• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit iets op de rubbers smeer. Ik ben juist niet een fan van vettige smeersels omdat het op de deursponningen vaak te zien is. De rubbers die rond de ramen zichtbaar zijn pak ik altijd mee met Ceramic Detailer of Cure. Verder besteed ik daar niet heel veel aandacht aan. o_O
Dankjewel!
 
@Thomaso dankjewel voor je antwoord!
Mijn doelen met de rubbers zijn: onderhoud, maar ook de kleur: met de Gummi zie ik duidelijk dat ze weer "diepzwart" worden in plaats van "lichtzwart" /grijzig.
Als ik jouw lijstje zo bekijk, zou de Gummi die ik heb, bruikbaar zijn waar jij de Gyeon Trim gebruikt (hard kunstof).
De Autoglym werkt kennelijk goed om de rubbers soepel te houden (misschien wel beter dan de Gummi?) .
En de Cure ga ik dan denk ik toch aanschaffen vanwege de eigenschappen die je noemt.
Hoe breng je de Cure aan? Met een handpad of disco duo, of wat anders?
 
Cure breng ik op rubbers aan met een make-up pad (grote versie) ivm het afgeven
Stukje van een oude doek kan ook en dan daarna weggooien
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Cure breng ik op rubbers aan met een make-up pad (grote versie) ivm het afgeven
Stukje van een oude doek kan ook en dan daarna weggooien
En moet ik na het aanbrengen van de Cure op de rubbers, deze nog afnemen?
Of gewoon aanbrengen en niks meer doen?
 
Meestal trekt het er wel in, geef het een paar minuten (rondje rond de auto)
Maar doorgaan tot dat intrekken minder wordt is beter. Wordt de glans / kleur ook mooier van.
Afnemen is dan wel nodig, kan met een padje of oude doek.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Vanmorgen om 7.45 arriveerde ik met Het Zonnetje in de wasbox.
Gefoamed, velgen gewassen en handwasje gedaan.
Hierna voor het eerst de voorruit gepolijst met AG Car Glass Polish.
P_20231209_082556.jpg

Dit ging goed, boenend in cirkels aangebracht met Monello witte handpad en de armspieren best getraind. Na het aanbrengen afgenomen met MF doek.
Ik had geen last van "stof" bij het afnemen zoals ik bij sommigen las op het forum.
Hierna de Prep gebruikt.
Had het idee dat de voorruit toen echt wel glad en schoon was.
Toen de TW Clearvue aangebracht met Disco Duo.
P_20231209_084530.jpg

Tot een waas laten drogen, toen opnieuw aangebracht en tot een waas laten drogen.
Afgenomen met een natte Meguiars glasdoek, en nagewreven met Monello wafeldoek.

Toen een regendans gedaan, maar dat gaf geen onmiddellijk resultaat.

Ik wilde ook de auto nog in de Wetcoat zetten.
Ik had van tevoren nagedacht over de volgorde, en ik kwam uit op: eerst de voorruit polijsten en de TW Clearvue, hierna de Wetcoat. Misschien had andersom ook gekund.

Na de Wetcoat nog in gesprek geraakt met de poetser in de box naast mij, die de 1-felblauwe emmer-methode hanteerde. Hij was geïnteresseerd in de Clearvue en Wetcoat. Sinds 2 weken was hij de trotse bezitter van een rode Renault. Hij vond Het Zonnetje er erg mooi bij staan (ik glunderen)!

Tot nu toe eind goed al goed, maar nu komt de foto van de behoorlijke beschadiging die ik op de velg van het linkervoorwiel aantrof:
P_20231209_091108.jpg

Van veraf valt het niet eens mega op, of dat heb ik mijzelf wijsgemaakt:
P_20231209_091122.jpg


Ik vraag me echt af hoe dit is gekomen. Ik parkeer haast altijd in een vak (niet file), of hij ons voor de deur, dat is één vak waarbij er geen stoeprand is, want de stoep loopt over in de straat (en dus ook in het vak).
Op mijn werk zijn er ook alleen maar vakken.
En te dicht langs de stoeprand rijden, zal eerder aan de rechterkant gebeuren dan aan de linkerkant.
Ik vind het een raadsel. Heb ook niks gehoord of gevoeld.
Ik zal op dit forum gaan speuren hoe ik deze beschadiging enigszins kan verbeteren. Baal er best van!

Toch nog wat mooie foto's gemaakt.
P_20231209_100141.jpg
P_20231209_100120.jpg

P_20231209_101726.jpg


Oh ja, en ik heb eindelijk een foto gemaakt van de sticker die onderin de kofferbak bij het reservewiel zit. Ik ga eens op mijn gemak die codes ontcijferen, zoals @Cordoba aangaf!


Verder viel het mij op (maar ben vergeten foto te maken) dat de cijfers + letters op de nummerplaat achter, niet meer mooi egaal zwart zijn. Op sommige plekken was het zwart 'weg' /versleten.

Benieuwd naar de werking van de Clearvue!
 
Laatst bewerkt:
@Ester Op je foto's is de plek op je velg niet éénduidig uit te leggen: het kan iets van rubber zijn dat klem gezeten heeft tussen velg en nog iets, dan kun je de plek mogelijk met kleien op heel licht polijstmiddel handmatig al weghalen.

