• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ik moest een strip aan de deur zelf hebben en het rubber dat rond de portieropening gaat. Nette tweedehandse set was €45,- bij de dealer had ik ze voor €75,- incl een setje bevestigingsmateriaal.
Ik heb bij Wittebrug geïnformeerd via een bericht. Ik ben benieuwd.
 
@GeBas ik kom vooralsnog alleen uit op Wittebrug. Ik moet even onderzoeken of/welke dealers er verder in de buurt zijn. Heb geen idee eigenlijk.
Ik denk dat de dealer één ding is, maar ook navragen wat de prijzen zijn voor resp. VW, Seat of Skoda verpakking. Zo heb ik bij mijn vorige auto op advies van de garage een lambdasonde vervangen door één uit een VW-doos: die met Skoda verpakking was ca. 50 euro duurder (260 i.p.v. 210 euro), onderdeel is verder gelijk. Waarschijnljik omdat er meer in VW-verpakking verkocht worden dat deze goedkoper is.

Overigens een goede automaterialenzaak kan wel eens veel goedkoper zijn, LKQ Fource is dan een optie, een andere waar ik wel eens zaken haal is Kilinclar (goed en niet te duur), mogelijk kunnen ze het ook opsturen, zodat je het niet hoeft te gaan halen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Vandaag bij de kapper in Oegstgeest geweest. Plan was om met de fiets te gaan, en de fietsroute is langs LKQ Fource.
Maar toen kwam er stromende regen, dus met Het Zonnetje naar Oegstgeest geweest.
Navigatie stuurde mij op de terugweg via een (vond ik irritante) binnendoor route. Maar toen kwam het voordeel: want ik reed ineens langs Wittebrug Noordwijk.
Daar naar binnen gelopen en afspraak gemaakt voor 24 januari om het deurrubber te laten vervangen. Vast niet de goedkoopste optie want ik laat het ook door hen monteren, maar het kwam nu zo uit. Offerte krijg ik nog via de email.
Resultaat volgt in januari!

Dank allen voor de tips en het meedenken, want ik zal vast vaker een onderdeel nodig hebben, en ik ben nu in ieder geval veel wijzer waar ik (online) terecht kan!
 
Update: ik heb de afspraak bij de dealer afgezegd naar aanleiding van hun prijsopgave die ik per email ontving. Het totaalbedrag zou uitkomen op €187,88.

Ik ben gaan zoeken naar een VAG specialist. Ik kwam uit bij een garage in Alphen. Deze gebeld, prijs gevraagd voor het rubber + montage samen: geschatte totaalbedrag is €79 (berekend op basis van hun uurtarief) excl BTW.

Het rubber komt bij beiden uit op €60, maar het uurtarief is een groot verschil. En ook de berekende tijd dat ze ermee verwachten bezig te zijn, verschilt.

Ik ben benieuwd. Ik kan er komende woensdag al terecht, ter plekke wachten en klaar.
 
Ook bij offertes moet je altijd goed lezen, hoe het is opgesteld: sommige garages geven een offerte af, en dat is dan ook een vaste prijs (als een monteur er langer mee bezig is, kost het niets meer, is een monteur er korter mee bezig wordt het niet goedkoper), andere geven een geschatte tijd op, maar als een (beginnend) monteur er 2x zolang over doet, betaald de klant dit. Bij een deurrubber is de kans klein dat er grote verschillen zijn in berekende uren (tegenvallers) maar bij complexere zaken is dat nog wel iets om in gedachten te houden. Ook de berekende tijd is makkelijk een punt van discussie: loopt dat vanaf het moment dat de auto in de werkplaats staat en de monteur bezig is, of ook al als de monteur de sleutels pakt en staat te wachten op spullen uit het magazijn, om nog niet te praten over monteurs die van hun klus gehaald worden om een collega te helpen. Ik denk dat wel duidelijk is, dat ik geen voorstander ben van uurtarief en tijd dat een monteur bezig is met de auto: dat geeft te veel kans op discussie en geluk/pech, bij een vaste prijs ben je als consument zeker wat je krijgt (tenzij er onverwachts een totaal ander probleem te voorschijn komt tijdens werkzaamheden).
 
