hier had ik al tips over ontvangen.

Hierna Het Zonnetje gewassen en een nieuwe laag Wetcoat aangebracht. Dankzij de storm heb ik ook de omgeving voorzien van een laagje Wetcoat. Daarna de auto gedroogd (omgeving niet).

Ik wilde de banden met Gummi behandelen, dus ik had een oude handdoek meegenomen om de banden te drogen.
Toen besefte ik dat ik helemaal geen droogdoek heb voor de velgen. Hebben jullie daar een aparte droogdoek voor?

Aangezien ik eindelijk tape bij mijn laatste bestelling had toegevoegd, kon ik mooi de helft van de band met Gummi behandelen om het verschil te bekijken.
P_20231228_100500.jpg

En dit is de gehele band, al zie ik nu op de foto dat ik misschien nog iets meer aan de 'zij' kanten had kunnen aanbrengen? Ik was nu vooral bezig met: het moet niet op het loopvlak, ook niet richting het loopvlak, anders wordt het een Gummi Glijbaan.
P_20231228_110754.jpg

Ik ben er nog niet uit wat ik van dat Gyeon blokje vind om het aan te brengen. De vorm is aan de ene kant handig, maar toch vond ik het niet ideaal. Maar dat kan ook mijn onervarenheid zijn.
P_20231228_100329_1.jpg

Ik heb de Gummi ook op de raamrubbers aangebracht, ook op die rand langs het mos.
P_20231228_110807_1.jpg

P_20231228_110845.jpg

Toen ik na 3 uur poetsen wel verzadigd was, terug naar huis gereden. Ik stond te wachten om de boulevard op te draaien, en zag enorme zandhozen door de lucht stormen. Het was fijn dat Het Zonnetje nog even gescrubd werd, want hij was (!) wel errug schoon.

Volgende keer wil ik de zijramen met AG glass polish en TW Clearvue behandelen, en de schade op de velg met de lak bijwerken!
 
Laatst bewerkt:
De voorste zijramen en voorruit zullen nooit fabrieksgetint zijn. Die kun je veilig poetsen tenzij ze achteraf getint zijn, maar dan zie je de folie zitten langs de rand van het raam als je ze iets laat zakken. Je achterruit en zijramen achter kun je veilig aan de buitenkant schoonmaken. Als ze met folie getint zijn, zit de folie aan de binnenzijde.

Ik vind het ook nog steeds een heel leuk beroep. Overigens vind ik leerlingen die later beginnen vaak fijner om te lessen. Meer risicoperceptie, bewustzijn in het verkeer en een doe mentaliteit. De jeugd gaat tegenwoordig met de handen in de zakken naar de auto staan staren als je vraagt om de motorkap open te maken. Zucht. Alleen de bediening leren is vaak iets lastiger op een latere leeftijd.
@Drifter dit is inderdaad precies de feedback die ik o.a. kreeg tijdens mijn rijlessen: dat ik goed door heb waar de mogelijke gevaren /risico's kunnen zitten. En ook dat ik niet overal maar de maximum snelheid rijd "omdat dat moet" maar juist aanpas aan de situatie. Al met al heeft het erg lang geduurd voordat ik eindelijk mijn rijbewijs had, maar dat is een ander verhaal.

Wat de spiegels betreft is het mij nu duidelijker. Ik denk dat ik ze gewoon laat zoals ze zijn, geen Clearvue of wax. Ik poets ze af en toe met Mothers glasreiniger op een pad en wrijf dan na met wafeldoek of glasdoek. Dat is wel oké lijkt me, aangezien dat geen schurend middel is?
 
Ik sprak de velgen van mijn eigen auto altijd ene beetje in met Gyeon wetcoat. Daarna pak ik een oude MF doek om het er mee droog te maken met een paar putjes detailer in de doek.

Dus geen speciale droogdoek voor velgen bij mij.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Drifter
Wat de spiegels betreft is het mij nu duidelijker. Ik denk dat ik ze gewoon laat zoals ze zijn, geen Clearvue of wax. Ik poets ze af en toe met Mothers glasreiniger op een pad en wrijf dan na met wafeldoek of glasdoek. Dat is wel oké lijkt me, aangezien dat geen schurend middel is?
Je kan prima een wafeldoek/glasdoek op spiegelglas gebruiken.

Zelf heb ik van die “dimmende” folie erop zitten, en daar overheen gewoon sealant (h2go)zonder enige problemen. Maar wat idd eerder is gezegd, ga niet glaspolijstmiddel of uberhaupt polijstmiddel daarop gebruiken.

Wat betreft de velgen, tenzij je hoogglans zwarte velgen hebt kan je gewoon een goedkoop doekje gebruiken. Voor het nadrogen.
Hier is het wetcoat, afsprayen, beetje detailspray op een goedkope action doek en nog even nalopen (ik gebruik wel altijd de perslucht van de wasbox die hier unlimited is om het meeste water eraf te blazen)
 
  • Leuk
Reactions: Drifter en Ester
Ik gebruik zelf de waffle doek van gyeon voor mijn velgen icm met een paar pufjes ceramic coating van gyeon. Werkt ideaal. Ik heb ook de tire brush en applicator van gyeon, maar loop ook altijd te tobben en zoek naar een makkelijker alternatief. Waarschijnlijk komt het doordat ik niet veel rubber om de velg heb.
Leuk topic om te volgen trouwens, zie dat je erg fanatiek bezig bent, bijna de vrouwelijke variant van @Quantoxx :p
 
@tamer dat zie ik als een compliment, dankjewel!
Al ben ik natuurlijk nog vele jaren poetservaring en heel veel kennis verwijderd van een mogelijke Testerette of Bling-status ;)
Maar het enthousiasme is er!

Wat de Gyeon applicator betreft: ik weet niet of je dat bedoelt, maar ik moest opletten dat ik niet steeds met het uiteinde van de applicator over de velg veegde. Zal wel geen ramp zijn geweest, het is geen schuurpapier, maar leek me toch niet zo wenselijk. Kennelijk is er verschil in hoeveel rubber er om de velg kan zitten?

De ceramic coating ga ik eens opzoeken. Ik wilde me ook nog inlezen over de Gyeon Cure voor op de rubbers. Zo kom ik de vakantie wel door!
 
Bij mij vind ik de gyeon applicator gewoon niet lekker in de hand liggen en doordat de band niet zo hoog is het onhandig werken. Jij hebt iig genoeg ruimte op de band om verschillende applicators makkelijk toe te passen ;)

Voordeel van de ceramic van gyeon is dat het ook lekker werkt op de lak zelf. Dus dan heb je en iets voor je velg en voor je lak.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@tamer ah zo had ik het nog niet bekeken, qua ruimte op de band. Ik heb ook nog een andere applicator besteld (weet zo even niet meer welk merk), die ga ik ook eens testen.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
Ik gebruik gewoon een kwast om de bandendressing aan te brengen. (Gyeon - Tire)

De auto's die ik regelmatig bijhield, die hadden veelal vervelende wangen. Dan bedoel ik dat er lijntjes/structuren in het rubber zaten en foam-applicators en dergelijk niet alles lekker raakte of zelfs kapot gingen.

Heb nu al jaren dezelfde dezelfde varkenhaar-kwast in gebruik waarvan de haren iets korter zijn geknipt. (Stevigheid c.q. backbone van de kwast) ;)