• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Hij staat er weer lekker fris bij, de uurtjes goed besteed en inderdaad jammer van je velg.
Het valt gelukkig nog een iets mee, maar begrijp zeker dat je flink baalt hiervan (ook omdat jezelf weet dat het daar zit).
 
  • Geweldig
Reacties: Ester
Lekker weer fris, en ja ben ook benieuwd naar de Clear Vue, deze tijd geleden gekocht maar nog niet gebruik eerst de Glaco opmaken.
 
  • Geweldig
Reacties: Ester
De Glaco bevalt mij erg goed, voorheen altijd Nanolex Ultra Glass gebruikt wat ook erg goed is en lang blijft zitten maar duurder is.
De Glaco blijft een maand of 3 a 4 zitten en druppels beginnen vanaf een km of 70 weg te rollen.
 
  • Geweldig
Reacties: Ester
Het rollen van de druppels is ook afhankelijk van de wind (wind mee/tegen en hoe hard), en het model van de auto: hoe platter en ronder de voorruit hoe lager de snelheid waarbij de druppels er 'afwaaien'. Bij sommige modellen is de ruit aan de zijkanten al behoorlijk 'naar achteren' gebogen, dan zie je dat de druppels op die zijkanten van de voorruit veel eerder gaan bewegen.

Bij Rain-X zie ik kort na aanbrengen soms al bij 40-45 km dat de druppels gaan rollen, maar naarmate de laag ouder wordt en de voorruit vuiler gaat die snelheid omhoog.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR en Ester
@Cordoba dankjewel, ik word alsmaar wijzer. "hoe platter EN ronder" de voorruit? Ik moet even nadenken.. Ik dacht: ofwel plat ofwel rond. Maar mijn kennis hierover is dan ook nihil..
 
  • Grappig
Reacties: Cordoba
Staat er strak bij! Blijft ontzettend zuur en balen als je schade ontdekt. Ik hoop dat het meevalt. Altijd leuk de wasbox gesprekken met andere eigenaren :cool:
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Cordoba dankjewel, ik word alsmaar wijzer. "hoe platter EN ronder" de voorruit? Ik moet even nadenken.. Ik dacht: ofwel plat ofwel rond. Maar mijn kennis hierover is dan ook nihil..
Ik bedoelde met platter, dat de voorruit vlakker ligt, dus minder rechtop staat. En met ronder voorruit bedoelde ik dat de zijkanten van de voorruit meer naar achteren gebogen zijn (dus vloeiender overgang naar de zijruiten).
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Cordoba ahaaaaa,ja nu snap ik het!
Ik heb net alle codes van de sticker opgezocht. Ik heb er wat van genoteerd.
Onder andere:

2PH LRA Leather-wrapped steering wheel

E0A AAU No special edition

-Kennelijk is mijn stuur omhuld met leer. Is dat dat Alcantara spul, of echt leer?
-Het Zonnetje is kennelijk geen speciale editie.
-Maar wat ik wilde weten, kon ik niet vinden.
Of althans, er staat geen code op mijn sticker die iets zegt over de tint van de ramen (Sunset zou getint zijn, toch?).
Maar er staat helemaal geen code die daarover iets zegt (dus ook niet dat de ramen niet getint zijn oid).
Moet ik dan aannemen dat het folie is?
 
@Ester Alcantara ziet er heel anders uit, dat lijkt meer op fluweel/suede, helaas heb ik daar een paar banen van in de stoelbekleding van de Fabia: alcantara is supergevoelig voor schoonmaakmiddelen enz.. Stuurbekleding zal kunstleer zijn, alleen een enkele Rolls Royce of Ferrari zal misschien echt leer om het stuur hebben.