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba dankjewel, ja, zeker goed punt. In de offerte van de dealer stond dat ze er 0,8 uur mee bezig zijn. Dat komt neer op 48 minuten en dat kost bij hen €93,77.
Bij de VAG specialist wordt de prijs ook berekend op basis van het uurtarief (alleen dat ligt een stuk lager) en zijn ze er naar schatting beduidend korter mee bezig (een kwartier, en als er iets tegenzit, maximaal een halfuur).

Nog los van de discussie of het wenselijk is om per uurtarief te rekenen, vind ik het een behoorlijk verschil in prijs. Althans, zo ziet het ernaar uit. Ik ga ervaren hoe het gaat woensdag, en hier leer ik hoe dan ook weer veel van!
 
Vandaag met Het Zonnetje in Sassenheim geweest. Hij zat onder het stof/zand, maar ondanks dat vind ik 'm toch behoorlijk shiny! :grinning: Vorige week gewassen.

P_20231217_152211.jpg

P_20231217_152043.jpg
 
Vandaag in de garage in Alphen geweest met Het Zonnetje! Gescheurde deurrubber laten vervangen.
Ik kwam aan, mocht Het Zonnetje meteen in de werkplaats parkeren en werd direct geholpen.
Gedurende de afspraak was het mantra van de monteur: "Dat horen we niet vaak!"

Hij: "u kunt boven koffie pakken en een krantje hoor, dan roep ik als de auto klaar is".
Ik: "nee hoor ik wil graag kijken, ik vind het allemaal heel interessant!"
Hij, met lichte frons: (het mantra)
Ik: "ik stond als peuter zowat iedere dag in de autogarage bij ons in de buurt te kijken, ik vond het toen al interessant."
Hij: (het mantra)
Toen was het rubber na 30 minuten werk met nog best wat moeite gemonteerd.

Hij: "moet ik hem voor u achteruit naar buiten rijden?"
Ik: "nee hoor, ik doe alleen voorzichtig, ik rijd pas een jaar auto."
Hij: "dat is niet lang! (en alweer het mantra :joy:)
Hij was verwonderd, een vrouw te ontmoeten met interesse in auto's en garages :joy:

Het was nog best wat werk, want het rubber wilde niet overal direct goed vast klemmen. Bij bepaalde gedeelten moest er een kunstof paneel in het interieur losgehaald worden om het rubber daar goed te kunnen monteren.
Ik heb erbij gestaan en het was 30 minuten werk alles bij elkaar. Maar nu zit het rubber (voor zover ik kan beoordelen) wel goed.

Ik vond het een leuke ervaring, heb alle auto's in de werkplaats ook even bekeken.
Prijs was €119 waarvan €60 voor het rubber. Het rondkijken was gratis :p
Ben blij dat ik het heb laten doen, want dit had ik met de kennis die ik nu heb, wellicht zelf gekund maar daarvoor heb ik het toch eerst moeten aanschouwen.
Tussen alle auto's in de garage was Het Zonnetje duidelijk de meest glimmende, ik erg trots natuurlijk!

P_20231220_103156.jpg

P_20231220_103556.jpg

P_20231220_103649.jpg

P_20231220_113020.jpg
P_20231220_113033.jpg

In de rechterbovenhoek zit nog iets ruimte, zoals te zien op de foto. Dat had ik aangegeven en hij heeft het rubber daar nog extra geprobeerd richting die hoek te duwen. Hij zei dat het ook nog wat moet zetten. En zolang het goed afdicht, is het niet erg. Verder dan dit, ging het niet.
 
Mijn ervaringen met de Clearvue: verschilt per regenbui en hangt af van de snelheid.
Bij 50 km/u heb ik nog de ruitenwissers nodig. Bij 80 km/u niet meer, dan kruipen de druppels als het ware 'omhoog' mijn raam op, ik heb dan geen ruitenwissers nodig.

Maar als het een soort mini druppels zijn, zoals bij van die sproei-achtige regen, dan heb ik wel de ruitenwissers nodig. Vandaag reed ik 100 op de snelweg en er waren net teveel mini-druppels, waardoor ik toch de ruitenwisser wilde gebruiken. Want die gleden dus niet van het raam af.
Lijkt wel of het alleen werkt bij 'harde' druppels/regenbui.
Is dit bij jullie ook zo?
Of heb ik iets verkeerd gedaan bij aanbrengen?
Ook trekt er nu een waas over mijn ruit wanneer ik wis. Deze trekt wel onmiddellijk weg. Ik heb uiteraard geen doeken gebruikt waarin mogelijk waxtesten oid kunnen zitten.