Ik heb even de foto gepakt en je chassisnr. onleesbaar gemaakt:

codesticker Mii.jpg


Wat codes met betekenis:
code group description
X2C LDA Equipment options subset for the Netherlands
B0A BLB Component parts set without country-specific building regulation
CK3 RAD Alloy wheels 5J x 14
G0P GSP Automated manual transmission (AMT/DS) (5-speed)
H0A REI Tires 175/65 R14 82T
J0A BAT Battery 175 A (36 Ah}
DG0 MOT 3-cylinder SI engine 1.0 l/44 kW port fuel injection base engine is TH4
Dat zijn de codes van de 1e regel, en verderop zul je dus ook codes vinden voor de gemonteerde stoelen, ramen enz.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ester
@Cordoba dankjewel daarvoor, ik heb de oorspronkelijke foto van de sticker verwijderd. Ik had er niet aan gedacht om dat nummer onleesbaar te maken. Maar dat is verstandig, begrijp ik?

Het Zonnetje is naar mijn weten de '1.0 Style Chic' . Maar ik zie op de sticker alleen "1.0 Style" staan. Maakt mij verder niks uit, maar hij is aan mij verkocht als zijnde Style Chic. Maar dat is hij dus niet, zo op de sticker te zien?

En dankjewel voor de tips over de beschadiging op de velg. Hoe zou bijvoorbeeld rubber klem kunnen zitten tussen de velg en iets? Ik vind het echt een raadsel, deze beschadiging.

Heb nu in ieder geval weer wat te doen (los van de nog lopende ToDo list)!

Op wat voor polijstmiddel zou je dan kleien? Ik heb hier de Mezzo (maar is die licht genoeg?).
 
Style Chic is waarschijnlijk een speciaal actiemodel op basis van de gewone Style uitvoering. Dat is niets bijzonders, dat zie je binnen de hele VAG-groep dat op die stickers de officiele basisuitvoering staat, maar aan de hand van de opties op de sticker die er op zitten kun je dan alsnog zien dat het een speciaal actiemodel met extra opties is, alleen moet je daarvoor precies weten welke actieuitvoeringen er zijn en welke opties daar bij horen.

Wat kentekenbetreft: bij gewone kentekenplaten zie je inderdaad wel eens dat de zwarte laag erg dun wordt, met wat gaatjes/krassen in het zwart. Bij luxe platen (opgelegde letters heb je dat probleem niet, maar wel weer vuil dat makkeliker tussen de letters blijft zitten). Voor 25-50 euro kun je waarschijnlijk bij een automaterialenzaak luxe kentekenplaten laten maken (en bij aflevering nieuwe platen oude platen inleveren).

Wat chassisnr. betreft: vooral bij jongere en dure auto's is het chassisnr. een mooi hulpmiddel voor autodieven, omdat ze alle info (sleutelnr. wel/geen alarm enz. zo na kunnen zoeken)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Zonde van de velg.. ken het gevoel maar het gevoel is nog erger als je hem zelf tegen een stoep aanzet...
Je kan het hooguit bijtippen met lakstift. Heb hier nog wel L97A Diamant Silver van mijn Golf.. dat komt vaak aardig overeen met velgenzilver en mag je zo ff lenen om bij te werken.

Maar wat knalt dat geel eruit zo op die foto´s. Echt prachtig!
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
@Cordoba dankjewel, ik ben weer wijzer op verschillende gebieden.
Ik weet inderdaad dat er ook een '1.0 Style Airco' bestaat, en nog wat andere Styles. Geen idee wat de specifieke kenmerken van de Chic zijn. Dat kan ik nog weleens uitzoeken.

Goed om te weten van de kentekenplaat. Vind m er nu eigenlijk niet mooi uit zien. Het was me al eerder opgevallen, maar het stoort me steeds meer. Wie weet laat ik luxe kentekenplaten maken.
 
@MTyn dankjewel voor het compliment, ben ook erg trots op zijn mooie glans!

Ja, ik baal ook echt van de velg. En wie weet is het wel door mijn toedoen. Dan is het enige dat ik kan bedenken, te dicht langs de "stoeprand" gereden bij de inrij-paal op mijn werk, of bij de parkeergarage bij het inrijden, waar je je kaartje pakt.
Maar dat lijkt me echt heel sterk. Dat moet ik toch opgemerkt hebben.

Wat aardig dat ik de lakstift mag lenen! Ik ga bij de volgende wasbeurt eerst kijken of ik het enigszins beter krijg met klei.
Maar dan nog is de stift zeker een fijne optie!
Ik stuur je even bericht.
 
Laatst bewerkt:
@Ester Op je foto's is de plek op je velg niet éénduidig uit te leggen: het kan iets van rubber zijn dat klem gezeten heeft tussen velg en nog iets, dan kun je de plek mogelijk met kleien op heel licht polijstmiddel handmatig al weghalen.

Ik heb even de foto gepakt en je chassisnr. onleesbaar gemaakt:

Bekijk bijlage 166317

Wat codes met betekenis:
code group description
X2C LDA Equipment options subset for the Netherlands
B0A BLB Component parts set without country-specific building regulation
CK3 RAD Alloy wheels 5J x 14
G0P GSP Automated manual transmission (AMT/DS) (5-speed)
H0A REI Tires 175/65 R14 82T
J0A BAT Battery 175 A (36 Ah}
DG0 MOT 3-cylinder SI engine 1.0 l/44 kW port fuel injection base engine is TH4
Dat zijn de codes van de 1e regel, en verderop zul je dus ook codes vinden voor de gemonteerde stoelen, ramen enz.
Ik lees nu je uitleg van de codes van de 1e regel, leuk, dankjewel! Ik ga de andere codes ook uitzoeken. Dan weet ik of het fabrieksaf getint glas is of niet.