Wat je ruiten betreft: waarschijnlijk heb je gewoon 'standaard' ruiten, en dat is ook in de loop der jaren veranderd. Vijftig jaar terug hadden alleen iets luxere uitvoeringen zogenaamd warmtewerend glas, de rest gewoon maximaal transparant glas. Dat zie je het beste als je een portierraam een stukje naar beneden doet, en een wit papiertje achter het raam houdt: dan zie je een lichte verkleuring van het glas, meestal groenig, dat houdt in dat er dus getint glas is gebruikt.
In de loop der jaren zijn ruiten steeds donkerder geworden, zowel vanwege de zonwerendheid (warmtereflectie) als om privacy redenen. Af-fabriek zijn er eigenlijk twee manieren om getint glas te maken: je gebruikt glas waar de kleur al in zit (net zoals bijvoorbeeld in wijn- en bierflessen) of je doet een coating op het glas (voor het gemonteerd wordt). Zo'n coating bestaat vaak uit een stapeling van verschillende laagjes (verschillende materialen en per laagje verschillende diktes) om zo een reflectielaag te maken, die zo min mogelijk het beeld door de ruit verkleurd. Folie wordt alleen gebruikt voor achteraf kleuren óf als tussenlaag voor de voorruit (gelaagd glas). Bij de voorruit heb je een dikke sterke ruit van gehard glas, daar zit een laagje transparante lijm/folie op, en daar zit weer een dunnere ruit op. De bedoeling is dat bij impact op de voorruit (bijvoorbeeld opspattend steentje) de buitenste dunne ruit de krachten verdeeld (en vaak kapot gaat) maar dat de dikke ruit erachter heel blijft, en niet de hele ruit de auto in stukken de auto in komt. Ik heb vroeger op het werk veel met glas en glasblazers te maken gehad (voor laboratoriumtoepassingen), maar ook aan optische coatings gewerkt voor bijzondere toepassingen, en ook nog mede beheerder geweest van een databank met tienduizenden verschillende glassoorten (verschillend in samenstelling), dus weet er wat meer van dan gemiddeld. Autoruiten die in de fabriek gekleurd worden met folie is in de moderne industrie behoorlijk achterhaald, heel vroeger gebeurde dat wel met zogenaamde gekleurd 'zonnebanden' boven aan de ruit:
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.webp
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@Cordoba nu ben ik nog veel wijzer, dankjewel!
Ik dacht dat er 1 optie was voor fabrieksaf getint glas, namelijk glas waar de kleur al in zit. Dat van de coating als optie wist ik niet.
En ook de ontwikkeling over de jaren heen is interessant.
Ik weet nu nog steeds niet wat er op het zonnetje zit. Het maakt ook niet echt uit, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Ik kan wel aan de binnenzijde kijken of ik folie zie zitten. Hij komt van de 1e eigenaresse die hem nieuw kocht, maar dan weet ik nog niks. Want ook zij kan achteraf alsnog besloten hebben om de ramen te tinten.

En het stuur: leek mij ook waarschijnlijker dat het kunstleder was (ik dacht dat Alcantara daarvan een soort was, maar dat ziet er dus heel anders uit, dat wist ik niet). Wel interessant dat ze het dan "leer" noemen. Blijkbaar is die term niet beschermd. Leer is toch wat anders dan kunstleer.
 
Vrijwel alle leer in normale productieauto's is kunstleer, met soms een klein percentage echt leer.

Afbeelding van alcantara:
?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.webp
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@GeBas ik heb de normale. Voor mij zou de lange versie denk ik alleen maar onhandig zijn, want het zonnetje is niet zo groot. Dan zit je jezelf alleen maar in de weg met die stok.
Ik heb vandaag voor het eerst de tool gebruikt, ook de standaard, die is inderdaad echt lang genoeg.

Moet er nog wel er ff aan wennen, maar een achterruit in een Porsche 911 ging er prima mee!

Dank je voor de tip!
 
  • Leuk
Reacties: Ester
@GeBas graag gedaan! Wat vind je vooral wennen? Ik heb tot nu toe alleen voorruit ermee gedaan, achterruit nog niet. Maar weet eigenlijk niet of ik m daarvoor nodig heb bij mijn zonnetje.