Zou mijn ruitenvloeistof nog invloed hebben op de werking van de Clearvue? Ik heb AG vloeistof hier liggen, maar nog niet gebruikt. Het reservoir lijkt wel eindeloos, het gaat maar niet leeg. Ik weet niet wat er momenteel in zit.

Benieuwd naar jullie ervaringen?
 
Dat is een beetje herkenbaar van de RainX die ik gebruikte. Vanaf 50 liepen druppels van de ruit en ik had ook een tel een waas nadat de ruitenwissers eroverheen gingen. Dat heeft meer met de wissers en reiniging daarvan te maken dan met de aangebrachte coating. Ruitensproeiervloeistof en gebruik van de ruitenwissers versnelde de slijtage van de laag die er op zat.
Nu heb ik Glaco DX erop zitten en ruitenwissers en vloeistof hebben minder effect op de standtijd (die zowiezo al langer is). Grotere druppels lopen al vanaf 30 kmpu en vanaf 50 loopt vrijwel alles af. Nu na 5500 km merk ik dat ik iets sneller moet rijden voordat ze gaan lopen. Ongeveer 40kmpu. De ruitenwissers zijn veel gebruikt en even de auto een keer wassen zorgt weer voor een herstel van de DX. Vuil verminderd de werking.

Hele kleine ieniemienie druppels lopen gewoon niet makkelijk weg. Geen enkele coating is zo waterafstotend dat een druppel helemaal niet kan blijven liggen. De schuinte van je ruit en vorm van auto beinvloed hoeveel de lucht die er overheen stroomt de druppel weg kan duwen. Hele kleine druppels hebben domweg niet genoeg oppervlak voor de lucht om tegenaan te duwen en hebben dus een hogere snelheid nodig. Als er genoeg miezer op de ruit ligt worden het vanzelf dikkere druppels, maar dat zijn ook de momenten dat ik nog wel eens geneigd ben om een keer te wissen. Liever een volle stortbui, dan werkt het perfect.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Ester
P.s. bij ruitensproeiervloeistof met antivries kan de antivries ethyleenglycol of alcohol zijn. Vaak ook een mix. Ethyleenglycol kan een beetje vettig waasje achterlaten en de alcohol stript je ramencoating wat sneller. Dus daar kun je op letten.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Cordoba
@Drifter en @nicknameless dank!
Herkenbaar dat de Clearvue bij een volle stortbui inderdaad goed werkt. Dan ziet het er bij mij ook zo uit zoals in de video.
Ben blij dat ik niet voor de Glass+ heb gekozen, maar ik had dan ook gelezen dat men daarover niet zo staat te juichen. Nu zie ik in het filmpje waarom...

En ik moet zeggen dat de auto best vies is geworden de laatste weken. Er zat vaak een enorme laag stof /zand/weet ik veel wat op de voorruit, waardoor ik sowieso wel de ruitenvloeistof moest gebruiken voordat ik überhaupt veilig kon wegrijden. Dat heeft mogelijk ook de werking van de Clearvue beïnvloed.

Mijn ruitenwissers maak ik best vaak schoon door even met een natte doek er langs te gaan. En ze zijn net vervangen.

En goede tip van de vloeistof @Drifter! De waas is er sinds de Clearvue. En de vloeistof heb ik niet gewijzigd.. Maar ik lees dat jij dus ook 1 tel een waas had met de RainX.
 
Dat is heel erg herkenbaar Nick.

@Ester ik had de waas ook met de Glaco DX. Ruitenwissers heb ik even afgenomen met IPA en met een mf doek met een klein beetje Glaco behandeld. Waas is er nu vrijwel niet meer. Die waas is een minuscuul dun laagje water dat achterblijft nadat de ruitenwisser eroverheen is gegaan. Dus hoe beter het contact tussen wisser en ruit, hoe minder je daar last van hebt. De ene auto is er domweg ook gevoeliger voor dan de ander.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ester